Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Slangtule schroefaskoker afgebroken

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 08:44 #1108314

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Precies. Daarom een bewust oplopende leiding naar de beluchter. Deze mag ook neerlopend zijn, zolang het water er maar meteen uit loopt, van of naar beluchter. In de praktijk is dat stukje bij mij 10 centimeter.

Ik heb hier meer vertrouwen in dan mijn eerdere opstelling: een aftakking van de motorkoeling zonder beluchting. Als daar eenmaal lucht in komt, gaat dat weer lastig weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 08:55 #1108315

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Overigens,
Ik heb het volgens bovenstaande tekening gemonteerd. We hebben geen uitgang in de kuip maar de slang loopt via een hoge boog weer terug naar de bak onder de motor.
Mocht daar dan water komen te staan weet je dat er iets fout is in de ontluchter van de schroefas of met het beluchtingsventiel van de koeling.
Laatst bewerkt: 12 dec 2019 08:56 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 09:39 #1108318

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
Philip schreef :
Precies. Daarom een bewust oplopende leiding naar de beluchter. Deze mag ook neerlopend zijn, zolang het water er maar meteen uit loopt, van of naar beluchter. In de praktijk is dat stukje bij mij 10 centimeter.

Ik denk eigenlijk niet dat het nodig is dat de beluchting volledig leegloopt.
Vanuit de schroefas-koker, die altijd ruim onder water zit, staat er altijd een zeker druk van onderaf op die beluchting. De beluchting dient om lucht die bovenin de schroefkoker (ze lopen meest iets omhoog naar de motor toe) blijft hangen, de gelegenheid te geven te ontsnappen, zodat de watergesmeerde doorvoer zich geheel kan vullen met water en de watersmering gegarandeerd is. Omdat lucht lichter is dan water, zullen de luchtbellen altijd opstijgen in het eerste, altijd verticaal staande deel van de ontluchting. Als je waterppomp genoeg opbrengst heeft, ontstaat er, als de motor eenmaal draait, voldoende druk om de, in de beluchting achtergebleven, lucht eruit te drukken.
Tenzij je er echte hele diepe zwanenhalzen in gaat maken, misschien. Maar waarom zou je dat doen? Het gaat om een pijpje niet dikker dan 10 mm. Dat vindt overal wel een doorgang naar buiten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 09:41 #1108319

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Een beetje laat om mij ook hierin te mengen, even weggeweest.
Ik heb een tijd geleden een electronisch "engine monitoring systeem" gemaakt, met o.a flow meters voor de buitenwater toevoer en het gesloten koelsysteem. Hier in het ZF beschreven. Ik heb een T-stuk in de buitenwater toevoer, achter de waterpomp. Vanaf het T-stuk een slang om het tussenlager en de schroefas seal te smeren. Omdat het altijd maar raden was hoeveel water daardoor naar de schroefas ging, heb ik hierin ook een flow metertje gezet, omdat ik toch met flowmeters bezig was. Tot mijn verbazing liep hier 3-4 liter water per minuut door, terwijl de buitenwater flow door de warmtewisselaar bij 2000RPM 10 liter bedroeg. Dus 25% van het koelwater "verdween" op die manier. Niet goed! Uiteindelijk een kraantje aangebracht om de flow te knijpen tot 0.5 lpm, wat ruim voldoende is. Het lager blijft lekker koel.
Ik denk dat bij een anti-hevel beluchter zonder ventiel potentieel ook een belangrijk deel van het koelwater langs die weg kan ontsnappen. Dus oppassen hiermee en knijpen indien nodig.
Overigens is het ontluchten van de schroefaskoker alleen nodig als de boot uit het water is geweest of is drooggevallen. Daarvoor zie ik de noodzaak van een permanente ontluchting niet in.
Als het anti-hevel ventieltje lekt, dan vervangen. Ik heb altijd een slangetje naar een plastic flesje gebruikt om evt. lekwater op te vangen. Ik zou dit nooit naar de schroefas voeren. Als het flesje binnen een paar weken half vol raakt weet ik dat het tijd is om het ventiel schoon te maken of te vervangen.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 09:42 #1108320

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
holtere schreef :
Overigens,
Ik heb het volgens bovenstaande tekening gemonteerd. We hebben geen uitgang in de kuip maar de slang loopt via een hoge boog weer terug naar de bak onder de motor.
Mocht daar dan water komen te staan weet je dat er iets fout is in de ontluchter van de schroefas of met het beluchtingsventiel van de koeling.

Deze redenering begrijp ik niet.
Als er water uit het uiteinde van de beluchting komt, betekent dat toch niet dat er iets mis is? Integendeel zou ik zeggen. En die hoge boog; is dat niet de zwanenhals die je wilt vermijden?
Laatst bewerkt: 12 dec 2019 09:42 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 09:48 #1108321

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
37South schreef :
Een beetje laat om mij ook hierin te mengen, even weggeweest.
Ik heb een tijd geleden een electronisch "engine monitoring systeem" gemaakt, met o.a flow meters voor de buitenwater toevoer en het gesloten koelsysteem. Hier in het ZF beschreven. Ik heb een T-stuk in de buitenwater toevoer, achter de waterpomp. Vanaf het T-stuk een slang om het tussenlager en de schroefas seal te smeren. Omdat het altijd maar raden was hoeveel water daardoor naar de schroefas ging, heb ik hierin ook een flow metertje gezet, omdat ik toch met flowmeters bezig was. Tot mijn verbazing liep hier 3-4 liter water per minuut door, terwijl de buitenwater flow door de warmtewisselaar bij 2000RPM 10 liter bedroeg. Dus 25% van het koelwater "verdween" op die manier. Niet goed!

De ideale plek om die aftakking te maken is naar mijn idee dus ook achter de warmtewisselaar en niet er voor. Het water koelt na de warmtewisselaar alleen nog de uitlaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 09:53 #1108322

3Noreen schreef :
Ter lering en vermaak.

Schroefas na 11 jaar zonder beluchter. ±1500 draai uren. Tule aangesloten op koelwater toevoer. Vaak droog gevallen in die 12 jaar



De zelfde schroefas ter plaatse van de uithouder.


Ik kán het niet laten hem nog een keer te posten. Mijn schroefas ttv koop bij de uithouder:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 10:00 #1108325

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
boarderbas schreef :
Ik kán het niet laten hem nog een keer te posten. Mijn schroefas ttv koop bij de uithouder:

fucked up beyond all recognition) (FUBAR)

De verkoper zei bij de bezichtiging waarschijnlijk dat de zaak "een beetje" rammelde, trilde of andere vreemde geluiden voortbracht?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 10:05 #1108326

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Wadloper schreef :
37South schreef :
Een beetje laat om mij ook hierin te mengen, even weggeweest.
Ik heb een tijd geleden een electronisch "engine monitoring systeem" gemaakt, met o.a flow meters voor de buitenwater toevoer en het gesloten koelsysteem. Hier in het ZF beschreven. Ik heb een T-stuk in de buitenwater toevoer, achter de waterpomp. Vanaf het T-stuk een slang om het tussenlager en de schroefas seal te smeren. Omdat het altijd maar raden was hoeveel water daardoor naar de schroefas ging, heb ik hierin ook een flow metertje gezet, omdat ik toch met flowmeters bezig was. Tot mijn verbazing liep hier 3-4 liter water per minuut door, terwijl de buitenwater flow door de warmtewisselaar bij 2000RPM 10 liter bedroeg. Dus 25% van het koelwater "verdween" op die manier. Niet goed!

De ideale plek om die aftakking te maken is naar mijn idee dus ook achter de warmtewisselaar en niet er voor. Het water koelt na de warmtewisselaar alleen nog de uitlaat.

Is praktisch moeilijk te doen. In mijn geval zou het met moeite kunnen omdat ik een aparte warmtewisselaar heb, maar bij een geintegreerde warmtewisselaar wordt het wel heel lastig.
Die halve lpm die niet door de ww gaat is nu geen probleem.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 10:12 #1108328

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Ik denk dat bij een anti-hevel beluchter zonder ventiel potentieel ook een belangrijk deel van het koelwater langs die weg kan ontsnappen. Dus oppassen hiermee en knijpen indien nodig.
Ja, daar kan ik wel in mee.
We hebben ook gewoon een beluchter gemonteerd. Eerst dat antieke ding, altijd lekken en daarna een goedkoop alternatief voor 7 euro die soms lekken :angry:
Dus gewoon aansluiten op een afvoer voor die eeuwige druppeltjes :laugh:
Ik zal ze even voor zijn: Ik weet dat die dure dingen bij sommige zeilers nooit lekken!



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 10:18 #1108329

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16254
Deze redenering begrijp ik niet.
Als er water uit het uiteinde van de beluchting komt, betekent dat toch niet dat er iets mis is? Integendeel zou ik zeggen. En die hoge boog; is dat niet de zwanenhals die je wilt vermijden?

Lekwater uit de beluchter hoort via de schroefas te verdwijnen anders zit de ontluchter daarvan verstopt.

De hoge boog: zie de tekening i.p.v. de uitgang naar de kuip maakt de slang een bocht terug naar onder de motor. Alles op goed afschot en niet te dunne slangen.
Laatst bewerkt: 12 dec 2019 10:22 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 10:28 #1108330

Wadloper schreef :
boarderbas schreef :
Ik kán het niet laten hem nog een keer te posten. Mijn schroefas ttv koop bij de uithouder:

fucked up beyond all recognition) (FUBAR)

De verkoper zei bij de bezichtiging waarschijnlijk dat de zaak "een beetje" rammelde, trilde of andere vreemde geluiden voortbracht?

Boot "as is" gekocht in een uurtje, voor toen een dumpprijs. Heb niet eens de motor gestart. Alles wat het nog deed was een meevaller ;). Ik ben er blij mee en we hebben later nog heerlijk bij de verkoper in de kuip van zijn nieuwe boot geborreld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 10:40 #1108333

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
holtere schreef :
Deze redenering begrijp ik niet.
Als er water uit het uiteinde van de beluchting komt, betekent dat toch niet dat er iets mis is? Integendeel zou ik zeggen. En die hoge boog; is dat niet de zwanenhals die je wilt vermijden?

Lekwater uit de beluchter hoort via de schroefas te verdwijnen anders zit de ontluchter daarvan verstopt.

Maar dan heb je het dan niet over een beluchter met een klep, zoals die Vetus, bijvoorbeeld?
Philip heeft de zaak, net als ik, zonder beluchter met klep uitgevoerd. Het systeem bestaat slecht uit slangen en buisjes. En omdat jij schreef dat je het zo had gemaakt..

Ik geloof dat we even last hebben van wat spraakverwarring.
Laatst bewerkt: 12 dec 2019 10:40 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 10:56 #1108338

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7793
Wadloper schreef :
Tenzij je er echte hele diepe zwanenhalzen in gaat maken, misschien. Maar waarom zou je dat doen? Het gaat om een pijpje niet dikker dan 10 mm. Dat vindt overal wel een doorgang naar buiten
Wellicht. Mijn alternatief was (toen er via de beluchter en een aftakking van de motor koeling wél irritant veel water in de kuip kwam) een leiding leggen naar de spiegel van pak hem beet 3 meter met een flinke doorhang. Dat vind ik toch wel een beetje tricky. Daarom deze oplossing.

Inderdaad heel bewust zonder klep. Er is al onderhoud genoeg.
Laatst bewerkt: 12 dec 2019 10:57 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 21:22 #1108478

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
De reden dat ik niet naar de kuip wil wegleiden is dat er dan een slang(etje) door de leefruimte moet worden weggemoffeld en er weer een gaatje bij komt.

Ik ben er ondertussen wel uit.
Helaas, maar een plastic tule in 1/8e is te kwetsbaar, dus toch weer een messing tule. Het is niet anders. Regelmatig vervangen maar.

Schroefaskoker wordt ontlucht, geen watertoevoer. Slang in de juiste route en er staat water voldoende in de schroefas voor smering.

Beluchter krijgt slang met open einde onder motorblok. Mocht blijken dat hij regelmatig lekt en er vaak water onder de motor staat komt het T stuk er alsnog. Das binnen een paar maanden goed te evalueren.

Op naar de volgende klus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 12 dec 2019 23:08 #1108494

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Als het gaat om watersmering van het cutless lager aan het eind van de schroefas, daar is meestal wel genoeg water aanwezig voor smering. Voor smering van een intermediate lager (zoals op mijn boot) en/of een schroefas afdichting met lip-seal of PSS is watertoevoer van het koelwatersysteem meestal wel nodig.

Het probleem daarbij is dat moeilijk te bepalen valt of die water toevoer werkt en hoeveel flow er is.
Het nut van mijn engine monitoring systeem met flow meter in die "smeerleiding" is al gebleken. Op een gegeven moment was er helemaal geen flow. Het tussenlager (Vesconite) werd snel heet. Gelukking moest ik net droogvallen voor een schrob-beurt. Wat bleek: nylon vislijn was in de prop gekomen en had zich tussen zinc anode en cutless bearing gewerkt, met een deel ook in het lager. Een bijna perfekt waterdicht nylon seal dat de schroefaskoker afsloot.

Niet iedereen heeft of wil zo'n monitoring systeem dat ik gemaakt heb, maar je kunt in een half uur ook heel simpel iets maken om de flow te detekteren. Het flow sensortje (hall effect) draait bij 1 lpm langzaam genoeg om direkt een ledje te schakelen. Knippert het ledje, dan is er flow. Knippert het niet, dan blokkeert het ergens. Als je geen aparte bedrading hiervoor wilt, kun je een batterijtje gebruiken met drukknopje om te testen. Aan de frequentie van het knipperen kun je ook grofweg de hoeveelheid flow bepalen. Gegarandeerd de moeite waard.

The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 13 dec 2019 01:33 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 13 dec 2019 05:05 #1108503

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Heb je een linkje naar deze flow sensor 37S?
Voor mij hoeft het niet, maar het topic levert genoeg stof op. Wie weet is er iemand anders.

Overigens: pakweg zo’n 25% van het water via de beluchter het systeem uit. Das niet misselijk zeg. Dat weet je natuurlijk nooit zonder zo’n flow meet systeem. Netjes hoor!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 13 dec 2019 07:07 #1108510

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
37South schreef :
Als het gaat om watersmering van het cutless lager aan het eind van de schroefas, daar is meestal wel genoeg water aanwezig voor smering. Voor smering van een intermediate lager (zoals op mijn boot) en/of een schroefas afdichting met lip-seal of PSS is watertoevoer van het koelwatersysteem meestal wel nodig.

De oervorm van de watergesmeerde schroefasafdichting, de Volvo-seal, werkt zonder watertoevoer in de zin zoals we hier bespreken. Zolang er geen lucht in de schroefaskoker zit, werkt ook dat perfect. Na droogstaan moet je, zoals bekend, de lucht handmatig uit de seal knijpen.
De eerste functie van zo'n slangpilaar op de afdichting of op de schroefaskoker is dan ook beluchting.
Het probleem daarbij is dat moeilijk te bepalen valt of die water toevoer werkt en hoeveel flow er is.
Het nut van mijn engine monitoring systeem met flow meter in die "smeerleiding" is al gebleken. Op een gegeven moment was er helemaal geen flow. Het tussenlager (Vesconite) werd snel heet. Gelukking moest ik net droogvallen voor een schrob-beurt. Wat bleek: nylon vislijn was in de prop gekomen en had zich tussen zinc anode en cutless bearing gewerkt, met een deel ook in het lager. Een bijna perfekt waterdicht nylon seal dat de schroefaskoker afsloot.

Wat je beschrijft lijkt me een vrij uitzonderlijk geval. Een vislijn in de schroef is wat minder uitzonderlijk, maar dat ie dan vervolgens de watertoevoer naar het bovenste lager afsluit, lijkt me een kans van één op veel. Ook afhankelijk van of en waar er een zinkanode op je schroefas zit.

Die watertoevoer vanuit het koelcircuit is niet verkeerd, maar ook niet absoluut noodzakelijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 13 dec 2019 07:42 #1108514

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
Wadloper schreef :
37South schreef :
Als het gaat om watersmering van het cutless lager aan het eind van de schroefas, daar is meestal wel genoeg water aanwezig voor smering. Voor smering van een intermediate lager (zoals op mijn boot) en/of een schroefas afdichting met lip-seal of PSS is watertoevoer van het koelwatersysteem meestal wel nodig.

De oervorm van de watergesmeerde schroefasafdichting, de Volvo-seal, werkt zonder watertoevoer in de zin zoals we hier bespreken. Zolang er geen lucht in de schroefaskoker zit, werkt ook dat perfect. Na droogstaan moet je, zoals bekend, de lucht handmatig uit de seal knijpen.
De eerste functie van zo'n slangpilaar op de afdichting of op de schroefaskoker is dan ook beluchting.
Het probleem daarbij is dat moeilijk te bepalen valt of die water toevoer werkt en hoeveel flow er is.
Het nut van mijn engine monitoring systeem met flow meter in die "smeerleiding" is al gebleken. Op een gegeven moment was er helemaal geen flow. Het tussenlager (Vesconite) werd snel heet. Gelukking moest ik net droogvallen voor een schrob-beurt. Wat bleek: nylon vislijn was in de prop gekomen en had zich tussen zinc anode en cutless bearing gewerkt, met een deel ook in het lager. Een bijna perfekt waterdicht nylon seal dat de schroefaskoker afsloot.

Wat je beschrijft lijkt me een vrij uitzonderlijk geval. Een vislijn in de schroef is wat minder uitzonderlijk, maar dat ie dan vervolgens de watertoevoer naar het bovenste lager afsluit, lijkt me een kans van één op veel. Ook afhankelijk van of en waar er een zinkanode op je schroefas zit.

Die watertoevoer vanuit het koelcircuit is niet verkeerd, maar ook niet absoluut noodzakelijk.

Ik heb het niet over watertoevoer naar de schroefaskoker, maar naar het tussenlager en lip seal, dus aan de motorzijde van het tussenlager. Die geforceerde watertoevoer is niet alleen voor smering maar ook koeling van het lager, dus flow is noodzakelijk. Wordt door diverse fabrikanten van lagers en seals voorgeschreven. Wanneer de schroefaskoker aan de prop kant is afgesloten kan er geen flow zijn en dit kan zonder flow meter niet gedetecteerd worden. De flow meter is ook nuttig om teveel watertoevoer te detecteren.
Je kunt het uitzonderlijk vinden, maar als je het zoal ikzelf hebt meegemaakt is dat verhaal met vislijn heel reeel. Tussen de anode en het eind van de schroefaskoker/cutlass lager zit een gap van ong. 5mm, wat niet ongewoon is. Hier was de vislijn opgehoopt, zeer strak om de schroefas gewikkeld door het draaien van de anode. Mijn boot ligt op een swingmooring in een visrijke baai waar vanaf het strand soms gevist wordt, pain in the arse. Maar er zijn natuurlijk meer oorzaken waardoor de boel verstopt kan raken, zoals de praktijk uitwijst.
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Laatst bewerkt: 13 dec 2019 08:00 door WaltB.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 13 dec 2019 07:51 #1108517

  • WaltB
  • WaltB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1699
koko schreef :
Heb je een linkje naar deze flow sensor 37S?
Voor mij hoeft het niet, maar het topic levert genoeg stof op. Wie weet is er iemand anders.

Overigens: pakweg zo’n 25% van het water via de beluchter het systeem uit. Das niet misselijk zeg. Dat weet je natuurlijk nooit zonder zo’n flow meet systeem. Netjes hoor!

Ja Koko, hier de link: www.aliexpress.com/item/328908...1.0.0.27424c4dFjQIh7
The miracle is not to fly in the air, or to walk on the water, but to walk on the earth.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 13 dec 2019 22:54 #1108954

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dank je 37South
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 15 dec 2019 08:59 #1109316

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Pfffft, gek word ik er van :evil: Gister de messing tule in de schroefaskoker gedraaid. Nog voor ik echt kracht ging zetten bleek de boel al dol en trok ik de tule met het handje weer uit de koker. Dat wordt dus alleen nog maar kneien en rotzooien en dat gaat niet gebeuren. Pffft, al dat gedoe met slangetjes, tuletjes, T koppeling voor Jan D. :evil:
Er is ruimte om de schroefas te schuiven, dus gaat de oplossing van Philip er komen. De schroefas is in topconditie op de plek van de afdichting en de maten komen overeen.

Aansluiten gaat conform plaatje 3 van de handleiding.
Handleiding
Philip schreef :
Zo te lezen zit die tule in/op op je schroefas koker zelf? Die heb ik in mijn bootje afgedopt en gebruik nu de water inlaat op de afdichting zelf. Tussen de keerkeerringen vind ik een betere plek voor inlaat/ontluchting. Bovendien geen gedoe meer tussen verschillende metalen en omdat je afdichting niet het eeuwige leven heeft (geen enkele), wordt de aansluiting automatisch ook om de zoveel jaar vervangen :)

Een Volvo afdichting heeft die inlaat niet, andere afdichtingen zoals Allpa wel. En Vetus nieuwe ZWBH lager is (verbazend genoeg) nog goedkoper dan die Allpa en ziet imho beter uit met driedubbele afdichting.
Laatst bewerkt: 15 dec 2019 09:01 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 15 dec 2019 09:06 #1109320

Plaatje 3 komt overeen met mijn installatie Koko :blink:
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 15 dec 2019 09:07 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 15 dec 2019 09:19 #1109325

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Nu ik dan toch ga ombouwen lijkt me dat ook wel de beste oplossing idd.

Hou zou jij de ws brons of misschien messing schroefaskoker afdichten? Ik denk aan plaatje er op lijmen met epoxy. Welk vulmiddel en welk materiaal voor het plaatje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Slangtule schroefaskoker afgebroken 15 dec 2019 09:35 #1109327

Messing plug met locktite erin draaien of,
als dat niet gaat en je de ruimte hebt stukje slang of alleen stukje rubber met slangklem eromheen of,
plaatje in de vorm lamineren (op een enigszins passende buis als mal) en vastlijmen of vast kitten, moet je wel vertrouwen hebben in de lijmkunsten.

Dat met stukje rubber en slangklem heb ik eens een door een spijkerpunt gepenetreerde waterleiding in de muur succesvol mee “gerepareerd”.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.304 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl