Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder?

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 07:35 #1192151

de werf waar ik nu lig levert Vetus. en qua prijs passen ze binnen budget en ik lees goede ervaringen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 07:42 #1192155

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Let even op waarbij de pk's gegeven zijn. Bij de nieuwe motoren oa vetus staan vaak de max PK's groot in het boekje. En het continu vermogen een beetje kleiner. Meestal komt het er op neer dat er continu ongeveer 80% van deze opgegeven max pk aangehouden kan worden. Dan is een 16 PK een 13 pk en een 27 een 21 pk. Ik verwacht dat voor de oude VP een continu pk gegeven is en niet het max vermogen. Als voorbeeld ik ben bezig een oude 2 cylinder sabb te vervangen; dit is een 20 pk 2 cylinder maar daar komt een 33 of 42pk 4 cylinder voor terug. De sabb geeft een continu schroefas vermogen van 20pk @1800 toeren. vertaald naar modern is dat 33mac pk x 0.8 voor continu belasting en dan nog 10% verlies in KK lagers etc komt op 24PK. Wat op papier 1,5x zoveel pk lijkt is in de praktijk maar een beetje extra.

Dan mijn afweging ben je een racer (dus vel zeilen weinig motoren) ook bij minder goede zeil omstandigiheden. Of met het comfortabel zijn dus zeilen als het kan en motoren als het moet opschieten of geen lekker zeil weer is. bij de eerst zou ik voor 16 pk gaan bij de tweede voor 27
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 07:48 #1192156

Yellow Boat schreef :
Wimmert schreef :
Ik had laatst interesse in een boot met een idioot sterke motor. 20pk terwijl er van de fabriek uit 10pk in zat.
Reden: de vorige eigenaar voer vaak tegen stroming in.
Dat kan natuurlijk ook een overweging zijn om voor wat zwaarder te nemen.

Stroming maakt niets uit voor je bereikte snelheid door het water en dat is wat een motor doet. Veel meer dan de rompsnelheid kan een motor sowieso niet, alleen als je een motor die niet de rompsnelheid kan halen vergelijkt met een die dat wel ruim kan merk je dat natuurlijk tegen de stroom in aan de SOG .
Hetzeflfde geldt trouwens voor varen op de motor tegen de wind in of tegen hogere golven in.
Ad
Die onzin dat je meer vermogen nodig hebt als je tegen de stroom op wil varen blijft steeds de kop op steken, goed dat je het nog een keer uitlegt YB.

Maar met tegen de wind in varen ligt het toch een beetje anders volgens mij. De druk van de wind op romp/tuigage zorgt er voor dat je boot meer luchtweerstand heeft. Dus heb je meer vermogen nodig om je rompsnelheid te kunnen halen. Maar of dit verschil merkbaar is vraag ik mij af.

Golven ligt veel ingewikkelder. Hier spelen maat van de boot, rompvorm en type golven een grote rol.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 07:49 #1192157

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
ik weet niet welke prijs je "krijgt" of waar je ligt. Ik heb goede ervaring met jachtwerf haarsma in Heerenveen. Zijn de partij achter www.vodebo.nl leveren sole 27 pk voor 5800,- euro. Is het zelfde blok als vetus. Marinisatie is goed, iets minder stevige beugels als vetus voor b.v het start relais. Vetus heeft wat mij betreft 1 eigenschap die andere mariniseerders tot nu toe niet hebben en dat is de watergekoelde bovenkap. Deze reduceert volgens vetus de temperatuur met 20 graden en het geluid met 5 DB van de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 08:42 #1192187

Wat zijn jullie ervaringen met Sole? als ik ze online probeer op te zoeken, kan ik niet veel vinden. Zijn zij bijvoorbeeld vertegenwoordigd in het buitenland?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 08:55 #1192194

Ze zijn blauw ipv geel, verder moet je goed zoeken naar verschillen. (Ze zijn er ook nog in het rood, dan noemt het Beta Marine)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 08:56 #1192195

sv Goesting schreef :
de werf waar ik nu lig levert Vetus. en qua prijs passen ze binnen budget en ik lees goede ervaringen

Dat klopt wel amar dan kun je ook naar Drinkwaard gaan. Die evrkoopt precies dezelfde motoren van Mitsubishi voor een wat algere prijs:
www.drinkwaard.com/scheepsmotoren/mitsubishi-l3e/
Een ander voordeel is dat de koelwaterpomp niet zoals bij Vetus op een uiterst ongelukkige plaats zit opzij van de motor en bijna tegen het oliefilter aan maar voorop. Zie beide plaatjes.
Ik heb zelf ook een Vetus en ik weet waar ik het over heb v.w.b. de waterpomp :(
Ad

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 08:59 #1192200

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
FKZ schreef :
ik weet niet welke prijs je "krijgt" of waar je ligt. Ik heb goede ervaring met jachtwerf haarsma in Heerenveen. Zijn de partij achter www.vodebo.nl leveren sole 27 pk voor 5800,- euro.

Dat is excl. inbouwen, neem ik aan.

Ik heb zelf trouwens een 25 pk M3.09 in een boot met een leeggewicht van 3800 kg. Drieblads vaste schroef. Boot (28 voet) loopt met 1800 toeren op vlak water ruim 5 knopen.
Voor normaal varen is er dus enige overkill, maar met manoeuvreren is het heerlijk. Vooral als je een boot zonder balansroer en vinkiel hebt. Met het aangehangen roer dwars en één flinke dot gas vliegt de kont opzij. Flinke wielwerking, maar dat moet je vóór en niet tegen je laten werken.
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 09:12 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 09:02 #1192202

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Vraag bij de eventuele motorleverantier ook naar de inbouwkosten en accessoires die er bij kunnen komen. Altijd het totale kostenplaatje voor een overzicht en niet alleen de prijs van de motor.

Ene Wadloper was me net voor om daar op te wijzen ;)
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 09:03 door Proost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 09:08 #1192206

Dat snapt de TS ook wel denk ik. Reken op een 3000,- euro (uitbouw, aansluitmateriaal, mogelijk aanpassing fundering, inbouw etc)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 09:09 #1192207

keeszeiler schreef :



Maar met tegen de wind in varen ligt het toch een beetje anders volgens mij. De druk van de wind op romp/tuigage zorgt er voor dat je boot meer luchtweerstand heeft. Dus heb je meer vermogen nodig om je rompsnelheid te kunnen halen. Maar of dit verschil merkbaar is vraag ik mij af.

Wat dat laatste betreft heb je op zich gelijk. Alleen moet de motor dat hogere beschikbare vermogen wel aan de schroef kunnen leveren en dat si maar zeer ten dele het geval. Tot je aan dat kruispunt zit wat ik beschreven heb heb je gelijk maar verder komt de motor simpelweg niet of omdat het toerental simpelweg niet verder omhoog wil. En het vermogen van de motor is nu eenmaal afhankelijk van het toerental dus meer evrmogen dan bij de schrpef hoort kan de motor nooit leveren.
Bereken je dus de schroef op een lager dan maximaal toerental kun je daaree ook nooit dat hogere vermogen benutten. Kan alleen als de schroef zou zijn uitgelegd voor dat hoeg toerental maar dan zul je de motor altijd onderbelasten omdat het benodigde vermogen voro de rompsnelheid nu eenmaal afhangt van het gewicht van een boot. Iets sneller kan wel met dat hoeg vermogen maar omdat boven de rompsnelheid het benodigde vermogen van een verdringer met aanvankelijk de derde macht omhoog gaat en kort daarna met de vierde tot de vijfde macht zet dat weinig zoden aan de dijk. Totdat de boot gaat planeren maar dan haal je niet met een kielboot wat een evrdringer is.

Om deze redenen moet je de schroef altijd uitleggen voor de combinatie van romsnelheid , gewicht van de boot en bijbehorend vermogen.
In feite heb je daarom niets aan een te zware ( meer dan zo'n 20%) motor .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 09:12 #1192208

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Nou, heb mensen verwonderd staan kijken bij de opsomming van het totaal na een offerte van alleen de motor.
Het blijkt dat niet iedereen daar goed over nadenkt of geÏnformeerd wordt.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 09:23 #1192212

  • Zeilvis
  • Zeilvis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1361
Als de prijs van de motor een factor is:

www.yachtzubehoer24.eu/epages/...3/Products/M329A402A

Het scheelt 2500 Euro op de adviesprijs van Vetus!!
Op mijn verzoek is mijn forumnaam veranderd van Zeilzin naar Zeilvis. Hierin zijn zeilen en duiken verbonden. Groeten uit Delfzijl, Evert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 09:48 #1192230

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
wij zjn van een oude VP2002 2 cil theoretisch 18pk, (mogelijk nog maar 15 werkelijk) naar een yanmar 3ym20 21pk 3 cil gegaan en vergeleken met die oude tweepitter ervaren we met manoeuvreren een hemelsbreed verschil.
Echt giga snel op het gas en met de juiste schroef (maxprop in tweede instantie) een droom combinatie.
Max snelheid op de motor blijft ongeveer gelijk en deze motor loopt gewoon zijn max toeren.
Maar tegen dikke golven en wind ongeveer 2 x zo snel als de oude.
Ligt toch echt aan de schroef en motorcombinatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 09:54 #1192235

sv Goesting schreef :
Wat zijn jullie ervaringen met Sole? als ik ze online probeer op te zoeken, kan ik niet veel vinden. Zijn zij bijvoorbeeld vertegenwoordigd in het buitenland?

Ik had een nieuwe Sole 17 in mijn vorige boot laten bouwen. Het blok is natuurlijk erg goed (Mitsu) niet anders dan Vetus of Mitsubishi zelf. De marinisatie was in mijn ogen heel goed gedaan. Enige nadeel was de lastige plek van de olie peilstok. Verder perfect blok, dat wat meer toeren maakt, maar daardoor heel trillingsvrij is. Motor loopt ook snel omhoog in de toeren bij gas geven, dat is handig bij het manouvreren. Bij mij haalde hij zijn max vermogen bij het (max) toerental van 3750 toeren, daar liep de boot bijna 7 knoop mee (29 voet, 2600 kg). Ook de combinatie met de klapschroef (Radice) werkte perfect. Het blok was ook nog eens lichter dan de oude 1 pitter van Yanmar.
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 09:59 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 10:28 #1192249

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Wadloper schreef :
FKZ schreef :
ik weet niet welke prijs je "krijgt" of waar je ligt. Ik heb goede ervaring met jachtwerf haarsma in Heerenveen. Zijn de partij achter www.vodebo.nl leveren sole 27 pk voor 5800,- euro.

Dat is excl. inbouwen, neem ik aan.

Ja dat is de prijs voor de motor zonder inbouw. Wel met motorsteunen,
standaard instrumentenpaneel, (wat std voor sole is is de luxe voor vetus dus met toeren en uren teller en temp meter.) volgens mij is dat pas vanaf de 4cylinder bij vetus standaard. Of je het nodig hebt moet je zelf afwegen.
keerkoppeling,
kabelboom
instructieboek.
Persoonlijk hou ik niet van prijs is X en dan krijg je deze motor en bouwen we alles in. Dan weet je nog niet wat je wel en niet krijgt. B.V na het verwijderen van de motor de machine kamer reinigen en schilderen kan zomaar 500 euro extra kosten. En het heeft ook direct effect op doorloop tijd. Goed reinigen en schilderen kost je 1 of 2 dagen afhankelijk van grote en staat van machine kamer en de olie prut die de oude motor heeft achter gelaten. Als je tijd hebt en het leuk vind om te doen kan je zo best ea besparen. Maar we raken geheel of topic.

Een goede relatie met de werf waar je ligt is zeker belangrijk zeker als je meer dingen door hun laat doen zoals jaarlijkse beurten etc. Als je een goed gevoel hebt bij de werf en het werk wat ze leveren en de prijs die daar tegen over staat dan zou ik voor de 27 pk kiezen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 10:50 #1192259

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Wat een grappige discussie: de diesel pk is duidelijk aan inflatie onderhevig.
Mijn eerste boot was een (de) originele Pionier, met een 10 pk Farymann A40. Die was ruim voldoende voor de 3,5 ton zware boot, althans na het vervangen van de (veel) te zware 12"x 12"driebladsschroef door een 12"x 9"tweeblads. Tegenwoordig gaat de discussie voor 3,5 ton al over 18pk of 27 pk.

Om even in de kerk te vloeken: vergelijk deze discussie eens met het hoofdstuk "elektrisch varen", daar wordt de pk net zo hard overgewaardeerd als de diesel pk ondergewaardeerd, soms neemt men met 10% al genoegen.

En voor iemand er weer over begint: een pk is een pk, 75 kgm/sec, een kW is een kW, 1 kNm/sec, en het maakt niets uit of die van een diesel, een stoommachine, een elektromotor of een windmolen komt.

En nog iets: als je mensen vraagt naar hun brandstofgebruik blijkt dat 95% hun dieseltjes maar voor een fractie gebruiken, uitgaande van 5pk is ongeveer 1 ltr/uur.
En het vervuilingsverhaal is ook zwaar overdreven, zolang je niet uren draait met alleen een dynamo als belasting, of je koude motor na 5 minuten weer uitzet om te gaan zeilen, is er weinig aan de hand.

Om even op het oorspronkelijke topic terug te komen: ik zou gewoon de tweecilinder nemen, met de juiste schroef is dat meer dan voldoende, en zelfs deze zal je in de praktijk maar voor een fractie gebruiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 11:12 #1192266

Aad77 schreef :
En voor iemand er weer over begint: een pk is een pk, 75 kgm/sec, een kW is een kW, 1 kNm/sec, en het maakt niets uit of die van een diesel, een stoommachine, een elektromotor of een windmolen komt.

haha; wat is er zwaarder? 1kg veren of 1kg lood?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 11:18 #1192271

Het is appels en peren vergelijken, maar wij voeren een 28-voeter met een waterverplaatsing van 2,9 m3 met een Volvo Penta MD7a, deze zou 13 Pk zijn. Meestal Gebruikten wij 3/4 van het maximum vermogen, de boot liep dan vijf en een halve knoop.

In onze huidige 26-voeter met een waterverplaatsing van 3,2 m3 een Vetus M2.05, deze zou 11 Pk zijn. Zelden varen wij het maximale toerental / vollast, vaak 3/4 van het maximum, we lopen dan 5 Knopen.

Het grote verschil is dat de MD7 aanvoelt als een ‘scheepsmotor’ die ook in lage toerentallen voortstuwing geeft, manoeuvreren kon zonder ‘toeren te maken’. De M2.05 gaat pas ‘werken’ bij meer omwentelingen.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 11:37 #1192284

Jaja Aad, en nog verder terug deden we het met peddels en bomen, toen redden we ons ook dus waarom überhaupt een dieselmotor? De havens zijn wel even wat drukker dan vroeger, maar niet groter. De manoeuvreerruimte is soms beperkt. Bij drukke schuttingen even flink kunnen remmen met wind achterop, dan is 9pk op 3,5 ton echt bar weinig.

Op zee valt de wind ook nog wel eens weg maar de golven nog lang niet. Dan lig je na elke golf stil, of duwt die 9pk je daar ook gewoon doorheen? Geloof er niet veel van, en ik heb 9pk op 2400kg dus kan er wel een inschatting van maken.
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 11:37 door Sunshine 36.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 11:40 #1192288

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Ik heb ook de 3gm30 van 21pk op een 28 voeter. bij golven, tegenwind en een keer een sleepje ben ik er blij mee. Ook bij grondberoering is het geweldig gebleken. Daarbij vind ik 3 cylinders tov 2 cylinders veel mooier lopen.
1000 euro nu is veel, dag na aanschaf niet meer. Dan ben je ze toch al kwijt.
Zelf zou ik niets anders meer willen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 11:47 #1192293

Ik zal ffkes helpen met een samenvatting, dan ben ik wel zo vrij om de bij twijfel de antwoorden in een categorie te duwen, de tussenstand, geturfd:

16pk: 6
27pk: 6
Allebei goed: 3
Iets er tussenin: 4

Daar worden we ook niet echt wijzer van dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 12:06 #1192305

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Evaluationcopy schreef :
Jaja Aad, en nog verder terug deden we het met peddels en bomen, toen redden we ons ook dus waarom überhaupt een dieselmotor? De havens zijn wel even wat drukker dan vroeger, maar niet groter. De manoeuvreerruimte is soms beperkt. Bij drukke schuttingen even flink kunnen remmen met wind achterop, dan is 9pk op 3,5 ton echt bar weinig.

Op zee valt de wind ook nog wel eens weg maar de golven nog lang niet. Dan lig je na elke golf stil, of duwt die 9pk je daar ook gewoon doorheen? Geloof er niet veel van, en ik heb 9pk op 2400kg dus kan er wel een inschatting van maken.

O ja?. Ik ben met deze boot en motor in 1975 van Curacao naar Nederland gezeild (en gemotord), en in 1976 rondje Engeland, anti clockwise, door de Pentland Firth. Ook met wind en golven tegen was het voldoende, en ook manoeuvrerend ben ik nooit vermogen tekort geschoten.
De Pionier was overigens een geweldig schip, hielp misschien ook een beetje.
Gemiddeld brandstofverbruik was 3/4 liter/uur, dus zelfs dit beestje werd niet zwaar gebruikt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 12:08 #1192307

Evaluationcopy schreef :
Ik zal ffkes helpen met een samenvatting, dan ben ik wel zo vrij om de bij twijfel de antwoorden in een categorie te duwen, de tussenstand, geturfd:

16pk: 6
27pk: 6
Allebei goed: 3
Iets er tussenin: 4

Daar worden we ook niet echt wijzer van dus.

Slim om dit zo samen te vatten. nog 1 overtuigende ervaring kan dus doorslaggevend zijn... [spannend]
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Vetus 16 pk 2 cilinder, of 27 pk 3 cilinder? 06 aug 2020 12:11 #1192310

FKZ schreef :
Wadloper schreef :
FKZ schreef :
ik weet niet welke prijs je "krijgt" of waar je ligt. Ik heb goede ervaring met jachtwerf haarsma in Heerenveen. Zijn de partij achter www.vodebo.nl leveren sole 27 pk voor 5800,- euro.

Dat is excl. inbouwen, neem ik aan.

Ja dat is de prijs voor de motor zonder inbouw. Wel met motorsteunen,
standaard instrumentenpaneel, (wat std voor sole is is de luxe voor vetus dus met toeren en uren teller en temp meter.) volgens mij is dat pas vanaf de 4cylinder bij vetus standaard. Of je het nodig hebt moet je zelf afwegen.
keerkoppeling,
kabelboom
instructieboek.
Persoonlijk hou ik niet van prijs is X en dan krijg je deze motor en bouwen we alles in. Dan weet je nog niet wat je wel en niet krijgt. B.V na het verwijderen van de motor de machine kamer reinigen en schilderen kan zomaar 500 euro extra kosten. En het heeft ook direct effect op doorloop tijd. Goed reinigen en schilderen kost je 1 of 2 dagen afhankelijk van grote en staat van machine kamer en de olie prut die de oude motor heeft achter gelaten. Als je tijd hebt en het leuk vind om te doen kan je zo best ea besparen. Maar we raken geheel of topic.

Een goede relatie met de werf waar je ligt is zeker belangrijk zeker als je meer dingen door hun laat doen zoals jaarlijkse beurten etc. Als je een goed gevoel hebt bij de werf en het werk wat ze leveren en de prijs die daar tegen over staat dan zou ik voor de 27 pk kiezen


Ik kan je wel aanraden dingen zelf te doen. Zo heb ik zelf de oude motor uitgebouwd (en reviseren en verkocht, die bracht nog 1300 euro op), de motorkamer leeg gemaakt, schoongemaakt en geschilderd. Dat scheelt echt veel, ik meen iets van 700-900 euro.Zo kon ik dus zo al zo'n ruim 2000 euro van de kosten aftrekken. Verder geloof ik niet zo in het argument "grote motor is lekker, want weinig toeren". Mijn ervaring is dat (moderne) diesels veel lekkerder lopen als ze goed toeren maken, en dat dat toerental ook goed matcht met het soort schroef.
Laatst bewerkt: 06 aug 2020 12:18 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.358 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl