Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 2e Renault overleden

2e Renault overleden 26 okt 2019 13:12 #1096028

  • ard1
  • ard1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 41
Hallo, mijn Renault RC8d is nu echt overleden :(
Nu kan ik wel weer op zoek gaan naar een andere maar dit was al nummer 2.
Mijn vertrouwen in de RC8d is tot een ver dieptepunt gekomen na de halve zomer naar ons bootje gekeken te hebben die niet meer kon varen.
Wat zou er in passen ter vervanging zonder weer super diep in de buidel te moeten tasten (die is na alle onkosten stevig leeg geraakt)
Iemand suggesties of aanbiedingen voor een wat betrouwbaarder motor?
Ard
Soms heb je even een Time-Out nodig
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 26 okt 2019 13:17 #1096030

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5930
ik ben wel tevreden over m'n Yanmar.
Alles waar "boot" op staat is 4 keer zo duur...
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 26 okt 2019 13:19 #1096031

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
In mijn Victoire25 staat een 1 cylinder Farymann. Eenvoudig motortje, geen V snaren, koelwaterpomp zit aan de voorzijde. Geen anti-vries nodig omdat je alles kunt aftappen. Duits fabrikaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 26 okt 2019 14:33 #1096071

Heb je overwogen om de diesel er helemaal uit te gooien en naar een BBM over te stappen??
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 26 okt 2019 15:24 #1096094

6pk 4takt Mercury met saildrive schroef zou al mooi zijn.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 26 okt 2019 15:25 #1096095

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7806
Zomaar "iets" anders er in schroeven zal niet zomaar werken.

De motor, keerkoppeling en schroef zijn op elkaar en je boot afgestemd. Dus dat wordt een heel project, en uitzoekwerk. Een anderen motor heeft zijn vermogen bij een ander toerental, en een ander koppel. De bijbehorende keerkoppeling zal een andere overbrenging hebben. Dus je kan niet nalaten de hele trein te bekijken.

Wellicht is de suggestie over te stappen naar BBM wel zo makkelijk. Zeker omdat t "maar" over 6pk gaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 27 okt 2019 10:34 #1096291

Of electrisch...
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 27 okt 2019 11:42 #1096308

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
www.lgmarines.com

mooie inboards ook....van een paar pk naar 500 pk electrishe..
daar hebben ze electrische buitenboordmotoren tot zelfs 270 pk..en die werken op een bizar hoog voltage ze zetten er gewoon een lithium accu op van 302 volt of 2 in serie voor 600 volt

Maar aangezien er budget is zou een 6 pk viertak bb van pakweg 400-600 euro de beste oplossing zijn.
als je goed zoekt vind je voor die prijs eentje die nog 10-15 jaar probleemloos mee kan.

dat budget heb ik ook (last) van, nouja last niet echt maar andere keuzes, ik zou mijn zeilertje wel weg willen brengen en ophalen en volledig electrische uitgerust met de nieuwste lithium accus en een enorme capaciteit.

gewoon kant en klaar ophalen zeg maar.

maar goed een 6 pk bb doet het fantastisch als goedkoop alternatief.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 27 okt 2019 12:05 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 27 okt 2019 12:15 #1096316

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Bedenk wel dat een buitenboordmotor gevoelig is voor diefstal, en dat benzine aan boord meer risico heeft dan diesel bij brand. En elektrisch is leuk als hulpmotor, maar niet geschikt voor oversteken op zee bijvoorbeeld.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 27 okt 2019 13:05 #1096329

En elektrisch is leuk als hulpmotor, maar niet geschikt voor oversteken op zee bijvoorbeeld.

Maar wel voor Atlantische oversteken, dat dan weer wel.

Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 27 okt 2019 14:01 #1096337

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Yep dat gebeurd ! electrisch de wereld rond is al geen probleem meer....kwestie van beetje geld dat wel.
maar goed een nieuwe diesel van 30 pk kost ook wat
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 27 okt 2019 23:48 #1096499

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Beetje onzinnig argument: zo'n 150 jaar geleden voer praktisch iedereen de wereld rond helemaal zonder mechanische voortstuwing, dus met een Minn Kota en een paar witte kat batterijen gaat het ook - of het verantwoord is naar huidige maatstaven is een tweede.
Ik denk ook niet dat het TS's idee is om elektrisch de wereld rond te varen.
Hij zal zelf de voor- en nadelen moeten afwegen tussen BB motor of inbouw dieseltje: er zijn er zat verkrijgbaar. Voornaamste probleem bij vervanging inbouwdiesel zal zijn het aanpassen van de fundatie, maar dat is echt geen rocket science. Voor aanpassen van de schroef geldt hetzelfde: ook te overzien.
Het hangt primair af van het gebruikspatroon van de boot in combinatie met de voorkeuren van de eigenaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 05:47 #1096505

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
En de waarde van de boot , en idd hoe lang hij er nog mee wilt varen
Hij gaat voor een bb vermoed ik
Aad77 schreef :
Beetje onzinnig argument: zo'n 150 jaar geleden voer praktisch iedereen de wereld rond helemaal zonder mechanische voortstuwing, dus met een Minn Kota en een paar witte kat batterijen gaat het ook - of het verantwoord is naar huidige maatstaven is een tweede.
Ik denk ook niet dat het TS's idee is om elektrisch de wereld rond te varen.
Hij zal zelf de voor- en nadelen moeten afwegen tussen BB motor of inbouw dieseltje: er zijn er zat verkrijgbaar. Voornaamste probleem bij vervanging inbouwdiesel zal zijn het aanpassen van de fundatie, maar dat is echt geen rocket science. Voor aanpassen van de schroef geldt hetzelfde: ook te overzien.
Het hangt primair af van het gebruikspatroon van de boot in combinatie met de voorkeuren van de eigenaar.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 06:47 #1096511

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 509
Yanmar en Volvo Penta zijn prima keuzes. Er is veel kennis over deze motoren en onderdelen zijn goed verkrijgbaar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 07:55 #1096532

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Op de binnenwateren kom je prima weg met een buitenboord, en dat is natuurlijk goedkoper en makkelijker te installeren.
Maar als je op zee wilt varen zou ik echt kiezen voor een inboard. Dan hou je de schroef ook in golven onder water.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 08:31 #1096540

TS reageert al ff niet.
Is nu wss aan het overpeinzen wat te doen.
Hij gaf al aan, dat hij een beperkt budget heeft...............
Dus een nieuwe inboard zal er niet inzitten.

In ieder geval die defecte Renault eruit gooien.
Dan eens even op het gemak de ontstane ruimte bekijken, schoon maken en nauwkeurig opmeten.
Op het WWW zijn heel veel gegevens van div. motoren te vinden en kan je uitzoeken wat zou kunnen passen, zonder al te veel aanpassingen.
Met die gegevens op zoek gaan naar een (goede) 2e-hands.
En je moet niet 1,2,3 een andere motor willen...............Je moet een beetje geduld hebben.
Je hebt heel de winter de tijd.
Wel goed en actief (blijven)zoeken.
Je kan natuurlijk hier je probleem stallen, maar je zal het toch echt zelf moeten doen,
al of niet met behulp van iemand.
En ja een bbm is natuurlijk ook een optie. Ben je van jezelf secuur, dan is benzine aan boord geen probleem.

In ieder geval suc6.
Gert
Laatst bewerkt: 28 okt 2019 08:33 door FriendlySailor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 09:00 #1096552

Volgens mij vraagt TS daar nou net hulp bij.

Het is een kleine staande 1 cylinder. Ik zou zeggen zoek een Yanmar YSM8, maar die is liggend, je zult moeten meten wat past.

De Renault is in heel veel oudere franse boten geleverd. Wat ik zo snel online scan is dat de Yanmar 1GM meestal redelijk inpasbaar is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 09:16 #1096556

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7791
De Yanmar 1GM10 past waarschijnlijk wel.
En dat is meteen de enige 1-cilinder die tot nu toe geproduceerd wordt. Een prima motortje die al een hele poos wordt gemaakt met dus vele maten in bouwjaren, 'ervaring' (slijtage) en prijzen. Er is ook een hoop van bekend (ook op dit forum) en een hoop voor te krijgen. Tweedehands wel regelmatig aangeboden, ik zie ze nu vanaf 1250 euro (marktplaats van 'onze eigen' Lex Plomp) tot 2000 euro elders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 09:35 #1096558

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6720
Wordt de Farymann 1 cylinder niet meer gemaakt? Staande cylinder, eenvoudige bouw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 09:52 #1096560

ard1 schreef :
Hallo, mijn Renault RC8d is nu echt overleden :(
Nu kan ik wel weer op zoek gaan naar een andere maar dit was al nummer 2.
Mijn vertrouwen in de RC8d is tot een ver dieptepunt gekomen na de halve zomer naar ons bootje gekeken te hebben die niet meer kon varen.
Wat zou er in passen ter vervanging zonder weer super diep in de buidel te moeten tasten (die is na alle onkosten stevig leeg geraakt)
Iemand suggesties of aanbiedingen voor een wat betrouwbaarder motor?
Ard

Een kapotte inboard motor bij dit soort oude bootjes is een belangrijke oorzaak van het financieel leeglopen op een dergelijk bootje. Dat zal je wel gemerkt hebben bij je tweede motor. Bovendien kun je ook nog niet varen met je bootje zonder motor. Ik denk dat financieel gezien een buitenboordmotor de beste oplossing is. Anders je boot van de hand doen en een andere motor aanschaffen met een ander bootje eromheen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 11:33 #1096601

  • jmarinis
  • jmarinis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 969
Als je handig bent is dit misschien wat:
www.marktplaats.nl/a/waterspor...c624&previousPage=lr

Ik heb er zo eentje gehad. Was van alles op aan te merken, maar hij deed het altijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 11:44 #1096611

Ja, als je handig bent.................

Dan zou ik die Renault nog eens aanpakken.........2x een 1/2/motor.
Zit mss nog wel muziek ik.
Gert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 13:15 #1096618

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
jmarinis schreef :
Op de binnenwateren kom je prima weg met een buitenboord, en dat is natuurlijk goedkoper en makkelijker te installeren.
Maar als je op zee wilt varen zou ik echt kiezen voor een inboard. Dan hou je de schroef ook in golven onder water.

Als er golven staan is er wind, dus zeil je.

instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 13:46 #1096625

Yanmar kan ik aanraden, overigens die YSM motoren zijn betrouwbaar, maar het zijn wel nogal grove dingen: geen voorgloei optie, flinke dieselklop, en door de horizontale cylinder flink wat trillingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

2e Renault overleden 28 okt 2019 15:22 #1096649

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Daar gaan we eens over nadenken
Als er golven staan is er wind, dus zeil je.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl