Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontluchting saildrive?

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 08:20 #1098770

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Op het Hanse-forum las ik een topic over water in de saildrive en dat een van de oorzaken, naast slechte keerringen ook het drukverschil is dat ontstaat. De gesuggereerde oplossing is een slangetje vanaf de vuldop tot bovenin de motor zodat de saildrive zich kan ontluchten.

Hoe wordt er door de specialisten tegenaan gekeken?
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 08:45 #1098780

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik weet niet hoe specialisten er naar kijken, maar als je naar een versnellingsbak van een auto o.i.d kijkt, dan hebben die vaak een ventieltje/klepje daarvoor.
Lijkt mij geen gek idee omdat ook toe te passen op een saildrive.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 08:59 #1098785

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Een saildrive bevind zich in het water. Daarom wordt hij gekoeld door dat water.
De druk in de drive zou minimaal kunnen oplopen. Dit is geen probleem. Die overdruk zou er juist voor kunnen zorgen dat er geen water naar binnen lekt via de as seal.
Gebeurt dat wel dan is de seal lek en moet vervangen worden.

Ik ben trouwens geen specialist.
De ontwerpers en fabrikanten van de saildrive zijn dat wel en die hebben geen ontluchting aangebracht. Maar het oliepeilstokje is niet echt gasdicht, dus zal een evt. te hoge druk daardoor wel kunnen ontsnappen
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 09:04 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 09:03 #1098788

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
douwe schreef :
Een saildrive bevind zich in het water. Daarom wordt hij gekoeld door dat water.
De druk in de drive zou minimaal kunnen oplopen. Dit is geen probleem. Die overdruk zou er juist voor kunnen zorgen dat er geen water naar binnen lekt via de as seal.
Gebeurt dat wel dan is de seal lek en moet vervangen worden.
als ik na het varen de dop eraf draai, dan merk ik een onderdruk in de saildrive. Of de overdruk mede helpt om het water buiten te houden, kan ik me conceptueel iets bij voorstellen, maar of dat ook met die gedachte is ontworpen, dat weet ik niet.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 09:42 #1098795

Het probleem is dat de deide seals oonderin de saildrive elk een andere functie hebben.
De buitenste dicht alleen af tegen water en voorkomt dat er water naar binnen kan komen en de binnenste alleen tegen olie en voorkomt dat er olie naar buiten komt.
Aangezien de buitenste ook bloogesteld wordt aan bijv. zand of andere rommel in het water kan die ook sneller slijten en laat dan ongehinderd water door via de andere keerring ( die immers alleen afdicht van binnen naar buiten) waardoor je water in de saildrive krijgt.
Dat si wel ook afhankelijk van hoe diep je saildrive in de romp zit.
Bij bij vorige boot bijv. zat de bovenzijde van de saildrive nog op of net boven de waterlijn waardoor er zelfs olie lekken kon naar buiten i.p.v. water naar binnen ( heb ik ooit een keer gehad) maar bij de meeste boten zit de hele saldrive ruim onder de waterlijn en kan daardoor water naar binnen krijgen bij een lekkend buitenseal.
Ik heb wel eens een lekkend seal gehad onderweg van Noorwegen naar huis en toen een slangetje op de vulopening aangesloten tot ruim boven de waterlijn en de hele saildrive gevuld tot de olie boven de waterlijn in de slang stond. Zo heb ik toen voorkomen dat er steeds meer water in de olie kwam .
Maar daarbij ontstaat wel een risico dat het seal van de bediening gaat lekken omdat daar dan ook druk op komt.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 09:49 #1098797

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Bij onze Bukh 36 DME zit er een ont/beluchting op.




Zit onder het metalen kapje. Peilstok is het rode haaks gebogen stiftje rechtsachter.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 09:51 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 10:13 #1098808

Dat zal dan wel typisch iets van Bukh zijn want bij de VP saildrives heb ik er nog nooit wat over gelezen in de service manuals en handleidingen.
En die komen net als de meeste andere merken eigenlijk van ZF.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 12:17 #1098833

Na 20 jaar levensduur ontdekte ik een klein beetje water in de saildrive olie.
Bij peilstokje open draaien was er meestal een...PFF.. overdruk direct na gebruik, onderdruk na een tijde stilstand.
Het peilstokje sloot in dit geval goed af.
Beide keerringren vervangen, maar ook een beluchtertje geplaatst op de plaats van het peilstokje.
Een beetje overdruk doet geen kwaad, onderdruk zou water naar binnen kunnen zuigen wanneer de waterkeerring versleten is.
Onderdruk komt niet meer voor.

Het veertje afstellen moet wel precies gebeuren, zonder moeite lucht in kunnen blazen en zuigen net dicht.

Het werkt, maar of het nodig was is de vraag. De vorige keerring heeft 20 jaar z´n werk gedaan.
Baat het niet, schaden doet het zeker niet.
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 12:18 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 12:41 #1098844

Keerringen hebben sowieso niet het eeuwige leven.
Die hangt o.a. af van de omtreksnelheid van de betreffende as ,het oppervlak ervan ( waarbij perfect glad juist de levensduur eerder verkort :huh: ) de smeervloeistof en de kwaliteit daarvan ( bijv. vuil in het water) en uiteraard het aantal bedrijfsuren.
Hier staat er eergens precies beschreven hoe lang je mag verwachten.
www.skf.com/binary/26-129139/0...als---10919_2-EN.pdf
Vergt wel even zoeken :whistle: Begin maar alvast op pagina 50.
Ad
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 12:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 14:45 #1098869

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Voor simpele saildrives zoals de SD20 van Yanmar, is een ontluchting overbodig. De keerringen lopen op de schroefas op een diameter van 35 mm, en een maximum toerental van krap 1400 Omw/min bij een standaard reductie van 1:2,64. Dit is heel comfortabel in het werkgebied van de keerringen.

Door temperatuurverhoging tijdens het gebruik kan er in de saildrive behuizing een lichte overdruk optreden, waardoor de meest naar binnen gelegen keerring die tegen olie moet afdichten, iets zwaarder wordt belast. De levensduur neemt daardoor met 10-20% af ten opzichte van een drukloze situatie.

De buitenste keerring moet altijd tegen de statische waterdruk afdichten, en tegen het medium water dat minder goede smeereigenschappen heeft dan olie, en vervuild kan zijn met bijvoorbeeld slik of zand. In de praktijk zal daar dan ook meestal eerder door voortschrijdende slijtage water binnendringen in de saildrive, in plaats van olie die naar buiten lekt.

Bijgaand een tweetal bijlagen waarin het werkgebied van keerringen wordt weergegeven.
In de laatste bijlage heb ik de vervanging van de keerringen in een SD20 saildrive beschreven.






Bijlage:

Bestandsnaam: reparatie_...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:1,260 KB
Laatst bewerkt: 06 nov 2019 16:40 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 19:12 #1098930

Bij de VP 130S drive zit een olie afzuigbuis. Het vreemde is dat zich hier lucht onder druk verzameld. Het gevolg is dat hierdoor het oliepijl in de drive tot boven het niveau stijgt. Trek ik de dop van de olie afzuigbuis af dan ontsnapt de lucht en is het oliepijl weer normaal. Al eens gedacht om in die dop een ontluchting te maken. Maar een keer bij een defect van een o-ringetje van de dop spoot de olie er uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchting saildrive? 06 nov 2019 21:51 #1098963

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
stoomlicht schreef :
Bij de VP 130S drive zit een olie afzuigbuis. Het vreemde is dat zich hier lucht onder druk verzameld. Het gevolg is dat hierdoor het oliepijl in de drive tot boven het niveau stijgt. Trek ik de dop van de olie afzuigbuis af dan ontsnapt de lucht en is het oliepijl weer normaal. Al eens gedacht om in die dop een ontluchting te maken. Maar een keer bij een defect van een o-ringetje van de dop spoot de olie er uit.

Vermoedelijk stijgt het oliepeil alleen in de peilstok koker.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl