Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: conpressieverlies nieuwe motor

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 11:50 #1235860

April vorig jaar hebben wij een gloednieuwe Solé mini 29 laten monteren.

Met name in de winter wou de motor zeer slecht starten. Vooral nadat deze een tijdje stil had gestaan. Had de motor eenmaal gelopen, bv bij het uitlopen van een haven, dan ging het starten na een dag, bij het aanlopen van een haven probleemloos.

Techneuten die ik er naar vroeg wezen steeds op het mogelijk aanzuigen van valse lucht in het brandstofsysteem. Alle leidingen, filters en afdichtringen heb ik vervolgens vervangen. Zonder resultaat.

Nu, in de winter, kreeg ik de motor bijna niet gestart. Monteur er bij geroepen en die vermoedde compressieverlies. Gemeten en idd slechts 24 bar. Inspectie met endoscoop liet een met roet vervuilde motor zien. Door de vervuiling sluiten kleppen niet optimaal en komen uitlaatgassen door de inlaat naar buiten.

In eerste instantie zullen we proberen de vervuiling met reiniger op te lossen. Als dat niet helpt zal de kop er af moeten en wie weet wat nog meer.

Grote vraag is natuurlijk: wat is oorzaak en wat is gevolg?

1. Kan het zin dat de vervuiling is opgetreden omdat de kleppen vanaf begin niet helemaal goed hebben gesloten en dat er daardoor steeds een onvolledige verbranding heeft plaatsgevonden?

2. Of is er een ander oorzaak voor roetvorming waardoor kleppen vervuild werden?

Importeur Alpa wil nog van geen garantie weten en zegt dat de motor naar Spanje opgestuurd moet om daar op de testbank tot een oordeel te kunnen komen. Afgezien van de hele operatie zie ik dat niet zitten want dan komen ze vast tot de conclusie dat het niet aan hen ligt en moet ik die kosten ook allemaal nog betalen.

Ideeën?
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 11:53 #1235862

Mijn idee: de mensen bellen waar je 'm gekocht hebt / laten installeren, en het hun op laten lossen. Het gaat om een nieuwe motor, daarvan mag je verwachten dat die goed werkt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 11:57 #1235863

Ik heb er wel ideeën over.
Maar omdat het een nieuwe motor betreft, raad ik je aan om de leverancier aansprakelijk te stellen. Je hebt met hem zaken gedaan (neem ik aan), dus is dat de aangewezen partij om aangesproken te worden.
De leverancier mag het dan verder uitvechten met de importeur of fabrikant, maar dat is niet jouw pakkie-an.
Je hebt het recht om binnen een redelijke termijn geholpen te worden. Hetzij met reparatie, hetzij met een nieuwe motor.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 12:14 #1235866

  • Shedi
  • Shedi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 254
Op deze motor is 5 jaar garantie, mits je er niemand anders dan de leverancier aan laat sleutelen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 12:35 #1235871

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5946
Ik vind 24 bar voor een koude motor niet echt slecht. Heb je ook naar de verstuiver laten kijken? Die kan oorzaak zijn van slecht vernevelen dus slecht starten en matige verbranding.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 12:49 #1235876

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5946
Uitlaatgassen door inlaatklep moet niet kunnen. Is de klep speling in orde?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 12:50 #1235877

Jutter schreef :
Ik vind 24 bar voor een koude motor niet echt slecht. Heb je ook naar de verstuiver laten kijken? Die kan oorzaak zijn van slecht vernevelen dus slecht starten en matige verbranding.

Sommigen bronnen noemen voor de compressie van een diesel maximale waarden waarden van 35 - 40 bar, maar als je wat doorzoekt op allerlei fora, dan kom je tot de ontdekking dat 24 bar een heel behoorlijk gemiddelde is en niet per definitie te laag.

Dat er sprake is van roetvervuiling is geen goed teken, maar dat hoeft niet te komen door te kleine compressie.

Ik vermoed dat het om een drie-cilinder gaat. Is de compressie op alle cilinders gelijk?

Verder ben ik het eens met wat eerder werd gesteld: je garantieclaim moet je in eerste instantie neerleggen bij het bedrijf dat de motor heeft geïnstalleerd. Zij zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het afleveren van een goed afgestelde motor.
Ik vind het vreemd dat Allpa begint over opsturen naar de fabriek, inplaats van te verwijzen naar de dealer/inbouwer van de motor.
Laatst bewerkt: 13 dec 2020 12:55 door Niemantsverdriet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 13:18 #1235884

Niemantsverdriet schreef :
Jutter schreef :
Ik vind 24 bar voor een koude motor niet echt slecht. Heb je ook naar de verstuiver laten kijken? Die kan oorzaak zijn van slecht vernevelen dus slecht starten en matige verbranding.

Sommigen bronnen noemen voor de compressie van een diesel maximale waarden waarden van 35 - 40 bar, maar als je wat doorzoekt op allerlei fora, dan kom je tot de ontdekking dat 24 bar een heel behoorlijk gemiddelde is en niet per definitie te laag.

Dat er sprake is van roetvervuiling is geen goed teken, maar dat hoeft niet te komen door te kleine compressie.

Ik vermoed dat het om een drie-cilinder gaat. Is de compressie op alle cilinders gelijk?

Verder ben ik het eens met wat eerder werd gesteld: je garantieclaim moet je in eerste instantie neerleggen bij het bedrijf dat de motor heeft geïnstalleerd. Zij zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het afleveren van een goed afgestelde motor.
Ik vind het vreemd dat Allpa begint over opsturen naar de fabriek, inplaats van te verwijzen naar de dealer/inbouwer van de motor.

Ja, het is een driecilinder en op alle drie gelijk
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 13:43 #1235892

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7277
Er is nog gekeken of naar de combinatie nieuwe motor en mogelijk een bestaande schroef. Komt de motor goed op toeren ? Een te zwaar belaste motor geeft veel roetvorming.

Maar goed, dat is allemaal een zaak van de inbouwer van de motor en die is verantwoordelijk voor de levering en de installatie.

Als particulier is de leverancier verantwoordelijk voor het geleverde product en/of dienst.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 14:34 #1235899

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Zo'n motor moet nu en dan wel even flink werken, geen idee of dat wel/niet is gebeurd of dat het alleen havenin ahvenuit was. Dus een half uur erop varen op 3/4 gas om m goed op temperatuur te laten komen is een goed idee dat voorkomt veel vervuiling in de motor zorgt dat de zuigerveren niet vast gaan zitten en houd de kleppen schoon.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 15:07 #1235902

Niemantsverdriet schreef :
Jutter schreef :
Ik vind 24 bar voor een koude motor niet echt slecht. Heb je ook naar de verstuiver laten kijken? Die kan oorzaak zijn van slecht vernevelen dus slecht starten en matige verbranding.

Sommigen bronnen noemen voor de compressie van een diesel maximale waarden waarden van 35 - 40 bar, maar als je wat doorzoekt op allerlei fora, dan kom je tot de ontdekking dat 24 bar een heel behoorlijk gemiddelde is en niet per definitie te laag.

Dat er sprake is van roetvervuiling is geen goed teken, maar dat hoeft niet te komen door te kleine compressie.

Ik vermoed dat het om een drie-cilinder gaat. Is de compressie op alle cilinders gelijk?

Verder ben ik het eens met wat eerder werd gesteld: je garantieclaim moet je in eerste instantie neerleggen bij het bedrijf dat de motor heeft geïnstalleerd. Zij zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor het afleveren van een goed afgestelde motor.
Ik vind het vreemd dat Allpa begint over opsturen naar de fabriek, inplaats van te verwijzen naar de dealer/inbouwer van de motor.

Dit zijn de compressiewaarden uit de workshop manual voor een eerder type ( ik meen tot 2005) van deze 2 en 3 cilinder (Mitsubishi) motoren . De compressieverhouding is inderdaad 23 maar de compressiedruk is altijd een stuk hoger. Die van nieuwere types zal zeker niet lager zijn.
Staat ook de methode in .

ps. In de andleiding staat trouwes de compressiedruk ook , 28 Bar , maar zo te zien dan voo reen koude motor.varen4u.nl/pdfs/sole/sole_mini..._M29_M33_M44_M55.pdf
Ad
Laatst bewerkt: 13 dec 2020 15:16 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 20:36 #1236002

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
NIET zelf aan gaan lopen klooien.

Als je garantie wilt, is de motor per nu eigendom van degene van wie je m gekocht hebt.

Dus hem bellen, zeggen dattie het niet goed doet, en afspreken hoe hij dat gaat oplossen.

Je hebt hem betaald, dus hij mag t regelen.

Als hij dat niet doet: meteen overgaan op schriftelijke communicatie.

Niet zelf met importeurs gaan onderhandelen. Daar heb je niks aan.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt: nu op de hoogte stellen.

Vanaf nu is dit voor jou geen technisch probleem meer, maar een juridisch!

Succes.
Laatst bewerkt: 13 dec 2020 20:37 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 20:39 #1236003

Een slecht startende (koude) motor kan ook aan elektra liggen, zijn je accu kabels en accu’s in orde, of zakt je spanning onderuit met starten? Roet opbouw in een diesel is normaal , meestal draait een motor geen vollast en nieuwe motoren lopen in, en een eind compressie druk van 24 bar is meestal ook prima. Eind verbranding drukken liggen meestal rond 35 tot 40 bar. Ik zou het meer in elektra zoeken. Zeker omdat ie de dag erop wel goed start.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 20:51 #1236006

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Joop schreef
NIET zelf aan gaan lopen klooien.

Als je garantie wilt, is de motor per nu eigendom van degene van wie je m gekocht hebt.

Dus hem bellen, zeggen dattie het niet goed doet, en afspreken hoe hij dat gaat oplossen.

Je hebt hem betaald, dus hij mag t regelen.

Als hij dat niet doet: meteen overgaan op schriftelijke communicatie.

Niet zelf met importeurs gaan onderhandelen. Daar heb je niks aan.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt: nu op de hoogte stellen.

Vanaf nu is dit voor jou geen technisch probleem meer, maar een juridisch!

Succes.

Ja dat klopt naar mijn idee ook helemaal dat bedrijf moet bekijken wat er aan de hand is en het oplossen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:conpressieverlies nieuwe motor 13 dec 2020 20:56 #1236011

Ben benieuwd hoe dit verder verloopt.
Laatst bewerkt: 13 dec 2020 20:57 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 15 dec 2020 09:27 #1236401

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1698
Een vergelijkbaar probleem als bij TS heb ik ooit met een auto gehad nadat de verstuivers gereviseerd waren.
Het probleem zat niet in de verstuivers maar in de nieuwe lek-slangetjes die ik op de verstuivers gemonteerd had.

De nieuwe slangetjes sloten de brandstof prima af; het blok bleef perfect droog.
Elke ochtend toch gedonder met starten. Het was niet koud en de accu een paar maanden oud.
's Middags na het werk geen enkel probleem met starten.

Het vermoeden was dat er bij een nacht stilstand heeeeeel langzaaaaaam een beetje lucht in de lekleiding en verstuivers kwam, met startproblemen als gevolg.

Lekslangetjes één maatje kleiner gemonteerd en de startproblemen waren direct verdwenen.

TS schrijft dat ze een nieuwe motor hebben "laten monteren".
Dan zou ik het door dezelfde lui "laten oplossen".

Goede after sales is ook goede reclame.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Laatst bewerkt: 15 dec 2020 09:31 door Waterman.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 15 dec 2020 09:49 #1236411

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal de adviezen ter harte nemen
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 15 dec 2020 17:21 #1236599

Biodiesel met combination van niet warm draaiende motor

Oplossing is heel simpel
www.asdautomaterialen.nl/5in1-...jection-cleaner.html

Zelf gebruik ik de auto versie voor mijn bus.
Aangezien de bus vaak uren stationair draait krijg ik aan slag en gaat alle sensors over hun nek.
Zoals vast zitten egr systeem die nu weer uit is.

Als 24bar trouwens voldoende is dan lek de cylinder niet .
Als een van de kleppen niet zal sluiten of je zuigerveren vast staan door roet.
Geloof me dat je blij mag zijn met 10bar druk.
Let wel op de dosis VS brandstof .
Zal persoonlijk gewoon een losse diesel kan gebruiken en dat goed mengen.
Dan los laten op zuigen.
En dan even goed door varen tot die tank leeg is.

Vroeger deden we het trouwens anders.
Remvloeistof via de luchtinlaat druppelen tijdens het draaien.
Iets wat ik nu niet zal doen met moderne motors.
Branden de boel ook schoon van binnen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 15 dec 2020 17:28 #1236602

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Suijkerbuik schreef
Oplossing is heel simpel
www.asdautomaterialen.nl/5in1-...jection-cleaner.html

Zelf gebruik ik de auto versie voor mijn bus.
Aangezien de bus vaak uren stationair draait krijg ik aan slag en gaat alle sensors over hun nek.
Zoals vast zitten egr systeem die nu weer uit is.

Tunap, Forte, Wyns, Startron allemaal van dit soort middeltjes die prima kunnen helpen om problemen met bio brandstof te voorkomen. In de boot tank ik (benzine/buitenboordmotor) v-power dus dat bevat zo weinig mogelijk ethanol dit omdat er te weinig verbruik/draaiuren is om de boel goed te houden met goedkope bio benzine.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 15 dec 2020 17:30 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 04 jan 2021 08:17 #1242067

Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties. We hebben vanaf nieuw alleen op GTL gevaren. Alleen afgelopen zomer in Cuxhaven noodzakelijkerwijs diesel moeten tanken. Donderdag is fa. Bakker bij de boot. Dan weten we meer.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 04 jan 2021 08:39 #1242070

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7821
silerberend schreef :
Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties. We hebben vanaf nieuw alleen op GTL gevaren. Alleen afgelopen zomer in Cuxhaven noodzakelijkerwijs diesel moeten tanken. Donderdag is fa. Bakker bij de boot. Dan weten we meer.

Top!

Succes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 04 jan 2021 17:51 #1242261

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Silerberend schreef
Nogmaals bedankt allemaal voor de reacties. We hebben vanaf nieuw alleen op GTL gevaren. Alleen afgelopen zomer in Cuxhaven noodzakelijkerwijs diesel moeten tanken. Donderdag is fa. Bakker bij de boot. Dan weten we meer.

Verstandig m.b.t. de GTL.
Enfin succes en hopelijk is er een goede oplossing!

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 04 jan 2021 20:59 #1242339

Laat de monteur ook kijken naar de luchttoevoer. Roetvorming is meestal overbelasting of een gebrek aan lucht. Komt de motor wel goed op toeren onder vollast?
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 07 jan 2021 10:53 #1242901

Pfff, Fa. Bakker (IJlst) deze ochtend bij de boot gehad. Geen van de drie gloeistiften bleek nog te werken. Drie nieuwe gloeistiften er in en...... starten - lopen. Nu is het de vraag hoe, bij een nieuwe motor, alle drie de gloeistiften zomaar kapot kunnen gaan. Voorlopig ga ik me daar even niet druk om maken want bent helemaal blij dat de motor weer loopt zonder problemen. Eerste diagnose bleek dus faliekant mis te zijn.
I won't debate you the laws of physics
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

conpressieverlies nieuwe motor 07 jan 2021 11:13 #1242904

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12535
zomaar wat vragen;

geen structureel elektrisch probleem, mogelijk?
(nieuwe motor aangesloten foutje in bedrading...?)
alleen aansturing gloeistiften bij gloeien?
waren het wel het correcte type?
hoe wordt de gloeitijd bepaald in jouw geval?

ik zou er toch induiken...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 07 jan 2021 11:13 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl