Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ontluchten Delphi filter

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:04 #1148221

als de tank eruit te krijgen is , zou ik dat zeker doen, onderop kun je die opgelaste sok wel laten zitten als aftapper, altijd handig !

Vetus het kant en klare flenzen met alle aansluitingen, misschien is dat de moeite waard om te bekijken, dat is gat boren, rubber om de flens heen en aandraaien.

Ik heb even nog niet gekeken wat de minimale wand dikte is ..........rvs is wat dunnen dan de kunstof tanken waar ze vaak worden gebruikt, maar wellicht, vaak zit er wel weer een vul aansluiting op maar wellicht ook zonder verkrijgbaar? :unsure:

Voordeel is dat er alles bij zit wat je verder nodig hebt :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:06 #1148224

Dat begrijp ik.
Maar als de lekleiding op de tank wordt aangesloten, dan kan de druk toch nooit hoger worden dan de insluitsel van de HD pomp? Of je hem dan naar het fijnfilter leidt, of naar de tank maakt dan toch niet uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:08 #1148227

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3111
CeesS schreef :
madoc schreef :
De door jouw genoemde retourleiding die, eigenlijk een verstuiver lekleiding is, kan op elk punt aangesloten worden waar de druk laag is. Leiding zo kort mogelijk maken. Wordt meestal aangesloten op Fijn filter.

Je gaat hier voorbij aan het ontluchtingsprobleem dat ontstaat als er onverhoopt lucht in de lekleiding zit. De druppelsgewijze afvoer van lekolie drukt de luchtbel terug het brandstofsysteem in. Goed ontluchten vergt een speciale procedure.


madoc schreef :
Op bijgevoegde tekening zit de lekleiding dus op de lagedruk zijde van de HD pomp. Hetgeen ook kan.

Onzin, dit is een misinterpretatie van een zelfontluchtend systeem zoals Yanmar dat bijvoorbeeld toepast. Uiteindelijk gaat de overmaat aan opgevoerde diesel met lekolie en aanwezige lucht wel degelijk terug naar de tank (zie bijgaand Yanmar 2YM schema)

[a
Nee geen onzin. TS heeft geen retourleiding naar de tank. daarom heb ik die weg gekrast. Het maakt dus niet uit of je de lekleiding aansluit op het fijnfilter of op de lagedruk kant(toevoer) van de HD pomp. De drukken zijn op beide plaatsen even hoog.
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 21:12 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:18 #1148233

sjoerd1981 schreef :
Dat begrijp ik.
Maar als de lekleiding op de tank wordt aangesloten, dan kan de druk toch nooit hoger worden dan de insluitsel van de HD pomp? Of je hem dan naar het fijnfilter leidt, of naar de tank maakt dan toch niet uit?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar even zoals ik het begrijp.......

Kijk komt er lucht uit je lek leiding en gaat dat weer terug in je filter, blijf je dat dus rond pompen naja dat valt tegen want dat gaat niet helaas met onze pompjes, dus je hebt een hoop gedoe met ontluchten dus. Dat zijn vaak de verhalen van ontluchten loopt even etc, uiteraard zijn er soms ook andere oorzaken.

Bij mijn Yanmar gaat de lekleiding gewoon boven in de tank erin. mijn tank staat trouwens ook een stuk hoger dan de motor, ca boven kant motor is onderkant tank, zoiets.

Komt hij in de tank uit, of in een Jerry can om es wat te noemen, kan de lucht gewoon weg.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 17 apr 2020 21:18 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:32 #1148240

madoc schreef :
CeesS schreef :
madoc schreef :
De door jouw genoemde retourleiding die, eigenlijk een verstuiver lekleiding is, kan op elk punt aangesloten worden waar de druk laag is. Leiding zo kort mogelijk maken. Wordt meestal aangesloten op Fijn filter.

Je gaat hier voorbij aan het ontluchtingsprobleem dat ontstaat als er onverhoopt lucht in de lekleiding zit. De druppelsgewijze afvoer van lekolie drukt de luchtbel terug het brandstofsysteem in. Goed ontluchten vergt een speciale procedure.


madoc schreef :
Op bijgevoegde tekening zit de lekleiding dus op de lagedruk zijde van de HD pomp. Hetgeen ook kan.

Onzin, dit is een misinterpretatie van een zelfontluchtend systeem zoals Yanmar dat bijvoorbeeld toepast. Uiteindelijk gaat de overmaat aan opgevoerde diesel met lekolie en aanwezige lucht wel degelijk terug naar de tank (zie bijgaand Yanmar 2YM schema)

[a
Nee geen onzin. TS heeft geen retourleiding naar de tank. daarom heb ik die weg gekrast. Het maakt dus niet uit of je de lekleiding aansluit op het fijnfilter of op de lagedruk kant(toevoer) van de HD pomp. De drukken zijn op beide plaatsen even hoog.

Volgens mij heb ik wel een retourleiding?

Uit workshop manual:




Staat eindje verderop: “fuel return line”

Die was dus op groffilter aangesloten (ingaande kant).
En wilde ik op tank uitgang aansluiten (dus eigenlijk zelfde leiding, alleen een stuk hoger, 50cm ofzo)
Dat stukkie slang maakt mij niets uit, misschien “kan” het ook op het fijnfilter, maar vermijd ik problemen door hem gewoon op de tank aan te sluiten. Dat kan toch geen kwaad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:32 #1148241

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
madoc schreef :
De verstuiver lekleiding zorgt er voor dat de druk boven de naald laag blijft en de naald dus gelicht wordt wanneer de HD pomp de benodigde druk geeft tegen de veerdruk in.

Was ff zweten om het verhaaltje zo duidelijk mogelijk op papier te zetten.

Al met al kun je dus stellen dat er nooit lucht in die lekleiding zit. Hooguit een kort moment wanneer je met een lege overhaalde verstuiver start.
Dit leidinkje is trouwens heel dun en bevat dus een heel klein volume lucht als het er wel in mocht zitten.
Verhaal begrepen of nog iets aan toe te voegen?

De lucht komt ook niet uit de verstuiver. Maar als je de lekolieleiding op het fijnfilter aansluit, loopt deze leiding leeg als je het fijnfilter vervangt. Als je dan de motor ontlucht, zal deze starten, maar drukt de lekolie de lucht uit de leiding langzaam terug het fijnfilter in. Vervolgens schuift deze luchtbel op naar de LD zijde van de injectiepomp en stopt de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:34 #1148242

dat nippeltje waar de slang op kan kan inderdaad zo naar je tank, 50 cm hoger is zelfs prima :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:35 #1148243

Jeroen-pion schreef :
sjoerd1981 schreef :
Dat begrijp ik.
Maar als de lekleiding op de tank wordt aangesloten, dan kan de druk toch nooit hoger worden dan de insluitsel van de HD pomp? Of je hem dan naar het fijnfilter leidt, of naar de tank maakt dan toch niet uit?

Ik begrijp niet helemaal wat je bedoeld, maar even zoals ik het begrijp.......

Kijk komt er lucht uit je lek leiding en gaat dat weer terug in je filter, blijf je dat dus rond pompen naja dat valt tegen want dat gaat niet helaas met onze pompjes, dus je hebt een hoop gedoe met ontluchten dus. Dat zijn vaak de verhalen van ontluchten loopt even etc, uiteraard zijn er soms ook andere oorzaken.

Bij mijn Yanmar gaat de lekleiding gewoon boven in de tank erin. mijn tank staat trouwens ook een stuk hoger dan de motor, ca boven kant motor is onderkant tank, zoiets.

Komt hij in de tank uit, of in een Jerry can om es wat te noemen, kan de lucht gewoon weg.

Ja, zo ga ik het ook maar doen. Tank demonteren, gat boren, tank schoonmaken, retour en toevoer vanaf bovenkant tank, en dan maar het huidige aftappunt gebruiken om af en toe de tank te controleren op water/bacteriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:37 #1148244

Volgens mij ben ik eruit! :) Bedankt iedereen. Ik meld me weer met wat foto’s als de tank eruit is :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:38 #1148246

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
madoc schreef :
Nee geen onzin. TS heeft geen retourleiding naar de tank. daarom heb ik die weg gekrast. Het maakt dus niet uit of je de lekleiding aansluit op het fijnfilter of op de lagedruk kant(toevoer) van de HD pomp.

Je had ook de (retour)leiding tussen de verstuivers en injectiepomp moeten wegkrassen. Die bestaat alleen in systemen die zichzelf ontluchten. Daar gaat de brandstofstroom door die leiding van de injectiepomp richting lekolieaansluiting op de verstuivers en vervolgens retour naar de tank (en niet andersom, zoals je suggereert)
Laatst bewerkt: 18 apr 2020 06:07 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 17 apr 2020 21:39 #1148247

Succes ! :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 06:21 #1148267

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
In je schema in het begin van dit draadje zag ik dat je op zowel de inlaat als de uitlaat een afsluiter gepland hebt. Je moet oppassen dat je geen situatie creëert waarin een hoeveelheid brandstof is opgesloten, bij temperatuurvariaties kan er dan een behoorlijke (en onwenselijke) over- of onderdruk ontstaan.

Ken je de dubbele filterhuizen waar twee filters in geïntegreerd zijn ?
Worden door verschillende leveranciers in allerlei uitvoeringen aangeboden.

Zie bv. www.techniekwebshop.nl/hifi-br...fDJMZ6xoCosIQAvD_BwE

ab-marineservice.com/product/f...huis-dubbel-m14x1-5/
Laatst bewerkt: 18 apr 2020 06:26 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 06:51 #1148271

CeesS schreef :
In je schema in het begin van dit draadje zag ik dat je op zowel de inlaat als de uitlaat een afsluiter gepland hebt. Je moet oppassen dat je geen situatie creëert waarin een hoeveelheid brandstof is opgesloten, bij temperatuurvariaties kan er dan een behoorlijke (en onwenselijke) over- of onderdruk ontstaan.

Ken je de dubbele filterhuizen waar twee filters in geïntegreerd zijn ?
Worden door verschillende leveranciers in allerlei uitvoeringen aangeboden.

Zie bv. www.techniekwebshop.nl/hifi-br...fDJMZ6xoCosIQAvD_BwE

ab-marineservice.com/product/f...huis-dubbel-m14x1-5/

Die dubbele filterhuizen ken ik wel. Maar degene die jij gelinkt heb geven alleen 2x zoveel capaciteit (ik denk voor een grote motor, of als je meer tijd wilt tussen filterwisselingen.

Waar ik echter naar op zoek ben, is een systeem waarbij ik bij een verstopt filter (midden op de Oosterschelde, stroom en wind tegen, en opkruisen is geen specialiteit van mijn scheepje...) alleen de bakskist deksel open doe, en de toevoer afsluiter van het tweede filter open zet, en dan direct verder kan varen (daarom ook afsluiter op ontluchting, ff open zetten en het Delphi filter is ontlucht.

Je hebt ook speciale filterhuizen die omschakelbaar zijn (ik heb ze alleen voor spin-on filters gevonden). En dat filterhuis is alleen al ongeveer €200. Daar doe ik de hele huidige refit voor, met losse RvS 316 afsluiters.. wat trouwens wel is, die origineel dubbele filterhuizen met klep sluiten ook toevoer en afvoer af.

2e voordeel is dat theoretisch ik het tweede filter met draaiende motor kan vervangen (maargoed, dat verwacht ik niet snel te gaan doen. Als eerste filter verstopt is, snel op de motor een haventje in, of naar een beschutte ankerplaats...)

Maar jouw tip klinkt wel logisch, bedankt! Ik ga dus afvoer (naar motor) afsluiters standaard open houden, en alleen bij vervangen filter dicht zetten. Een simpel boutje met vleugel moer in hendel van afsluiter voorkomt dat ik de handel van de afvoer (naar motor) per ongeluk kan bedienen.
Laatst bewerkt: 18 apr 2020 07:02 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 07:06 #1148275

sjoerd1981 schreef :
Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik denk dat je ergens een lichtplek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...

Alleen kan c.q. mag dat niet altijd bij elke motor .
Bijv. bij een Volvo Penta uit de oude MD serie ( MD5A enz) kan dat niet zondermeer.
Ad

Dit gaat over een Mitsubishi L2E. Mag dat bij deze motor?

Ja , die heb ik ook in de vorm van een Vetus met dezelfde basismotor. Volgens mij is dat zelfs standaard maar dat kun je waarschijnlijk wel vinden in de workshop manual van o.a. de L2E : drive.google.com/file/d/1Spq9-...Bb_/view?usp=sharing
Heelaas staat er in het handboek van mijn Vetus geen leidingschema van het brandstofsysteem maar eventueel kan ik dat wel maken als je dat persé nodig hebt om de boel goed aan te kunnen sluiten.
Maar je kunt ook Drinkwaard vrgen , die verkoopt ook de Mistubishi motoren direct van Mitsubishi.www.drinkwaard.com/scheepsmotoren/mitsubishi-l2e/
Ad
Laatst bewerkt: 18 apr 2020 07:06 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 07:35 #1148284

Yellow Boat schreef :
sjoerd1981 schreef :
Yellow Boat schreef :
ISO788 Hans schreef :
Ik denk dat je ergens een lichtplek hebt in het aanzuigende deel...
De retour zou ik op de tank zetten... simpeler qua lucht lekkage...

Alleen kan c.q. mag dat niet altijd bij elke motor .
Bijv. bij een Volvo Penta uit de oude MD serie ( MD5A enz) kan dat niet zondermeer.
Ad

Dit gaat over een Mitsubishi L2E. Mag dat bij deze motor?

Ja , die heb ik ook in de vorm van een Vetus met dezelfde basismotor. Volgens mij is dat zelfs standaard maar dat kun je waarschijnlijk wel vinden in de workshop manual van o.a. de L2E : drive.google.com/file/d/1Spq9-...Bb_/view?usp=sharing
Heelaas staat er in het handboek van mijn Vetus geen leidingschema van het brandstofsysteem maar eventueel kan ik dat wel maken als je dat persé nodig hebt om de boel goed aan te kunnen sluiten.
Maar je kunt ook Drinkwaard vrgen , die verkoopt ook de Mistubishi motoren direct van Mitsubishi.www.drinkwaard.com/scheepsmotoren/mitsubishi-l2e/
Ad

Hi Ad. Bedankt voor de link. Heb ook al een Vetus handleiding, en Sole gebruikte ook hetzelfde Mitsubishi basisblok. Ik vind het een fijne motor! Loopt met 2 cilinders echt heel rustig en soepel... mijn motor komt van Drinkwaard (aardige gasten ook, heb daar vlakbij gewerkt, ging daar in pauze vaak langs voor een onderdeeltje). Echter als ik eerlijk ben: kabelaansluitingen (kabelschoenen) zijn origineel van twijfelachtige kwaliteit. Net als slangeklemmen op de hele motor, geen 316 gebruikt.) Maargoed, heb ik ook weer wat te doen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 07:56 #1148292

Dat van die slangklemmen is eigenlijk heel logisch.
Die Mitsubishi basismotoren zijn oorspronkelijk bedoeld als industriemotoren voor tractoren en bouwmachines en ook wel in 45km auto's en daar hoef je niet zo zeer rvs te gebruiken als op het water. Kabelschoentjes ditto.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 11:37 #1148357

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
L series operation manual

Bijlage:

Bestandsnaam: MitsubishiLseries.pdf
Bestandsgrootte:3,755 KB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 14:37 #1148440

CeesS schreef :
L series operation manual

Bijlage:

Bestandsnaam: MitsubishiLseries.pdf
Bestandsgrootte:3,755 KB

Bedankt!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 18:58 #1148564

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
Ik had dit weekend hetzelfde probleem, nadat ik een delphi filter gemonteerd had.

Nadat ik dat er tijdelijk tussenuit gehaald had, liep de motor meteen weer als een zonnetje.

Mijn voorlopige diagnoses:
1: Het filter zit, tov de tank, niet heel laag. Ontluchten is daardoor lastig.
2: Maar erger is dat de ontluchtigsstop op het filter helemaal niet op t hoogste punt zit!!! Je kunt dan ontluchten tot je een ons weegt, maar je krijgt gewoon niet alles weg. Dat restje komt dan stukje bij beetje de leiding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 19:09 #1148571

Dit groffilter met pomp is m.i. beter:
www.dedieseldokter.nl/a-511293...oerpomp/#description

De filterkop ervan is glad en zo prima te ontluchten.


Laatst bewerkt: 18 apr 2020 19:52 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 20:04 #1148615

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Tip voor een nette verwerking van de biodieselbestendige slang van Filterservice Twente : die laat zich prima passend ondersteunen met zadels voor elektra buis (zie foto's)



Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 18 apr 2020 20:11 #1148617

keurig :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 19 apr 2020 10:24 #1148764

CeesS schreef :
Tip voor een nette verwerking van de biodieselbestendige slang van Filterservice Twente : die laat zich prima passend ondersteunen met zadels voor elektra buis (zie foto's)




Dat is een hele nette oplossing! Bedankt voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Ontluchten Delphi filter 19 apr 2020 10:30 #1148768

Ik heb ondertussen het schema aangepast met alle tips.

De retouraansluiting bovenop de tank, verwerkt in een inspectieflens. Gelijk daar maar een vlotter in maken.
Toevoer ga ik pas veranderen als ik de tank eronderuit heb, voor mij is er geen toegevoegde waarde om van boven aan te zuigen, bij slangbreuk zal ook dan de tank leegstromen door hevelwerking.
Alleen als de huidige aansluiting echt onderop aanzuigt (en niet een standpijpje) ga ik overwegen om toch bovenlangs aan te zuigen (en aanzuigleiding paar cm boven bodem tank te houden...

Verder heb ik hier op het forum wat tips gevonden over een vacuüm meter in het systeem om filter te controleren, dat lijkt me zeer handig en voeg ik ook toe.

Het ziet er nu zo uit:



Vanmiddag de spulletjes online maar bestellen :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ontluchten Delphi filter 19 apr 2020 11:16 #1148782

Je neemt 4 kogelkranen waarom geen 2x 2-weg kranen? op de plek van het t-stuk.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl