Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 22 mei 2020 14:01 #1163090

Ja klopt Ad, zijn dus 2 draden die getrokken moeten worden, een heen en een weer draad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 25 mei 2020 07:15 #1164554



In mijn schakelpaneel zitten inmiddels gewoon een sluetelschakelaar en drukknop uit de panelenbouw. Er zitten 25A contacten achter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 26 mei 2020 09:44 #1164986

Yellow Boat schreef :
(....)

De dieseldokter heeft ook al eens een handleiding over dat huprelais geschreven: www.dedieseldokter.nl/c-432162...tsten-op-startmotor/

(....)

Ad

Het relais bij dieseldokter is niet meer te koop; je kan hetzelfde relais hier vinden:

www.conrad.be/p/fic-frc5ba-dc1...dc-30-a-1x-no-504357
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 07 juni 2020 13:02 #1170442

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Hier ook een 3GM30 met "3x starten, dan pas varen". Is pas na de winter zo. Hiervoor altijd goed gestart.

Dus maar besloten de "heen en weer draad" nu te vervangen voor 6mm2 (1x wit, 1x rood), voor het moment. Heb nog wat andere klussen die ik moet doen voor de vakantie.

Is het een goede oplossing een ANL 30a zekering te plaatsen, dicht bij de startmotor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 07 juni 2020 16:06 #1170590

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Is zo'n hulprelais noodzakelijk als je de heen en weer draad buiten de kabelboom om vervangt voor de dikkere draad?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 07 juni 2020 16:10 #1170594

Overbodig zelfs. :D

Mijn zekering (30A) is verhuisd naar de achterzijde van het instrumenpaneel.
Laatst bewerkt: 07 juni 2020 16:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 07 juni 2020 16:25 #1170602

Inderdaad heb ik die nieuwe draad afgezekerd met een zekering zo dicht mogelijk bij de startmotor.
Bij trekken van een nieuwe heen en weer draad is een hulp relais inderdaad overbodig...
Laatst bewerkt: 07 juni 2020 16:25 door Stefanvanvee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 07 juni 2020 19:14 #1170687

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Het is

1. OF de heen-en-weer draad vervangen door een dikke, 6mm2 liefst vertinde draad met zo min mogelijk stekkers of andere overgangen. Je kunt de heen-draad ook direct (gezekerd) vanaf de accu of bestaande zekeringkast trekken als dat gemakkelijker / korter / overzichtelijker is. Het hoeft niet vanaf de startmotor.

2. OF een hulprelais monteren. Dat kan je meestal de oude heen-en-weer draad houden. Door het kleine stroompje, wordt het minder gehinderd door matige overbrengingen.

De eerste heeft mijn voorkeur: minder componenten, minder onderdelen, minder kans op falen. Zo heb ik het probleem ook verholpen bij mijn vorige motor, een 3GM30.

Maar een huplrelais kan ook prima. Bij mijn nieuwe motor (een 3YM30) zit er standaard zo'n hulprelais, net als bij vele andere motoren.
Laatst bewerkt: 07 juni 2020 20:06 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 07 juni 2020 19:53 #1170699

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Ik ga kijken hoe ik het best de witte en rode draad kan vervangen. Zekering komt in ieder geval in de ruimte waar nu al een zekeringkastje zit (voor apparatuur in de stuurstand).

Rechtstreeks zal ik de nieuwe bedrading aansluiten.

Dank voor de extra informatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 07 juni 2020 20:02 #1170708

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Hou ons even op de hoogte omtrent je bevindingen , hartelijk dank
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 07 juni 2020 20:27 #1170718

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Kapiteinmomo schreef :
Hou ons even op de hoogte omtrent je bevindingen , hartelijk dank

Kpt. Momo, ik ga het eea in de komende 2 weken doen, ik houd je op de hoogte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 07 juni 2020 20:30 #1170720

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6918
Fijn bedankt namens het yanmaardan team
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 13:33 #1170975

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Toch nog maar even een vraagje.

Ik ben bepaald geen vonkenboer, dus met het lezen van die schema's heb ik best wel moeite. Wat ik wel zie is dat de diverse lampjes en funkties op het dashbord ook een draadje hebben die een verbinding hebben met de heen en weer draad vanaf de startknop/ contactslot.
Als ik nu die heen en weer draad rechtstreeks aansluit op het startrelais, waar krijgen de lampjes etc dan stroom vandaan?

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 13:41 #1170977

Haha,je moet ook alleen de "heen-en-weer draad" ( overigens alleen een heen draad want de "weer-draad" is de min en die gaat via het motorblok direct terug naar de accu ) van de startmotor vervangen en dan , bij een sleutelstart alleen de draad vanaf het startslot. Daarmee vervang je dan dus niet de hele draad. Wil je wel de hele draad vervangen dan moet je ook de draad vanaf de startaccu via de zekering naar de sleutelschakelaar vervangen door een dikkere.
De hele draad alleen voor het starten vervangen kun je ook doen als je i.p.v. met de sleutel met een knop wilt gaan starten , dan blijft dus de rest ( ook de lampjes en zo) dus zoals het was.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 13:50 #1170981

Stefanvanvee schreef :
Ja klopt Ad, zijn dus 2 draden die getrokken moeten worden, een heen en een weer draad.

Nee hoor , dat is in feite ook maar één draad namelijk de plusdraaad, De min gaat immers via het motorblok direct naar de minpool van de startaccu. In feite kun je ze op die tekening ook net zo makkelijk in een richting tekenen i.p.v. heen-en-weer .Alleen krijg je dan geen mooie compacte tekening.
De stroom loopt dus vanaf de aansluiting op de laaddraad van de alternator via zekering , sleutelschakelaar en drukknop naar het startreais en van daar via het motorblok terug naar de min ( vierde draadje van rechts bovenaan op dat schema ).
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 14:00 #1170988

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Eentje Heen naar de startknop, en eentje Weer vanaf de startknop.
De startknop zit tussen de twee draden in.
Tel toch echt 2 draden.
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 14:01 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 14:21 #1170999

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3094
Philip schreef :
Eentje Heen naar de startknop, en eentje Weer vanaf de startknop.
De startknop zit tussen de twee draden in.
Tel toch echt 2 draden.
Voordat Ad en Philip elkaar op het gezicht gaan timmeren.
Het zal wel een(1) doorgeknipte draad die met de doorgeknipte einden aan de schakelaar zit.
Dus je moet twee(2) einden aan de schakelaar zetten. Dus eigenlijk zijn het 2 halve draden :cheer:
Ad en Philip hebben dus beide gelijk :cheer:
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 14:26 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 14:26 #1171000

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
2 halve is ook weer een hele.

Iemand een tip waar je 6mm2 wit aansluitdraad per meter kan aanschaffen? rdae is wegens succes nu gesloten...en een assortiment kabelschoenen voor 6mm en 10mm bedrading.

Bij HBm nu de hydraulische pertang maar gekocht.

*) ik wil graag wit houden ivm het aansluitschema en voorkomen dat het straks onleesbaar wordt. In het uiterste geval zal het een andere kleur zijn met stukje witte krimpkous eromheen.
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 14:27 door SanderH.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 14:42 #1171006

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
SanderH schreef :
2 halve is ook weer een hele.

Iemand een tip waar je 6mm2 wit aansluitdraad per meter kan aanschaffen? rdae is wegens succes nu gesloten...en een assortiment kabelschoenen voor 6mm en 10mm bedrading.

Bij HBm nu de hydraulische pertang maar gekocht.

*) ik wil graag wit houden ivm het aansluitschema en voorkomen dat het straks onleesbaar wordt. In het uiterste geval zal het een andere kleur zijn met stukje witte krimpkous eromheen.

Als je met alleen rood genoegen neemt:
'Solarkabel' (zonder de connectoren) is bedoelt voor buiten, ook in 6mm2 te krijgen, is vertint, dubbel geisoleerd en daarmee uiterst geschikt voor ene toepassing als deze. Elke webshop die zonnepanelen verkoopt (dat zijn er heel wat tegenwoordig) heeft dat spul per meter op voorraad.

Maar ik heb het toen bij de lokale watersportboer gehaald, was niet eens veel duurder :P Die hebben meestal de gele kabelschoentjes ook liggen per stuk.

Gewone elektra boeren mee oppassen: dat is meestal niet vertint en ook niet dubbel geisoleerd. Voldoet in een droge omgeving een hele poos ook prima maar als je dan toch bezig bent...
madoc schreef :
Philip schreef :
Eentje Heen naar de startknop, en eentje Weer vanaf de startknop.
De startknop zit tussen de twee draden in.
Tel toch echt 2 draden.
Voordat Ad en Philip elkaar op het gezicht gaan timmeren.
Het zal wel een(1) doorgeknipte draad die met de doorgeknipte einden aan de schakelaar zit.
Dus je moet twee(2) einden aan de schakelaar zetten. Dus eigenlijk zijn het 2 halve draden :cheer:
Ad en Philip hebben dus beide gelijk :cheer:
Op het moment dat je de kniptang er in zet, zijn het er toch weer twee :P Zeker als je een witte en een rode wil houden.
Maar ik snap je punt. Ik wil alleen voorkomen dat iemand denkt dat ie alleen de rode óf de witte gaat vervangen. Dat is te lezen als één kabel trekken. En dan heb je nog steeds een mogelijk probleem.
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 14:46 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 14:47 #1171007

  • elixer
  • elixer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 790
Blijven alle lampjes wel functioneren als ik nieuw draad ga trekken?
Waarbij ik ervan uit ga dat de oude draad niet blijft zitten op de startknop en contactslot.

Paul
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 14:54 #1171010

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
Als je die precies hetzelfde aansluit als de oude blijven ze prima branden. Dus nieuwe rode kabel naar het contactslot en nieuwe witte vanaf startknop naar startmotor en witte tussen contactslot en startknop.

Echter had ik de oude rode laten zitten en de nieuwe alleen gebruikt voor de startknop en direct daar op aangesloten. Dan vermijdt je weer een paar aansluitingen met mogelijke slechte verbindingen. De witte tussen contactslot en startknop vervalt dan.

Dat betekende wel dat ik de motor kon starten zonder het omdraaien van de 'sleutel' :P Extra handig als je in nood de motor heel snel wil starten en net dan de steutel kwijt was of afbreekt. De lampjes en dynamo doen het dan echter niet maar starten doet ie.

De oude rode (lampjes, zoemer, toerenteller) en de nieuwe kabel (alleen startknop) hadden in mijn situatie ook ieder een eigen zekering.

Keuzes.
Laatst bewerkt: 08 juni 2020 15:04 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 15:09 #1171018

madoc schreef :
Philip schreef :
Eentje Heen naar de startknop, en eentje Weer vanaf de startknop.
De startknop zit tussen de twee draden in.
Tel toch echt 2 draden.
Voordat Ad en Philip elkaar op het gezicht gaan timmeren.
Het zal wel een(1) doorgeknipte draad die met de doorgeknipte einden aan de schakelaar zit.
Dus je moet twee(2) einden aan de schakelaar zetten. Dus eigenlijk zijn het 2 halve draden :cheer:
Ad en Philip hebben dus beide gelijk :cheer:

:laugh: :laugh:
Jij moet je naam maar veranderen in Salomon of , wat passender misschien , Sailomon ? :lol:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 08 juni 2020 19:16 #1171124

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Ik wil graag een robuuste zekeringhouser installeren met schroefterminals zoals de ANL zekeringhouder.
ANL zekeringen zijn goed verkijgbaar vanaf 40A.

Nu ga ik de draaddiameter aanpassen naar 6mm2. Dan zou ik met een 40amps toch prima uitkomen?

Dan moet ik er wel vanuit (kunnen) gaan dat het contactslot en drukschakelaar ook 40amps aankunnen, anders vliegen die eruit.

Maak ik hier nu de goede analyse?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 09 juni 2020 07:27 #1171266

Officieel is de zekering in de voeding vanaf de startaccu naar het bedieningspaneel maar 30 Amp ( volgens de workshop manual) maar dat is echt niet de normale maximale stroom bij het starten hoor . Die zal eerder ergens in de buurt van 20 Amp liggen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Yanmar 3GM30 zegt ga maar roeien 09 juni 2020 10:44 #1171353

Yellow Boat schreef :
Officieel is de zekering in de voeding vanaf de startaccu naar het bedieningspaneel maar 30 Amp ( volgens de workshop manual) maar dat is echt niet de normale maximale stroom bij het starten hoor . Die zal eerder ergens in de buurt van 20 Amp liggen.
Ad

:huh: voorbediening van het startrelais is dat een beetje veel, voor de startmotor zelf een beetje weinig
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.293 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl