Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Roken en diesel md5a bij volgas

Roken en diesel md5a bij volgas 16 sept 2020 22:01 #1207217

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
yannick schreef :
Een verkeerd inspuittijdstip kan ook nog rookvorming geven.
Mijn automotor leek zelfs achteruit te gaan lopen. Dat zou wel geinig zijn want dan kan ik achteruit 130 en vooruit nog maar 30 ;)
Maar mijn inspuitpomp kan ik wel degelijk meer sjoege geven. Hij gaat dan over het hele toerenbereik meer inspuiten. Met meer power en meer rook. Waarom zou ik dat niet "te rijk mengsel" noemen? Het is maar een woord.

Terug naar de MD5A. Deze ken ik niet en ik kan er niks over zeggen. Een rotte verstuiver kan natuurlijk ook problemen geven met rook.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 16 sept 2020 22:04 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 18 sept 2020 09:07 #1207585

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
yannick schreef :
Yellow Boat schreef :
yannick schreef :
Yellow Boat schreef :
FransJD schreef :

Een verkeerd inspuittijdstip kan ook nog rookvorming geven. Omdat hier de persklep los is geweest is er een kans dat er iets niet goed in elkaar is gegaan zou ik dat eerst even controleren.
Kijk ook nog even of er echt geen filter verstopt zit. Hoe vreemd ook, ik heb bij meerdere motoren al zien gebeuren dat bij een tekort aan brandstof de inspuiting niet meer op het juiste tijdstip komt met roken als gevolg.

Aanvulling op de juiste uitleg van Yannick.

Als de persklep niet goed werkt krijg je een groter "inspuit uitstel" waardoor de verstuiver later opent dan normaal.
Het verbrandingsproces vind dan later plaats met een slechtere verbranding en een hogere uitlaatgassen temperatuur en meer rook t.g.v de slechte verbranding.
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 09:22 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roken en diesel md5a bij volgas 18 sept 2020 12:48 #1207653

Rook zegt niet altijd iets. Bij mij zat letterlijk van de ene op de andere dag 1 van de 3 verstuivernaalden vast. :(
De oorzaak was losgeraakt vuil. Daarna gelijk alle 3 verstuivers vervangen door verse exemplaren.
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 12:50 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roken en diesel md5a bij volgas 18 sept 2020 17:16 #1207754

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Jollenbaas schreef :
Rook zegt niet altijd iets. Bij mij zat letterlijk van de ene op de andere dag 1 van de 3 verstuivernaalden vast. :(
De oorzaak was losgeraakt vuil. Daarna gelijk alle 3 verstuivers vervangen door verse exemplaren.

Was het brandstof filter dan kapot?
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 17:17 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 18 sept 2020 20:03 #1207820

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12550
of van gewone diesel naar GTL...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Roken en diesel md5a bij volgas 18 sept 2020 21:29 #1207840

sy helios schreef :
of van gewone diesel naar GTL...

Dat was idd de oorzaak.
Laatst bewerkt: 18 sept 2020 21:30 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 03:42 #1207849

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Eerder een kwestie van te lang met lage toerentallen varen, of te laat de inspuitdruk (laten) testen en afstellen. Hier de standaard tekst in de Yanmar manuals :

7. When operating the engine at low
speed for long periods of time, race the
engine once every 2 hours.
Note: Racing the Engine: With the
gear in NEUTRAL, accelerate
from the low speed position to
the high speed position and
repeat this process about 5
times. This is done to clean out
carbon from the cylinders and
the fuel injection valve.
Neglecting to race the engine
will result in poor exhaust color
and reduce engine performance.
8. If possible, periodically operate the
engine at near maximum rpm, while
underway.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 06:21 #1207854

@Cees: mijn Yanmar (met kielkoeling) draait in principe zo rond de 2800 a 3000 toeren en heeft dan een temperatuur van rond de 70 a 75 graden. Regelmatig ook meer toeren. Als ik een keer een dagje door de Weerribben ofzo vaar is dat idd met een veel lager toerental.
De overstap van diesel naar GTL was de oorzaak. Het verstuiverrevisie bedrijf Spaarnestad gaf dat ook aan als meest waarschijnlijke oorzaak.
Laatst bewerkt: 19 sept 2020 09:48 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 06:57 #1207860

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
Jollenbaas schreef :
@Cees: mijn Yanmar draait in principe zo rond de 2800 a 3000 toeren. Als ik een keer een dagje door de Weerribben ofzo vaar is dat idd met een veel lager toerental.
De overstap van diesel naar GTL was de oorzaak. Het verstuiverrevisie bedrijf Spaarnestad gaf dat ook aan als meest waarschijnlijke oorzaak.

Het evt losgeraakte vuil in een brandstof systeem wordt toch opgevangen door je brandstof filters.
Die zouden in jou geval dus ook kapot gegaan zijn door GTL. Het lijkt mij n.l sterk dat er vuil losgeraakt is na de filters.
De HD brandstofpomp is nooit vervuild als de brandstof filters hun werk doen.
Dus komt er ook geen vuil binnen in de verstuivers.
Laatst bewerkt: 19 sept 2020 07:04 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 07:04 #1207865

Precies want de Yanmar heeft een grof- en fijnfilter. De verstuivernaald was echt vervuild door de diesel met een soort aanslag en zat idd muurvast. Zat want na een maandje in de GTL losweken is hij nu weer los...
Laatst bewerkt: 19 sept 2020 07:11 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 07:51 #1207878

CeesS schreef :
Eerder een kwestie van te lang met lage toerentallen varen, of te laat de inspuitdruk (laten) testen en afstellen. Hier de standaard tekst in de Yanmar manuals :

7. When operating the engine at low
speed for long periods of time, race the
engine once every 2 hours.
Note: Racing the Engine: With the
gear in NEUTRAL, accelerate
from the low speed position to
the high speed position and
repeat this process about 5
times. This is done to clean out
carbon from the cylinders and
the fuel injection valve.
Neglecting to race the engine
will result in poor exhaust color
and reduce engine performance.
8. If possible, periodically operate the
engine at near maximum rpm, while
underway.

Weet jij voor welke modellen Yanmar dat wordt aanbevolen? Dat af en toe even volgas draaien goed is, is een bekend verhaal, maar ik ging er vanuit dat je dat niet in je vrij doet, maar gewoon belast (varende). Maakt dat nog niets uit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 08:50 #1207887

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
AndreAzuree schreef :
CeesS schreef :
Eerder een kwestie van te lang met lage toerentallen varen, of te laat de inspuitdruk (laten) testen en afstellen. Hier de standaard tekst in de Yanmar manuals :

7. When operating the engine at low
speed for long periods of time, race the
engine once every 2 hours.
Note: Racing the Engine: With the
gear in NEUTRAL, accelerate
from the low speed position to
the high speed position and
repeat this process about 5
times. This is done to clean out
carbon from the cylinders and
the fuel injection valve.
Neglecting to race the engine
will result in poor exhaust color
and reduce engine performance.
8. If possible, periodically operate the
engine at near maximum rpm, while
underway.

Weet jij voor welke modellen Yanmar dat wordt aanbevolen? Dat af en toe even volgas draaien goed is, is een bekend verhaal, maar ik ging er vanuit dat je dat niet in je vrij doet, maar gewoon belast (varende). Maakt dat nog niets uit?

Geld voor elke diesel. Een Diesel is een Diesel ;)
Laatst bewerkt: 19 sept 2020 08:51 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 08:55 #1207890

Waarbij het dus niet gaat om het toerental maar om de temperaturen. Onbelast hoge toeren draaien heeft nauwelijks zin, het gaat om het werken op de bedrijfstemperaturen waar de motor op berekend is.

Onbelast toeren maken vraagt verhoudingsgewijs minder brandstof dan belast. Met andere woorden, hoe meer brandstof nodig is om een toerental te halen, hoe hoger de temperaturen. Om de ideale situatie te bereiken: varend!

Vastliggend op de ligplaats houdt in dat er geen aanstroom is van water voor de schroef. In zekere zin ontlast het aanstromende water de motor. Gemeerd vollast raaien vraagt extra brandstof om een toerental te bereiken, die bij overbelasting rokend de motor verlaat: onverbrande en motor en omgeving verontreinigende brandstof. Kortom: varen!
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Laatst bewerkt: 19 sept 2020 09:51 door Waterrimpels.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 10:07 #1207907

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Vandaag tijd om naar de boot te gaan en eerste indrukken van lokale expert is niet positief. Waarschijnlijk hebben nieuwe dokters ertoe geleid dat er met brandstof naar de motor kan. Nu hij meer brandstof krijgt valt op dat er waarschijnlijk iets met de kleppen aan de hand is en dat er daarom bij 3/4 - volgas nu grijze/zwarte rook ontwikkeld. Lijkt erop dat er iets met kleppen aan de hand is, verbrand? Veren? Koppakking? Vrees dat hij toch helemaal open zal moeten....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 10:09 #1207909

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Sorry, spellingcheck heeft brandstoffilters verandert in dokters! Zin had moeten zijn: nieuwe brandstoffilters hebben ertoe geleid dat er meer brandstof naar de motor kan...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 10:17 #1207910

FransJD schreef :
Sorry, spellingcheck heeft brandstoffilters verandert in dokters! Zin had moeten zijn: nieuwe brandstoffilters hebben ertoe geleid dat er meer brandstof naar de motor kan...


dat is vervelend, maar ook weer niet dramatisch. Kleppen zijn te fixen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 10:18 #1207911

Hurleyzeiler schreef :
Waarbij het dus niet gaat om het toerental maar om de temperaturen. Onbelast hoge toeren draaien heeft nauwelijks zin, het gaat om het werken op de bedrijfstemperaturen waar de motor op berekend is.

Onbelast toeren maken vraagt verhoudingsgewijs minder brandstof dan belast. Met andere woorden, hoe meer brandstof nodig is om een toerental te halen, hoe hoger de temperaturen. Om de ideale situatie te bereiken: varend!

Vastliggend op de ligplaats houdt in dat er geen aanstroom is van water voor de schroef. In zekere zin ontlast het aanstromende water de motor. Gemeerd vollast raaien vraagt extra brandstof om een toerental te bereiken, die bij overbelasting rokend de motor verlaat: onverbrande en motor en omgeving verontreinigende brandstof. Kortom: varen!

ja, dat zou ik ook denken. Ik zal ook het gas weer eens open gooien volgende keer
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 10:20 #1207913

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Er kan nooit te veel brandstof door een filter, alleen te weinig.
Verstuivers er uit en laten testen is hier stap 1
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 16:49 #1207988

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3108
FransJD schreef :
Sorry, spellingcheck heeft brandstoffilters verandert in dokters! Zin had moeten zijn: nieuwe brandstoffilters hebben ertoe geleid dat er meer brandstof naar de motor kan...


Dat is een enorme waarheid. Maar de HD brandstof pomp bepaald hoeveelheid brandstof die ingespoten wordt.
Te vuile filters verhinderen dat de HD pomp niet de hoeveelheid in kan spuiten die nodig is om het het maximale vermogen te halen. En dan gaat de motor ook onregelmatig lopen.
Laatst bewerkt: 19 sept 2020 17:14 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 17:39 #1208000

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
Jollenbaas schreef :
@Cees: mijn Yanmar (met kielkoeling) draait in principe zo rond de 2800 a 3000 toeren en heeft dan een temperatuur van rond de 70 a 75 graden. Regelmatig ook meer toeren. Als ik een keer een dagje door de Weerribben ofzo vaar is dat idd met een veel lager toerental.
De overstap van diesel naar GTL was de oorzaak. Het verstuiverrevisie bedrijf Spaarnestad gaf dat ook aan als meest waarschijnlijke oorzaak.

Dat je GTL aanwijst als oorzaak, het zou best kunnen, maar het is wel kort door de bocht. In het verslag dat je destijds gaf van de problemen, beschreef je dat de openingsdruk van de verstuivers teruggelopen was naar 150 bar, ver buiten de spec. Dat kan ook een oorzaak zijn van het vast gaan zitten van de verstuivernaalden.

Een argument tegen GTL als oorzaak is, dat de belangrijkste fabrikanten van inspuitapparatuur waaronder Bosch, het gebruik van GTL die aan de norm voldoet, volledig accepteren en toelaten. Het verslag daarvan vind je hier zeilersforum.nl/index.php/foru...en?start=975#1105102
Laatst bewerkt: 19 sept 2020 18:03 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roken en diesel md5a bij volgas 19 sept 2020 19:24 #1208035

Klopt. Nooit geweten dat een lagere druk ook van invloed is. Volgens het revisiebedrijf Spaarnestad vervuilen verstuivers door de diesel (nu meer dan vroeger door de bio toevoegingen) en moeten ze ook om deze reden rond het voorgeschreven aantal uren worden gereviseerd / schoongemaakt.
Bij een overstap naar GTL kan deze de oude aanslag oplossen en bij teveel aanslag kan dit een gevolg zijn. Ze vertelde ook alleen maar voordelen te zien in het gebruik van GTL te zien.
Laatst bewerkt: 19 sept 2020 19:27 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:RE: Roken en diesel md5a bij volgas 23 sept 2020 06:46 #1209361

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4453
AndreAzuree schreef :
CeesS schreef :
Eerder een kwestie van te lang met lage toerentallen varen, of te laat de inspuitdruk (laten) testen en afstellen. Hier de standaard tekst in de Yanmar manuals :

7. When operating the engine at low
speed for long periods of time, race the
engine once every 2 hours.
Note: Racing the Engine: With the
gear in NEUTRAL, accelerate
from the low speed position to
the high speed position and
repeat this process about 5
times. This is done to clean out
carbon from the cylinders and
the fuel injection valve.
Neglecting to race the engine
will result in poor exhaust color
and reduce engine performance.
8. If possible, periodically operate the
engine at near maximum rpm, while
underway.

Weet jij voor welke modellen Yanmar dat wordt aanbevolen? Dat af en toe even volgas draaien goed is, is een bekend verhaal, maar ik ging er vanuit dat je dat niet in je vrij doet, maar gewoon belast (varende). Maakt dat nog niets uit?

Voor zover ik weet (ik ken veel Yanmar manuals) wordt dat voor alle niet- common rail types aanbevolen. De voorkeur verdient de methode onder belasting, maar als dat niet kan dan doe je het zonder belasting zoals in het betreffende handboek wordt beschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Roken en diesel md5a bij volgas 23 sept 2020 07:00 #1209367

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7428
Jollenbaas schreef :
Klopt. Nooit geweten dat een lagere druk ook van invloed is. Volgens het revisiebedrijf Spaarnestad vervuilen verstuivers door de diesel (nu meer dan vroeger door de bio toevoegingen) en moeten ze ook om deze reden rond het voorgeschreven aantal uren worden gereviseerd / schoongemaakt.
Bij een overstap naar GTL kan deze de oude aanslag oplossen en bij teveel aanslag kan dit een gevolg zijn. Ze vertelde ook alleen maar voordelen te zien in het gebruik van GTL te zien.

Zou het kunnen dat de dieselpomp in de loop der jaren is bijgeregeld om te compenseren voor mindere doorstroming van het systeem. En dat nu met nieuwe filters en GTL er gewoon te veel diesel wordt ingespoten. Dan zou opnieuw afregelen, indien mogelijk, het probleem moeten oplossen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 21 okt 2020 08:56 #1220021

  • FransJD
  • FransJD's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17
Het heeft even geduurd, maar vanmorgen samen met monteur de motor nagelopen. Probleem bleek zoals iemand reeds vermoedde in de hogedrukpomp te zitten. Waarschijnlijk zat er iets niet goed met de persklep. Gelukkig had ik onlangs een bak met tweedehandse onderdelen kunnen kopen, inclusief pompje. Monteur heeft deze erin gezet, best gepriegel en ben blij dat hij dit deed. Veertjes, kogeltjes, etc. Daarna weer gevaren en op volgas nog klein beetje rook maar gezien de leeftijd en eenvoud van de motor mag het eigenlijk geen naam hebben. Verder loopt ie weer als een zonnetje. En blijft dit hopelijk ook doen! Veel geleerd ondertussen over kleppen stellen (heb ik ook even gedaan) , alle ontluchtingsplekken leren kennen, en alle filters vervangen. Goede leerschool geweest, maar voor nu ook even genoeg:)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Roken en diesel md5a bij volgas 23 okt 2020 17:26 #1220733

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Dank voor de terugkoppeling, ik vroeg me al af of je het had opgelost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.272 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl