HCA schreef :
Ik heb een Beneteau Oceanis 331 met Volvo Penta 2030 van 27 pk en een vaste tweebladsschroef. Mijn jachtwerf raadt aan die te vervangen door een vaste driebladsschroef (een klapschroef vind ik te duur). Ik zeil evenveel als ik motor. Zou ik op motor veel voordeel halen in snelheid met een driebladsschroef ? Zou ik makkelijker manoeuvreren ? En is de extra weerstand echt zo'n probleem onder zeil als je eigenlijk gewoon gaat cruisen ?
De vraag is eigenlijk; voor welk probleem is dit misschien een oplossing?
Als je tevreden bent en jouw vaste 2 blads is nog ok, waarom vervangen?
Als de huidige schroef niet meer ok is, dan lijkt me een drie-blads een logischers keuze in jouw geval (maar nogmaals, beide kunnen. Wat belangrijker is: een juiste spoed, passend bij je boot en motor (je kan Jooren eens bellen als je een nieuwe schroef nodig hebt, die weten dat heel goed te berekenen. Ik heb verder geen banden met Jooren, andere goede schroeven-boer kan ook..)
2 mooie stukjes:
If you primarily use the engine to power in and out of the marina or when the wind dies a two blade is a great choice. Or if your primary use of the boat is to race. As a two blade will have less drag than a 3 blade, while not much more drag, there is more drag in your mind and you will use it as an excuse as to why the boat is going slow.
If you use your boat for cruising, or if you have to power in to a current every time you go out a 3 or 4 blade is the better choice. They have a major advantage when going against heavy winds and seas or a current as they will keep your boat speed by up to 30% better than the two blade. Moreover, they will run much smoother and reduce vibrations as it is balanced around 3 or 4 points as opposed to 2.