Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517)

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 22:14 #1107759

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Starnakel schreef :
De enorme gevaren van het stationair lopen.

Niet overdrijven. ;)
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 22:14 door Sonador.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 22:28 #1107765

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3582
Boreglazing (Verglazen van een cilindervoering)kan voorkomen bij motoren die smeerolie met een gepaald TBN gehalte gebruiken. Een voering met boreglazing krijgt een bruinige glans. Als het TBN gehalte te hoog is treedt "boreglazing" op.
Smeerolie met een TBN (total base number) wordt alleen gebruikt bij motoren die op zware olie met een hoog zwavelgehalte draaien.
Een gladde voering bij motoren, die niet op zware olie draaien, betekent het dat de hoongroeven weggesleten zijn. Heeft dus niets met "boreglazing" te maken.
Dat Starnakel de motor langzaam opvoert om spannigen te vermijden is juist.
Op de echte hele grote motoren zit tegenwoordig een electronisch opvoerprogramma gebouwd.
Duurt ongeveer 1 uur vanaf maximale manouevreer toerental tot volle kracht zeetoerental.
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 22:44 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 22:55 #1107770

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dan heb je het over echt hele grote scheepsmotoren Madoc.

Als de cilinderbus rondom helemaal glad is, maar je meet geen slijtage of ovaalheid, of in ieder geval ruim binnen de gestelde limieten, dan mag je er wel van bore glazing uit gaan.
Maar dat is hier helemaal niet aan de orde, ik heb er spijt van dat ik het genoemd heb aanhakend aan jou reply.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 11 dec 2019 20:00 #1108254

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4011
Voor dit soort motoren, wel een erg hoge koelwater temperatuur van 80 graden, zou hier meer een graad of 65 verwachten als max.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 21 sept 2023 15:09 #1511916

Wie kan mij vertellen:

* welke oliesoort (en evt. merk) er in de Deutz 6AM517 moet?
* wat het kleurnummer van de verf is (lichtgroen/grijs?) die op de motor zit?
SW
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 21 sept 2023 15:28 #1511924

Katwijker schreef :
Wie kan mij vertellen:

* welke oliesoort (en evt. merk) er in de Deutz 6AM517 moet?
* wat het kleurnummer van de verf is (lichtgroen/grijs?) die op de motor zit?
Verf weet ik niet.
Olie, een lichtgedoopte minerale olie.
Bijvoorbeeld Shell Rimula sae 30, maar een multigrade mag ook, bijv. sae 15-40.
Zelfs de min of meer merkloze minerale olieën van de bouwmarkt of action voldoen prima. Die zijn al beter gedoopt dan de olie uit de jaren '50, toen deze motor gebouwd is.
Denk niet, hoe duurder hoe beter. Dat is als een Prada of Gucci overall voor een bouwvakker, het matcht niet.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.124 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl