Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Schroefas loshalen, maar hoe?

Schroefas loshalen, maar hoe? 31 dec 2019 12:13 #1113707

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ik wil de Vetus schroefasafdichting vervangen en daarvoor moet de as los van de koppeling. Ik doorzie even niet hoe het in elkaar zit, en weet ook niet welke verbinding er tussen de keerkoppeling en de as zit. Zit een rubber schokdemper tussen lijkt het. Ik kan natuurlijk alle boutjes losdraaien en dan maar zien wat met tegemoet springt, maar er is hier vast wel iemand die daar iets verstandigs over kan zeggen.
Als iemand het merk of type herkent: heel graag. Dan kan ik de documentatie er bij zoeken. Zit op een Beta Marine 722 motor
Zie foto




Laatst bewerkt: 31 dec 2019 12:17 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas loshalen, maar hoe? 31 dec 2019 12:16 #1113708

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7789
De 6 bouten aan de achterkant er uit draaien (m8?) en dan 3 bouten (m10?) indraaien waar nu de plastic dopjes inzitten.
Dan druk je de conische verbinding zo los.

Een eitje en mooi systeem vind ik. Maar met alleen alles losdraaien kom je er dus niet :silly:
Laatst bewerkt: 31 dec 2019 12:20 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas loshalen, maar hoe? 31 dec 2019 12:21 #1113712

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Aha, kijk.....dat gaat me lukken :laugh:
Maar had van die plastic dopjes niet verwacht dat daar de truuk zou zitten op hem los te krijgen. Weet je per ongeluk het merk, zodat ik kan Google’n naar documentatie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas loshalen, maar hoe? 31 dec 2019 12:22 #1113713

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7789
Ik denk een Vetus Uniflex.
handleiding
Laatst bewerkt: 31 dec 2019 12:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas loshalen, maar hoe? 31 dec 2019 13:55 #1113744

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Dat moet ‘m zijn inderdaad. Erg fijn die handleiding, want er is meer te weten over het los en weer vastmaken. Aanhaalmomenten, locktite, volgorde.
Gelijk maar even geprint voor aan boord.

Bedankt Philip, top!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas loshalen, maar hoe? 03 jan 2020 08:47 #1114709

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Om de info maar even compleet te maken:
Nu ik wist wat ik las zag ik op de factuur dat het om een Centaflex M(arine) koppeling gaat. Gebeld met de importeur voor meer info, blijkt dat het exact dezelfde is als de Vetus Uniflex. De Centaflex 127 heet bij Vetus Uniflex 13 en de Centaflex 160 bij Vetus Uniflex 16.

De importeur gaf aan dat ik net zo goed de documentatie van Vetus kon gebruiken, maar stuurde met alle plezier natuurlijk ook die van Centaflex. De info van Vetus blijkt echter completer en overzichtelijker.

Ik werd bijzonder vriendelijk en deskundig te woord gestaan door de importeur en binnen een minuutje de info op de digitale deurmat.

Nog even navraag gedaan naar eventueel onderhoud. Het gaat om een natuurrubber koppeling dat 2 zijdig aan het huis is gevulkaniseerd. Onderhoud is niet meer dan vetvrij en olievrij houden van het rubber. Afhankelijk van belasting, omgeving (schoon en droog of vet/nat, uv) kan hij tot wel 20 jaar meegaan. Bij problemen is er niets te repareren, maar is een complete vervanging nodig. Het slijtage onderdeel is het rubber, dat dus vastgelijmd zit.
De 1500 motoruren die ik nu aangaf mocht geen enkel probleem zijn.


edit: hmmm, toevoegen pdf bijlagen lukt even niet. Ik kijk er van de week nog even naar
Laatst bewerkt: 03 jan 2020 10:46 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Schroefas loshalen, maar hoe? 03 jan 2020 09:14 #1114722

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Bij mij is een keer het rubber gebroken, en dat komt vaker voor. Deze koppelingen zijn doorslagvast, dwz dat bij breuk van het rubberdeel de axiale- en torsieintegriteit gewaarbord blijft, zij het metaal op metaal en met meer speling. Bij mij liep dus in achteruit de koppeling tegen de schroefasgland, met een hoop geratel van de bouten, maar ik ben er wel mee thuisgekomen.
Voor de huidige nieuwe motor heb ik wel een Centaflex AM koppeling genomen, hier wordt het rubberelement op trek/druk belast, en dat is gunstiger dan de torsiebelasting van de M koppeling.
Grootste belasting van de flexibele koppeling is tijdens schakelen van (de meeste typen) keerkoppeling. Vooral de conuskoppelingen schakelen zeer bruusk (en dat moeten ze ook) en dit geeft een behoorlijke klap in de aandrijflijn. Naast kleine uitlijnverschillen en geluids- en elektrische isolatie is dit de hoofdreden om een flexibele koppeling in de aandrijving op te nemen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.246 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl