Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 16 dec 2020 18:41 #1236909

  • waterboy
  • waterboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Hoi beste medewatersporters.

Bij het vervangen van koelvloeistof in het gesloten circuit stelde ik mij een aantal vragen,
hopelijk heeft hier iemand een antwoord of advies.

Bij het aflaten van de koelvoeistof bij onze motor Yanmar_3GM30F3 kon ik ongeveer 4 liter aftappen,
bij het opvullen kon ik maar 2 liter toevoegen.
Ik vermoed dat de thermostaat hier voor iets tussen zit :lol:

Ik kreeg reeds advies om de motor warm te draaien, wachten tot de thermostaat opent en de vloeistof in het blok zakt, daarna terug bijvullen tot de wisselaar vol zit.

Hier lijkt mij dat de motor draait zonder koelvloeistof en de thermostaat dit erg laat merkt,
om dan in een warm blok koude vloeistof te laten stromen. Is dit wel goed voor het blok?

Bestaat er een andere mannier om het blok toch vol koelvloeistof te laten lopen?
Ik dacht eerst de thermostaat verwijderen, opvullen achter de thermostaat. Dan deze terugplaatsen en de wisselaar opvullen. Of is dit niet mogelijk?

Alvast bedankt voor julie advies.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 16 dec 2020 19:00 #1236919

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Vrijwel altijd heeft de thermostaat een klein gaatje, met daaraan een kogeltje, dat is bedoeld om de lucht te laten ontsnappen. Als er wat vuil in je blok zat wil het gaatje wel eens dicht zitten. Even de thermostaat eruit halen en checken!

Edit: Of even je thermostaathuis een stukje losschroeven om de lucht eruit te laten
Laatst bewerkt: 16 dec 2020 19:02 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 16 dec 2020 19:02 #1236921

Of de thermostaat zit er op de kop in, met het gaatje onder het vloeistofniveau. Dan kan er dus ook geen lucht meer door...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 16 dec 2020 19:04 #1236922

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Thermostaat ligt horizontaal bij een 3gm30f meen ik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 16 dec 2020 19:43 #1236934

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Op de oudere direct gekoelde 3gm30 ligt de thermostaat horizontaal. Maar op de indirect gekoelde f versie staat ie vertikaal, zoals op de schematekening te zien is.
Je hoeft absoluut niet bang te zijn voor schade ten gevolge van bijgieten van koude vloeistof in de koude motor.
Wanneer je de koude motor start, gaat de zoetwaterpomp uiteraard meteen koelvloeistof circuleren. De thermostaat - in feite een driewegklep - stuurt alle retourstroming weer direct naar de pomp ( by-pass in het schema) en niet via de wisselaar. Wanneer de vloeistof in het motorblok voldoende opwarmt gaat de thermostaat iets open, zodat een deel van de vloeistof via de warmtewisselaar stroomt. Dit zou je moeten kunnen voelen aan de oplopende temperatuur van de leiding tussen thermostaat en warmtewisselaar. Nu is het moment om langzaam koelvloeistof in de wisselaarvulopening te gieten. De wisselaar is wel temperatuurverschillen gewend. De koude vloeistof stroomt richting pomp en wordt direct na de pomp met hete retourvloeistof gemengd, nog voordat het mengsel in het blok stroomt. Dit zou een koudeschok voldoende moeten voorkomen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 16 dec 2020 20:57 #1236955

  • waterboy
  • waterboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Bedankt voor de interessante toelichting.
Maar mijn vermoeden is dat er momenteel totaal geen vloeistof kan opwarmen, deze zit enkel in de wisselaar denk ik.
Ik ga voor de zekerheid toch ff de therostaat demonteren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 07:44 #1237018

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Wat jij wilt. Maar de motor laten lopen zonder thermostaat erin zou ik zelf niet doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 08:00 #1237022

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3111
Vullen, even starten , bijvullen, nog even starten en misschien nog een keer starten en vullen klaar is kees.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 08:01 #1237023

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15519
Ferox schreef :
Wat jij wilt. Maar de motor laten lopen zonder thermostaat erin zou ik zelf niet doen.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

En waarom niet?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 08:30 #1237027

Yanmar waarschuwt zelfs in zijn manual nooit de motor zonder thermostaat te laten draaien.
Als je naar onderste video over het hele koelsysteem kijkt wordt de reden daarvan misschien wel duidelijk.De thermostaat werkt namelijk dubbel waardoor hij zowel de stroom door de motor als door de warmtewisselaar regelt.
Ook zie je daar meer valkuilen en probleempjes bij het verversen van koelvloeistof ( vanaf 9 minuten).Er zijn overigens nog 13 video's over onderhoud aan dit soort motoren ( zie einde video of hier ).

Youtube kan heel vaak een goede bron van hulp zijn voor dit soort problemen en niet alleen bij motoren maar ook electronica kachels e.d. Kwestie van even zoeken in YT , het beste in het Engels ( hoewel Doogle ook nederlandse zoekbegrippen vertaalt klopt die vertaling niet altijd , vandaar dat engels zoeken vaak beter werkt)
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 08:43 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 08:56 #1237036

madoc schreef :
Vullen, even starten , bijvullen, nog even starten en misschien nog een keer starten en vullen klaar is kees.

Dit is de beste tip.

Wel ff opletten, na 1ste keer vullen, heel kort laten lopen.
Dan checken en vullen.
Dit herhalen zoals madoc zegt.

Maar goed opletten dat je juiste hoeveelheid koelvloeistof erin zit!!
Als er ergens toch een luchtbel zit, dan kan je motor lokaal oververhit raken...

En ja, dit heb ik van google (diverse fora) van medezeilers die dit probleem hebben gehad.

Probleem niet groter maken dan het is, maar gewoon goed opletten dat al het koelmiddel erin zit.
(Of je dat nu doet door slangeklem los te draaien, of iedere keer even starten, of thermostaat los, en daar vullen maakt niet veel uit denk ik...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 10:28 #1237066

Bij mijn Vetus zit er een ontluchtingsplug op het thermostaathuis .
Wist ik aanvankelijk ook niet maar toen ik de eerste keer koelvloeistof ververst had kreeg ik na 10 minuten varen prompt een hoog temperatuur alarm. :ohmy:
Had me even niet aan de RTFM gehouden hoewel ik dat wel al eens geezen had dus snel opgelost :blush:
Ad
Laatst bewerkt: 17 dec 2020 10:30 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 15:57 #1237127

  • waterboy
  • waterboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Bedant voor jullie advies, tof dat hier altijd backup is.

Starten zonder koelvloeistof in het blok leek mij geen goed idee,
voor de thermostaat (welke dan niet in de vloeistof zit) merkt dat er gekoeld moet worden kan het blok mijn inziens al erg warm geworden zijn. Ook zal er geen koelvloeistof kunnen rondpompen, deze zit enkel in de wisselaar.
Vandaag terug ff naar de boot.

- Thermostaat verwijderd
- Motorblok gevuld via tehrmostaatopeneing
- Thermostaat terugplaatsen
- Bijvullen via opening warmtewisselaar
- Probleem opgelost.

Zo kan ik weer gerust slapen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 15:58 #1237128

waterboy schreef :
Bedant voor jullie advies, tof dat hier altijd backup is.

Starten zonder koelvloeistof in het blok leek mij geen goed idee,
voor de thermostaat (welke dan niet in de vloeistof zit) merkt dat er gekoeld moet worden kan het blok mijn inziens al erg warm geworden zijn. Ook zal er geen koelvloeistof kunnen rondpompen, deze zit enkel in de wisselaar.
Vandaag terug ff naar de boot.

- Thermostaat verwijderd
- Motorblok gevuld via tehrmostaatopeneing
- Thermostaat terugplaatsen
- Bijvullen via opening warmtewisselaar
- Probleem opgelost.

Zo kan ik weer gerust slapen

Goed gedaan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 15:58 #1237129

  • waterboy
  • waterboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
Mooi systeem bij de Vetus, de nieuwe Yanmars hebben ook zo'n ontluchtingsdop.
25 jaar geleden was hier nog niemand opgekomen. :P
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 16:00 #1237130

  • waterboy
  • waterboy's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 178
sjoerd1981 schreef :
waterboy schreef :
Bedant voor jullie advies, tof dat hier altijd backup is.

Starten zonder koelvloeistof in het blok leek mij geen goed idee,
voor de thermostaat (welke dan niet in de vloeistof zit) merkt dat er gekoeld moet worden kan het blok mijn inziens al erg warm geworden zijn. Ook zal er geen koelvloeistof kunnen rondpompen, deze zit enkel in de wisselaar.
Vandaag terug ff naar de boot.

- Thermostaat verwijderd
- Motorblok gevuld via tehrmostaatopeneing
- Thermostaat terugplaatsen
- Bijvullen via opening warmtewisselaar
- Probleem opgelost.

Zo kan ik weer gerust slapen

Goed gedaan!

Thx :cheer:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 16:03 #1237131

Yellow Boat schreef :
Bij mijn Vetus zit er een ontluchtingsplug op het thermostaathuis .
Wist ik aanvankelijk ook niet maar toen ik de eerste keer koelvloeistof ververst had kreeg ik na 10 minuten varen prompt een hoog temperatuur alarm. :ohmy:
Had me even niet aan de RTFM gehouden hoewel ik dat wel al eens geezen had dus snel opgelost :blush:
Ad

Hee dat is handig zo’n ontluchtingsplug! De handleidingen van Vetus zijn sowiezo best goed (kan ik goed gebruiken bij m’n mitsubishi blokje..)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lucht in koelsysteem na vervangen koelvloeistof. 17 dec 2020 17:39 #1237155

sjoerd1981 schreef :
Hee dat is handig zo’n ontluchtingsplug! De handleidingen van Vetus zijn sowiezo best goed (kan ik goed gebruiken bij m’n mitsubishi blokje..)

Misschien , maar de reden dat dat bij Vetus is gedaan om dat daar de thermostaat vrij hoog zit ( zie tweede plaatje beneden) en daarom niet zelfsontluchtend is naar de warmtewisseaar annex buffervat. Bij andere gemariniseerde diesels hoeft dat niet het geval te zijn
Bij de basis Mitsubishi motor ziet het thermostaathuis er ook anders uit en heeft geen ontluchting ( te vinden in de workshop manual van de basismotor van mijn Vetus( L2E) drive.google.com/file/d/1Spq9-...Bb_/view?usp=sharing).
Hangt helemaal af van de loop van de intern koelleidingen en de plats van de warmtewisselaar .
Hier kun je zien hoe het thermostaathuis er bijv. bij de Drinkwaard Mitsubishi scheepsdiesel uit ziet op basis van dezelfde basismotor. Precies hetzelfde als in de Mitsubishi basismotor zoals die ook in o.a. bouwmachines en 45 km auto's wordt gebruikt. Je ziet , heel anders dan bij de Vetus.
Ieder mariniserder heeft nu eenmaal zijn eigen ideeën over het hoe, wat en waarmee.
Ad

Laatst bewerkt: 17 dec 2020 17:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl