Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm?

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 16 aug 2020 07:21 #1195926

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Er is al veel over te vinden over BBMs op ZF; ik ben op zoek naar een andere BBM maar wat te doen?

Nu heb ik een Yamaha F6 met kuipbediening (1 cyl, 2009). Loopt prima, betrouwbaar 1 pittertje maar er is geen zg werkschroef voor te vinden en het is een kortstaart.

De motor zit in een Hurley 700 in de bun met kuipbediening en loopt op rustig water met gemak 4,3 knopen en dan zit ik op circa 50% a 65% gas. Meer gas geven heeft geen zin.
Bij bft 4 tegen 5 of meer loopt het snel terug en de schroef slaat soms wat lucht. Vooral tegen de golven in wat soms onvermijdelijk is.
Achteruit varen is een ramp; sowieso al omdat de schroef achter het roer staat. De schroef draait door zijn eigen gassen en er gebeurt weinig...welke kant we op gaan hangt vooral van de wind af.
In het nu drukke seizoen mijd ik de sluizen maar even op drukke momenten...

Er is geen andere schroef beschikbaar ik heb dit overal gevraagd. H700´s varen notoir slecht achteruit maar een paar boxen verder ligt er ook eentje en die heeft een Mercury 7,5pk 2 takt langstaart met werkschroef. Dat gaat flink beter, ik heb het mogen proberen.

Nu dacht ik aan een Yamaha 8pk langstaart met werkschroef of een Tohatsu 6pk Sailpro.
Ook is een Mercury 5pk Saildrive een optie die door de dealer 6pk gemaakt kan worden door een andere carburateur.
De laatste 2 komen uit dezelfde fabriek en zijn dus Japans. Voor de Merc betaal je meer maar het is hetzelfde torretje.

- Ik wil nieuw of zeer recent (max 4 jaar oud), dealer onderhouden en perse 4 takt op Aspen ivm stank
- Er is een enorm prijsverschil. De Yamaha 8pk High Trust kost 3000 en de Tohatsu sailpro kan ik voor 1200 kopen. De ¨opgevoerde¨ 5pk naar 6 pk Mercury voor 1400 euro.
- Yamaha biedt 3 jaar garantie maar Tohatsu / Mercury maar liefst 5 jaar
- De Yamaha 8pk standaard motor (dus geen High Trust) is circa 2200 maar dan moet er nog een werkschroef bij a 150 euro en deze heeft niet de speciale overbrengingsverhouding die de Hight Trust en de Sailpro hebben
- De Tohatsu Sailpro en de Yamaha High Trust hebben een speciaal staartstuk voor zeilboten met een andere overbrenging en een design wat weerstand reduceert als ik de marketing mag geloven
- De 6pk of 8pk piek haal je pas bij maximaal toerental (5000 rpm voor de Yamaha) en dat draai je nooit.
- Stelling: Bij half gas (Yamaha) en op 65% gas (Tohatsu) leveren beide motoren evenveel pk
- Op piekvermogen (100% gas) varen zal weinig toevoegen aan kracht, snelheid en comfort op een zeilboot
- Dus qua kracht maakt het in de midrange niet uit, wel zal de 6pk meer herrie schoppen want sneller lopen in toeren en eerder aan het plafond zitten
- De Tohatsu weegt 26kg en de Yamaha 48kg. Dat is nogal wat als de motor uit de bun moet.
- De Tohatsu heeft standaard een dynamo om de accu op te laden, niet perse nodig maar wel aardig
- De grotere 2 cilinder Yamaha loopt mooier dan de kleinere 1 cilinder Tohatsu.
- Naam: Yamaha is een grote speler terwijl Tohatsu vooral bekend is in Azië en hoe goed is Tohatsu?
- Vaargebied: IJsssel/Markermeer, Wad en kust maar vooral de haven in en uit (5 minuten)
- Een Hurley 700 weegt wat, met uitrusting en 2 man bijna 2400kg

Voorop gesteld; ik heb deze boot pas anderhalf jaar en kom van een zwaardboot dus ik weet bar weinig van BBM´s.
Ik ken iemand met een Victoire 22 met de nieuwe Mercury 5pk saildrive en hij is er lyrisch over! Deze boot is wel 600kg lichter.
Wie heeft een soortgelijke configuratie en wat is de ervaring met een van beide type motoren?
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 07:57 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 16 aug 2020 07:33 #1195933

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Voor het achteruit slaan kan je nog kijken naar een 'high reverse thrust cup'. Dan schuift de schroef iets over de spiebaan bij achetruit slaan en komen de utlaatgassen aan de goede gant van de schroef uit.
Zit op mij mercury 6k 2cyl 2T, weet niet of dat voor alle merken beschikbaar is.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 07:35 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 16 aug 2020 07:42 #1195941

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Nee Rob, voor mijn motor is er qua schroef niets aan te doen; alle adressen en tips van het ZF ten spijt,
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 16 aug 2020 07:44 #1195945

Ik zou voor de tohatsu of Mercury gaan.
Heb zelf een dufour t7 gehad met 5pk 4t met laadspoel en werkschroef.
Perfecte combi, ook achteruitslaan deed ie erg goed.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 16 aug 2020 09:06 #1195980

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
De vergelijking tussen een Yamaha 8 pk en de Tohatsu/Mercury is er eigenlijk één tussen appel en peren.
De Yamaha is een twee-cilinder, die daardoor gecompliceerder van constructie en dus ook veel zwaarder is. De motor loopt daarentegen veel rustiger qua lawaai en trillingen. Maar dat heeft een prijs. Niet alleen in geld; ook in gewicht. meer dan 40 kg uit een bun tillen is goed om je een rugblessure te bezorgen.

Als die Hurley echt 2400 kg weegt is ie meer dan 1000 kg zwaarder dan een Victoire 22 met bemanning. Dat lijkt me wel een puntje. Een Victoire 22 blijft leeg namelijk onder de 1200 kg.

Desondanks: gezien je ervaringen met de bestaande motor (ook 6 pk) zonder werkschroef, mag je van de zowel de Tohatsu als de Mercury 6 pk met werkschroef een duidelijke verbetering verwachten. Zowel in de achteruit als vooruit. Met een werkschroef heeft het waarschijnlijk wèl zin meer toeren te draaien, omdat de schroef geen luchtbellen begint te slaan, maar het vermogen ècht op het water overbrengt.
Je topsnelheid zal hoger liggen en ook met tegenwind zul je meer vaart houden.

Ik heb zelf ook ervaring met een zware bbm in een bun; dat ik die uiteindelijk kon vervangen door een 6 pk Mercury (ook met werkschroef) was een zegen.

Alles bij elkaar optellend zou ik gaan voor de Tohatsu of de Mercury. Tohatsu doet voor zover ik weet in kwaliteit niet onder voor de Mercury. Over mijn eigen Merrcury was ik buitengewoon tevreden. Eén keer een doorgeslagen bougie, verder nooit problemen.
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 09:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 16 aug 2020 09:32 #1195996

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
H700 schreef :
Nee Rob, voor mijn motor is er qua schroef niets aan te doen; alle adressen en tips van het ZF ten spijt,

ik dacht ook meer als toevoeging aan je nieuwe situatie.
eerder op zf

Als je dan achteruit slaat en flink gas geeft is het alsof je vastloopt.
Is in elk geval voor de mercury te koop, pleit ook weer voor deze.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 09:40 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 16 aug 2020 10:20 #1196017

  • Jurrien
  • Jurrien's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 552
Beste H700,
Op mijn Marieholm had ik zo'n Tohatsu Sailpro 6pk. Ruim voldoende vermogen en een probleemloze motor. Dit kan ik alleen maar aanbevelen. Ook is deze motor nog acceptabel qua gewicht; 25 kg extra lijkt me lastig. Let op; er is een langstaart en een ultra-langstaart versie. De u.l. is wel heel erg lang...
Succes, Jurriën
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 16 aug 2020 14:54 #1196136

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Wadloper schreef :
De vergelijking tussen een Yamaha 8 pk en de Tohatsu/Mercury is er eigenlijk één tussen appel en peren.
De Yamaha is een twee-cilinder, die daardoor gecompliceerder van constructie en dus ook veel zwaarder is. De motor loopt daarentegen veel rustiger qua lawaai en trillingen. Maar dat heeft een prijs. Niet alleen in geld; ook in gewicht. meer dan 40 kg uit een bun tillen is goed om je een rugblessure te bezorgen.

Als die Hurley echt 2400 kg weegt is ie meer dan 1000 kg zwaarder dan een Victoire 22 met bemanning. Dat lijkt me wel een puntje. Een Victoire 22 blijft leeg namelijk onder de 1200 kg.

Desondanks: gezien je ervaringen met de bestaande motor (ook 6 pk) zonder werkschroef, mag je van de zowel de Tohatsu als de Mercury 6 pk met werkschroef een duidelijke verbetering verwachten. Zowel in de achteruit als vooruit. Met een werkschroef heeft het waarschijnlijk wèl zin meer toeren te draaien, omdat de schroef geen luchtbellen begint te slaan, maar het vermogen ècht op het water overbrengt.
Je topsnelheid zal hoger liggen en ook met tegenwind zul je meer vaart houden.

Ik heb zelf ook ervaring met een zware bbm in een bun; dat ik die uiteindelijk kon vervangen door een 6 pk Mercury (ook met werkschroef) was een zegen.

Alles bij elkaar optellend zou ik gaan voor de Tohatsu of de Mercury. Tohatsu doet voor zover ik weet in kwaliteit niet onder voor de Mercury. Over mijn eigen Merrcury was ik buitengewoon tevreden. Eén keer een doorgeslagen bougie, verder nooit problemen.

Ja Wadloper, het is inderdaad kiezen tussen appels en peren.
Het grote bezwaar van een 8pk is het gewicht. Van 45kg naar 28kg scheelt bijna 38% en mijn rug is redelijk, dat moet wel zo blijven.
Ook de prijs is doorslaggevend. Het moet wel in balans blijven, een Tohatsu compleet voor circa 1200 of een Yamaha High Trust voor 3000
De rustige loop en het toch wat ruimere koppel van de Yam is erg aanlokkelijk maar niet voor dat prijsverschil.

Als ik het hier zo lees en ook internationaal eens kijk op internet dan komt de Tohatsu sail pro prima uit de bus.
In die spaarzame gevallen dat het echt bft 6 met een knoop of wat stroming tegen en het is met krap 3 knoop sukkelen dan zij dat zo. De motor zal in in plaats daarvan in het leeuwendeel van de tochten goed voldoen aan mijn eisen.
Overigens is dat nu ook redelijk te doen met de huidige Yamaha, ik haalde met bft 6 op de boeg toch 2 knopen met het grootzeil ¨visserman¨. Het is effe doorbijten maar ik kwam thuis en alleen maar omdat de nacht viel en een rak net zo lang zou duren als rechtstreeks op de motor.
Iets ¨laveren¨ helpt en de golven niet recht op de neus laten beuken, al met al moet het met een werkschroef beter gaan, kan inderdaad meer toeren maken zonder lucht te happen.
Dus kan de Tohatsu alleen maar meevallen.

Als ik naar de goede ervaring van Jurrien kijk met een Marieholm (ook een zware langkieler) dan neig ik naar de Tohatsu.
Mercury valt af, de 5pk Saildrive is dezelfde motor want wordt door Tohatsu gemaakt maar moet naar 6pk omgebouwd en is ook duurder.
Omdat het nu in botenland (en speciaal BBM´s) een gekkenhuis is wacht ik even tot de herfst op het 2021 gamma en wat misschien wat leukere prijsjes.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 14:58 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 16 aug 2020 15:10 #1196146

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
H700 schreef :
Mercury valt af, de 5pk Saildrive is dezelfde motor want wordt door Tohatsu gemaakt maar moet naar 6pk omgebouwd en is ook duurder.

De Mercury 1-cilinder 4-takt is standaard leverbaar in 6 pk. Als je er nog 100 euro tegenaan gooit voor de werkschroef, ben je ook klaar. Tenminste, zo heb ik het ooit gedaan. Dat verhaal van het ombouwen snap ik niet. Als we uitgaan van nieuwe motoren, tenminste.

Er staat er zelfs één op Marktplaats:
www.marktplaats.nl/a/waterspor...met-werkschroef.html. Wel een kortstaart

Maar de Tohatsu is ongetwijfeld ook een goede keus.

De Mariner 6 pk is overigens technisch ook geheel gelijk aan de Mercury 6 pk, maar goedkoper.
Laatst bewerkt: 16 aug 2020 15:24 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 16 aug 2020 15:21 #1196153

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
De werkschroef gaat een verschil van dsg en nacht zijn. Ik heb t zelf ervaren met een H700, en een Mariner 8. Die 6 of 8 pk... Nou ja, dat is 6 of 8 pk.


Ja, de H700 weegt echt 2,5T. Het is geen plassenzeiler, maar een klein oceaanwaardig scheepje. Meerdere zijn daadwerkelijk de atlantic overgestoken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 17 aug 2020 18:12 #1196622

Recent heb ik een Tohatsu Sail Pro van 6 pk in de bun van mijn boot gehangen. Tevens heb ik een lift met gasveren gemaakt zodat de schroef makkelijk uit het water kan tijdens het zeilen en in de box. Dat scheelt weerstand tijdens het zeilen en aangroei bij stilstand.

Eergisteren was mijn schroef volgelopen met fonteinkruid op het Haringvliet. Even de motor omhoog en de rommel verwijderd.

Hiervoor had ik een Yamaha 9,9 ultralangstaart met high trust en afstandsbediening. Een geweldige motor met enorm veel stuwkracht maar loodzwaar, bijna 50 kg en met een lift niet te doen.

De Tohatsu is nog geen 26 kg en daardoor geschikt voor een lift en makkelijk af te nemen van de motorstoel.

Oh ja, mijn boot is 31 voet en 4,5 ton en semi langkieler. Bij rustig weer haalt de Tohatsu halfgas makkelijk 6 km per uur.

Ik ben zo blij met de Tohatsu en kan het iedereen aanraden die primair voor het zeilen gaat en secondair de motor inzet.
Laissez Faire
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 17 aug 2020 19:23 #1196668

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Auke van derLeij schreef :
Recent heb ik een Tohatsu Sail Pro van 6 pk in de bun van mijn boot gehangen. Tevens heb ik een lift met gasveren gemaakt zodat de schroef makkelijk uit het water kan tijdens het zeilen en in de box. Dat scheelt weerstand tijdens het zeilen en aangroei bij stilstand.

Eergisteren was mijn schroef volgelopen met fonteinkruid op het Haringvliet. Even de motor omhoog en de rommel verwijderd.

Hiervoor had ik een Yamaha 9,9 ultralangstaart met high trust en afstandsbediening. Een geweldige motor met enorm veel stuwkracht maar loodzwaar, bijna 50 kg en met een lift niet te doen.

De Tohatsu is nog geen 26 kg en daardoor geschikt voor een lift en makkelijk af te nemen van de motorstoel.

Oh ja, mijn boot is 31 voet en 4,5 ton en semi langkieler. Bij rustig weer haalt de Tohatsu halfgas makkelijk 6 km per uur.

Ik ben zo blij met de Tohatsu en kan het iedereen aanraden die primair voor het zeilen gaat en secondair de motor inzet.

Hallo Auke, dat is een indrukwekkend verhaal! De Hurley is ook een semi langkieler en een slag kleiner dan de jouwe.
Eigenlijk is 46kg motor met een forse meerprijs het mij niet waard.

Het is wel jammer dat ik mijn huidige kuipbediening kwijt raak. Ik moet de bun in om te bedienen.
Wat ik van de dealer begrijp is a.b niet 123 te doen en kan wel 700 euro kosten dus daar moet ik dan afscheid van nemen.
Maar dat zij zo, de bediening (RNF) van de Tohatsu zit vooraan wat erg scheelt.
Hoe ervaar jij het gemis van de afstandsbediening?
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 17 aug 2020 19:25 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 17 aug 2020 19:38 #1196678

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Joop66 schreef :
De werkschroef gaat een verschil van dsg en nacht zijn. Ik heb t zelf ervaren met een H700, en een Mariner 8. Die 6 of 8 pk... Nou ja, dat is 6 of 8 pk.


Ja, de H700 weegt echt 2,5T. Het is geen plassenzeiler, maar een klein oceaanwaardig scheepje. Meerdere zijn daadwerkelijk de atlantic overgestoken.

Ja dat weet ik, ik volg op Youtube een Hongaar die via het Panama kanaal nu in Australië zit met een H22.
Dit bootje zeilt ook wel prettig vind ik, erg simpel en vergevingsgezind. Ik ga er ook mee uit met bft 6 tot 7 IJsselmeer op en wil ook deze herfst en winter door.
Juist daarom wil ik een andere motor, als ik echt moet motoren moet dat wel kunnen.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 18 aug 2020 07:28 #1196743

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
H700 schreef :

Ja dat weet ik, ik volg op Youtube een Hongaar die via het Panama kanaal nu in Australië zit met een H22.
Dit bootje zeilt ook wel prettig vind ik, erg simpel en vergevingsgezind.

Serieuze bikkel, die gast. Hoe prettig ook, erg comfortabel issie niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 18 aug 2020 07:50 #1196751

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Joop66 schreef :
H700 schreef :

Ja dat weet ik, ik volg op Youtube een Hongaar die via het Panama kanaal nu in Australië zit met een H22.
Dit bootje zeilt ook wel prettig vind ik, erg simpel en vergevingsgezind.

Serieuze bikkel, die gast. Hoe prettig ook, erg comfortabel issie niet.

Klein ja maar ik vind het prima zo, en de kuip (waar je grotendeels bent) zit heerlijk.
Ik voel ook weer niks voor een drijvende caravan met zo´n dikke, brede kont. probeer dan maar eens een box te zoeken in een drukke haven. Enne, voor mij is het er bij, ik werk 40 uur en ben 56, tegen de tijd dat ik mag stoppen ben ik 68 jaar en 8 maanden. Bij leven en welzijn zie ik dan wel weer maar statistisch gezien neemt die kans uiteraard af :dry:
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 18 aug 2020 07:59 #1196755

Hallo H700, je vroeg over het gemis van de afstandsbediening in de kuip. Toen ik de beslissing moest nemen om voor de Tohatsu te gaan heb ik daar heel veel over nagedacht. Voor de veiligheid van een eenhendel afstandsbediening is veel voor te zeggen, snelle bediening en op een makkelijk bedienbare plaats.

Maar er waren andere doorslaggevende argumenten om voor de Tohatsu te gaan. Afstandsbediening betekent ook dat er kabels nodig zijn waardoor de motor gefixeerd moet staan en dat de motor niet kan sturen en makkelijk omhoog kan.

Daarbij is de motorkap van de Tohatsu veel kleiner dan de Yamaha 9,9 waardoor de motor gestuurd kan worden in de krappe bun. Dat is ook een veiligheidsargument. Je kunt de kont van het schip alle kanten op laten gaan. Doordat de motor kleiner is kun je de motor ook beter positioneren onder de juiste hoek.

Tenslotte Is de bediening van de Tohatsu even wennen, de schakel hendel zit aan de voorkant van de motor, ik vind dat prettig, de gashendelhandvat is vast te zetten, makkelijk te bedienen. Het idee dat de hele constructie eenvoudig is, mindere kans op storingen dus, is iets dat mij erg aanspreekt. En de prijs van de Tohatsu is een lachertje in vergelijking met zwaardere motoren.

Laissez Faire
Laatst bewerkt: 18 aug 2020 08:38 door Auke van derLeij. Reden: Video toevoegen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 18 aug 2020 10:18 #1196791

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7795
H700 schreef :
- Naam: Yamaha is een grote speler terwijl Tohatsu vooral bekend is in Azië en hoe goed is Tohatsu?
Wadloper schreef :
Alles bij elkaar optellend zou ik gaan voor de Tohatsu of de Mercury. Tohatsu doet voor zover ik weet in kwaliteit niet onder voor de Mercury. Over mijn eigen Merrcury was ik buitengewoon tevreden. Eén keer een doorgeslagen bougie, verder nooit problemen.

Tohatsu is Mercury. Of liever andersom: Tohatsu maakt de kleinere motoren voor Mercury / Mariner / Nissan / Evinrude. Alleen de uitvoeringen zijn iets anders met wel/geen dynamo, tankje, kap, sailuitvoeringen etc. maar de motoren zijn gelijk en dus ook van gelijke kwaliteit.
Laatst bewerkt: 18 aug 2020 10:25 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 21 aug 2020 07:07 #1197686

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Auke van derLeij schreef :
Hallo H700, je vroeg over het gemis van de afstandsbediening in de kuip. Toen ik de beslissing moest nemen om voor de Tohatsu te gaan heb ik daar heel veel over nagedacht. Voor de veiligheid van een eenhendel afstandsbediening is veel voor te zeggen, snelle bediening en op een makkelijk bedienbare plaats.

Maar er waren andere doorslaggevende argumenten om voor de Tohatsu te gaan. Afstandsbediening betekent ook dat er kabels nodig zijn waardoor de motor gefixeerd moet staan en dat de motor niet kan sturen en makkelijk omhoog kan.

Daarbij is de motorkap van de Tohatsu veel kleiner dan de Yamaha 9,9 waardoor de motor gestuurd kan worden in de krappe bun. Dat is ook een veiligheidsargument. Je kunt de kont van het schip alle kanten op laten gaan. Doordat de motor kleiner is kun je de motor ook beter positioneren onder de juiste hoek.

Tenslotte Is de bediening van de Tohatsu even wennen, de schakel hendel zit aan de voorkant van de motor, ik vind dat prettig, de gashendelhandvat is vast te zetten, makkelijk te bedienen. Het idee dat de hele constructie eenvoudig is, mindere kans op storingen dus, is iets dat mij erg aanspreekt. En de prijs van de Tohatsu is een lachertje in vergelijking met zwaardere motoren.


Daar wordt bevestigd door iemand met een Hurley die makkelijker achteruit kan varen door de motor mee te laten draaien. Bij een afstandsbediening zit de motor inderdaad vast. Door het vliegwieleffect van de schroef neigt mijn boot altijd naar links.
Hij draait de motor iets en dat helpt goed. Dat is overigens een hele andere BBM maar het principe is gelijk.
Ik zit wel even met de lange gashendel van de Mercury / Tohatsu want die gaat in de bun niet passen. Zaterdag ga ik meten en kijken hoe ik dat ga oplossen.

Ik ga voor de Tohatsu, de interne tank heb ik niet nodig en ze is goedkoper dan de vrijwel identieke Mercury.De Tohatsu is standaard 6 pk terwijl de Mercury 5pk is en dus een 6pk carburateur moet hebben wat nog meer kost.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 21 aug 2020 09:27 #1197764

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26250
Het gegeven dat de motor in een bun zit en niet achter op de spiegel hangt, zorgt er waarschijnlijk al voor dat de motor ook zonder afstandsbediening prima te bedienen is.
Het gegeven dat de motor in de bun kan draaien is goud waard. Zeker bij een semi-langkieler als de Hurley 22. Helemaal in combinatie met een werkschroef. Je krijgt de boot overal waar je hem hebben wilt.

Je staart jezelf nogal blind op die 5 pk Mercury mail-uitvoering en de 6 pk Tohatsu sailpro. Ik wijs er nogmaals op dat iedere 6 pk Tohatsu, Mariner of Mercury met een werkschroef dezelfde, door jou gewenste eigenschappen heeft.
Even goed rondkijken voor de beste prijs is een aanrader.

Inderdaad wel een motor kopen de bedoeld is voor gebruik met een losse tank.
Die 5pk Mercury waar jíj het over hebt is bedoeld voor zeilen op een plas. Motoren van en naar de ligplaats. Niet voor toervaren en langere afstanden op de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 21 aug 2020 11:30 #1197804

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Een andere carburateur om van 5 naar 6 pk te gaan? Vaak is het een kwestie van de juiste sproeiers er in. Moet je alleen zoeken welke.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 21 aug 2020 19:00 #1197953

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Wadloper schreef :

Je staart jezelf nogal blind op die 5 pk Mercury mail-uitvoering en de 6 pk Tohatsu sailpro. Ik wijs er nogmaals op dat iedere 6 pk Tohatsu, Mariner of Mercury met een werkschroef dezelfde, door jou gewenste eigenschappen heeft.
Even goed rondkijken voor de beste prijs is een aanrader.

.
Je hebt gelijk, het is allemaal dezelfde motor maar ik staar mij er niet blind op, ik heb de keuze gemaakt. Alleen, bij een eendere motor moet de werkschroef apart besteld worden. Dus daarom gelijk maar de juiste motor. Staat er ook ¨sail¨ op, wat ik wel aardig vind.
Maar een ander probleem vandaag, achter Marken rond het middaguur bft 6, even bft 7 in vlagen en hopsa een scheur in het achterlijk van mijn genua.
Ws kan er wel een zoom in, het schootoog verleggen, misschien een baan er op en zo nog een jaar door, maar het beste lijkt er wel af.
Morgen maar even naar de zeilendokter....als het zeil niet gemaakt kan worden dan toch eerst een nieuw voorzeil.
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 21 aug 2020 19:02 #1197955

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Proost schreef :
Een andere carburateur om van 5 naar 6 pk te gaan? Vaak is het een kwestie van de juiste sproeiers er in. Moet je alleen zoeken welke.

Dat deed ik bij mijn Kreidler ook al maar dit zei de dealer, anders vervalt de garantie volgens hem. Het wordt overigens de 6pk Tohatsu, maar zie andere opmerking aan Wadloper over mijn gescheurde genua :angry:

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
L´union fait la force
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 25 sept 2020 18:47 #1210722

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
Ik heb vandaag de nagelnieuwe Mercury Sailpower 5PK geïnstalleerd!
Deze motor heb ik tegen een prima prijs kunnen kopen met 5 jaar garantie en de 1e beurt gratis en de 2e tegen 50%, 5 jaar garantie. Het Tohatsu dealer netwerk vond ik te ver af en te onpersoonlijk. Dat gaf de doorslag.
Nieuwe tank er ook bij gekregen en vanaf nu alleen maar stoken met Aspen benzine.
De motor is door de dealer al even ingelopen dus morgen ga ik ´m testen in de praktijk.

Na de eerste 10-15 uur gaat de motor retour voor de eerste beurt en mogelijk besluiten we dan tot een upgrade naar 6pk. Dit dmv een andere carburateur.
Dit hoeft nu niet volgens hem want het is aangeraden om max 3/4 gas te geven, en slechts kort volgas totdat er 10 uur mee gevaren is.
Op basis van de maximale rompsnelheid, gewicht van de boot, koppel van de motor en de ervaringen geeft de dealer aan dat het met 5 pk best zal lukken en dat de 6 pk niet veel zal toevoegen.
Ik denk ondanks dat dat ik de upgrade gewoon neem. Hij kan dan 500 toeren meer draaien en heeft uiteraard het extra paard aan boord.

Ben er in ieder geval blij mee, loopt mooi en start direct met een sloom rukje aan het koord!
Simpele bediening en stevig afgewerkt.
Morgen maar oefenen want de kuipbediening, ja, die ben ik nu kwijt.
Sluit ik ´m ook aan op de accu want er zit een lichtspoel op.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 25 sept 2020 19:09 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 01 nov 2020 10:34 #1223390

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1143
To whom it may concern,
inmiddels dik 10 uur op de Mercury. Hij mag retour naar de dealer ivm de servicebeurt na het inlopen. Nog best veel gezeild deze maand maar bewust ook de motor meer dan normaal aangehad.
Gisteren tegen de wind in (circa 9 knopen wind) 7Nm op de motor gevaren om mijn zeilmaat op te halen.
4,5 knoop SOG over dit traject.
Daarna naar Almere gezeild bij toenemende wind tot 20 knp en in vlagen nog wel wat meer.
Op ruime wind weer terug naar de overkant.
De haven voorbij gevaren, kop in de wind en zeilen neer.
Een stukje tegen de bekende korte golven van het Markermeer op, 1/2 gas 3,5 knoop SOG.
De wind dwars op de havenmond en vrij onstuimige golven, haven goed midden ¨in beeld¨ en ingestoken met 1/2 gas.
Totaal uren op de motor 2 uur, geschat verbruik: 1500ml Aspen.

Ik ben er zeer tevreden over en ga ws niet upgraden naar 6pk. Die 100 euro stop ik liever in wat anders.

Wel schoot de brandstofslang gisteren los. Die zit naast de stopknop / dodemanskoord en ws heb ik bij het indrukken van de knop om de motor te stoppen bij de box invaren ook de klem van de slang gelost. Ik tufte de box weer uit en de motor stopte. Slang er snel op, even pompen en 1 x trekken. Opletten dus.
L´union fait la force
Laatst bewerkt: 01 nov 2020 10:34 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Wat te doen: 8pk normaal of 6pk sailpro/drive bbm? 01 nov 2020 11:01 #1223399

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
En hoe bevalt de achteruit? Stopweg met wind in de rug?

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.317 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl