holtere schreef :
Onze vorige boot, een First 31,7 had twee slangen vanuit de spiegel. Een uiteinde boven en het andere einde onderin de motorruimte die verder ook nog ruime openingen had naar de spiegel. De slang die bovenin zat had zo'n ventilator die het motorruim inblies.
Onze huidige boot heeft ook twee slangen weer onder en boven het motorruim vanuit de spiegel met ruime openingen. In de kajuitopening, in de kuip zitten ook nog een paar beluchtingsopeningen. Bij mooi weer/geen wind motoren ruik je de motor een beetje door die schelpen. Op de slang die bovenin het motorruim uitkomt hebben we een zuigende ventilator gezet. Luchtjes weg

Je hebt er voor continue gebruik en voor kort gebruik voor benzinemotoren bijv. Die continue types zijn flink duurder. Die goedkope zullen best lang mee gaan (hoop ik)
Blazen of zuigen helpt allebei om te koelen!
Zo'n ding:
Juist zo een ventilator hangt nu nog onaangesloten klaar in de motorruimte, om deze extra te ventileren. Er zijn 2 identieke openingen in de achterkant van de motoruimte, BB en STB.
Aangezien aan BB al de brandstofleidingen, de bedieningskabels en de bildgepomp zitten heb ik de afzuigventilator aan STB gemonteerd.
Met een luchtleiding van dezelfde maat naar de opening in de spiegel.
Aan BB zijn de gaten in de motorruimte en de spiegel niet van een luchtleiding voorzien, en dat wou ik ook zo houden.
De reden dat ik nog na het stoppen van de motor enige tijd wil doorventileren is om zo hopelijk de motorgeur uit de kajuit te houden. Nu ruik je de motor na het aanleggen wel.
Omdat ik ook bezig ben de motorruimte beter te isoleren zal de luchtaanvoer minder worden.