Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T)

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 12 okt 2020 17:47 #1217089

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Op mijn 4PK 2T Mercury (1998, MLH)zit een slangetje. Ik vraag me af wat de functie van dat slangetje is. Het slangetje zit aan de zijkant van het blok. Beneden heb ik het omcirkeld in de "exploded view". Op de foto van de motor heb ik de aansluitingen omcirkeld waarop de slang aangesloten wordt.

De bovenste aansluiting gaat direct de cylinder in (klein gaatje). Als de zuiger in het onderste dode punt is dan is het gaatje net een milimater of 3 boven de zuiger.

Wat is de funktie hiervan?

In het diagram staat ook nog een "check valve". Maar die zit in mijn motor niet.




Laatst bewerkt: 12 okt 2020 17:49 door bakje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 12 okt 2020 19:16 #1217133

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Hangt voor een groot deel af van waar de andere kant van het slangetje heengaat :-)? Ik dacht eerst aan carterventilatie - bij een viertakt gaat die naar de luchtinlaat. Hoe dat bij een tweetakt zou werken weet ik niet. Deze link suggereert dat er ook zoiets bestaat als een transmission breather, misschien helpt dat je verder.
geloof niet alles wat je denkt
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 19:19 door ironman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 12 okt 2020 19:40 #1217142

Een tweetakt DRAAIT op de carterventilatie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 12 okt 2020 19:47 #1217146

  • ironman
  • ironman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1241
Precies en die krukas gaat door een (glij-)lager naar een andere ruimte toe en daar kan dan overdruk ontstaan en die moet dan geventileerd worden, anders blaas je de olie die daarin staat door een seal heen, toch?
geloof niet alles wat je denkt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 12 okt 2020 20:31 #1217169

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Het slangetje zal niet voor carter ventilatie zijn. Het benzine mengsel wordt via het carter aangezogen en via de spoelpoorten in de verbrandingskamer geblazen. Dat levert al behoorlijk wat ventilatie. Daar kan zo'n slangetje niet tegen op volgens mij :)

Maar ik weet niet waar de onderste aansluiting op uit komt (en ik wil eigenlijk niet de motor verder uit elkaar halen om daar achter te komen). Lijkt ergens bij het carter uit te komen maar geen idee.

Zou het te maken kunnen hebben met de membraam benzine pomp? Ik ging er van uit dat de wisselende onder/overdruk van het carter de pomp bedient.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 12 okt 2020 21:03 #1217186

Volgens mij zit er in dit slangetje ook nog iets van een terugslagklepje in. Ik heb een paar jaar geleden mij er ook in verdiept, kan me herinneren dat het ook nog een optioneel slangetje is. Ik heb het verder maar laten zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 12 okt 2020 21:59 #1217204

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Zou het kunnen dat een minimale hoeveelheid mengsel vlak boven de zuiger in ODP wordt geduwd om daar de cilinderwand te smeren?
Ik verzin ook maar wat hoor :unsure:
Valt me op dat een soort sproeiertje in de onderste aansluiting zit om het debiet te beperken.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 12 okt 2020 22:00 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 12 okt 2020 22:19 #1217209

denk eerder dat het er voor zorgt dat er onder of boven druk in mengsel kamer komt.
Zodat de motor beter de brandstof kan aanzuigen .
Zeker met de geklotst van water en de motor in vreemde hoeken kan staan .
Op die manier word er altijd brandstof aangezogen .
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 13 okt 2020 06:35 #1217236

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
Niet om t een of ander, maar de drukken die spelen rondom de carterspoeling, of verbranding, overtreffen de zwaarterkracht vele vele malen. Ook zou een dergelijk slangetje dat nooit volhouden. Ook zijn de temperaturen veel te hoog.

Check-valve suggereert terugslagklep of eenwegklep. IK vermoed veel eerder iets met koelwater. Waar de onderste nippel uit komt, is niet goed te zien. De bovenste staat vrijwel precies in de koelmantel van de cilinder.

Waar heb je die exploded view vandaan?

Misschien kan ik dan meekijken.
Laatst bewerkt: 13 okt 2020 06:38 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 13 okt 2020 09:55 #1217295

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Kan het een soort pneumatische aandrijving van de brandstofpomp zijn? Aan het einde van de werkslag een pufje naar de pomp?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 13 okt 2020 13:20 #1217359

  • kaaiman
  • kaaiman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 874
Joop66 schreef :
Niet om t een of ander, maar de drukken die spelen rondom de carterspoeling, of verbranding, overtreffen de zwaarterkracht vele vele malen. Ook zou een dergelijk slangetje dat nooit volhouden. Ook zijn de temperaturen veel te hoog.

Check-valve suggereert terugslagklep of eenwegklep. IK vermoed veel eerder iets met koelwater. Waar de onderste nippel uit komt, is niet goed te zien. De bovenste staat vrijwel precies in de koelmantel van de cilinder.

Waar heb je die exploded view vandaan?

Misschien kan ik dan meekijken.
Op mijn Honda zit ook een vergelijkbare aansluiting die inderdaad voor spoeling van de koelwater kanalen is. Wanneer je op zout vaart bv. met een trailer naar de zee, dan kun je daarna de motor met zoet water doorspoelen.
Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 13 okt 2020 14:30 #1217380

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
kaaiman schreef :
Joop66 schreef :
Niet om t een of ander, maar de drukken die spelen rondom de carterspoeling, of verbranding, overtreffen de zwaarterkracht vele vele malen. Ook zou een dergelijk slangetje dat nooit volhouden. Ook zijn de temperaturen veel te hoog.

Check-valve suggereert terugslagklep of eenwegklep. IK vermoed veel eerder iets met koelwater. Waar de onderste nippel uit komt, is niet goed te zien. De bovenste staat vrijwel precies in de koelmantel van de cilinder.

Waar heb je die exploded view vandaan?

Misschien kan ik dan meekijken.
Op mijn Honda zit ook een vergelijkbare aansluiting die inderdaad voor spoeling van de koelwater kanalen is. Wanneer je op zout vaart bv. met een trailer naar de zee, dan kun je daarna de motor met zoet water doorspoelen.
Jan

Het is echt niet voor de spoeling van het koelwater. De bovenste aansluiting komt in de cylinder wand uit en is niet aangesloten op de koelkanalen. Het is een klein gaatje in de cylinderwand (ca 3 mm) en zit ter hoogte van de spoelpoorten.

In eerste instantie (voordat ik de kop er af had) nam ik ook aan dat te maken had met koelwater. Maar toch niet.

Als ik op het slangetje aansluit op de onderste aansluiting en blaas/zuig lekt er niets. Lijkt een gesloten ruimte. Ik zal de carabateur er eens afhalen. Kijken of er kanaaltje via de cabarateur naar de membraampomp loopt.

Ik wordt wel steeds nieuwsgieriger wat het nu is. :)
Laatst bewerkt: 13 okt 2020 14:52 door bakje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 14 okt 2020 18:51 #1217822

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
Ik heb vanavond de carbarateur er af gehaald. Geen verbinding tussen het slangetje en het spruitstuk kunnen vinden. Dus voor de pneumatische aansturing van de membraampomp zal het ook niet zijn.

Ik heb trouwens wel de terugslagklep ontdekt. Die zat verstopt in het slangetje. Doorlaat richting is van de onderste aansluiting naar cylinder.

Hmmmm.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 14 okt 2020 18:53 #1217823

  • bakje
  • bakje's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 39
d35 gebruiker schreef :
Volgens mij zit er in dit slangetje ook nog iets van een terugslagklepje in. Ik heb een paar jaar geleden mij er ook in verdiept, kan me herinneren dat het ook nog een optioneel slangetje is. Ik heb het verder maar laten zitten.

Terugslagklepje inderdaad gevonden. Zit in tweetal centimeter in het slangetje gedrukt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waar dient dit slangetje voor? (Mercury 4pk, 2T) 14 okt 2020 19:36 #1217835

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Overtollige olie ( uit de mengsmering) wordt hirmee van de bodem naaR het top lager gedrukt om deze ook wat extra smering te geven.
Laatst bewerkt: 14 okt 2020 19:37 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl