Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Te grote diesel inbouwen?

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 16:40 #1214537

inbouwen dus, kun je een paar fotos maken van de motor fundering, het antwoord van Beneteau zou ik niet teveel betrouwbare info van verwachten, dan moet er echt een engineer in de tekeningen en specs duiken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 16:50 #1214539

Peter84 schreef :
Wat een berg nuttige antwoorden, fantastisch, iedereen alvast bedankt.

De vorige motor was inderdaad een M90, en ongeveer 95 kg lichter. De boot zelf heeft een droog gewicht van 13 ton. Dat zit denk ik wel goed. Het is een boot met een ingelijmd glasvezel grid. De motorsteunen staan daar direct op. Of dat eventueel versterkt moet worden weet ik nog niet. Ik denk zelf van niet, maar ik heb voor de zekerheid de vraag bij Beneteau neergelegd. Nu antwoorden ze normaal eindeloos laat op dit soort vragen, als ze uberhaubt antwoorden. Dus ook hier ben ik open voor suggesties.

De suggestie van Yellow Boat is goed, ik ga er mee aan de slag met berekenen. Qua begrenzen weet ik het nog niet. Kan me inderdaad wel voorstellen dat de schroef niet zal passen. Nou blijft er gelukkig wel budget over voor een nieuwe schroef.

Wat ik me nog steeds afvraag; het schadelijke van niet af en toe op vol vermogen lopen, is omdat de motor dan niet op temperatuur komt? Of omdat er niet genoeg druk in de cilinders of spruit komt, om de boel 'leeg' te blazen? De temperatuur kunstmatig verhogen lijkt me niet zo moeilijk.

Dat ie straks in stationair misschien vrij hard loopt, had ik nog niet aan gedacht. Ik hbe dit met andere boten, op delveries etc wel ervaren. Kan soms vervelend zijn inderdaad. De lopende kosten zullen ook wat hoger zijn lijkt me.

Deze boot word voor mezelf. Dus voor marktwaarde doe ik het niet. Op dit eiland is het soms improviseren, maar dat is ook wel leuk. De M135 is in uitzonderlijk goede conditie, dus ik denk dat ik het ga doen. Houd jullie op de hoogte, en ik sta open voor alle soorten feedback :-)


Peter, als je bedoeling is om ons jaloers te maken, met een 50 voets Beneteau, en bijna gratis nieuwe dieselmotor... tja, dan is je dat gelukt :) (Maar we gunnen het je wel hoor!)

Verder gewoon inbouwen die motor. Bijna gratis, en past ook nog.... niet te lang over nadenken, zoveel geluk ga je niet vaak meer hebben...

Wel belangrijk is een goede schroef. Ik zou die gewoon door een betrouwbaar vakman laten berekenen en leveren. Ik heb hele goede ervaringen met Jooren Scheepsschroeven.

Die kunnen die schroef makkelijk opsturen vanuit Nederland (er zijn vast meer bedrijven, maar deze kan ik aanraden na goede ervaringen).

Mailtje sturen met bootgegevens, motor gegevens en keerkoppeling info, en eventuele wensen, en dan heb je 1 zorg minder.

Verder veel plezier ermee! (En graag wat foto’s van de inbouw...)
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 16:52 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 16:51 #1214540

grappig dat je dat zegt remy,
dat is mijn ervaring ook met de schroefberekening en zelfs van gori kreeg ik na berekening een grotere spoed door omdat dat in de praktijk op een D31 beter zou bevallen. Nu heb ik een maxprop. eerst op berekende waarde en na 1 rondje bij van gent direct weer in de taken om de spoed bij te stellen.. deze winter nog een standje erbij omdat ik nu makkelijk max toerental loop zonder de roepsnelheid te halen.
proberen (of een verstelbare propellor, die maxprop is wel heel erg fijn moet ik zeggen)..
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 16:54 #1214541

ISO788 Hans schreef :
grappig dat je dat zegt remy,
dat is mijn ervaring ook met de schroefberekening en zelfs van gori kreeg ik na berekening een grotere spoed door omdat dat in de praktijk op een D31 beter zou bevallen. Nu heb ik een maxprop. eerst op berekende waarde en na 1 rondje bij van gent direct weer in de taken om de spoed bij te stellen.. deze winter nog een standje erbij omdat ik nu makkelijk max toerental loop zonder de roepsnelheid te halen.
proberen (of een verstelbare propellor, die maxprop is wel heel erg fijn moet ik zeggen)..

heb jij een beschrijving van de maxprop, ik heb er ook een, die er nu af ligt, hij moet er weer op met een andere motor, what todo en where to start.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 17:01 #1214546

Easyzeiler schreef :
ISO788 Hans schreef :
grappig dat je dat zegt remy,
dat is mijn ervaring ook met de schroefberekening en zelfs van gori kreeg ik na berekening een grotere spoed door omdat dat in de praktijk op een D31 beter zou bevallen. Nu heb ik een maxprop. eerst op berekende waarde en na 1 rondje bij van gent direct weer in de taken om de spoed bij te stellen.. deze winter nog een standje erbij omdat ik nu makkelijk max toerental loop zonder de roepsnelheid te halen.
proberen (of een verstelbare propellor, die maxprop is wel heel erg fijn moet ik zeggen)..

heb jij een beschrijving van de maxprop, ik heb er ook een, die er nu af ligt, hij moet er weer op met een andere motor, what todo en where to start.

Alstublieft:

www.pyiinc.com/downloads/max-p...sic-instructions.pdf
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 17:15 #1214550

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1600
Ik heb de indruk dat er verwarring is over "temperatuur".
Aan de ene kant de temperatuur van het blok met daaraan gekoppeld de koelwater temperatuur. Die is voor alle diesels altijd 80 graden (zo ongeveer).
Aan de andere kant is er de rookgas temperatuur uit de cilinders vóór dat er zeewater in gesproeid wordt. Die temperatuur is afhankelijk van de motor-belasting. Bij stationair 120, half vermogen 350 en bij vol vermogen 570 graden C. Of zo íets. Die beruchte verbazing treedt op bij constant draaien op half vermogen, dus bij 350 graden (of zoiets). Daarvoor soms doortrekken naar vol vermogen om de neerslag weg te branden.
Alles blijft gebeuren bij een blok temperatuur van 80 graden, anders zou je koelwater gaan koken!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 07 okt 2020 01:20 #1215052

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Peter, als je bedoeling is om ons jaloers te maken, met een 50 voets Beneteau, en bijna gratis nieuwe dieselmotor... tja, dan is je dat gelukt :) (Maar we gunnen het je wel hoor!)

Verder gewoon inbouwen die motor. Bijna gratis, en past ook nog.... niet te lang over nadenken, zoveel geluk ga je niet vaak meer hebben...

Wel belangrijk is een goede schroef. Ik zou die gewoon door een betrouwbaar vakman laten berekenen en leveren. Ik heb hele goede ervaringen met Jooren Scheepsschroeven.

Die kunnen die schroef makkelijk opsturen vanuit Nederland (er zijn vast meer bedrijven, maar deze kan ik aanraden na goede ervaringen).

Mailtje sturen met bootgegevens, motor gegevens en keerkoppeling info, en eventuele wensen, en dan heb je 1 zorg minder.

Verder veel plezier ermee! (En graag wat foto’s van de inbouw...)[/quote]

Ha, nee hoor, ik wil niemand jaloers maken. De boot is verder een aardig wrak nog, met heel heel veel werk. Het gaat nog vrij lang duren voor ik de motor daadwerkelijk kan inbouwen. Maar het aanbod van deze motor lag er deze week, en voor ik ja zou zeggen op zo'n fantastische kans, maar eens gelijk uitzoeken of het geen echte problemen oplevert.

Ik werk freelance, en iemand voor wie ik veel werk gedaan heb, heeft deze motor in opslag. Het is een soort van 'bonus'. Een andere uitdaging, is dat de boot in Sint Maarten ligt, en de Perkins in Trinidad :-) En Trinidad is leuk, dus waarschijnlijk zeil ik er gewoon heen, om uiteindelijk daar dat ding in te bouwen. Ik hoop dat tegen de tijd dat de mast op de boot staat, ook de grensen weer open zijn. Dat zien we dan wel. Verschepen kan opzich wel, maar dat zeker tweede keus
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 07 okt 2020 10:55 #1215149

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ronaldl schreef :
Ik heb de indruk dat er verwarring is over "temperatuur".
Aan de ene kant de temperatuur van het blok met daaraan gekoppeld de koelwater temperatuur. Die is voor alle diesels altijd 80 graden (zo ongeveer).
Aan de andere kant is er de rookgas temperatuur uit de cilinders vóór dat er zeewater in gesproeid wordt. Die temperatuur is afhankelijk van de motor-belasting. Bij stationair 120, half vermogen 350 en bij vol vermogen 570 graden C. Of zo íets. Die beruchte verbazing treedt op bij constant draaien op half vermogen, dus bij 350 graden (of zoiets). Daarvoor soms doortrekken naar vol vermogen om de neerslag weg te branden.
Alles blijft gebeuren bij een blok temperatuur van 80 graden, anders zou je koelwater gaan koken!

Mooie bijdrage en leerzaam (in elk geval voor mij).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 07 okt 2020 12:35 #1215184

Ronaldl schreef :
Ik heb de indruk dat er verwarring is over "temperatuur".
Aan de ene kant de temperatuur van het blok met daaraan gekoppeld de koelwater temperatuur. Die is voor alle diesels altijd 80 graden (zo ongeveer).
Aan de andere kant is er de rookgas temperatuur uit de cilinders vóór dat er zeewater in gesproeid wordt. Die temperatuur is afhankelijk van de motor-belasting. Bij stationair 120, half vermogen 350 en bij vol vermogen 570 graden C. Of zo íets. Die beruchte verbazing treedt op bij constant draaien op half vermogen, dus bij 350 graden (of zoiets). Daarvoor soms doortrekken naar vol vermogen om de neerslag weg te branden.
Alles blijft gebeuren bij een blok temperatuur van 80 graden, anders zou je koelwater gaan koken!

Dat alles klopt niet helemaal .
Als de kanalen in je motorblok of de warmtewisselaar erg vervuilt zijn of deels verstopt wordt het motorblok echt wel heter dan die 80 graden omdat hij de warmte , al dan niet via de warmtewisselaar simpelweg niet meer kan overdragen van het staal naar de koelvloeistof c.q. het koelwater .
M.a.w. de warmte-overdrachstcoëfficient gaat omlaag waardoor er simopelweg minder warmte kan worden overgedragen en afgevoerd.
Je kunt dus zelfs een te heet blok krijgen terwijl het koelwater/de koelvloeistof nog steeds 80 graden is.
Een van de dingen waar je dat kunt zien is het alarmlampje van de koelwatertemperatuur wat dan enige tijd na het stoppen van de motor tot boven de alarmgrans kan stijgen omdat dan de koelvloeistof even warm kan worden als het blok zelf.Dat zie je dan aan het temperatuurlampje wat gaat branden als je de sleutel op contact laat staan en niet naar nul zet.Nog ,ooier is dat te zien als je een echte temperatuurmeter hebt.Let er maar eens op bij je auto. Normaliter als de motor loopt is dat laatste namelijk niet het geval omdat er nu eenmaal een flink temperatuurverschil nodig is om warmte te kunnen overdragen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 07 okt 2020 12:43 #1215188

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Ronaldl schreef :
Ik heb de indruk dat er verwarring is over "temperatuur".
Aan de ene kant de temperatuur van het blok met daaraan gekoppeld de koelwater temperatuur. Die is voor alle diesels altijd 80 graden (zo ongeveer).
Aan de andere kant is er de rookgas temperatuur uit de cilinders vóór dat er zeewater in gesproeid wordt. Die temperatuur is afhankelijk van de motor-belasting. Bij stationair 120, half vermogen 350 en bij vol vermogen 570 graden C. Of zo íets. Die beruchte verbazing glazing treedt op bij constant draaien op half vermogen, dus bij 350 graden (of zoiets). Daarvoor soms doortrekken naar vol vermogen om de neerslag weg te branden.
Alles blijft gebeuren bij een blok temperatuur van 80 graden, anders zou je koelwater gaan koken!

www.bcl.co.za/news/cylinder-bore-glazing-oil-chat-34

Hier een artikel van een olieboer over bore glazing. Heeft weinig met temperaturen te maken, maar met een te lage verbrandingsdruk om de zuigerveren te laten afsluiten.

Dan heeft het zin om een "te zware" schroef te monteren. Je draait dan wel vollast, maar met een lager toerental, dus lager vermogen. Nadeel ervan is wat Remi/Holtere zegt: havenmanouvres.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 07 okt 2020 12:51 #1215191

Als de kanalen in je motorblok of de warmtewisselaar erg vervuilt zijn of deels verstopt wordt het motorblok echt wel heter dan die 80 graden omdat hij de warmte , al dan niet via de warmtewisselaar simpelweg niet meer kan overdragen van het staal naar de koelvloeistof c.q. het koelwater

Ja, dan wel ja!

“Dit kan op termijn toch wel een risico vormen” ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 08 okt 2020 03:55 #1215439

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Bedankt Yellowboat en Ronaldl, weer wat geleerd. Ik ga denk ik voor een goed berekende schroef, en niet 'te zwaar'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 08 okt 2020 04:56 #1215444

Peter84 schreef :
Bedankt Yellowboat en Ronaldl, weer wat geleerd. Ik ga denk ik voor een goed berekende schroef, en niet 'te zwaar'.

Lijkt me slim. En als je de motor gebruikt, gewoon lekker doorvaren (en de diesel laten werken, daar houdt ie van. Niet langdurig op kwart-gas de motor “bijzetten”).

Maar je hebt een mooi schip dat vast goed zeilt, dus lekker veel zeilen, en geen wind = motor aan en goed doorvaren :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 08 okt 2020 14:49 #1215622

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Ja, het zal best een mooi schip worden. Voorlopig hangt ie als een dode albatros heel zielig aan een mooring.

Als de boot af is, zou ik graag wat koude gebieden opzoeken. Geen pakijs natuurlijk, maar wel koud en ruig. Met dat motoren zal het dus wel goed komen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.199 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl