CeesS schreef :
Yellow Boat schreef :
Het type wat "wij"gebruiken is het FAS type wat voor beide functeis ( dus zowel filtratie als agglomeratie) tegelijk is bedoeld . Zie deze pagina.
Dat staat ook alleen de manier genoemd die ik bedoel.
Dat filetrelemam=nt kan dus inderdaad voor beide functies worden gebruikt maar als je ook waterdruppels effectief wilt afscheiden dien je de methode te gebruiken zols op onderstaande pagina wordt beschreven.
Ad
Dus moderne filters zoals Racor en Separ kunnen geen water van diesel scheiden ?
Zeg ik dat dan?
Ik schrijf gewoon hoe CAV dat bedoeld heeft en wat ik van dat principe van agglomeratie van waterdruppels geleerd heb. Niet meer en niet minder.
Overigens gebruikt ook Separ een agglomeratiesysteem alleen gebruikt hij daarvoor een zogenaamde lamellenseparator i.p.v. het filter( zoek er maar eens mee in internet op afbeeldingen) .Zie manual:
separfilter.com/_literature_24...K-2000_Series_Manual ; stage 3
Nadeel daarvan vind ik wel dat ook dan een groot deel van het vuil onderin de bowl komt i.p.v. in het filter . en een filter hoort immers het vuil juist af te scheiden , niet een separator.Staat ook in die manual stage 4.
Ze zeggen zelfs dat daarmee de levensduur van het filter toeneemt en dat is natuurlijk wel waar maar of dat nou echt een voordeel is van dat filter betwijfel ik . Met name als je vaker de onderkant moet aftappen vanwege water ( wat immers op een boot kennelijk vaker voorkomt) lijkt me dat vuil niet echt prettig vanwege verstoppingsrisico van de aftap.
Racor functioneert overigens een beetje vergelijkbaar (
www.parker.com/Literature/Raco...G_Turbine_Series.pdf ) maar ook daar het nadeel van vuil in de bowl wat nadelen kan geven bij het aftappen.
Voor bijv. bouwmachines en tractoren e.d. niet zo'n probleem omdat daar water in de diesel waarschijnlijk niet zo vaak zal vorokomen maar of dat ook bij boten zo is betwijfel ik.
Beide systemen , de oude van CAV en de nieuwere van Sear en Racor hebben dus hun eigen voor en nadelen en eigen toepassingsgebied .
Ps.:
Je hoeft mij trouwens niets te vertellen over filtratieprincipes ( zowel van vaste stof als vloeistof als beide ) want ook daarmee heb ik me 35 jaar zeer intensief bezig gehouden tijdens het ontwerp en de latere optimalisatie van de Twaron fabriek in Delfzijl.Die fabriek staat er nl. vol mee. Er staan daar zelfs 6 hele grote filters die deels een door mij geintroduceert principe gebruiken
Filtratie is een behoorlijk complexe materie kan ik je wel vertellen.
Ad