Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Doorvaren in de winter - wat met de motor?

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 01 jan 2024 15:22 #1531915

OP zeilen website staat doorblazen van de motor via de wierpot met een elektrische luchtpomp en de impeller er uit. Wat er niet in staat is of het impelller deksel wel weer dicht moet voor het doorblazen. Wie kan hier antwoord op geven?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 01 jan 2024 15:26 #1531916

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12542
Als je lucht tot in de opvoerslang naar impeller wilt hebben lijkt me dat zelfs noodzakelijk.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 01 jan 2024 15:27 #1531917

  • Booty24
  • Booty24's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1592
De impellor pomp is een verdringerpomp waarbij de lamellen de in van de uit afsluiten.
Vandaar de impellor er uit.
Wil je het geheel doorblazen dan de deksel er wel weer op anders kom je niet ver.

Als je vaak vaart dan kan een T-stuk tussen huidinvoer en wierpot ook makkelijk zijn. Met daaraan een afsluiter met een aanzuigslang om antivries aan te zuigen. Dan ben je met die paar keer aanhoudende vorst snel klaar.
Laatst bewerkt: 01 jan 2024 15:30 door Booty24.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 01 jan 2024 15:43 #1531918

Inderdaad , zo had ik het ook , boot lag altijd in het water in de winter en voer soms in de winter .

Even wat antifries op zuigen en weer klaar :)
Laatst bewerkt: 01 jan 2024 15:44 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 01 jan 2024 15:44 #1531919

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1742
De motor van onze Staverse Jol is voorzien van een gesloten koelsysteem op basis van koelpijpen die aan weerszijden van de (kleine) kiel lopen. Een ideaal systeem voor ons omdat wij 's winters doorvaren en de motor op deze manier geen enkele speciale aandacht vraagt, net zomin als dat geldt voor de motor in je auto.
Nu is een dergelijk gesloten systeem een uitzondering, de meeste boten zijn uitgerust met een systeem dat direct, dan wel indirect, koelt met behulp van buitenwater. Ik vraag me wel eens af, waarom eigenlijk? Is dat vanwege die, wellicht onhandige, dan wel verstorende, pijpen langs de kiel? Een gesloten systeem heeft namelijk zoveel voordelen dat ik niet goed inzie waarom het eigenlijk niet vaker wordt toegepast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 01 jan 2024 16:12 #1531926

Jeroen-Pion schreef :
Inderdaad , zo had ik het ook , boot lag altijd in het water in de winter en voer soms in de winter .

Even wat antifries op zuigen en weer klaar :)

Zo heb ik dat gedaan:





Maar in principe heb je dan geen antivries in je huidafsluiter zitten.
Motor is dus snel beschermd, maar huidafsluiter in principe niet. Als je een trudesign afsluiter hebt valt het wel mee met bevriezen. Anders na het opzuigen via de koppeling ff de huidafsluiter open en dicht doen, zodat er ook wat anti vries in de afsluiter zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 01 jan 2024 19:24 #1531958

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4105
Knar schreef :
De motor van onze Staverse Jol is voorzien van een gesloten koelsysteem op basis van koelpijpen die aan weerszijden van de (kleine) kiel lopen. Een ideaal systeem voor ons omdat wij 's winters doorvaren en de motor op deze manier geen enkele speciale aandacht vraagt, net zomin als dat geldt voor de motor in je auto.
Nu is een dergelijk gesloten systeem een uitzondering, de meeste boten zijn uitgerust met een systeem dat direct, dan wel indirect, koelt met behulp van buitenwater. Ik vraag me wel eens af, waarom eigenlijk? Is dat vanwege die, wellicht onhandige, dan wel verstorende, pijpen langs de kiel? Een gesloten systeem heeft namelijk zoveel voordelen dat ik niet goed inzie waarom het eigenlijk niet vaker wordt toegepast.

Omdat in de wat warmere klimaten, denk Middelandse zee of Caribisch gebied zo'n kiel-
of beun koeling niet werkt. De warmte afvoer trekt het niet.
Vandaar dat er vaak direct of via een warmtewisselaar gekoeld wordt, die hebben blijkbaar
een beter rendement.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 01 jan 2024 19:45 #1531960

Ik denk dat het voor de meeste AWB poly bakken het niet handig is om een berg pijpen onder het vlak te hebben.

Aangezien we de huiddoorvoeren al flush monteren , klapschroeven toevoegen om de weerstand zo minimaal mogelijk te houden , zijn een berg koelpijpen van een motor een horror idee .

Waar de pijp zit maakt niet uit , en slurpt dezelfde zeewatertemperatuur .

Ik durf zelfs te denken dat een paar pijpen onder de boot meer oppervlakte hebben dan in mijn warmtewisselaar op de motor.
Laatst bewerkt: 01 jan 2024 19:46 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Doorvaren in de winter - wat met de motor? 01 jan 2024 21:16 #1531967

Knar schreef :
De motor van onze Staverse Jol is voorzien van een gesloten koelsysteem op basis van koelpijpen die aan weerszijden van de (kleine) kiel lopen. Een ideaal systeem voor ons omdat wij 's winters doorvaren en de motor op deze manier geen enkele speciale aandacht vraagt, net zomin als dat geldt voor de motor in je auto.

Bij onze Staverse jol eenzelfde oplossing. Een gesloten koelsysteem gevuld met koelvloeistof en een droge uitlaat. Wel met gestroomlijnde koelstroken ipv buizen aan beide zijden van de kiel.

Laatst bewerkt: 01 jan 2024 21:19 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 01 jan 2024 22:16 #1531971

AdB schreef :
Omdat in de wat warmere klimaten, denk Middelandse zee of Caribisch gebied zo'n kiel- of beun koeling niet werkt. De warmte afvoer trekt het niet.
Je moet ze groot genoeg maken, dan werkt het ook als het zeewater 40 graden is. De meeste commerciele schepen werken met beun koelers, ook met motoren van 10.000pk welke dan zo'n 9MW(!) aan warmte moeten afvoeren.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 01 jan 2024 22:17 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 02 jan 2024 00:57 #1531980

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4105
Ok, de logger waar ik in de jaren 90 flink wat tochten mee heb gemaakt
liep warm in langdurige zomerse temperaturen met zijn Scania Vabis 6 cyl.
Zelfde met een Nederlandse omgebouwde viskotter die onder vage omstandigheden
in de Med terecht gekomen was.
Ondanks duiken en schoonmaken van de pijpen. Tot zover mijn ervaring met
beunkoeling.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 02 jan 2024 09:59 #1531994

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1376
Koeling met pijpen is niet hetzelfde als een beunkoeler...
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 02 jan 2024 10:33 #1532004

Knar schreef :
.........de meeste boten zijn uitgerust met een systeem dat direct, dan wel indirect, koelt met behulp van buitenwater. Ik vraag me wel eens af, waarom eigenlijk? Is dat vanwege die, wellicht onhandige, dan wel verstorende, pijpen langs de kiel? Een gesloten systeem heeft namelijk zoveel voordelen dat ik niet goed inzie waarom het eigenlijk niet vaker wordt toegepast.

Bij kielkoeling of beunkoeling is er geen waterinjectie in de uitlaat. Dat is lastig bij de inbouw, zeker op plastic boten, want dan kun je niet volstaan met een rubber slang met plastic doosjes ertussen als afvoer.
Een uitlaat zonder injectie wordt erg heet, moet dus van staal zijn, moet goed opgehangen en geïsoleerd worden. Verder moet er minstens 1 geluiddemper tussen. Dat is allemaal duur en lastig, vaak té lastig voor jachtwerven.
Maar ik ben groot voorstander van kiel- of beunkoeling. Ik heb verschillende beunkoelers ingebouwd, variërend van standaard Bloklandkoelers tot op maat gemaakte U-bundelkoelers. Kost wat, maar daarna ben je van alle gezeik af qua verstopte wierfilters, kapotte pompen en lekkages.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Doorvaren in de winter - wat met de motor? 03 jan 2024 17:47 #1532281

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Beunkoelers: Jaaaa!
Wat soms kan gebeuren dat als je vast licht en je geeft om een reden enige tijd vol gas, dat de circulatie niet afdoende werkt in het beunvak. En dan gaat je temperatuur alarm.
Wanneer gebeurd dat:
Als je bij 10BF+ probeert af te meren en ook de schepen aan je binnenzijde wilt ontlasten. Geen snelheid, wel vermogen.

En altijd een warm of heet achteronder....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.156 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl