Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: luchtinlaat motorruimte

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 15:14 #1132386

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4245
Ter informatie: Ik heb afgelopen zomer de temperatuur in het motor compartiment gemeten. Dit omdat deze hele discussie al eens eerder plaats vond.
30 graden buitenlucht, motor op bedrijfstemperatuur(koelwater 90 graden). Geen toe -en afvoerslangen,
Temperatuur nabij dynamo ong. 50 graden celcius.
Laatst bewerkt: 04 mrt 2020 15:15 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 15:26 #1132389

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
En wat betekent dit nu voor andere boten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 15:44 #1132391

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4245
holtere schreef :
En wat betekent dit nu voor andere boten?

Ruwweg hetzelfde ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 16:22 #1132400

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17596
holtere schreef :
En wat betekent dit nu voor andere boten?

Twee zaken;

Je hebt nog maar een delta T van 40 graden om je dynamo te koelen. Trek daar nog eens 15 graden af voor de interne warmte weerstand van je diodes naar het koel oppervlak.
Ten tweede het rendement van je diesel loopt terug bij een hogere inlaatlucht temperatuur. Denk maar even aan een interkoeler bij grote diesels die om een hogere rendement te behalen de inlaatlucht extra koelt.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 16:31 #1132403

Hoeveel m3/h zuigt een goede ventilator extra aan als koude lucht tov wat de motor al doet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 16:33 #1132405

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Bruto zo'n 300 kuub
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 16:36 #1132407

Dan zal dat een merkbaar effect hebben
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 16:38 #1132408

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Die ventilators blazen vaak zei ik al... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 16:40 #1132410

Het zuigende type kiezen dan. Die hangen hier ook vaak rond ;)
Laatst bewerkt: 04 mrt 2020 16:41 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 16:42 #1132413

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Bij mij in de Winner 11.20 geen aanvoerslang. Wel een afzuigventilator. Die gebruik ik alleen na langdurig motoren om te voorkomen dat er onaangename geuren vanuit de motorruimte in de kajuit doordringen
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 16:59 #1132418

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18839
Onze vorige boot, een First 31,7 had twee slangen vanuit de spiegel. Een uiteinde boven en het andere einde onderin de motorruimte die verder ook nog ruime openingen had naar de spiegel. De slang die bovenin zat had zo'n ventilator die het motorruim inblies.

Onze huidige boot heeft ook twee slangen weer onder en boven het motorruim vanuit de spiegel met ruime openingen. In de kajuitopening, in de kuip zitten ook nog een paar beluchtingsopeningen. Bij mooi weer/geen wind motoren ruik je de motor een beetje door die schelpen. Op de slang die bovenin het motorruim uitkomt hebben we een zuigende ventilator gezet. Luchtjes weg :)
Je hebt er voor continue gebruik en voor kort gebruik voor benzinemotoren bijv. Die continue types zijn flink duurder. Die goedkope zullen best lang mee gaan (hoop ik)
Blazen of zuigen helpt allebei om te koelen!
Zo'n ding:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 17:42 #1132435

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17596
Ik heb een ventilator die afzuigt. In het idee dat dan het totale debiet groter is. Als je blaast doe je dat in de zelfde richting als de motor al veroorzaakt. Zuig je wordt het opgeteld bij wat de motor al aanzuigt. Natuurlijk voordat iemand slimme opmerkingen gaat maken, krijg je een kwadratisch toenemende weerstand dus de som is toch minder dat de twee afzonderlijke delen bij elkaar opgeteld.
Fake it till you make it
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 18:17 #1132450

eindelijk een luchtig onderwerp B)
20 l/ sec door een buis van 10 cm geeft een luchtsnelheid van 14 meter per seconde.
als je in de buis een windmolentje maakt kan je dan zelfvoorzienend elektrisch varen?
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 18:39 #1132458

Officieel zijn er minimum ratio's vastgelegd in de richtlijnen voor het uitrusten van een machinekamer. hierbij word er vanuit gegaan dat de machinekamer waterdicht is en dus praktisch gezien ook luchtdicht.

Het luchtverbruik door de motor word vastgesteld op cilinderinhoud vs toerental zoals hiervoor ook besproken. Voor drukvulling (turbo) word er een factor van (uit mijn hoofd) 20% toegevoegd aan het natuurlijke verbruik van een motor.

Bovenop het verbruik van de motor(en) in de machinekamer word er ook een minimale luchtverversing van 20 keer per uur verlangt om te zorgen dat de radiatiewarmte van de motor(en) zoveel mogelijk word afgevoerd.

De motor zuigt zijn eigen lucht op natuurlijke wijze ook wel aan, maar theoretisch word de vullingsgraad iets hoger en het rendement van de motor dus iets beter als die luchtaanzuiging weerstandsloos gebeurt. in de praktijk kun je dit echter niet eens meten op ons sort bootjes.
Een slang aan je luchtinlaat vergroot de luchtweerstand, dus een gladde pijp zou beter zijn, helemaal niets is nog beter.

Echter, de motor zal nooit die 20 lucht verversingen kunnen doen, dat is waar de ventilator komt kijken. een gemiddelde motorkamer op een zeilboot haalt waarschijnlijk de halve kubieke meter nog niet, dus we hebben het over 10m3 per uur.
Je kunt dus een ventilator plaatsen welke motor(en) verbruik+verversing aan capaciteit heeft en deze lekker in de motorkamer laten blazen, dat is het meest effectief en het rendement van je motor gaat theoretisch een beetje omhoog, nadeel is echter dat dit een enorme bult lawaai maakt. De andere mogelijkheid is dat je een afzuig ventilator plaatst welke de benodigde hoeveelheid verversingslucht uit de machinekamer zuigt, dit heeft vrijwel geen invloed op de geluidsoverlast. Het nadeel hiervan is echter dat je een lichte onderdruk creeerd in de machinekamer waardoor het rendement van je motor juist weer wat omlaag gaat.

Omdat het zeer weinig verschil maakt in zulke kleine motor compartimenten worden die ventilatoren meestal gewoon weggelaten.

Als je slangen of pijpen gaat gebruiken om de lucht naar de machinekamer te leiden, zorg er dan bij voorkeur voor dat de luchtsnelheid in de slang of pijp onder de 6 tot 8 m/s blijft, ga je hoger dan heeft dat een behoorlijk nadelig effect op de hoeveelheid lucht welke je uiteindelijk effectief bij de motor krijgt waardoor deze minder dan optimale verbranding heft.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 04 mrt 2020 18:40 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 19:49 #1132486

  • degele
  • degele's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 387
Dank u allen voor de - weliswaar verschillende - meningen.
Ik heb de luchtgaten/happers al eens vergroot.
Vroeger was het 6cm diam. met slang, nu 7 cm zonder slang.

Dit is de oude luchthapper (die nog naar het containerpark moet ) en daarnaast de nieuwe doorlaatopening.


Twee openingen en binnen in het schot verschillende gaten.


Zal zonder slang wel lukken zeker ?
gr,
Danny
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 20:52 #1132500

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
holtere schreef :
Onze vorige boot, een First 31,7 had twee slangen vanuit de spiegel. Een uiteinde boven en het andere einde onderin de motorruimte die verder ook nog ruime openingen had naar de spiegel. De slang die bovenin zat had zo'n ventilator die het motorruim inblies.

Onze huidige boot heeft ook twee slangen weer onder en boven het motorruim vanuit de spiegel met ruime openingen. In de kajuitopening, in de kuip zitten ook nog een paar beluchtingsopeningen. Bij mooi weer/geen wind motoren ruik je de motor een beetje door die schelpen. Op de slang die bovenin het motorruim uitkomt hebben we een zuigende ventilator gezet. Luchtjes weg :)
Je hebt er voor continue gebruik en voor kort gebruik voor benzinemotoren bijv. Die continue types zijn flink duurder. Die goedkope zullen best lang mee gaan (hoop ik)
Blazen of zuigen helpt allebei om te koelen!
Zo'n ding:


Juist zo een ventilator hangt nu nog onaangesloten klaar in de motorruimte, om deze extra te ventileren. Er zijn 2 identieke openingen in de achterkant van de motoruimte, BB en STB.
Aangezien aan BB al de brandstofleidingen, de bedieningskabels en de bildgepomp zitten heb ik de afzuigventilator aan STB gemonteerd.
Met een luchtleiding van dezelfde maat naar de opening in de spiegel.
Aan BB zijn de gaten in de motorruimte en de spiegel niet van een luchtleiding voorzien, en dat wou ik ook zo houden.
De reden dat ik nog na het stoppen van de motor enige tijd wil doorventileren is om zo hopelijk de motorgeur uit de kajuit te houden. Nu ruik je de motor na het aanleggen wel.
Omdat ik ook bezig ben de motorruimte beter te isoleren zal de luchtaanvoer minder worden.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 04 mrt 2020 20:57 #1132503

Omdat ik ook bezig ben de motorruimte beter te isoleren zal de luchtaanvoer minder worden

Sterker nog: goed isoleren begint met luchtdicht maken! Uitsluiten van luchtlekken bereik je meer mee dan dure matjes plakken. Tweede voordeel is dat je dan ook af bent van luchtjes in de kajuit - daarvoor heb je dus geen afzuiging met nalooptijd nodig: smptoombestrijdung
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 05 mrt 2020 07:22 #1132566

  • Gregor
  • Gregor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4480
Dehler 36JV heeft twee luchthappers aan de achterzijde en een ventilator. Deze laatste heb ik uitgeschakeld. Teveel herrie en onnodig.
Het kan altijd nog hagelen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 05 mrt 2020 08:11 #1132586

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8134
Nachtvlinder schreef :
Omdat ik ook bezig ben de motorruimte beter te isoleren zal de luchtaanvoer minder worden

Sterker nog: goed isoleren begint met luchtdicht maken! Uitsluiten van luchtlekken bereik je meer mee dan dure matjes plakken. Tweede voordeel is dat je dan ook af bent van luchtjes in de kajuit - daarvoor heb je dus geen afzuiging met nalooptijd nodig: smptoombestrijdung

Tja maar ik ben bang dat door goed luctdicht te maken de temperatuur in de motorruimte sterk zal oplopen, en dat dan extra ventilatie noodzakelijk zal zijn. Dan doe ik er misschien goed aan om beide zaken in 1 keer aan te pakken.
Zowel isoleren, en de ventilatie verbeteren. Door het aansluiten van de luchtafzuiging, en voorzien van voldoende luchtaanvoer van buitenaf. Nu krijgt de motor zijn lucht vanuit de bakskist en vanaf de spiegel.
Als ik alles dicht maak, alleen vanaf de spiegel en ik vrees dat die opening te klein is.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 05 mrt 2020 08:16 #1132588

Goed plan denk ik. Ben benieuwd welke ventilator er komt, mss leuk om temp met deze aan en uit te vergelijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 05 mrt 2020 10:01 #1132628

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5079
Gregor schreef :
Dehler 36JV heeft twee luchthappers aan de achterzijde en een ventilator. Deze laatste heb ik uitgeschakeld. Teveel herrie en onnodig.

Bij ons hangt de ventilator in de geluidgeïsoleerde motorruimte en je hoort daardoor niet of die loopt. Een ventilator bij de luchthappers/roosters zelf of ergens in een bakskist is een ander verhaal. Als de ventilator onnodig blijkt vraag ik me af waarom die (af werf of door de eigenaar?) überhaupt is geïnstalleerd. Geeft bij stilstand alleen maar extra luchtweerstand.
Laatst bewerkt: 05 mrt 2020 12:21 door Hans V.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 05 mrt 2020 10:50 #1132650

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4245
Tony2920 schreef :
Nachtvlinder schreef :
Omdat ik ook bezig ben de motorruimte beter te isoleren zal de luchtaanvoer minder worden

Sterker nog: goed isoleren begint met luchtdicht maken! Uitsluiten van luchtlekken bereik je meer mee dan dure matjes plakken. Tweede voordeel is dat je dan ook af bent van luchtjes in de kajuit - daarvoor heb je dus geen afzuiging met nalooptijd nodig: smptoombestrijdung

Tja maar ik ben bang dat door goed luctdicht te maken de temperatuur in de motorruimte sterk zal oplopen, en dat dan extra ventilatie noodzakelijk zal zijn. Dan doe ik er misschien goed aan om beide zaken in 1 keer aan te pakken.
Zowel isoleren, en de ventilatie verbeteren. Door het aansluiten van de luchtafzuiging, en voorzien van voldoende luchtaanvoer van buitenaf. Nu krijgt de motor zijn lucht vanuit de bakskist en vanaf de spiegel.
Als ik alles dicht maak, alleen vanaf de spiegel en ik vrees dat die opening te klein is.
Als de doorsnee van de opening bij de spiegel groter is dan de doorsnee van de aanzuig op de motor, zit je in ieder geval aan de goede kant ;)
Laatst bewerkt: 05 mrt 2020 10:51 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 05 mrt 2020 11:52 #1132668

madoc schreef :
Als de doorsnee van de opening bij de spiegel groter is dan de doorsnee van de aanzuig op de motor, zit je in ieder geval aan de goede kant ;)

Kijk, dat is nu onverwoestbare simpele logica! Chapeau!

Maar een te krappe slang, met teveel weerstand, kan het wel verslechteren...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 05 mrt 2020 11:54 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 05 mrt 2020 13:55 #1132691

En jullie denken zeker dat een gat geen weerstand heeft. Dan vergis je je , een gat heeft zefs meestal meer weerstand dan de leiding zelf , tenzij deze vrij lang is ( meer dan 50 maal de diameter) . In het gat moet nl de (lucht)troming eerst op gang komen en dat kun je heel simpel berekenen met 1/2*rho*V^2 waarin RHO de soortelijke massa is van het medium ( van lucht 1,25 kg/m3) en de berekende weerstand in Newton/m2 oftewel Pascal is ( dus door 9,8 delen om kg/m2 te krijgen) .
Daarbij mag je voor het berekenen van de snelheid in het gat niet de volel diameter gebruiken maar ongeveer 60% daarvan omdat de stroming in een gat altijd insnoert tenzij de ingang heel ruik is afgerond (straal minimaal 1/4 van de diameter).
daarbij komt dat de beschikbare drukval over het aanzuiggat in de romp veel kleiner is ( liefst zelfs nul) dan over de inlaat van de motor.
Het aanzuiggat in de romp moet dus veel groter zijn dan dat van de motor.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

luchtinlaat motorruimte 05 mrt 2020 14:01 #1132693

Yellow Boat schreef :
En jullie denken zeker dat een gat geen weerstand heeft.

Nee hoor.
Elke keer dat ik op de WC zit realiseer ik me dat weer.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.191 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl