Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Buitenboordmotor DF5 start, slaat op hol

Buitenboordmotor DF5 start, slaat op hol 10 okt 2020 16:16 #1216355

Wat is er tot nu toe gebeurd is:

1. Een vriend van ons had in de kelder een geërfde buitenboordmotor (Suzuki DF5 uit 2004) die hij erfde, maar die was bijna nieuw maar lange tijd niet gebruikt.

2. Bij het uitproberen startte de motor maar moeizaam, en draaide maar korte tijd.

3. Ik ging ervan uit dat de carburateur vuil was. Heb deze gedemonteerd, schoongemaakt met perslucht en teruggezet. Daarna liep de motor (in de tuin) regelmatig en perfect, ook zonder choke (we lieten de motor ding 5-6 minuten draaien).

4. Motor mee teruggenomen op de boot:
- De motor start nog steeds zonder probleem met choke, en loopt dan zonder problemen ongeveer 25-30 seconden (koud, indien warm iets korter heb ik het gevoel).
- PROBLEEM: Dan loopt de motor op hol ... (meer en meer toeren) totdat ik aan het stopkoord trek), alsof de motor volgas krijgt, maar de hendel staat bij start / stationair. Dit gebeurt voor A) met of zonder choke en B) ook als je vooruit schakelt en de motor belast. Op de een of andere manier krijgt de motor te veel lucht / brandstofmengsel.

5. Ik vond online alleen voorbeelden van motoren die afslaan, niet dat ze op hol slaan. Het enige dat ik me kon voorstellen (vanuit mijn ervaring met dieselauto's) is "te veel motorolie in het carter". Aangezien iemand anders olie heeft toegevoegd (10w40 zoals aanbevolen door de fabrikant) kan dit het geval zijn. Gisteren heb ik de olie helemaal laten oplopen en vond ik eigenlijk 950 ml, waarvan 700-740 ml de handleiding van de fabrikant is. Goot 700 ml terug en probeerde het opnieuw. Helaas was er na 30 seconden hardlopen nog steeds hetzelfde probleem.

Het enige wat ik nu nog kan bedenken is dat de cilinderkoppakking defect is, waardoor na korte tijd de druk te hoog wordt en er nog steeds olie wordt verbrand, maar dit is een probleem dat ik alleen ken van dieselmotoren.

Ik heb de brandstofleiding en het filter gecontroleerd, beide kabels etc. Alles ziet er normaal uit.

Herkent iemand dit probleem? Ideeën, wat zou de oorzaak kunnen zijn en wat kunnen we nog proberen?

Bij voorbaat hartelijk dank voor uw hulp en gedachte.
LG uit Berlijn
Bastiaan

Hier een kleine video van proefopstelling, met excuses voor het scheldwoord aan het einde.
De controlestraal koeling is slecht te zien, maar liep als ik het me goed herinner, aan boord (met zelfde probleem) in elk geval wel. drive.google.com/file/d/1Pt7WnoY…iew?usp=sharing
Bastiaan in Berlijn - Boot: Massari U600 - 6,5m / 21m2
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor DF5 start, slaat op hol 10 okt 2020 16:26 #1216358

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7577
Ga de pakkingen en aansluitingen van de carburator nog eens goed na...
Valse lucht oid...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Buitenboordmotor DF5 start, slaat op hol 10 okt 2020 18:35 #1216397

Zoals Ilex zegt: eerst kijken of alle pakkingen (vooral pakking tussen carburateur en spruitstuk, en pakking tussen spruitstuk en carter nog goed zijn.
Dat betekent ff loshalen. En netjes opnieuw monteren (liefst met nieuwe pakking)

Een warme motor moet met choke een te rijk mengsel krijgen, niet op toeren komen en afslaan.

Als met choke de toeren op blijven lopen kan dat 2 oorzaken hebben:
- valse lucht ergens tussen carburateur en carter.
- je carburateur is niet ok. Het mengsel wordt te arm, en gaat daardoor verhoogd in toeren lopen (uiteindelijk slaat ie af, maar voor die tijd zet je hem al af)

Een 4 takt benzinemotor gaat niet op motorolie lopen (compressie is daarvoor veel te laag, die is bij een diesel veel hoger)

Vraagje over schoonmaken carburateur. Heb je alle onderdeeltjes (vooral vlotternaald, en aanzuigbuis) echt goed gereinigd? Ik doe dat meestal met een ultrasoon bakje.
Woon je in de buurt van Leiden, dan kan ik dat ook voor je doen.

Verder met mengels schroefjea de volgende truuk hanteren bij demonteren:

Vanuit orginele stand het schroefje indraaien. Daarbij de (halve) slagen tellen. Indraaien tot het schroefje niet verder kan. Daarna slagen opschrijven.
Schroefje daarna eruit halen, en alle kanalen reinigen.
Bij indraaien eerst schroef helemaal indraaien (tot ie niet verder kan). Daarna Precies het aantal halve slagen uitdraaien..

Op deze manier blijft je afstelling precies goed (orgineel), en kan je toch alles reinigen.

Succes!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.244 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl