Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Sole mini 17 volgas

Sole mini 17 volgas 08 mei 2020 17:16 #1157372

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Afgelopen winter een sole mini ingebouwd die 5 jaar in een boot stil heeft gestaan. Bij aamkoop motor getornt en. Niet laten lopen omdat de diesel er niet al te fris uitzag. Alles gespoeld beurt gegeven met inpeller olie koelvloeistof en olie. Vandaag de dag des oordeels start de motor en is er geen lekkage ood. Voorgloeien en direct starten chapeau! Echter had ik wel wat gas gegeven om de motor te starten. Na een tijdje 10 sec bogon hij vol gas te lopengas. Handel terug zetten werkte niet ook de stop solenoid werkte niet die had ik wel gecontroleerd om te kijken of die klikt met het draaien van de sleutel. Diesel kraan dicht en motor uit laten lopen. Ff een drankje genuttigd en even pas op de plaats. Hmm mischien toch de gas kabel verkeer aangesloten? Voorzover ik de manuel begrijp heeft hij twee aanslag nokken 1 voor stationair en 1 voor volgas. En is gas geven trekken. Zo zit het gemonteerd en is volgens mij juist. Ook dr handel volgas geven laat het toeren tal niet zakken. Is er nog iets wat ik over het hoofd zie of zit de regelateur vast? Zoja is dat voor een beetje handig persoon goed zelf te verhelpen of is dat een gevoelig stukje hardware?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 08 mei 2020 20:16 #1157457

  • Zeewinde
  • Zeewinde's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6085
Dr zit trouwens ook een stopknop (rubber) op de motor zelf.....nou ja...kans is groot.
Ik had zelf ook een probleem dst ik de motor, Sole Mini 26, niet kon stoppen.
Bleek er toch een verborgen stopknop op de motor te zitten.
Staat niet in de handleiding. Mogelijk dat die er bij jou ook op zit.

Vinni
Er valt altijd wel wat te zeiken......
Laatst bewerkt: 08 mei 2020 20:17 door Zeewinde.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 09 mei 2020 07:14 #1157525

Vinni schreef :
Dr zit trouwens ook een stopknop (rubber) op de motor zelf.....nou ja...kans is groot.
Ik had zelf ook een probleem dst ik de motor, Sole Mini 26, niet kon stoppen.
Bleek er toch een verborgen stopknop op de motor te zitten.
Staat niet in de handleiding. Mogelijk dat die er bij jou ook op zit.

Vinni

Zit op alle Mitsubishi basismotoren . Die van Vetus zijn dezelfde en daar staat het wel in de handleiding en ook in de workshop manual van Mitsubishi staat dat ding.
Op die manier kan de motor bijv. ook worden gestopt als de electrische voeding wegvalt want dan werkt de normale stopsolenoid uiteraard niet. Zit indedaad een beetje verborgen achter tegen het inspuitpomphuis.
Knap slordig van Sole trouwens. :angry:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 09 mei 2020 07:56 #1157544

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
Mogelijk loopt de motor door op de smeerolie.

Wellicht een lekkage bij de zuigerveren en/of olieschraapveer. Dan kan de olie vanuit het carter langs de zuigerveren boven de zuiger komen.

Geeft flinke rookwolken.
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 09 mei 2020 08:01 #1157546

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Of lekke opvoerpomp,diesel in smeerolie, dieseldamp via carterontluchting in inlaat.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 09 mei 2020 08:05 #1157547

La Mavare schreef :
Mogelijk loopt de motor door op de smeerolie.

Wellicht een lekkage bij de zuigerveren en/of olieschraapveer. Dan kan de olie vanuit het carter langs de zuigerveren boven de zuiger komen.

Geeft flinke rookwolken.

Ja en stoppen gaat pas tot de olie op is, en daarna zijn de lagers etc sis-kebab, of iemand was zo slim de inlaat lucht dicht te maken.


Ik snap dit niet echt want TS schrijft tot ; Diesel kraan dicht en motor uit laten lopen.


een ZF advies dus waar je niks aan hebt :angry:
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 09 mei 2020 08:31 #1157554

Zit op alle Mitsubishi basismotoren . Die van Vetus zijn dezelfde en daar staat het wel in de handleiding en ook in de workshop manual van Mitsubishi staat dat ding. Op die manier kan de motor bijv. ook worden gestopt als de electrische voeding wegvalt want dan werkt de normale stopsolenoid uiteraard niet. Zit indedaad een beetje verborgen achter tegen het inspuitpomphuis.

Bij onze Vetus M2.05
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 09 mei 2020 09:10 #1157559

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
FKZ schreef :
Afgelopen winter een sole mini ingebouwd die 5 jaar in een boot stil heeft gestaan. Bij aamkoop motor getornt en. Niet laten lopen omdat de diesel er niet al te fris uitzag. Alles gespoeld beurt gegeven met inpeller olie koelvloeistof en olie. Vandaag de dag des oordeels start de motor en is er geen lekkage ood. Voorgloeien en direct starten chapeau! Echter had ik wel wat gas gegeven om de motor te starten. Na een tijdje 10 sec bogon hij vol gas te lopengas. Handel terug zetten werkte niet ook de stop solenoid werkte niet die had ik wel gecontroleerd om te kijken of die klikt met het draaien van de sleutel. Diesel kraan dicht en motor uit laten lopen. Ff een drankje genuttigd en even pas op de plaats. Hmm mischien toch de gas kabel verkeer aangesloten? Voorzover ik de manuel begrijp heeft hij twee aanslag nokken 1 voor stationair en 1 voor volgas. En is gas geven trekken. Zo zit het gemonteerd en is volgens mij juist. Ook dr handel volgas geven laat het toeren tal niet zakken. Is er nog iets wat ik over het hoofd zie of zit de regelateur vast? Zoja is dat voor een beetje handig persoon goed zelf te verhelpen of is dat een gevoelig stukje hardware?

Ik denk dat je de oplossing zelf al hebt gegeven. Regulateur werkt niet als de pompregeling(control rack) misschien vast staat(langdurig gestopte motor). Dan kan de stopspoel de pompregeling(control rack) ook niet naar de stopstand drukken en blijft de motor doorlopen. Ook handmatig stoppen met de handbediende knop werkt dan niet. Kijk eens of je de stopspoel en /of de handstopknop kunt demonteren zodat je kunt zien of de pompregeling(control rack) vast staat. En misschien kun je proberen om de regeling gangbaar te maken.
Het is maar een suggestie.
Laatst bewerkt: 09 mei 2020 13:43 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 09 mei 2020 17:05 #1157682

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Zal vanavond nog eens kijken of ik ea kan vinden. Die stopknop wist ik van maar kon ik zo snel niet vinden. Ook monteur gaf aan dat ea waarschijnlijk vast zit. Gangbaar maken kan maar meestal is het demonteren ultrasoon reiniging en terug plaatsen.

Ben ook wat benauwd om b.v remmen reiniger er op te spuiten om ea gang baar te maken. Eerst maar eens de stopknop lokaliseren voor geval van nood.

Dank zover
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 10 mei 2020 18:59 #1158169

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Toegangkelijkheid van de stopknop is wel wat een uitdaging. Deze zit verstopt achter het lucht filter. En je moet met je hand tussen de retourleiding van de diesel en luchtfilter langs. Niet echt te bedienen in nood.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 13 mei 2020 13:55 #1159421

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
Vandaag monteur gehad, brandstofpomp zit vast. Reinigen en terug plaatsen. 20 min was die gedemonteerd. De gasschuif blijft op vol gas staan. Ook met de stopknop had ik hem niet uit kunnen schakelen waarschijnlijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sole mini 17 volgas 13 mei 2020 17:37 #1159518

Nooit geweten dat een brandstofpomp (de hoge drukpomp?) vast kan gaan zitten?
Hoe kan dit gebeuren?
Laatst bewerkt: 13 mei 2020 17:38 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sole mini 17 volgas 13 mei 2020 21:21 #1159597

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Jollenbaas schreef :
Nooit geweten dat een brandstofpomp (de hoge drukpomp?) vast kan gaan zitten?
Hoe kan dit gebeuren?

De brandstof regelstang kan vast zitten t.g.v. van vervuiling en/of roest vorming na lange stilstand.
De pomp geeft dan een vaste hoeveelheid brandstof naar de verstuivers en de regulateur kan dan niets regelen. Onbelast gaat de motor dan op hol. Stopspoel of handstop werkt dan ook niet want die kan de regelstang niet naar 0 drukken.
Pompplunjer(s) kan ook vast zitten maar dan loopt een 1 cilindermotor helemaal niet en een meer cilinder op 1 poot minder als er 1 plunjer vast staat.
FKZ noemt het "gasklep" maar dat is een totaal foute benaming.
Zoiets zit er wel in een carbarateur van een benzine motor.
Laatst bewerkt: 13 mei 2020 21:37 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Sole mini 17 volgas 14 mei 2020 08:52 #1159704

Jollenbaas schreef :
Nooit geweten dat een brandstofpomp (de hoge drukpomp?) vast kan gaan zitten?
Hoe kan dit gebeuren?

Die monteur had het over de "gasschuif" die vast zat ( nog nooit van gehoord trouwesn bij een diesel wel uiteraadr bij een benzinemotor :huh: ) en daarmee zal hij wel de regulateur ( governor) hebben bedoeld die inderdaad het toerenatl moet regelen en als die vastzit in de startstand inderdaad het toerental hoog op laat lopen.
Maar ik meen dat ik dat al eens als oorzaak had genoemd :whistle:
En met een vastzittende brandstofpomp ( als dat al kan) kan ik me niet voorstellen dat de motor naar hoog toeren gaat. Immers , dan pompt die pomp niet meer en spuit dus ook niks meer in. Vastzitten zou theoretisch wel kunnen in de hoogste (pers) stand maar dan spuit die ook niks meer in.
Misschien toch eens aan die goede man vragen wat hij eigenlijk bedoelt met gasschuif en ik begin ook een beetje te twijfelen aan zijn vakkennis hoor.
Ad
Laatst bewerkt: 14 mei 2020 08:55 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 15 mei 2020 13:10 #1160323

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1156
@yellowboat. Ik heb niet de juiste benamingen gebruikt omdat ik geen idee heb hoe die onderdelen precies heten bij een diesel. Uit de brommer tijd ken ik nog gasschuif en dat als je een oud brommertje kocht kon je de carburateur eerst reinigen omdat benzine een vies plakkerig laagje achterlaat. Van diesel wist ik niet dat dit ook kon vast plakken. Naast bederven slijm worden door bacterie dus blijkbaar ook vast plakken.

Het ging om het schuifje wat met een veertje aan de regulateur vast zit. @ madoc heeft de juiste benaming al gegeen. Deze bedient ook de noodstop knop. Gister alles weer gemonteerd en loopt als een tiet.

Al met al opgelost
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 15 mei 2020 13:31 #1160329

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
YB volgas is normaal in dit geval, de brandstof regelstang staat op volle opbrengst als de motor stop staat, dat doet de regulateur, die trekt de regelstang pas weer terug op het moment de motor gaat lopen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 15 mei 2020 14:09 #1160342

henkvd schreef :
YB volgas is normaal in dit geval, de brandstof regelstang staat op volle opbrengst als de motor stop staat, dat doet de regulateur, die trekt de regelstang pas weer terug op het moment de motor gaat lopen.

Niet helemaal, motoren met een trekknop voor koude start zoals de oude MD5A /MD7A enz hadden trokken met die knop de regulateur nog verder terug naar meer diesel dan vol gas. En als dat bleef hangen kreeg je ook flinke problemen.
Maar het ging mij om vooral de regulateur en daar hoort dat stangetje naar het schuifje op de pomp ook bij Maar uiteraard kan dat schuifje zelf ook blijven hangen alleen is dat niet zo waarschijnlijk omdat daar alleen schone smeerolie komt die daar naartoe gaat en er verder geen bewegende delen aan zitten zoals aan de regulateur zelf.
Daarom zou ik wel eens willen weten wat er in het voorliggende geval nou precies vast zat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 15 mei 2020 15:26 #1160372

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
FKZ schreef :
@yellowboat. Ik heb niet de juiste benamingen gebruikt omdat ik geen idee heb hoe die onderdelen precies heten bij een diesel. Uit de brommer tijd ken ik nog gasschuif en dat als je een oud brommertje kocht kon je de carburateur eerst reinigen omdat benzine een vies plakkerig laagje achterlaat. Van diesel wist ik niet dat dit ook kon vast plakken. Naast bederven slijm worden door bacterie dus blijkbaar ook vast plakken.

Het ging om het schuifje wat met een veertje aan de regulateur vast zit. @ madoc heeft de juiste benaming al gegeen. Deze bedient ook de noodstop knop. Gister alles weer gemonteerd en loopt als een tiet.

Al met al opgelost

Prachtig :cheer:
Het schuifje is de "brandstof regelstang" of in het engels "fuel rack". Zit een vertanding op die de brandstofplunjers verdraaid. Door die verdraaiing geeft de plunjer meer of minder brandstof.
Laatst bewerkt: 15 mei 2020 15:28 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 15 mei 2020 16:43 #1160415

Hoe dat werkt weet ik ook wel hoor.
Hier wordt het aardig uitgelegd: www.quora.com/What-is-a-fuel-r...fore-starting-engine
Bij de MD5A bijv. kun je dat hier zien , nummer 12 is dat ding met die tanden maar dei ki=un je niet zien omdat ze aan de achterkant zitten.
Maar bijv. bij de injectiepomp van mijn Vetus (Mitsubishi) is het weer anders. Daar wordt een excentisch rolletje gedraait wat dan tegen de pompzuiger drukt . Maar het principe is inderdaad hetzelfde .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Sole mini 17 volgas 15 mei 2020 16:56 #1160422

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Yellow Boat schreef :
Hoe dat werkt weet ik ook wel hoor.

[]

Ik leg het ook niet aan jou uit. Jij weet alles wel ;)
Ik reageerde op het blijde verhaaltje van FKZ
Laatst bewerkt: 15 mei 2020 17:02 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.255 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl