Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517)

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 08 dec 2019 21:03 #1107417

Wie heeft er hier verstand van grote oude scheepsdiesels?

In mijn kotter staat een Klöckner Deutz van 120pk bij 1350 toeren uit 1959. Voordat ik ga varen smeer ik eerst de tuimelaars en smeer ik hem met een opgebouwde vleugelpomp voor (Totdat ik een beetje tegendruk voel). Mijn vraag is vanaf welke temperatuur (koelvloeistof) je eigenlijk mag beginnen de boel echt te belasten. Ik laat hem nu stationair op 900 toeren draaien totdat de temperatuur meter uit de hoek komt (>45 graden). Dan begin ik rustig te varen, tot zo'n 800 toeren. Vervolgens duurt het zeker 20 minuten voordat hij op 80 graden is.

Wie heeft er ervaring met Herr Klockner? (Stond veel in kleine vrachtscheepjes)
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 08 dec 2019 21:34 #1107422

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8673
Vervolgens duurt het zeker 20 minuten voordat hij op 80 graden is.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 08 dec 2019 21:40 #1107423

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Onbelast draaien is slecht. Slechte verbranding, onnodig brandstof vermorsen en de buren in de uitlaatgassen laten hoesten.
Procedure: Vlak voor vertrek starten en wegvaren en belasting voorzichtig verhogen.
Laatst bewerkt: 08 dec 2019 21:41 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 08 dec 2019 22:22 #1107427

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Ik ben niet bekend met deze scheepsdiesel, maar onbelast laten draaien is inderdaad slecht.
Zoek maar eens op bore glazing.

starten, kijken of je oliedruk hebt, en rustig wegvaren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 07:43 #1107463

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6746
Smeerolie voorpompen mag gerust iets langer. Als je stopt bij het begin van tegendruk heb je alleen de smeerolie leidingen volgepompt, maar staan de lagers zelf nog steeds 'droog'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 07:55 #1107466

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8178
Koelwater temperatuur is feitelijk irrelevant. Die zegt weinig over de temperaturen van de interne onderdelen, voornamelijk de zuigers.

Olietemperatuur wel.

De reden: zuigers en cilinders dienen gelijkmatig warm te worden. Zo niet, kan de zaak gaan klemmen, met vreetplekken op de zuigers tot gevolg, die op kun beurt weer leiden tot plekken in de cilinders, die op hun beurt de zuigerveren en dus de compressie aantasten.

Een vuistregel is inderdaad rustig belasten, voor een minuu of 5 tot 10 voor je het gas open trekt. Van onbelast stationair draaien wordt een motor nauwelijks warm.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 08:45 #1107478

Inderdaad, overvloedig smeerolie voorpompen, niet alleen ‘tot je druk voelt’ maar zolang dat alle leidingen en lagers vol staan. Soms kun je (in een stille motorkamer) de smeerolie in het motorcarter na horen sijpelen. De smeerolie uit de nokkenasbak en langs de drijfstangen en uit de zuigers bijvoorbeeld.

Vertrekken als de motor ‘mooi rond loopt’. De motor leren kennen, door te luisteren en te voelen. Toerental en vermogen opbouwen met beleid. Dergelijke motoren zijn onvergelijkbaar met modern materiaal.
Deelnemer aan het forum sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 09:29 #1107483

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6105
Motor doet het al bijna 60 jaar. Zal dus wel ingelopen zijn. Beetje voorsmeren en rustig belasten net als de baas van die leeftijd.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 09:35 #1107485

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29124
Verbazingwekkend hoeveel "Experts" hier zijn. :laugh:

Er komen er nog wel een paar denk ik.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 09:41 #1107488

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6105
WADnWIND schreef :
Verbazingwekkend hoeveel "Experts" hier zijn. :laugh:

Er komen er nog wel een paar denk ik.

Sorry hoor, wist niet dat reageren ongewenst is. :whistle:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 09:58 #1107497

WADnWIND schreef :
Verbazingwekkend hoeveel "Experts" hier zijn. :laugh:

Er komen er nog wel een paar denk ik.

Ik zit te wachten op het advies , hem altijd vol te belasten want een te kleine belasting is slecht en vervuilt hij enzo vroegtijdig overlijden en nog meer dingen om slapeloze nachten van te krijgen .

Staat ons nog wat te wachten straks dat alle diesels nog maar 100 kmh mogen :unsure:

Ik ga zo weer klimmen in Dover gelukkig motorbelasting was de hele dag gemiddeld 35% even roetblazen :)


Ps , geweldige motor en draait als hij goed is zoooooooooo mooi , paar keer eentje gezien , dat is het enige wat ik je er over kan vertellen helaas :pinch:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 09:59 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 10:08 #1107502

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
WADnWIND schreef :
Verbazingwekkend hoeveel "Experts" hier zijn. :laugh:

Er komen er nog wel een paar denk ik.

Als iedere "expert" nou eens aangeeft welke technische achtergrond hij of zij heeft dan kunnen we zien welk advies het beste is ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 10:16 #1107507

  • Knar
  • Knar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1741
madoc schreef :
WADnWIND schreef :
Verbazingwekkend hoeveel "Experts" hier zijn. :laugh:

Er komen er nog wel een paar denk ik.

Als iedere "expert" nou eens aangeeft welke technische achtergrond hij of zij heeft dan kunnen we zien welk advies het beste is ;)

Mijn advies als amateur die jarenlang een sleepvletje met een oude Samofa heeft gehad zou zijn om je hier niet al te druk druk over te maken. Dit soort motoren is ontworpen om dagelijks "mishandeld" te worden in de beroepsvaart.
Voor professioneel advies is mijn suggestie je te wenden tot een van de krasse knarren van het krasse karrenmuseum 't Kromhout.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 10:31 #1107513

Hurleyzeiler schreef :
Inderdaad, overvloedig smeerolie voorpompen, niet alleen ‘tot je druk voelt’ maar zolang dat alle leidingen en lagers vol staan. Soms kun je (in een stille motorkamer) de smeerolie in het motorcarter na horen sijpelen. De smeerolie uit de nokkenasbak en langs de drijfstangen en uit de zuigers bijvoorbeeld.

Vertrekken als de motor ‘mooi rond loopt’. De motor leren kennen, door te luisteren en te voelen. Toerental en vermogen opbouwen met beleid. Dergelijke motoren zijn onvergelijkbaar met modern materiaal.

Ik ben het met deze opinie eens. Als je aan het voorpompen bent dan voel je op een gegeven moment wat tegendruk. Dan doorpompen tot die tegendruk vermindert (minuutje?), dan heb je een lekkere doorstroming door het hele circuit (dat is althans mijn indicatie dat de olie rond is). Heb een 300 pk Stork van 10 ton bij 300 omwentelingen mijn beschikking: heerlijk! Mijn vader had dezelfde motor in zijn schip. Als de motor draait dan waan ik mij even terug in mijn kinderjaren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 10:33 #1107514

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16747
Als iedere "expert" nou eens aangeeft welke technische achtergrond hij of zij heeft dan kunnen we zien welk advies het beste is
Je vergist je. Opleiding, achtergrond, inzicht en ervaring.....het zijn allemaal maar meningen. Ze worden allemaal betaald door "Elites" en zijn nooit objectief :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 10:43 #1107518

Joop66 schreef :
Koelwater temperatuur is feitelijk irrelevant. Die zegt weinig over de temperaturen van de interne onderdelen, voornamelijk de zuigers.

Olietemperatuur wel.

De reden: zuigers en cilinders dienen gelijkmatig warm te worden. Zo niet, kan de zaak gaan klemmen, met vreetplekken op de zuigers tot gevolg, die op kun beurt weer leiden tot plekken in de cilinders, die op hun beurt de zuigerveren en dus de compressie aantasten.

Een vuistregel is inderdaad rustig belasten, voor een minuu of 5 tot 10 voor je het gas open trekt. Van onbelast stationair draaien wordt een motor nauwelijks warm.
+1 dit is volgens mij het juiste antwoord. Een motor direct koud vol belasten is het slechtste wat je kan doen. Cilinders en zuigers zijn van verschillende materialen/ legeringen gemaakt en hebben ook een andere uitzettingscoëfficiënt. Ze zijn derhalve zo op maat gemaakt dat ze enkel bij bedrijfstemperatuur optimaal in elkaar passen. Ga je bij een koude motor direct vol belasten en hoge toerentallen draaien dan slijt de boel aanzienlijk. Om een heel extreem voorbeeld te nemen, een Formule 1 motor zit vast als hij koud is, daar zijn de toleranties zo klein dat je de motor als hij koud is niet kan bewegen. Moet eerst opgewarmd worden vooraleer je hem kan starten.
Het probleem met een scheepsmotor is dat belasting en toerental hand in hand gaan. Het is niet zoals met een automotor dat je wel kan belasten door in een lagere versnelling wat meer gas te geven. Starten en niet te lang wachten om rustig weg te varen. Hogere toerentallen doe je pas nadat de motorolie op temperatuur is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 10:52 #1107521

Ik verwachte al dat dit onderwerp vrij veel Experts aan trok ;) Waar ik erg benieuwd naar ben zijn mensen die een Klockner hebben of er vroeger mee gevaren hebben. Zelf heb ik als stuurman en scheepsontwerper een redelijke kennis van motoren, maar dit zijn vooral moderne machines.

Over het voorsmeren: ik smeerde eerst ook een paar keer lekker door, maar hierdoor heb ik eens een beetje smeerolie in één van de cilinders gekregen.. (dat kan blijkbaar met het voorsmeer circuit) Ik denk dat ik niet uit hoef te leggen wat er vervolgens uit de uitlaat kwam en mijn hele dek besmeurde..

Zojuist heb ik een oud instructie boek gevonden die aangeeft dat de motor 5 minuten op 1000 toeren onbelast moet voordraaien voordat hij in het werk wordt gezet. Dus eigenlijk is die vraag beantwoord. Maar mocht er iemand ook een Klockner hebben of een Hüttenwerk koppeling, dan zou ik graag wat ervaring willen uitwisselen!
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 11:13 #1107526

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
WADnWIND schreef :
Verbazingwekkend hoeveel "Experts" hier zijn. :laugh:

Er komen er nog wel een paar denk ik.

Ik zie liever een lading antwoorden van mensen die logisch nadenken, dan dit soort zure verbitterde reacties!

Beetje jammer WADnWIND.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 11:16 #1107527

Neemt overigens niet weg dat ik logische reacties niet waardeer! maar ik ben opzoek naar reacties van mensen die ervaring hebben met zwaar en oud spul.
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 11:20 #1107529

holtere schreef :
Als iedere "expert" nou eens aangeeft welke technische achtergrond hij of zij heeft dan kunnen we zien welk advies het beste is
Je vergist je. Opleiding, achtergrond, inzicht en ervaring.....het zijn allemaal maar meningen. Ze worden allemaal betaald door "Elites" en zijn nooit objectief :laugh:

:laugh: :laugh: :laugh:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 12:14 #1107537

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Starnakel schreef :
Neemt overigens niet weg dat ik logische reacties niet waardeer! maar ik ben opzoek naar reacties van mensen die ervaring hebben met zwaar en oud spul.

Mijn ervaring: o.a Sulzer uit 1955, Werkspoor 1951, Gotaverken uit 1955 en Listers die aangeslingerd moesten worden. Maar ook hypermoderne Wartsila, Mak, Caterpillar en andere motoren.
En die eerste drie waren "echt" oud zwaar spul ;)
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 12:22 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 13:27 #1107556

Starnakel schreef :
Neemt overigens niet weg dat ik logische reacties niet waardeer! maar ik ben opzoek naar reacties van mensen die ervaring hebben met zwaar en oud spul.

Nou, vooruit dan.
Ik heb gevaren met (en gesleuteld aan) allerlei oude karren, waaronder de 517. Ik beschouw hem niet als zwaar, want in feite is het een gewone snelloper uit de tijd dat de viertakt diesel al mooi doorontwikkeld was.
Deutz bouwde z'n eerste commercieel aantrekkelijke viertakten al in de jaren '20. De oudste types leken qua constructie meer op een stoommachine waar de verbranding per ongeluk inwendig plaatsvond.

Voor de 517 geldt hetzelfde als voor alle scheepsdiesels: het is het beste om na de start direct de schroef in z'n werk te zetten en de motor bij gematigd toerental warm te laten worden. Dat doe ik zelf ook altijd: kar starten en wegwezen.
Andersom ook: na stevig werken laat ik de motor op een rustig tempo belast (!) tot rust komen.

Ik heb er wel enige vraagtekens bij dat je kennelijk smeerolie op de zuigers kan pompen bij het voorsmeren. Maar zolang hij loopt op alle 6 cilinders, niet te heftig rookt en niet teveel smeerolie consumeert, zou ik me daar niet druk over maken.

Die keerkoppeling van jou vind ik wel bijzonder: ik ken de 517 eigenlijk alleen maar in combinatie met een reintjes uit de WGU-lijn (typeaanduiding BOU).

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 13:49 #1107560

Een echte zware scheepsdiesel is net natuurlijk niet met z'n 120 pk, maar het is ook geen kleine Aziatische naaimachine ;)

Hij loopt keurig op 6 cilinders, verbruikt niet meer olie dan je mag verwachten en rookt nauwelijks. Overigens loopt hij vanwege het milieuoogpunt op blauwe diesel. Een aantal jaar terug is die bij de vorige eigenaar vastgelopen (oververhit), daarna zijn de kurksaslagers, cilinder bussen, zuigers etc gereviseerd.

Maar oké, starten en rustig wegvaren dus.
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 14:43 #1107572

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3578
Starnakel schreef :
Een echte zware scheepsdiesel is net natuurlijk niet met z'n 120 pk, maar het is ook geen kleine Aziatische naaimachine ;)

Hij loopt keurig op 6 cilinders, verbruikt niet meer olie dan je mag verwachten en rookt nauwelijks. Overigens loopt hij vanwege het milieuoogpunt op blauwe diesel. Een aantal jaar terug is die bij de vorige eigenaar vastgelopen (oververhit), daarna zijn de kurksaslagers, cilinder bussen, zuigers etc gereviseerd.

Maar oké, starten en rustig wegvaren dus.

Goed begrepen ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Warm draaien scheepsdiesel (Klöckner Deutz 6AM517) 09 dec 2019 16:55 #1107636

Toch wil ik even terug komen op de handleiding. Wat bedoelen ze hier dan met de 3 a 5 min op 1000 toeren zonder last?




En het voorsmeren, ik lees hier dat er 3x gepompt moet worden. Dus niet lekker doorpompen...?







(Wie spreekt hier goed technisch Duits?)
Baron van Hoëvel "Starnakel" - Motorkotter "Nescio"
Laatst bewerkt: 09 dec 2019 16:57 door Starnakel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl