Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 05:49 #1162901

  • BC
  • BC's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Hoi,

Ik heb zojuist een account aangemaakt, want ik zit met een groot probleem. Mijn Peugot Indenor heeft door een lekkage met de wc 2 dagen volledig onder water gestaan.
Al het water is inmiddels uit de machinekamer. De aftapplug onderaan de motor heb ik los gehaald, en er kwam zeker 5 liter water uit, voordat er olie uit kwam.
Ik heb geen idee wat ik nu moet doen, en welke stappen in moet ondernemen. Zou iemand mij kunnen helpen?

Alvast heel erg bedankt!!

Gr
Benjamin
Walk the talk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 06:06 #1162905

Grootste probleem in water in je cilinder , water is niet te comprimeren , dus beslist NIET starten of proberen te starten , tot je zeker weet dat er geen water meer in of in de cilinder zit !

Als het een direct ingespoten diesel is , is het makkelijkste om de verstuiver(s) er uit te halen en met een Carter pompje per cilinder er het water uit te zuigen .

Verstuiver(s) er weer in terug monteren

Daarna de motor met de hand rond tornen . Kijken of hij niet meer “ vastloopt” dat wil zeggen je kunt heb niet door de compressie heen duwen / trekken , draait hij helemaal rond , krukas min 2 omwentelingen is dat prima !

Schone olie op het Carter , evt de diesel wat door de filters laten door stromen , kans dat daar ook water in zit is zeer klein , als je geen lekkage had
Kijken of dynamo en startmotor water vrij zijn ! Aansluitingen ook controleren
Kijken of er via de eventuele ontluchting van de keerkoppeling ook mogelijk water in de olie is gekomen , anders ook verversen

En starten
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 06:08 door AccountVerwijderd14.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 06:07 #1162907

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Als hij kopje onder heeft gestaan kun je water verwachten in carter en inlaatspruitstuk en op enkele zuigers. Alle bedrading en startmotor en dynamo zijn ook nat geweest. Alles moet minimaal vochtvrij of gedroogd worden. Veel sleutelen dus. Carter aftappen en cilinderkop er even af.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 06:10 #1162908

Zou die cilinder kop eerst maar eens lekker laten zitten ;)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 06:24 #1162912

  • BC
  • BC's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 33
Bedankt voor de sneller reactie!

Hoe check ik of er water via de ontluchting van de keerkoppeling is gekomen?

Ik heb het rondtornen zojuist gedaan, ongeveer 10 keer rond. Dat ging prima. Er kwam een beetje water uit gespoten. De motor "gorgelt" wel als ik hem rondtorn, maar hij loopt soepel rond.

Hebben jullie enig idee hoelang het duurt voordat ik me zorgen moet maken om roest in de motor?
Walk the talk!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 06:26 #1162913

Zout of zoet water?
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 06:30 #1162916

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Jeroen-pion schreef :
Zou die cilinder kop eerst maar eens lekker laten zitten ;)
Indenor is een voorkamer motor met hollezuigers. Die krijg je moeilijk watervrij.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 06:31 #1162917

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7281
De motor zou snel mogelijk weer laten draaien. Water zoveel mogelijk verwijderen.

Startmotor nakijken.

Kijken of er geen water op de zuigers is gekomen. Alles zoveel mogelijk intact laten.

Mogelijk een andere accu plaatsen.

Olie verwisselen.

Motor laten draaien.

Daarna nog enige malen de olie verwisselen en weer laten draaien.

Hangt er uiteraard vanaf of het zoet, brak of zout water is.

Bij een snelle actie is de schade minimaal.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 06:39 #1162921

Jutter schreef :
Jeroen-pion schreef :
Zou die cilinder kop eerst maar eens lekker laten zitten ;)
Indenor is een voorkamer motor met hollezuigers. Die krijg je moeilijk watervrij.

Onder in de holle kant is ook geen punt , daar mag van mij water blijven staan , dat richt geen schade aan de kleppen etc , bovenop de zuiger wel .

In de holte van is het zo weg ;)

Rond tornen , als er geen waterslag is , rest op orde en starten maar
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 07:03 #1162931

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Ik geef geen advies waarbij eventueel schade kan ontstaan. Dat vind ik niet kies.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 07:10 #1162933

Jutter schreef :
Ik geef geen advies waarbij eventueel schade kan ontstaan. Dat vind ik niet kies.

Geen waterslag is geen waterslag .

Wat er niet is kan geen schade aanrichten , zo simpel is het soms .

Vandaar dat je moet rond tornen om te controleren of dat wel of niet het geval is .
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 07:45 #1162944

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3111
Jeroen-pion schreef :
Jutter schreef :
Jeroen-pion schreef :
Zou die cilinder kop eerst maar eens lekker laten zitten ;)
Indenor is een voorkamer motor met hollezuigers. Die krijg je moeilijk watervrij.

Onder in de holle kant is ook geen punt , daar mag van mij water blijven staan , dat richt geen schade aan de kleppen etc , bovenop de zuiger wel .

In de holte van is het zo weg ;)

Rond tornen , als er geen waterslag is , rest op orde en starten maar

Jutter doelt op de holte boven op de zuiger en heeft gelijk dat als daar water blijft staan het funest is als je de motor start. Dus goede opmerking van hem.
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 07:46 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 07:59 #1162946

Kun je een lont in de cilinder steken via de inspuiting? Dan zou je het water capilair weg kunnen krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 08:06 #1162949

madoc schreef :
Jeroen-pion schreef :
Jutter schreef :
Jeroen-pion schreef :
Zou die cilinder kop eerst maar eens lekker laten zitten ;)
Indenor is een voorkamer motor met hollezuigers. Die krijg je moeilijk watervrij.

Onder in de holle kant is ook geen punt , daar mag van mij water blijven staan , dat richt geen schade aan de kleppen etc , bovenop de zuiger wel .

In de holte van is het zo weg ;)

Rond tornen , als er geen waterslag is , rest op orde en starten maar

Jutter doelt op de holte boven op de zuiger en heeft gelijk dat als daar water blijft staan het funest is als je de motor start. Dus goede opmerking van hem.


En zo kwebbelen we lekker verder , op antwoorden die al waren gegeven !

Gelukkig zit de kop er nog op B)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 08:12 #1162951

brambo schreef :
De motor zou snel mogelijk weer laten draaien. Water zoveel mogelijk verwijderen.

Startmotor nakijken.

Kijken of er geen water op de zuigers is gekomen. Alles zoveel mogelijk intact laten.

Mogelijk een andere accu plaatsen.

Olie verwisselen.

Motor laten draaien.

Daarna nog enige malen de olie verwisselen en weer laten draaien.

Hangt er uiteraard vanaf of het zoet, brak of zout water is.

Bij een snelle actie is de schade minimaal.

Bram

Dit is de juiste manier. Zo heb ik het ook diverse keren aangepakt.

De kans op schade is het grootst bij alle elektrische dingen, dynamo en startmotor. Vooral het blikpakket in die dingen is erg vatbaar voor roest waarbij de lamellen uit elkaar gedrukt worden. Als startmotor en dynamo in eerste instantie nog goed functioneren, dan kan het later toch nodig blijken om ze te vervangen, maar dat merk je vanzelf.

Check na de eerste proefdraai de olie in motor, keerkoppeling èn brandstofpomp. Als het er melkachtig uitziet, dan zit er water in dat is geëmulgeerd met de olie. In dat geval: aftappen, zo goed mogelijk schoonmaken, weer vullen met schone olie en proefdraaien. Dit net zo lang herhalen totdat er geen melk-verkleuring meer optreedt.

Als de accu onder water heeft gestaan, kan het best zijn dat er geen schade daaraan is ontstaan. Maar ook dat merk je vanzelf.
Wim.

Edit: bijgaand een foto van zo'n emulsie. In dit geval van een zware langzaamlopende Deutz die onder water heeft gezeten. Uit de motor kwam 400 liter yoghurt, uit de keerkoppeling 150 liter kwark (en die was het moeilijkst om te verwijderen).
Na een week hard en vuil werk draaide de motor weer als een zonnetje.
De allereerste proefdaai hebben we gedaan met goedkope restanten olie, die al jarenlang stof stonden te vangen bij de olieboer. Na een uur draaien hebben we die olie, die heel licht geëmulgeerd was dus met heel weinig water, vervangen door de voorgeschreven olie.

Schippers schoffelen niet
Laatst bewerkt: 22 mei 2020 08:20 door Berghout-2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 08:17 #1162952

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Jeroen is een beetje kort door de bocht maar heeft niet helemaal ongelijk.
Als je kan vrij kan rondtornen heb je geen waterslag. Maar je moet wel oppassen dat er geen water bij komt doordat je vergeten bent het luchtfilter en spruitsuik watervrij te maken.
Nou weet ik niet helemaal zeker wat voor HD-brandstofpomp er op jou motor zit en of je daar ook olie moet wisselen. Olie wisselen keerkoppeling was al eerder genoemd, Olie wissel en nieuw filter op de peugeot lijkt me vanzelfsprekend.
Deze werkzaamheden doe je terwijl er een straalkacheltje onder de startmotor en dynamo staat, zodat die ook lekker drogen.
Dan met de stopknop op uit lekker doorstarten (en dan echt minuten lang) zodat overal weer verse olie komt.
even wachten en checken voor water in de olie (water aftappen) dan even bidden en starten.
Motor langzaam warm laten worden met olievuldup open, zodat waterdamp gemakkelijk weg kan.

Voel je jezelf niet technisch genoeg voor ea haal dan hulp, maar wacht niet te lang want roest rust niet :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 08:17 #1162953

Overigens kun je voor de eerste malen olie gebruik gerust een betaalbare olie van de Action oid gebruiken.
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 08:48 #1162961

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Jeroen-pion schreef :
Grootste probleem in water in je cilinder , water is niet te comprimeren , dus beslist NIET starten of proberen

Als het een direct ingespoten diesel is , is het makkelijkste om de verstuiver(s) er uit te halen en met een Carter pompje per cilinder er het water uit te zuigen .

Beste Jeroen, dit kan helemaal niet. Als je de verstuivers verwijderd kom je met een carterpompje niet verder dan de voorkamer. Deze mond via tangentiaal geplaats kanaal in de holle verbrandingsruimte in de zuiger. onmogelijk om zo al het eventuele water er uit te zuigen. Als het er niet is kan het maar dat weet je nooit zeker, ook niet na tornen. Er is amper ruimte boven de zuiger in top bij deze motoren. Je kwebbelt wel lekker met algemeenheden maar in dit specifieke geval gaat dat niet op. Slecht advies dus aan een leek. Zou ik niet voor mijn rekening nemen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 08:50 #1162963

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Bidden helpt ook niet Dirk, op zeker spelen is het enige juiste advies.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 09:02 #1162966

Jutter schreef :
Jeroen-pion schreef :
Grootste probleem in water in je cilinder , water is niet te comprimeren , dus beslist NIET starten of proberen

Als het een direct ingespoten diesel is , is het makkelijkste om de verstuiver(s) er uit te halen en met een Carter pompje per cilinder er het water uit te zuigen .

Beste Jeroen, dit kan helemaal niet. Als je de verstuivers verwijderd kom je met een carterpompje niet verder dan de voorkamer. Deze mond via tangentiaal geplaats kanaal in de holle verbrandingsruimte in de zuiger. onmogelijk om zo al het eventuele water er uit te zuigen. Als het er niet is kan het maar dat weet je nooit zeker, ook niet na tornen. Er is amper ruimte boven de zuiger in top bij deze motoren. Je kwebbelt wel lekker met algemeenheden maar in dit specifieke geval gaat dat niet op. Slecht advies dus aan een leek. Zou ik niet voor mijn rekening nemen.

Waarom denk je dat ik schrijf , is het een direct ingespoten diesel .....
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 09:03 #1162968

Nog even een aanvulling op mijn verhaal van hierboven:
Als de motor gewoon rondgetornd kan worden, hoef je niet bang te zijn voor waterslag. Als er nog waterrestjes op de zuigers zouden staan, dan zijn die in no-time verdwenen na het starten.

Je hoeft ook niet bang te zijn voor roestvorming in de motor. In principe is de motor van binnen overal een beetje vettig, en waar vet/olie zit, komt geen roest. Tenminste, niet in twee dagen.

Water in het carter en in de keerkoppeling is schadelijk als de motor draait. De motor en de keerkoppeling zijn perfecte slagroomkloppers die de allermooiste emulsie maken van olie en water. Die emulsie wordt erg dik, hoe meer water, hoe dikker. Zo'n emulsie wordt dus heel moeilijk verpompt door de oliepompen, en heeft een beroerde smeerwerking. Bovendien zullen de oliefilters onmiddellijk dichtslaan op zo'n emulsie, daar komt echt niks meer doorheen.

De kans op blijvende schade is het grootst aan dynamo, startmotor en de bedrading.
Verder wordt de brandstofpomp wel eens vergeten na zo'n zwempartijtje. Als er water in het cartertje van de brandstofpomp staat en blijft staan, dan zullen de lagertjes en het nokkenasje daar onder lijden.

Vanzelfsprekend zul je moeten nagaan of er water in de brandstoftank is gekomen. Zo ja, dan moet je actie ondernemen, zo nee: prima en niks er aan doen.

Sterkte!
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 09:05 #1162970

  • Makkie
  • Makkie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 947
Jutter schreef :
Jeroen-pion schreef :
Grootste probleem in water in je cilinder , water is niet te comprimeren , dus beslist NIET starten of proberen

Als het een direct ingespoten diesel is , is het makkelijkste om de verstuiver(s) er uit te halen en met een Carter pompje per cilinder er het water uit te zuigen .

Beste Jeroen, dit kan helemaal niet. Als je de verstuivers verwijderd kom je met een carterpompje niet verder dan de voorkamer. Deze mond via tangentiaal geplaats kanaal in de holle verbrandingsruimte in de zuiger. onmogelijk om zo al het eventuele water er uit te zuigen. Als het er niet is kan het maar dat weet je nooit zeker, ook niet na tornen. Er is amper ruimte boven de zuiger in top bij deze motoren. Je kwebbelt wel lekker met algemeenheden maar in dit specifieke geval gaat dat niet op. Slecht advies dus aan een leek. Zou ik niet voor mijn rekening nemen.

Jeroen schrijft ook als het een DIRECT INGESPOTEN motor is, dan kan het wel.
Bij een indirect insgepoten diesel niet nee dan zit de voorkamer in de weg.

Persoonlijk zou ik eerst de olie en filter wisselen, dan verstuivers trekken,
Motor handmatig rond tornen om te checken en dan een keer of 10 max 20 seconden op de startmotor starten.
Dan verstuivers weer monteren Evt ontluchten en de motor starten.
Paar minuten laten draaien er weer olie verversen.
Dan n kwartier laten draaien en kijken hoe de olie er uitziet.
Dat herhalen tot de olie er weer als olie uitziet.

Let op iedere keer als je het oliefilter vervangt kom je pomp en alles wat daar achter zit even zonder olie te staan dus als t kan eerst met de stopknop in even oliedruk starten tot t lampje uitgaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 09:18 #1162975

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Een Indenor is een voorkamermotor met lage compressiedruk en ééngatsverstuiver . Dit om de bekende dieselklop te reduceren. Dat weet iedere dieselmonteur.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 09:24 #1162979

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6442
Jutter schreef :
Bidden helpt ook niet Dirk, op zeker spelen is het enige juiste advies.
Je weet het niet hé :) Maar als alternatief kan je ook wat Hydroxychloroquine bijmengen bij je olie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Peugot Indenor, 2 dagen onder water gestaan 22 mei 2020 09:27 #1162980

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
:laugh:
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.326 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl