Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Fer's Delphifilter met pomp

Re:Fer's Delphifilter met pomp 27 dec 2019 18:07 #1112749

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Yellow Boat schreef :

Bijlage:

Bestandsnaam: DieselFuel...-2-3.pdf
Bestandsgrootte:2,261 KB

Ad

Hee zo'n "sedimenter" zoek ik nog op blz 12.

Ik was nu al aan het denken en prutsen met een CAV-delphi filter versie.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 27 dec 2019 18:17 #1112751

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16754
Is dit iets voor je?
Tegen verzendkosten.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 27 dec 2019 19:14 #1112765

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
WADnWIND schreef :
Ik heb werkelijk nog nooit van mijn leven problemen gehad met een vermoedelijke luchtbel in het brandstof filter?
Dat fenomeen is plotseling hier op ZF ontstaan?

:unsure:

Nee maar in het voorjaar even het water eruit laten lopen geeft altijd enorm geklieder, daar zou je liever een aftapkraan op willen ipv een plastic schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 27 dec 2019 20:16 #1112781

Lijkt mij dat deze - qua filterkop - toch beter is, er blijft nergens lucht hangen.



Hoe kan ik deze foto een halve slag draaien?
Laatst bewerkt: 27 dec 2019 20:23 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 27 dec 2019 20:27 #1112785

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16754
Fer heeft er een prachtige pomp op gemaakt maar dat ding had allang in een oldtimermuseum moeten liggen natuurlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 27 dec 2019 21:54 #1112802

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Yellow Boat schreef :
Alleen is de Fer manier van aansluiten niet volgens de officiele handleiding van de fabrikant en gebruik je zo ook niet alle features waar ze voor bedoeld zijn op de juiste manier. (...)
Ad

Hier verschil ik van mening met Ad, in de CAV documentatie (zie bijgaande afbeeldingen daaruit) wordt duidelijk aangegeven dat de cross-flow filterelementen zoals geleverd door Delphi, voor tegengestelde stromingsrichtingen geschikt zijn.



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 27 dec 2019 22:23 #1112805

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8188
nog nooit last gehad van lucht die bleef hangen.

Tot nu toe is t gewoon starten na het vervangen van de filters. Motortje maakt zich daar totaal niet druk over.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 28 dec 2019 04:51 #1112831

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Joop66 schreef :
nog nooit last gehad van lucht die bleef hangen.

Tot nu toe is t gewoon starten na het vervangen van de filters. Motortje maakt zich daar totaal niet druk over.

Bij het vullen van het lege filterhuis (bv na een filterwissel) vanuit een hoger gelegen tank of met behulp van een opvoer/ontluchtingspomp vanaf de tankzijde, kun je alle lucht in het filterhuis aflaten via de ontluchtingsstop bovenop het filter.
In het geval van het vullen van het filterhuis vanuit een lager gelegen tank, met een motorzijdig geplaatste opvoerpomp, is er sprake van onderdruk in het filterhuis. Je kunt de ontluchtingsstop dan niet gebruiken. Op het moment dat het vloeistofniveau gelijk is aan het niveau van de uitlaatopening, stroomt de vloeistof verder, en blijft er een luchtbel achter tussen het vloeistofniveau en het hoogste punt in het filterhuis. Daar heb je onder normale omstandigheden echter geen last van.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 28 dec 2019 07:49 #1112836

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
Jollenbaas schreef :
Lijkt mij dat deze - qua filterkop - toch beter is, er blijft nergens lucht hangen.



Hoe kan ik deze foto een halve slag draaien?

Inderdaad blijft er zo op zijn kop minder lucht in zitten :laugh:
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 28 dec 2019 07:51 #1112838

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29128
holtere schreef :
Is dit iets voor je?
Tegen verzendkosten.





Holtere,

Je hebt PB
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 28 dec 2019 08:14 #1112841

CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
Alleen is de Fer manier van aansluiten niet volgens de officiele handleiding van de fabrikant en gebruik je zo ook niet alle features waar ze voor bedoeld zijn op de juiste manier. (...)
Ad

Hier verschil ik van mening met Ad, in de CAV documentatie (zie bijgaande afbeeldingen daaruit) wordt duidelijk aangegeven dat de cross-flow filterelementen zoals geleverd door Delphi, voor tegengestelde stromingsrichtingen geschikt zijn.




Dat is ook niet het type wat normaliter in een boot gebruikt wordt. Dit is het FS type zonder waterafscheider en dan wordt het uiteraard anders.Die worden bij bijv, traktoren wel gebruikt.
Daarbij kun je zo'n ding zowel gebruiken als alleen filter waarbij de voeding onderin komt of alleen waterafscheider waarbij de voeding bovenin komt en je het filter vooral als agglomerator gebruikt .
Dat daarvoor hetzelfde filter element wordt gebruikt klopt maar de functie daarvan is bij gebruik als agglomerator anders.
Het type wat "wij"gebruiken is het FAS type wat voor beide functeis ( dus zowel filtratie als agglomeratie) tegelijk is bedoeld . Zie deze pagina.
Dat staat ook alleen de manier genoemd die ik bedoel.
Dat filetrelemam=nt kan dus inderdaad voor beide functies worden gebruikt maar als je ook waterdruppels effectief wilt afscheiden dien je de methode te gebruiken zols op onderstaande pagina wordt beschreven.

Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 28 dec 2019 08:28 #1112844

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
CeesS schreef :
In het geval van het vullen van het filterhuis vanuit een lager gelegen tank, met een motorzijdig geplaatste opvoerpomp, is er sprake van onderdruk in het filterhuis. Je kunt de ontluchtingsstop dan niet gebruiken. Op het moment dat het vloeistofniveau gelijk is aan het niveau van de uitlaatopening, stroomt de vloeistof verder, en blijft er een luchtbel achter tussen het vloeistofniveau en het hoogste punt in het filterhuis. Daar heb je onder normale omstandigheden echter geen last van.

Nee, de motor start inderdaad wel. Blijft ook vaak urenlang goed lopen. Maar op een onbewaakt ogenblik (ik heb de directe oorzaken nooit goed kunnen traceren) komt er een luchtbel los uit het filter en bereikt een ander punt in het brandstofsysteem waar je er wèl last van krijgt. Het gevolg, bij mij (3-cilinder motor), was een dramatische terugval in toerental. De motor bleef altijd lopen, maar meer gasgeven had geen resultaat. Dat kon minuten duren. Op zeker moment reisde de luchtbel kennelijk toch verder, want na enige tijd keerde het toerental weer terug naar normaal en reageerde de motor weer normaal op het gas.

Het installeren van een handpompje tussen tank en filter maakt het uiteindelijk mogelijk om wel eerst luchtbellen en vervolgens diesel uit de ontluchtingstop bovenop het filterhuis te krijgen.
Daarna nooit meer problemen gehad.

Ik heb dit overigens al verschillende keren in ZF beschreven, maar ik doe het veiligheidshalve nog maar een keer..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 28 dec 2019 09:43 #1112861

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Wadloper schreef :
CeesS schreef :
In het geval van het vullen van het filterhuis vanuit een lager gelegen tank, met een motorzijdig geplaatste opvoerpomp, is er sprake van onderdruk in het filterhuis. Je kunt de ontluchtingsstop dan niet gebruiken. Op het moment dat het vloeistofniveau gelijk is aan het niveau van de uitlaatopening, stroomt de vloeistof verder, en blijft er een luchtbel achter tussen het vloeistofniveau en het hoogste punt in het filterhuis. Daar heb je onder normale omstandigheden echter geen last van.

Nee, de motor start inderdaad wel. Blijft ook vaak urenlang goed lopen. Maar op een onbewaakt ogenblik (ik heb de directe oorzaken nooit goed kunnen traceren) komt er een luchtbel los uit het filter en bereikt een ander punt in het brandstofsysteem waar je er wèl last van krijgt. Het gevolg, bij mij (3-cilinder motor), was een dramatische terugval in toerental. De motor bleef altijd lopen, maar meer gasgeven had geen resultaat. Dat kon minuten duren. Op zeker moment reisde de luchtbel kennelijk toch verder, want na enige tijd keerde het toerental weer terug naar normaal en reageerde de motor weer normaal op het gas.

Het installeren van een handpompje tussen tank en filter maakt het uiteindelijk mogelijk om wel eerst luchtbellen en vervolgens diesel uit de ontluchtingstop bovenop het filterhuis te krijgen.
Daarna nooit meer problemen gehad.

Ik heb dit overigens al verschillende keren in ZF beschreven, maar ik doe het veiligheidshalve nog maar een keer..

Dat kan inderdaad een probleem zijn, ik probeerde duidelijk te maken dat er wel degelijk een luchtbel in het filter kan ontstaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 28 dec 2019 09:46 #1112862

@Wadloper:
Over welk type filter gaat dit: de standaard of de versie van Fer?
Laatst bewerkt: 28 dec 2019 09:47 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 28 dec 2019 15:14 #1112934

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
Jollenbaas schreef :
@Wadloper:
Over welk type filter gaat dit: de standaard of de versie van Fer?

Het standaard Delphi filterhuis.
De versie met opgebouwde pomp was er in 2009 (toen mijn probleem speelde) nog niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 28 dec 2019 18:30 #1112988

Aha dank je. :)
Laatst bewerkt: 28 dec 2019 18:30 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 28 dec 2019 20:16 #1113009

  • Fer
  • Fer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7306
Jollenbaas schreef :
Lijkt mij dat deze - qua filterkop - toch beter is, er blijft nergens lucht hangen.



Hoe kan ik deze foto een halve slag draaien?

Leuk die foto, deze laat het zelf gemaakte binnen werk zie dat ik van rvs maakt .

Bij de filterpomp blijft idd minder of geen lucht in zitten, deze is zo gemaakt dat lucht geen kans heeft om te blijven hangen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 29 dec 2019 09:22 #1113073

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Yellow Boat schreef :
Het type wat "wij"gebruiken is het FAS type wat voor beide functeis ( dus zowel filtratie als agglomeratie) tegelijk is bedoeld . Zie deze pagina.
Dat staat ook alleen de manier genoemd die ik bedoel.
Dat filetrelemam=nt kan dus inderdaad voor beide functies worden gebruikt maar als je ook waterdruppels effectief wilt afscheiden dien je de methode te gebruiken zols op onderstaande pagina wordt beschreven.

Ad

Dus moderne filters zoals Racor en Separ kunnen geen water van diesel scheiden ?
Laatst bewerkt: 29 dec 2019 09:23 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 29 dec 2019 10:59 #1113113

CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
Het type wat "wij"gebruiken is het FAS type wat voor beide functeis ( dus zowel filtratie als agglomeratie) tegelijk is bedoeld . Zie deze pagina.
Dat staat ook alleen de manier genoemd die ik bedoel.
Dat filetrelemam=nt kan dus inderdaad voor beide functies worden gebruikt maar als je ook waterdruppels effectief wilt afscheiden dien je de methode te gebruiken zols op onderstaande pagina wordt beschreven.

Ad

Dus moderne filters zoals Racor en Separ kunnen geen water van diesel scheiden ?

Zeg ik dat dan?
Ik schrijf gewoon hoe CAV dat bedoeld heeft en wat ik van dat principe van agglomeratie van waterdruppels geleerd heb. Niet meer en niet minder.
Overigens gebruikt ook Separ een agglomeratiesysteem alleen gebruikt hij daarvoor een zogenaamde lamellenseparator i.p.v. het filter( zoek er maar eens mee in internet op afbeeldingen) .Zie manual: separfilter.com/_literature_24...K-2000_Series_Manual ; stage 3
Nadeel daarvan vind ik wel dat ook dan een groot deel van het vuil onderin de bowl komt i.p.v. in het filter . en een filter hoort immers het vuil juist af te scheiden , niet een separator.Staat ook in die manual stage 4.
Ze zeggen zelfs dat daarmee de levensduur van het filter toeneemt en dat is natuurlijk wel waar maar of dat nou echt een voordeel is van dat filter betwijfel ik . Met name als je vaker de onderkant moet aftappen vanwege water ( wat immers op een boot kennelijk vaker voorkomt) lijkt me dat vuil niet echt prettig vanwege verstoppingsrisico van de aftap.
Racor functioneert overigens een beetje vergelijkbaar ( www.parker.com/Literature/Raco...G_Turbine_Series.pdf ) maar ook daar het nadeel van vuil in de bowl wat nadelen kan geven bij het aftappen.
Voor bijv. bouwmachines en tractoren e.d. niet zo'n probleem omdat daar water in de diesel waarschijnlijk niet zo vaak zal vorokomen maar of dat ook bij boten zo is betwijfel ik.

Beide systemen , de oude van CAV en de nieuwere van Sear en Racor hebben dus hun eigen voor en nadelen en eigen toepassingsgebied .

Ps.:
Je hoeft mij trouwens niets te vertellen over filtratieprincipes ( zowel van vaste stof als vloeistof als beide ) want ook daarmee heb ik me 35 jaar zeer intensief bezig gehouden tijdens het ontwerp en de latere optimalisatie van de Twaron fabriek in Delfzijl.Die fabriek staat er nl. vol mee. Er staan daar zelfs 6 hele grote filters die deels een door mij geintroduceert principe gebruiken :P
Filtratie is een behoorlijk complexe materie kan ik je wel vertellen.
Ad
Laatst bewerkt: 29 dec 2019 11:04 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 29 dec 2019 16:35 #1113201

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Dit is een terugkerende discussie, heb geen zin om die steeds opnieuw te voeren. We praten hier niet over een industrieel productieproces, maar over filtratie van diesel uit een tank waar af en toe een druppel water verschijnt, met mogelijk bacteriële verontreiniging. Zie eerdere discussie bv zeilersforum.nl/index.php/foru...pomp?start=25#871566
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Fer's Delphifilter met pomp 31 dec 2019 07:56 #1113606

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Het jammere van het zich concentreren op het vermeende agglomeratie probleem is, dat het grote voordeel van het omdraaien van de stromingsrichting van een CAV / Delphi filter ondergesneeuwd is.

Het voordeel is de signaalfunctie van problemen in de tank (slechte tankbeurt, bacteriën), die onmiddellijk zichtbaar worden in het kijkglas. En niet worden gemaskeerd en tegengehouden in het filterelement. Terwijl de filterfunctie volledig intact blijft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 31 dec 2019 08:56 #1113625

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16754
Delphi filters zijn als nicotine voor de watersporter. Afkicken daarvan zou uit het eigenrisico moeten!
Voor een paar tientjes heb je een Racor tegenwoordig waarbij je niet meer hoeft te knoeien en die niet lekken en je prachtig kunt zien hoe of je diesel nog een beetje zuiver is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 31 dec 2019 09:59 #1113636

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
holtere schreef :
Delphi filters zijn als nicotine voor de watersporter. Afkicken daarvan zou uit het eigenrisico moeten!
Voor een paar tientjes heb je een Racor tegenwoordig waarbij je niet meer hoeft te knoeien en die niet lekken en je prachtig kunt zien hoe of je diesel nog een beetje zuiver is.

Ik dacht dat jij zo van de zuinigheid-met-vlijt was?

De prijs van de filterhouder die je (denk ik) bedoelt valt inderdaad wel mee. Maar de filters zelf zijn vijf keer zo duur als een Delphi 296 filter.

Als je die elk jaar vervangt loopt het verschil in onderhoudskosten snel op. Na drie jaar kun je van het verschil al een setje Coppercoat kopen.

Je moet een Delphi-filter inderdaad met een bepaalde fijngevoeligheid monteren, maar als het eenmaal goed zit, dan zit het en lekt het niet. Zen en de kunst van het motoronderhoud, jongeman.
Laatst bewerkt: 31 dec 2019 10:17 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 31 dec 2019 11:38 #1113689

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16754
Je betrapt me op een van mijn beperkingen. Met diesel en motoren ben ik niet zo zen en wordt bijzonder narrig als daar iets niet doordacht en handig in elkaar zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Fer's Delphifilter met pomp 31 dec 2019 11:51 #1113695

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27524
holtere schreef :
Je betrapt me op een van mijn beperkingen. Met diesel en motoren ben ik niet zo zen en wordt bijzonder narrig als daar iets niet doordacht en handig in elkaar zit.

Ik ben ook niet zo heel erg zen.

Maar sinds de aanschaf van mijn huidige boot (de eerste met een dieselmotor) heb ik juist op het front van motoren veel bijgeleerd. Het is uiteindelijk ook geen rocket science maar een zekere rust en wat doorzettingvermogen is wel nodig.

En sommige dingen blijven voor altijd onbegrepen. Zoals het feit dat mijn koelwaterpomp op een hele lullige plek zit, terwijl er motoren van hetzelfde type zijn, waar die pomp gewoon voorop zit, zodat je er fatsoenlijk bij kunt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.193 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl