Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Galvanische corrosie Torqeedo travel

Galvanische corrosie Torqeedo travel 25 mei 2020 10:59 #1164614

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Onze torqeedo is nu een jaar of 3 oud en ik heb gemerkt dat er op een aantal plaatsen galvanische corrosie zichtbaar is.
Er werd op verschillende plaatsen rvs gecombineerd met andere materialen (alu of zamac), zonder de nodige isolatie pasta te gebruiken. Beetje jammer voor toch een vrij duur stukje speelgoed ….
Gelukkig heb ik alles nog los gekregen en met isolatie pasta terug gemonteerd.

Maar de aandrijving zelf, de motor die in het water hangt dus, is ook aan het corroderen.
Deze torx boutjes zijn echter met epoxy geborgd, flinke klodder over de kop van de bout dus ook in de opening waar een torx in moet passen, die ga ik dus niet zomaar los krijgen.

Dus het volgende dilemma : laat ik het zo en gok ik erop dat het nog wat jaren goed gaat of probeer ik nu de schade te beperken door de schroeven eruit proberen te halen. En hoe dan ?

Warm stoken durf ik niet want vlak erachter zullen de windingen van de motor zitten.

Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie Torqeedo travel 25 mei 2020 11:18 #1164619

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3671
Ik zou de foto opsturen naar Torqeedo en vragen wat zij hier van
vinden.
Niet geschoten is altijd mis, en Torqeedo is een gerenomeerd bedrijf
welke haar verantwoordelijkheid zal moeten nemen in deze.
3 jaar is een jonge motor.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie Torqeedo travel 25 mei 2020 12:21 #1164634

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Goed plan, ik heb hun service dienst een mailtje gestuurd.

Dit is één van de bouten die ik wel kon losmaken en opnieuw monteren met een laagje duralac.


Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie Torqeedo travel 25 mei 2020 12:32 #1164637

Interessant, ik heb zelf vorig jaar een Travel 1103CL gekocht, maar gebruik de motor niet vaak. Ik vermoed dat gezien de leeftijd van 3 jaar dat jij nog de travel 1003C hebt?

Maar bedankt voor de headsup, dan kan ik dit in de gaten gaan houden.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie Torqeedo travel 25 mei 2020 13:09 #1164649

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Orange Sunset schreef :
Interessant, ik heb zelf vorig jaar een Travel 1103CL gekocht, maar gebruik de motor niet vaak. Ik vermoed dat gezien de leeftijd van 3 jaar dat jij nog de travel 1003C hebt?

Maar bedankt voor de headsup, dan kan ik dit in de gaten gaan houden.

Het is een 1003CS, manufactured in 2017 volgens het type plaatje.

Gebruikt voor een bijbootje dus ook niet zo heel vaak, maar wel voornamelijk op zout water.

Ik laat nog wel weten wat de reactie van Torqeedo is.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie Torqeedo travel 25 mei 2020 13:31 #1164653

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
torqueedos mogen niet in het water hangen. Dus gebruiken en direct weer uit het water halen. Beetje vreemd voor een BBM. Ik heb gehoord dat er veel bootjes met een bbm in de bun snel defecten hadden omdat de motor permanent in het water hing. De motoren muv de pod drives kunnen niet tegen permanente onderdompeling. Vind ik voor zo een duur product ook erg jammer. maar het staat duidelijk in de handleiding:

"quote"
•De Travel 503/1003 modellen zijn volgens de beschermingsgraad IP67 (DIN ISO 60529)
tegen het binnendringen van vuil en water beschermd (30 minuut onder water bij een
indompeldiepte van 1 meter).
• Na gebruik moet de motor steeds uit het water worden genomen. Dat kan via het kantelmechanisme gebeuren.
•Na gebruik in zout of in brak water moeten alle componenten met vers water worden
afgespoeld.
• Gebruik om de twee maanden contactspray om alle elektronische contacten mee te
onderhouden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Galvanische corrosie Torqeedo travel 25 mei 2020 14:58 #1164685

  • iGrf
  • iGrf's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1262
Ah ik dacht dat die uit het water moesten omdat de schroef niet mag meedraaien, bv tijdens het zeilen.

De effectieve motor hangt onderaan en mits goed gesealed zou dat niet zo een probleem mogen zijn, zeker bij een langstaart zal die wel zo ongeveer een meter onder de oppervlakte hangen.
Die IP67 gaat dus meer over de bedieningshendel en batterij.

Anyway het is leuk speelgoed om gezapig een middagje rond te varen in onze bijboot.
Zonder wind halen we met 200W net geen 3 knopen en gaat de batterij bijna 5u mee.
Om snel ergens naartoe te sjeezen is het zeker niet bedoeld (vol-vermogen is de batterij in een half uur leeg).

PS ik had in onze vorige boot een tohatsu sailpro in de bun, na een paar weken in het water zaten er gegarandeerd beestjes in de koelwater aanvoer dus in de praktijk ging die ook na elk zeilweekend uit het water.
Langzaam onderweg om de wereld te verkennen met onze zeilboot.
sailingelburro.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.266 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl