Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 15:36 #1163615

  • Syeowyn
  • Syeowyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Geachte zeilers,

Een vriend van me heeft een volvo penta md2020 3 cilinder diesel. Tijdens het motoren hoorde hij opeens een vreemd geluid, volgens hem een metalig knappen.Daarna liep de motor opeens op 2 cilinders, met een tik die meegaat in het toerental.

Mijn eerste gedachte was een kapotte klep, maar dat bleek niet zo te zijn...
We hebben van alles nagekeken en laten kijken:

Verstuiver is getest en goed, ook bij onderling wisselen van verstuivers blijft het probleem op dezelfde cilinder.

Dieselpomp latem testen, is goed.

Kop er af gehad. Cilinderwanden zien er goed uit. Kleppen en klepzittingen ook. Kop weer gemonteerd, kleppen gesteld, probleem is nog steeds hetzelfde.

Compressie lijkt met op de hand tornen bij alle 3 cilinders hetzelfde. Helaas nog niet kunnen meten, de set die ik kon lenen paste niet.

Krukaslagers gecontroleerd. Geen speling.

We weten het onderhand niet meer. Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn?
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 15:36 door Syeowyn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 15:43 #1163620

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Gloeistift?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 15:44 #1163622

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4754
Iets met de brandstofpomp?

Overheen gelezen ,was al getest. :unsure:
Dansen aan zee.Aan de kust, de Zeeuwse kust.
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 15:59 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 15:46 #1163624

Hij loopt alweer op 3 cyl ? Incl tik ?
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 16:58 #1163659

  • Syeowyn
  • Syeowyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Gloeistiften zijn doorgemeten. Zijn trouwens nieuw en werken.
Loopt nog steeds op 2 cilinders.

Kan het iets met de timing de te maken hebben? Hebben we niet aangeraakt, dus eigenlijk is er niets veranderd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 17:03 #1163663

als ik dat lijstje bekijk wat er gedaan is is dat een echte :S :S :S :S waard.

Ik zat nog te denken aan een kromme stoterstang maar je hebt kleppen etc gesteld..........
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 17:16 #1163670

  • arendonk
  • arendonk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 374
Klepveer gebroken?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 17:28 #1163681

  • Syeowyn
  • Syeowyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Klepveren en stoterstangen zijn goed. Alle veren en kleppen zijn nagekeken en doen hun werk. Wat we nu nog gaan doen is het carter demonteren om de zuigerstangen te bekijken. Je weet nooit wat we gaan tegenkomen, maar tot nu toe is het een raadsel :silly:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 17:43 #1163690

Syeowyn schreef :
Klepveren en stoterstangen zijn goed. Alle veren en kleppen zijn nagekeken en doen hun werk. Wat we nu nog gaan doen is het carter demonteren om de zuigerstangen te bekijken. Je weet nooit wat we gaan tegenkomen, maar tot nu toe is het een raadsel :silly:

Huh , je had toch als de krukas lagers op speling bekeken?

althans zag dit in je lijstje ; Krukaslagers gecontroleerd. Geen speling.
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 17:48 #1163694

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 302
Jeroen-pion schreef :
Syeowyn schreef :
Klepveren en stoterstangen zijn goed. Alle veren en kleppen zijn nagekeken en doen hun werk. Wat we nu nog gaan doen is het carter demonteren om de zuigerstangen te bekijken. Je weet nooit wat we gaan tegenkomen, maar tot nu toe is het een raadsel :silly:

Huh , je had toch als de krukas lagers op speling bekeken?

althans zag dit in je lijstje ; Krukaslagers gecontroleerd. Geen speling.

Ja, maar hij had nog niet naar de zuigerstangen, krukpenlagers en zuigerpennen gekeken.
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 17:53 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 17:54 #1163698

  • Syeowyn
  • Syeowyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Precies :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 17:58 #1163699

madoc schreef :
Jeroen-pion schreef :
Syeowyn schreef :
Klepveren en stoterstangen zijn goed. Alle veren en kleppen zijn nagekeken en doen hun werk. Wat we nu nog gaan doen is het carter demonteren om de zuigerstangen te bekijken. Je weet nooit wat we gaan tegenkomen, maar tot nu toe is het een raadsel :silly:

Huh , je had toch als de krukas lagers op speling bekeken?

althans zag dit in je lijstje ; Krukaslagers gecontroleerd. Geen speling.

Ja, maar hij had nog niet naar de zuigerstangen, krukpenlagers en zuigerpennen gekeken.

okay, naja snap d'r niks meer van de krukaslagertjes zitten naast de drijfstang lagers...... ken de 2020 niet maar je zal toch een boel moeten demonteren om te kunnen meten :unsure:


hoe dan ook klinkt als een merkwaardige "storing" ookal zou de drijfstang lager er uit liggen zou je verwachten dat hij nog wel mee deed.

Ben benieuwd eigenlijk , zal vast wel hier voorbij komen wat het uiteindelijk was :)
We don't stop playing because we grow old; we grow old because we stop playing.

Er zijn mensen die denken dat ze denken,maar dat denken ze maar.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 23 mei 2020 22:29 #1163835

  • joyce
  • joyce's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 311
Het kan piston slap/kantelende zuiger zijn.
Bij een nissan 2.3 eens gehad en daar was een zuigerhemd afgebroken en bij een 6 cilinder diesel die een warmloper had gehad die warmloper had een zuiger met blauwe plekken.
die nissan maakte echt herrie en die andere een harde tik met of zonder inspuiting.Speling op smal of big end merk je meteen bij het omlaag gaan v/d zuiger als je die nog een zetje kunt geven dan zit er op 1 van twee speling.(en je hoort de tik)
Laatst bewerkt: 23 mei 2020 22:34 door joyce.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 06:13 #1163853

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3305
Je zegt qua brandstof alle onderdelen vanaf de brandstofpomp t/m de verstuivers te hebben gecontroleerd. Maar wordt er ook daadwerkelijk brandstof ingespoten in de haperende cilinder aan het einde van de compressieslag ? Bij het tornen zou je dat moeten kunnen horen.
Als er inspuiting is, maar geen ontbranding heb je onvoldoende compressie. Welke cilinder is het ? Waterslag ? Defecte zuigerveren ? Scheur in de kop tussen in- en uitlaatklep ?
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 06:21 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 07:02 #1163863

  • Syeowyn
  • Syeowyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Bedankt, we gaan de overblijvende zaken ook controleren.

Geen scheur in de cilinders of kop, dat hadden we gezien. Zuigerveren is een mogelijkheid, maar is nu nog niet te controleren. De brandstof komt wel in de cilinder. De bovenkant van de zuiger is nu schoon door de ingespoten diesel. De twee werkende zijn zwart. Ook als we de leiding demonteren zien we dat er bij het tornen diesel uit komt.

Voor mij blijven er normaal gesproken 2 zaken over. Geen ontbranding, dus of onvoldoende compressie, of verkeerde inspuitmoment. De kap voor de timing .oet er nog af. Ik denk dinsdag of woensdag verder te kunnen kijken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 07:30 #1163874

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3305
Welke cilinder doet niet mee ? Bij waterslag is de cilinder het dichtst bij het waterinjectiepunt aangedaan. Als het een andere cilinder is kun je waterslag afstrepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 07:38 #1163878

  • Syeowyn
  • Syeowyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
De achterste cilinder, dus het verste bij het wsterinjectiepunt vandaan.

Bij waterslag moet er toch schade zichtbaar zijn? Kapotte of kromme klep oid? We zien dat helaas niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 07:52 #1163885

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3305
Een kromme drijfstang is het gevolg, en daarmee verlies van compressie. Verder zie je niks.

Laatst bewerkt: 24 mei 2020 09:07 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 07:57 #1163886

  • Syeowyn
  • Syeowyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Dat is dan inderdaad nog een mogelijkheid. Gaan we controleren, al zal de kop er dan weer af moeten. De zuiger gaat er aan de bovenkant uit. Weer iets om te bekijken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 08:04 #1163891

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 302
Syeowyn schreef :
Dat is dan inderdaad nog een mogelijkheid. Gaan we controleren, al zal de kop er dan weer af moeten. De zuiger gaat er aan de bovenkant uit. Weer iets om te bekijken!

Je kunt het zien als je het carter onder de motor weg haalt.
Zal toch moeten als je een zuiger wilt trekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 08:07 #1163895

  • Syeowyn
  • Syeowyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
Carter halen we er deze week af. Ben erg benieuwd!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 09:49 #1163980

Kun je ook zien als je bijv. de gloeibougies eruit haalt en er een stukje dik draad in steekt en dan met de hand de motor tornt. De kapotte zuiger zal uiteraard minder hoog komen.
Maarehh , nog geen compressie gemeten dan?

En hoe zeker is het dat er ook echt diesel met voldoende druk naar de betreffende verstuiver gaat ?
Is wel te testen als je die er uit haalt en dan zo aansluit dat hij "naast de pot pist" als je de motor met de startmotor tornt. Als dan die verstuiver niet goed of helemaal niet versproeit zit het euvel in dhetbetreffende plunjerdeel van de hogedrukpomp.
Maar wel met alle lichaamsdelen uit de buurt van de straal blijven anders beland je beslist in het ziekenhuis :ohmy:

Een veel veiliger methode maar wel wat minder zeker kun je op de video zien.
Ad
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 09:53 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 09:53 #1163985

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 302
Yellow Boat schreef :
Kun je ook zien als je bijv. de gloeibougies eruit haalt en er een stukje dik draad in steekt en dan met de hand de motor tornt. De kapotte zuiger zal uiteraard minder hoog komen.
Maarehh , nog geen compressie gemeten dan?

En hoe zeker is het dat er ook echt diesel met voldoende druk naar de betreffende verstuiver gaat ?
Is wel te testen als je die er uit haalt en dan zo aansluit dat hij "naast de pot pist" als je de motor met de startmotor tornt. Als dan die verstuiver niet goed of helemaal niet versproeit zit het euvel in dhetbetreffende plunjerdeel van de hogedrukpomp.
Maar wel met alle lichaamsdelen uit de buurt van de straal blijven anders beland je beslist in het ziekenhuis :ohmy:

Ad
Er kwam wel brandstof in de betreffende cilinder en als de pompplunjer het niet doet kan die de verstuiver niet open drukken. TS had dat trouwens allemaal al getest.
Er zit een tik in de motor en dat is het meest verontrustende van het verhaal
Laatst bewerkt: 24 mei 2020 10:00 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 10:33 #1164020

Syeowyn schreef :
Carter halen we er deze week af. Ben erg benieuwd!

De carterpan is van relatief dun materiaal genaakt. Bij het terugzetten voorzichtig zijn met het aandraaien van de boutjes, want als je die te strak aanhaalt kan de "groef"in de carterpan die de afdichting bewerkstelligt gemakkelijk vervormen en dan dicht ie niet meer af. Het beste is om de pakking te vernieuwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Volvo Penta Md 2020 loopt op 2 ipv 3 cilinders 24 mei 2020 13:14 #1164181

  • Syeowyn
  • Syeowyn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 23
De dieselpomp en de injector zijn door Diesel Service Noord getest en goed bevonden. De plunjes worden ingedrukt, uit de leidingen komt diesel. Het "naast de pot piesen" gaan we zeker (en voorzichtig) even testen. Maar de truc met de schroevendraaier is ook het proberen waard.

Overigens komen de zuigers alle drie even hoog. We hebben de kop er af gehad en de motor met de hand getornd, en konden dit mooi zien.

We hebben nu het idee dat er misschien een bout van de aandrijfstang is afgebroken, of de lagerschalen versleten. Zou de tik kunnen verklaren. Inmiddels de afspraak gemaakt om morgenavond verder te kijken.

Ankeraar, de carterpan zullen we voorzichtig demonteren en met de nieuwe pakking monteren. Bedankt voor het advies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.269 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl