Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Te grote diesel inbouwen?

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 02:13 #1214283

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Hoi allemaal,

Ik heb klein dilemma. Op een eiland in de Caribbean ben ik bezig om een Beneteau 50 op te knappen. Het is een orkaan beschadigde boot. Opzich is dat geen probleem, het is namelijk mijn werk. Maar motoren zijn niet mijn vak.

Ik kan een goede Perkins M135 of 6354 krijgen. 130pk. Met bijpassende koppeling, as en schroef. Voor bijna gratis. Qua afmetingen past dat wel in de boot, maar de motor is nogal veel van het goede. Origineel stond er iets in de buurt van 90 pk in.

De motor zal nooit 100% belast worden, en misschien ook daarom niet op temperatuur komen? Zal er ergens roet of aanslag neerslaan? Kan het met een andere thermostaat? Wie heeft tips of ervaringen?

De lokale dieseljongens zijn er niet echt over uit, en na wat rondvragen krijg ik verschillende adviezen.

Qua gewicht en installatie op de boot kan het. Ook het motorbed zou het aan moeten kunnen.

Groetjes uit de zon
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 03:37 #1214285

denk niet dat het zo probleem zal zijn.
En dat je de motor niet op vol vermogen zal gebruiken ook niet .
Het zal alleen wat langer dure voor het warm is dus de thermostaat aanpassen als het een motor met een indirecte koeling .

Tenslotte genoeg boten met veel meer vermogen om boven de romp snelheid te komen om sneller te gaan.
Verder heb je de hele aandrijving er bij zitten .
De schroef zelf zal ik even testen tussen de ouwe en de nieuwe wat beter is om te gebruiken .
Tenslotte een schroef word gemaakt voor de boot en niet voor de motor .

www.perkinsqm.ca/en/marine-ind...on/m130c-m135-engine
manualzilla.com/doc/7420986/vo...tmd22-technical-data

De ouwe motor zal dit moeten zijn
Motor(en) 1 x Volvo Penta TMD-22P diesel
PK/Kw 78 (pk), 57,33 (kw)

Persoonlijk vind ik het wel een groot verschil en ook de gewicht zal invloed hebben met zeilen .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 03:43 door account op verzoek verwijderd 1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 05:52 #1214287

Dit verschil is wel heel groot; een diesel heeft het nodig met enige regelmaat en tijdje 'vol' te kunnen draaien. Dat lijkt met zoveel extra vermogen wat lastig. Persoonlijk zou ik deze motor niet inbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 05:53 #1214289

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3188
suijkerbuijk schreef :
Persoonlijk vind ik het wel een groot verschil en ook de gewicht zal invloed hebben met zeilen .

kan je het verschil in gewicht van de oude- en nieuwe setup uitzoeken?
En dat afzetten als percentage tegen het totaalgewicht van de boot?

Ik denk dat het reuze meevalt. Suikerbuijk is een motorbootvaarder, die rekent wellicht zonder kielgewicht.

Gr Rob
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 05:54 door roblisto.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 05:59 #1214293

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
EarlyMorningSunrise schreef :
Dit verschil is wel heel groot; een diesel heeft het nodig met enige regelmaat en tijdje 'vol' te kunnen draaien. Dat lijkt met zoveel extra vermogen wat lastig. Persoonlijk zou ik deze motor niet inbouwen.

Dit is precies aan de hand. Een diesel moet soms even goed warm worden. Zoek maar eens op "bore glazing". De cilinderwanden worden niet meer schoon, oude olie droogt uit, brandt in, er komt een spekgladde harde laag in, die gladde laag houdt te weinig olie vast, de boel loopt vast.

Onze scheepsmotoren lopen toch al uren en uren op matig toerental en nog matiger vermogen.

Daarbij moet je ook even naar t koppel van de motoren kijken. Ik kan me maar zo voorstellen dat de 2e motor veel sterker is. Daar moet de fundering maar net tegen kunnen.
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 06:01 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 06:36 #1214312

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Als of alle diesels op de wereld alleen maar volgas draaien, natuurlijk niet .Erg overdreven allemaal. Het is uit oogpunt van gewicht en kosten niet slim maar als het past kan het wel. Schroef wel aanpassen aan nieuw toerental en snelheid. Extra vermogen is ook wel fijn voor een extra dynamo of hydropomp.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 07:15 #1214332

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
Gewoon inbouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 07:26 #1214337

Juist , m.b.v. de motorcurve kun je uitzoeken naar wat voor maximum toerental de moter moet worden teruggedraaid zodat je nog net ruim de rompsnelheid kunt halen. Gewoon 4,5* waterverplatsing nemen plus 10-20% aan vermogen.
Daarbij dan de schroef berekenen met bijv. www.vicprop.com/displacement_size.php en die eronder zetten.
Het beste is het dan om het maximaal toerental af te stellen op voorgaand maximum. Op die manier zul de motor op dat nieuwe maximum toerental niet teveel overbelasten en ook niet onnodig veel brandstof verbruiken.
Overigesn zal een scheepsmotor meestal onderbelast worden omdat je immers niet altijd op die rompsnelheid zut varen. Dat komt omdat het benodigde vermogen bij een lagere snelheid veel sterker daalt ( met iets meer dan het kwadraat van de snelheid) dan het beschikbare vermogen van de motor bij dat toerental.Vandaar ook de aanbeveling om een scheepsdiesel af en toe een uurtje of zo "op zijn staart te trappen".
In feite is een scheepsdiesel ( althans de klassieke zonder electronische regeling maar met een regulateur zoals de meeste scheepsdiesels nog zijn) alleen optimaal belast op het kruispunt van de motorcurve en de schroefcurve.
Hier zoals dat bijv. bij mijn boot zit voor mijn motor van 11,5 pk bij 3100 rpm.Klopt in de praktijk ook precies ;)
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 08:37 #1214384

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7837
madoc schreef :
Gewoon inbouwen.

Denk ik ook.

De M135 is maar 100kg zwaarder dan de originele M90. Kan die boot prima hebben.

Wel even kijken dat de schroef een beetje gaat kloppen. Misschien iets aan de zware kant kiezen: heeft je motor iets te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 08:41 #1214385

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6046
als t past en kan en werkt dan heb je hooguit een motor die het misschien geen 20 jaar volhoudt...
maar goedkoop is en zeker een oplossing biedt voor de korte en middellange termijn.
Misschien gaat ie er over 5 jaar weer uit omdat je een beter passende hebt gevonden...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 08:43 #1214387

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
Een dingetje is misschien wel rekening mee te houden.
Als je een wat grotere schroef neemt of een met veel spoed om de motor iets te laten doen dan vaart je boot stationair al gauw te hard in de haven, ook achteruit.
Daar is wel mee te leven maar fijn is het niet met manoeuvreren.
Het vaart wel super rustig met een laag toerental!
Check inderdaad de motorsteunen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 09:13 #1214394

Dat is dus precies wat ik ook schreef.
Schroef en motorteorental (en dus vermogen) afstemmeen op dit schip en dan komt daar uiteraard ook een grotere schroef uit .Dat zie je ook op mijn plaatje.
Gewoon eens aan rekenen met Vicprop dan zie je dat meteen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 09:18 #1214396

Kun je de minimale snelheid (stationair in z’n werk) ook berekenen Ad? Denk wel dat holtere een terecht punt maakt...
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 09:19 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 09:35 #1214402

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5018
Ik heb 50 pk (of wat er nog over is) in 39 ft Oceanis.
Dat is teveel maar fijn.
Af en toe speedboot spelen om de zaak schoon te blazen doe ik wel en is nodig getuige de paar minuten rook.

Denk dus dat het gewoon kan en de schroef je grootste zorg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 10:14 #1214424

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 852
@Ad, waarom zou je het maximale toerental begrenzen? Juist als je de schroef zo kiest dat je met maximaal motortoerental op of iets over rompsnelheid zit zul je bij stationair zo langzaam mogelijk varen.
Voor de belasting van de motor is het dan hetzelfde, alleen bij een hoger toerental.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 10:34 #1214430

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Hoeveel weegt de Benneteau 50?? Wij hebben dezelfe motor (354, maar 100pk versie, zonder turbo) in een Motiva 42. Kleinere boot maar wellicht net zo zwaar/zwaarder, wij wegen rond de 15 ton. Motor loopt mooi en vorige eigenaar was erg blij met extra pk's voor gebieden met stevige stroming. Van onderbelasting geen sprake, komt prima op temperatuur en beetje extra gewicht staat mooi centraal onder de waterlijn. Erin klappen zou ik zeggen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 13:04 #1214472

  • plusfast
  • plusfast's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2175
Peter84 schreef :
...ben ik bezig om een Beneteau 50 op te knappen...

...een goede Perkins M135 of 6354 krijgen. 130pk. Met bijpassende koppeling, as en schroef. Voor bijna gratis. Qua afmetingen past dat wel in de boot, maar de motor is nogal veel van het goede. Origineel stond er iets in de buurt van 90 pk in...

De belangrijkste vraag: ga je de boot zelf gebruiken, of ga je 'm verkopen? Als dit voor de verkoop is: meteen inbouwen. Vrijwel alle bootkopers denken dat meer vermogen altijd beter is. Dan is 130 pk een prachtig verkoopargument.

Als je er zelf mee gaat varen wordt het meer een kosten vraagstuk. Deze motor is compleet, goedkoop en meteen ter plaatse aanwezig. Ik zou 'm inbouwen, en als het niet bevalt ergens elders 'm inruilen voor een lichter exemplaar.
Zelfs het duurste jacht ligt aan de kade vast met een lijntje van een paar euro...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 14:38 #1214498

Nachtvlinder schreef :
Kun je de minimale snelheid (stationair in z’n werk) ook berekenen Ad? Denk wel dat holtere een terecht punt maakt...

Nee , niet zonder meer. dan moet ik eerst alle gegevens hebben van de motor , de keerkoppeling en de boot en liever ook de huidige schroef .
Daarmee is dat redelijk probleemloos te berekenen met bijv. Vicprop.
Maar dat neemt niet weg dat een motor van 130pk bij bijv. 3200 rpm die je begrenst op 90 pk bij 2100 rpm ( in de paktijk op iets van 10-20% hoger) zich net zo gaat gedragen als een motor die je koop als een 90pk motor, mits met de bijhorende schroefmaat .
Dat de schroef groter moet zijn komt omdat eigenijk de keerkoppeling van , in dit geval waarschijnlijk 2,1 eigenlijk te groot is voor dat toerental van 2100 waardoor je een grotere schroef hebt dan normaal voor een 90pk met bijv. een KK van 1,4 of 1,5 .
Dat is bijv. ook de reden dat een oude MD5A die maar 2500rpm draait een keerkopeling heeft van 1,66 terwijl de nieuwere motoren van 3100 of 32000 rpm een KK van 2,1 of 2,2 hebben.
En dat is weer de reden (maar dan omgekeerd) dat ik voor mijn Vetus met 11 pk en 3100 rpm heb samen met mijn oude saildrive met 1,66 een erg kleine schroef nodig had van maar 12 inch diameter i.p.v. de 14 inch die bij de oude MD5A hoorde.Alternatief zou een nieuwe kk zijn geweest van €2500 i.p.v. nu het aanpassen van mijn schroef voor €55 :ohmy:
Maar voor de minimum snelheid maakt dat allemaal niets uit mits je maar de bijpassende schroef hebt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 14:51 #1214501

Nachtvlinder schreef :
Kun je de minimale snelheid (stationair in z’n werk) ook berekenen Ad? Denk wel dat holtere een terecht punt maakt...

Ja, stationair toerental motor delen door reductie geeft toerental schroefas.

Toerental schroefas x spoed - slip = snelheid.
Reken voor de slip 15 a 20% bij lage snelheden.
Voorbeeld:
800/2.1 = 380 rpm schroefas.
= 6.35 per seconde.
Spoed bijv 14" = 0.36m
Dus de schroef wil 2.26 m/s =4.4 knots
20% slip er af: 3.5 knots stationaire snelheid.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 15:12 #1214507

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
Nou, ik zeg dat ook niet voor niets.
Wij hebben ook redelijk wat spoed ingesteld op onze maxprop. Lekker om rustiger te varen bij een lager toerental.
Wat je dan wel merkt is dat je vaak bootjes in de kont kruipt als het ware, in havens maar ook voor sluizen etc. Je moet dan in het werk / uit het werk en je mist soms de aandrijving op je roer bij het manoeuvreren. Te veel is niet fijn.

Die hondestad op Sunday's boot lijkt me wel ideaal B)
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 15:14 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 15:30 #1214512

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3117
TS zit daar op een eiland zonder kennis en mogelijkheden om schroeven aan te passen en weet ik wat verder.
Beter een te sterke motor met een lichte schroef dan niks of een te zwakke motor met een te zware schroef. Op een zeilboot is gaat het nog steeds om een"hulpmotor"
Later kan hij op een andere geschikte lokatie altijd veranderingen aan brengen als het geheel niet goed werkt. Iets waar ik aan twijfel of dat het geval zal zijn.
Blijf bij m'n advies. Bouw in dat ding ;)
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 15:34 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 15:59 #1214520

Helemaal mee eens.
En zo'n verschilis 90 en 130 pk ook weer niet. Het gaat immers om het relatieve verschil ,niet om het absolute verschil en dat is dan niet amders dan bijv. een 16pk of een 11 pk ( wat zelfs soms dezelfde motoren zijn) en ik denk niet dat iemand daar wakker van zou liggen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 16:17 #1214526

  • Peter84
  • Peter84's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 200
Wat een berg nuttige antwoorden, fantastisch, iedereen alvast bedankt.

De vorige motor was inderdaad een M90, en ongeveer 95 kg lichter. De boot zelf heeft een droog gewicht van 13 ton. Dat zit denk ik wel goed. Het is een boot met een ingelijmd glasvezel grid. De motorsteunen staan daar direct op. Of dat eventueel versterkt moet worden weet ik nog niet. Ik denk zelf van niet, maar ik heb voor de zekerheid de vraag bij Beneteau neergelegd. Nu antwoorden ze normaal eindeloos laat op dit soort vragen, als ze uberhaubt antwoorden. Dus ook hier ben ik open voor suggesties.

De suggestie van Yellow Boat is goed, ik ga er mee aan de slag met berekenen. Qua begrenzen weet ik het nog niet. Kan me inderdaad wel voorstellen dat de schroef niet zal passen. Nou blijft er gelukkig wel budget over voor een nieuwe schroef.

Wat ik me nog steeds afvraag; het schadelijke van niet af en toe op vol vermogen lopen, is omdat de motor dan niet op temperatuur komt? Of omdat er niet genoeg druk in de cilinders of spruit komt, om de boel 'leeg' te blazen? De temperatuur kunstmatig verhogen lijkt me niet zo moeilijk.

Dat ie straks in stationair misschien vrij hard loopt, had ik nog niet aan gedacht. Ik hbe dit met andere boten, op delveries etc wel ervaren. Kan soms vervelend zijn inderdaad. De lopende kosten zullen ook wat hoger zijn lijkt me.

Deze boot word voor mezelf. Dus voor marktwaarde doe ik het niet. Op dit eiland is het soms improviseren, maar dat is ook wel leuk. De M135 is in uitzonderlijk goede conditie, dus ik denk dat ik het ga doen. Houd jullie op de hoogte, en ik sta open voor alle soorten feedback :-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 16:31 #1214532

  • CMO
  • CMO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1176
Ik ga er vanuit dat er een thermostaat in de motor zit. De motor zal dan ook gewoon op temperatuur komen.het lijkt mij allemaal geen probleem. Qua onderhoud zal je misschien iets meer kosten kwijt zijn. Maar ik denk dat dat ook nog wel mee.valt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Te grote diesel inbouwen? 05 okt 2020 16:38 #1214536

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16273
Je moet toch een nieuwe/andere schroef plaatsen. Probeer gewoon even iets om een idee te krijgen wat lekker loopt voordat je definitief geld uitgeeft.
Berekeningen van schroeven hebben voor ons nooit iets zinnigs opgeleverd. Drie berekeningen en drie uitkomsten die nogal uit elkaar lagen en allemaal verkeerd en dat nog wel voor een model waarvan er duizenden gemaakt zijn.
Verder gewoon die motor erin, dat warm lopen is echt geen probleem. Net wat CMO zegt, er zit een thermostaat in. Er staan wereldwijd miljoenen diesels te brommen terwijl ze maar een fractie van het vermogen gebruiken.
Laatst bewerkt: 05 okt 2020 16:40 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.320 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl