Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: driebladsschroef vs tweebladsschroef

driebladsschroef vs tweebladsschroef 21 nov 2020 08:52 #1229776

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3584
HCA schreef :
Ik heb een Beneteau Oceanis 331 met Volvo Penta 2030 van 27 pk en een vaste tweebladsschroef. Mijn jachtwerf raadt aan die te vervangen door een vaste driebladsschroef (een klapschroef vind ik te duur). Ik zeil evenveel als ik motor. Zou ik op motor veel voordeel halen in snelheid met een driebladsschroef ? Zou ik makkelijker manoeuvreren ? En is de extra weerstand echt zo'n probleem onder zeil als je eigenlijk gewoon gaat cruisen ?

Ben je zelf tevreden met het varen met de tweeblads schroef?
Zo ja, waarom zou je hem dan vervangen?
Sneller zal de boot niet worden met een drieblads.
Hooguit een iets anders trillings patroon.
Laatst bewerkt: 21 nov 2020 08:54 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 21 nov 2020 09:10 #1229781

Drieblafs is efficiënter in de aandrijving volgens mij. Tov bijv 2 blads Gori klapschroef zul je veel beter achteruit kunnen manoeuvreren. Hoe dat is tenopzichte van een vaste tweebladschroef weet ik niet. Ik denk wat minder wielwerking . Op zeil geeft deze 3 blad schroef meer weerstand
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 21 nov 2020 09:35 #1229787

HCA schreef :
Ik heb een Beneteau Oceanis 331 met Volvo Penta 2030 van 27 pk en een vaste tweebladsschroef. Mijn jachtwerf raadt aan die te vervangen door een vaste driebladsschroef (een klapschroef vind ik te duur). Ik zeil evenveel als ik motor. Zou ik op motor veel voordeel halen in snelheid met een driebladsschroef ? Zou ik makkelijker manoeuvreren ? En is de extra weerstand echt zo'n probleem onder zeil als je eigenlijk gewoon gaat cruisen ?

De vraag is eigenlijk; voor welk probleem is dit misschien een oplossing?
Als je tevreden bent en jouw vaste 2 blads is nog ok, waarom vervangen?

Als de huidige schroef niet meer ok is, dan lijkt me een drie-blads een logischers keuze in jouw geval (maar nogmaals, beide kunnen. Wat belangrijker is: een juiste spoed, passend bij je boot en motor (je kan Jooren eens bellen als je een nieuwe schroef nodig hebt, die weten dat heel goed te berekenen. Ik heb verder geen banden met Jooren, andere goede schroeven-boer kan ook..)

2 mooie stukjes:

If you primarily use the engine to power in and out of the marina or when the wind dies a two blade is a great choice. Or if your primary use of the boat is to race. As a two blade will have less drag than a 3 blade, while not much more drag, there is more drag in your mind and you will use it as an excuse as to why the boat is going slow.

If you use your boat for cruising, or if you have to power in to a current every time you go out a 3 or 4 blade is the better choice. They have a major advantage when going against heavy winds and seas or a current as they will keep your boat speed by up to 30% better than the two blade. Moreover, they will run much smoother and reduce vibrations as it is balanced around 3 or 4 points as opposed to 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 21 nov 2020 14:37 #1229879

HCA schreef :
En is de extra weerstand echt zo'n probleem onder zeil als je eigenlijk gewoon gaat cruisen ?

Dat is natuurlijk heel persoonlijk. Hoeveel 2 tov van 3 scheelt weet ik niet maar toen ik opstapte op een maxprop was dat een wereld van verschil. Scheelt minimaal 0.5 kts, in sommige omstandigheden 1 kts.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 21 nov 2020 15:48 #1229901

Tweebladsschroeven hebben een klein bladoppervlak.
Bij tweebladsschroeven treedt daardoor vaak cavitatie op, zeker onder zwaardere omstandigheden zoals optornen tegen de wind in. Deze cavitatie geeft een enorm rendementverlies, je kunt zomaar de helft van je theoretische stuwkracht kwijt zijn.
Bovendien veroorzaakt cavitatie veel lawaai (een grindpadgeluid) en slijtage aan de schroef door de voortdurende implosies.

Driebladsschroeven hebben al heel veel minder last van cavitatie.

Drieblads geven onder het zeilen inderdaad wel meer weerstand dan tweeblads.

De keuze 2-3 blads hangt vooral af van je vaargedrag.

Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 21 nov 2020 16:25 #1229919

Dat tweebladsschroeven eerder last van cavitatie kunnen hebben komt omdat die logischerwijze een grotere diameter hebben om voldoende bladoppervlak te krijgen en dus ook een hogere tipsnelheid .
Cavitatiet ontstaat namelijk vooral aan de bladeinden als daar de snelheid boven een bepaalde waarde komt namelijk als de hydrodynamische druk beneden het kookpunt van het water komt (ongeveer 15-20 millibar volgens de misschien bekende bernouilli formule:1/2·rho·v2).
Theoretisch zou dat al bij een relatieve snelheid van de bladtip t.o.v. eht water ongeveer 13 meter/seconde , afhankelijk van de watertemperatuur,
Maaar in werklijkheid door de speciale vorm van de bladtippen en ook omdt het water deels meebeweegt met het blad bij een ( veel) hogere snelheid.
Er zijn echter ook zogenaamde caviterende schroeven die met name op snele motorboten gebruikt worden.
Voorkomen van cavitatie kun je ook bereiken door een groter overbrenging van de keerkoppeling toe te passen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 24 nov 2020 20:28 #1231093

  • dito
  • dito's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12
heb dezelfde motor ben overgestapt van vaste schroef naar 3 blads klapschroef.
Scheelt onder zeil behoorlijk en op de motor ook en reageert bij achteruitslaan beter dan de 2 blads klapschroef of vaste schroef. Heb je hem niet echt gelijk nodig dan is marktplaats je vriend.
succes
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 30 aug 2023 13:58 #1506230

Een tweebladschroef heeft het hoogste rendament. Een rede om hier van af te wijken kan zijn dat de tweebladsschroef trillingen veroorzaakt of omdat er veel vermogen op de zelfde diameter gezet gaat worden. Het is ook wel te begrijpen want elk blad dat door het water gesleept moet worden geeft weerstand er zal dus meer water mee rond gedraaid worden wat wel vermogen kost maar geen voortstuwing opleverd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 30 aug 2023 14:03 #1506231

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
IK vroeg me af: wanneer dat een juiste veronderstelling zou zijn , waarom zijn dan alle windmolens met een drieblad uitgerust?
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 30 aug 2023 14:07 #1506233

Het enige mooie is van een 2 bladschroef met zeilen is dat je de bladen verticaal kunt zetten , sommige zeilers hebben daarvoor zelfs een streepje op de as.

Dan zit 1 blad al direct achter de scheg of hak en het andere blad er wel onder.

Dat een 2 blad efficiënter is ? waarom vaart dan de halve motorboot wereld met het liefste zoveel mogelijk bladen en niet met 2 ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 30 aug 2023 18:29 #1506289

Onspietje schreef :
Een tweebladschroef heeft het hoogste rendament. Een rede om hier van af te wijken kan zijn dat de tweebladsschroef trillingen veroorzaakt of omdat er veel vermogen op de zelfde diameter gezet gaat worden. Het is ook wel te begrijpen want elk blad dat door het water gesleept moet worden geeft weerstand er zal dus meer water mee rond gedraaid worden wat wel vermogen kost maar geen voortstuwing opleverd.

Afgezien van de trillingen is er nog een probleem met tweebladsschroeven: cavitatie.
Het bladoppervlak is bij normaal gebruik op verdringers al gauw te klein waardoor tweeblads schroeven snel caviteren. Van rendement en stuwkracht blijft dan weinig over, van lawaai des te meer.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 30 aug 2023 18:32 #1506290

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Meer dan 2 bladen is beter voor de balans. Ook al is een 2 blads efficiënter, je hebt met meerblads een beter systeem. Kijk naar wat men vroeger bij de grote windmolens had, allemaal 2blads. Tot het in de lagering problemen gaf door onbalans. Daarna zag je dat steeds meer 2blads propellers gewisseld worden naar 3blads. En dat is nu algemeen, behalve misschien bij kleine molens.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 30 aug 2023 19:00 #1506297

ISO788 Hans schreef :
Drieblafs is efficiënter in de aandrijving volgens mij. Tov bijv 2 blads Gori klapschroef zul je veel beter achteruit kunnen manoeuvreren. Hoe dat is tenopzichte van een vaste tweebladschroef weet ik niet. Ik denk wat minder wielwerking . Op zeil geeft deze 3 blad schroef meer weerstand

Heeft er iemand een gefundeerde mening over het verschil in wielwerking tussen 2 of 3 blads? Ik heb met mijn huidige 2 blads schroef extreem veel wielwerking (onder een contest 38s. Met een ik meen 35 Yanmar). Onder mijn oude boot (pionier 10) had ik een 2 blads maxprop, deze combinatie (boot en schroef) gaf minder wielwerking. Misschien appels met peren maar toch...

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 30 aug 2023 19:28 #1506299

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6756
Als ik het goed heb heb jij geen scheg waar de schroef achter zit. Dan valt het voordeel van de schroef rechtop zetten in de 'schaduw' van de scheg weg. Dan blijft over het vergelijken van diameter en bladoppervlak. Meer bladoppervlak remt, maar geen minder cavitatie. En met een drieblads kan je waarschijnlijk met een kleinere diameter toe.

Schroef effect hangt vooral af van de vorm van de bladen. (Hoe efficient is het vleugelprofiel nog verkeerd om) Dit bepaald de mate waarin het schroefwater rechtuit gaat of juist meer een draaiende beweging krijgt. En hoe meer draaing in je schroefwater des te meer schroefeffect.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 30 aug 2023 19:36 #1506302

  • Doejong
  • Doejong's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2291
Ivo pionier schreef :
Heeft er iemand een gefundeerde mening over het verschil in wielwerking tussen 2 of 3 blads? Ik heb met mijn huidige 2 blads schroef extreem veel wielwerking (onder een contest 38s. Met een ik meen 35 Yanmar). Onder mijn oude boot (pionier 10) had ik een 2 blads maxprop, deze combinatie (boot en schroef) gaf minder wielwerking. Misschien appels met peren maar toch...
Geen gefundeerde, maar wel een mening ;) Heb een drieblads klapschroef met flink schroefeffect achteruit. Leve het schoefeffect! Zo'n handig hulpmiddel met manoeuvreren. Laatst de bocht wat te kort genomen bij het invaren van een box. Even klapje achteruit tijdens de bocht. Keurig recht voor de box gedraaid zonder de vaart uit de boot te halen. Geen boegschroef voor nodig.

Werkt wel alleen met een bocht naar BB (linksdraaiende schroef) ...
Jan
Hallberg-Rassy 312
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 03 sept 2023 20:49 #1507124

Ik ben ook wel benieuwd naar het verschil in weerstand tussen een 2 of een 3 blads schroef.
Of misschien beter geformuleerd: hoeveel verschil is er tijdens het zeilen tussen een 2 en een 3 blads.

Ik heb een Delphia 29 (geen scheg oid) en de 2 blads schroef zit vrij onder de boot. Tegen de wind in, als het waait, dan gaat de boot op motor een stuk langzamer dan wanneer het windstil is.
Een 3 blads schroef zou dan beter moeten werken.
Maar wat is het verschil als je zeilt?

Is dat uit te rekenen?
Heeft iemand praktijkgegevens?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 04 sept 2023 06:10 #1507149

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Naar mijn mening maak je hier een denkfout wanneer je stelt dat een drie-blad beter zou presteren bij tegenwind, dan een 2 blad. Heel eenvoudig geredeneerd (met de wet van behoud van energie):
De motor levert een bepaald vermogen dat via de schroef omgezet wordt in voortstuwing.
Het maakt niet uit welke schroef je er onderzet, dat vermogen (de energie die geleverd wordt) blijft gelijk.
Wanneer er tegenwind is, is dat ook energie (die tegenwerkt) en die blijft ongeacht een 2 of 3 bladsschroef eveneens gelijk.
Er van uitgaande dat beide schroeven juist gekozen zijn en afgestemd op je boot en motor, zou dat naar mijn mening geen enkel verschil moeten maken. .
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 06:13 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 04 sept 2023 06:33 #1507157

Precies.

Het meer dan op basis van toegenomen wind- en golfweerstand teruglopen van de snelheid kan overigens ook veroorzaakt worden door een te zware schroef. Dat merk je aan het dan tevens teruglopen van de toeren die je motor maakt.

Motor wordt dan begrensd door haar maximale koppel. Dat kan bij elk type schroef spelen.

Mijn boot loopt met het 10 pk motortje op vlak water 5.3 knopen en motor haalt dan haar max. toetental; tegen flinke golven en wind in loopt dit toetental en dus vermogen zomaar terug naar 3 knopen. Schroef is (voor díe omstandigheden) te zwaar eigenlijk.

Als ik een lichtere schroef had, zou ik op vlak water bv 4.5 kn halen (max toeren, koppel reserve dus niet het max vermogen leverend) en tegen die wind/golven in bv 4 kn (max toeren zónder koppelreserve dus wél max vermogen leverend).
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 06:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 04 sept 2023 06:51 #1507170

Verhelderend. Dank je.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 04 sept 2023 08:32 #1507229

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8203
Voor zover ik weet hebben 3-blad schroeven wel wat meer punch. Wat betekent dat? Dat de geleverde kracht sneller oploopt naar mate de slip oploopt. Dus wel degelijk met weerstand meer doorduwt.

Kwa weerstand bij zeilen: Veel groter deel van de cirkel is afgedekt door "blad". Dus meer weerstand.

drive.google.com/open?id=1a6JD...ail.com&usp=drive_fs

Wat ik er door de jaren over verzameld heb.

Blijkt vooral dat een echt vergelijk niet eens zo heel makkelijk is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 04 sept 2023 08:35 #1507231

Ik kan TS dit boek aanraden: nog steeds veel empirie en vuistregels, maar minder “meningen”:

mojaladja.com/upload/The-Prope...ng-and-Dave-Gerr.pdf
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 08:37 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 04 sept 2023 08:36 #1507233

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Mocht je schroef redelijk dicht op je roer zitten dan veroorzaakt een drieblads aanmerkelijk minder trilling in je roer en dat is een groot voordeel.
Vind ik :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 04 sept 2023 10:05 #1507274

holtere schreef :
Mocht je schroef redelijk dicht op je roer zitten dan veroorzaakt een drieblads aanmerkelijk minder trilling in je roer en dat is een groot voordeel.
Vind ik :)

Ik heb zelfs een 4 blad schroef , er zijn helemaal geen trillingen meer B)

En had ooit even vlug een goedkope 3 blad vast , toen een klapschroef 2 blad en nu een 4 blad vaanstand schroef .
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 10:08 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 04 sept 2023 10:45 #1507288

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1705
Het heeft ook te maken met de afstand tussen de top van het schroefblad en de romp.
Bij een kritische afstand kan bij een drieblad deze afstand iets groter worden (daim schroef kan kleiner).
Door een grotere afstand ontstaat er een rustigere loop met veel minder bijgeluiden.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Laatst bewerkt: 04 sept 2023 15:07 door Reed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

driebladsschroef vs tweebladsschroef 04 sept 2023 12:47 #1507347

Ik heb leesvoer. dank je wel Joop 66 en nachtvlinder!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.205 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl