Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: motorsteun ?

motorsteun ? 22 dec 2020 17:32 #1238717

  • Robj
  • Robj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Goedenavond,

Gezien het feit dat mijn Farymann A40 dmv flexibele leidingen is verbonden aan de hydraulische keerkoppeling heeft het uitlijnen van de motor geen prioriteit.

De vorige eigenaar heeft dan ook wel heel serieus genomen en heeft slechts 2 vd 4 bevestigingspunten met motorsteunen bevestigd (achterste 2)

En aan de voorzijde ........1 deurstop......

Gezien de deurstop aan het doorscheuren is begint de motor bij een zeker toerental toch wel heel flink te dansen. nog niets dramatisch maar ik wil dit in deze weken gaan oplossen.

Mijn projectenlijst voor deze winter is eindeloos is en mijn portemonnee niet. Ik wil voor twee tientjes een steun van Marktplaats afhalen.

Maakt het heel veel uit wat voor een steun ik koop, speelt stijfheid bijvoorbeeld een rol ?

ter impressie en vermaak; ibb.co/Pr4xQ9p

Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorsteun ? 22 dec 2020 19:42 #1238765

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1540
Robj,
Vorige maand mijn VP motoren vervangen door Mitsuibishi's. De flex blokken en koppelingen heb ik nog liggen. Het rubber van de flex blokken is 7 cm hoog, met daarop 4 cm M16 schroefdraad. Er staan er 8 waarvan sommigen slijtage sporen tonen, maar er zijn er ook als nieuw. Voor nop af te halen of zonodig op te sturen tegen porto kosten.

Vr.groet, peter

Speciaal omdat de motor los staat van de koppeling zou je er desnoods 3 of 4 van die oude blokken van mij onder kunnen zetten, als de stijfheid een rol speelt bij verschillende blokken..
Laatst bewerkt: 22 dec 2020 20:11 door Petervdw.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorsteun ? 23 dec 2020 08:49 #1238838

Hoi Rob,

Naast het feit dat motorsteunen de motor steunen kunnen deze er ook voor zorgen dat de stuwdruk van de schroef wordt overgebracht op je schip. Nu ken ik de situatie niet, maar bij een saildrive wordt de stuwdruk opgevangen door de saildrive flens, bij een schroefas uitvoering zijn andere mogelijkheden: bij een flexibele verbinding naar een keerkoppeling is het mogelijk dat de keerkoppeling vast gemonteerd zit in de boot. Of er zit een stuwdruklager op de schroefas. Maar het is ook mogelijk dat de hele aandrijving (schroef, schroefas, keerkoppeling en motor) wordt gesteund met de motorsteunen en dat de stuwkracht ook wordt opgevangen door dezelfde motorsteunen. In dat geval zijn de motorsteunen en de uitlijning hiervan zeer belangrijk, ook als er flexibele delen tussen zitten. Hoe ziet jouw situatie eruit?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:motorsteun ? 23 dec 2020 09:45 #1238856

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Rob, je schreef dat de motor dmv flexibele leidingen is verbonden aan de hydraulische keerkoppeling.
Als je een keerkoppeling hebt, moet er ook een as- verbinding tussen motor en keerkoppeling zijn.
Of bedoel je misschien dat je een hydraulische motor aan de schroefas hebt, en dat deze met alleen slangen gevoed wordt door een hydrauliekpomp die aan de Farymann gemonteerd zit?

Coen

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:motorsteun ? 23 dec 2020 10:06 #1238868

  • Robj
  • Robj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Hoi Coen,

Je hebt gelijk.. Farymann zit aan een hydrauliekpomp en dmv slangen wordt de druk overgeheveld naar een hydraulische motor.

Ferox schreef :
Rob, je schreef dat de motor dmv flexibele leidingen is verbonden aan de hydraulische keerkoppeling.
Als je een keerkoppeling hebt, moet er ook een as- verbinding tussen motor en keerkoppeling zijn.
Of bedoel je misschien dat je een hydraulische motor aan de schroefas hebt, en dat deze met alleen slangen gevoed wordt door een hydrauliekpomp die aan de Farymann gemonteerd zit?

Coen

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorsteun ? 23 dec 2020 10:14 #1238870

  • Robj
  • Robj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Systeem heeft veel overeenkomsten met het Hydraulic propulsion systeem van Vetus
ibb.co/KVXrm71
Alleen is het bij mij een aantal decennia oud

De motor+hydrauliekpomp is doormiddel van flexibele slangen verbonden met een hydraulische motor.

Best een cool systeem alleen van de 10pk blijft niet veel over. Gelukkig is het een zeilboot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorsteun ? 23 dec 2020 10:14 #1238871

  • Robj
  • Robj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Tof bericht! ik stuur je even een DM
Petervdw schreef :
Robj,
Vorige maand mijn VP motoren vervangen door Mitsuibishi's. De flex blokken en koppelingen heb ik nog liggen. Het rubber van de flex blokken is 7 cm hoog, met daarop 4 cm M16 schroefdraad. Er staan er 8 waarvan sommigen slijtage sporen tonen, maar er zijn er ook als nieuw. Voor nop af te halen of zonodig op te sturen tegen porto kosten.

Vr.groet, peter

Speciaal omdat de motor los staat van de koppeling zou je er desnoods 3 of 4 van die oude blokken van mij onder kunnen zetten, als de stijfheid een rol speelt bij verschillende blokken..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorsteun ? 23 dec 2020 10:29 #1238880

  • Robj
  • Robj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
kleine toevoeging; omdat de deurstop aan de voorzijde van de motor aan het doorscheuren is krijgt de motor meer speling om te bewegen. Aan de binnenkant van het houtwerk kun je ook al zien dat die er tegenaan heeft getikt.

ibb.co/fk6V214
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorsteun ? 23 dec 2020 10:40 #1238885

Robj schreef :
Best een cool systeem alleen van de 10pk blijft niet veel over. Gelukkig is het een zeilboot.

Dat moet je dan eens uitleggen want die "verdwenen" 10 pk moet ergens naar toe en dat kan alleen als warmte.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je er twee kacheltjs aan overhoud van 1 of 2 KW.
Ik heb zelf de nodige ervaring met een machien met een 50KW hydraulische aandrijving en die wordt echt niet erg heet als dat ding volop draait .
Zou ook niet best zijn want dei 50 KW heeft die machine ook bijna nodig.
Overigens, elke graafmachine heeft ook een hydraulische aandrijving in die worden ook niet heet.
In jouw geval kan ik me voorstellen dat jij de motor kaat draaien op een constant toerental en een pomp met constante capaciteit en het toerental regelt door de oliestroom te smoren zoals dat vroeger wel gebeurde en dat is inderdaad niet bepaald efficent. Overigesn zou ook dan de 1mpk bijna volledig beschikbaar moeten zijn als je met maximaal astoeren draait tenzij de pomp gewoon veel te groot is in verhouding tot de motor.
Ad
Laatst bewerkt: 23 dec 2020 10:44 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

motorsteun ? 23 dec 2020 10:54 #1238893

  • Robj
  • Robj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Op de Gouwzee met 4bft tegen kom ik met 80% vermogen (toerenteller zit er (nog) niet op) niet boven de 3kts uit. Ook met koppelvaren mis ik vermogen.

Iets om rekening mee te houden maar voor mij is het vermogen geen issue.
Het ontbreken van de motorsteunen daarentegen wel.

Boot is een 29ft Shipman; sailboatdata.com/sailboat/shipman-28


'Cool' was een slechte woordkeuze, bedoelde leuk systeem omdat je het niet elke dag op een klein zeilbootje tegenkomt..
Yellow Boat schreef :
Robj schreef :
Best een cool systeem alleen van de 10pk blijft niet veel over. Gelukkig is het een zeilboot.

Dat moet je dan eens uitleggen want die "verdwenen" 10 pk moet ergens naar toe en dat kan alleen als warmte.
Ik kan me moeilijk voorstellen dat je er twee kacheltjs aan overhoud van 1 of 2 KW.
Ik heb zelf de nodige ervaring met een machien met een 50KW hydraulische aandrijving en die wordt echt niet erg heet als dat ding volop draait .
Zou ook niet best zijn want dei 50 KW heeft die machine ook bijna nodig.
Overigens, elke graafmachine heeft ook een hydraulische aandrijving in die worden ook niet heet.
In jouw geval kan ik me voorstellen dat jij de motor kaat draaien op een constant toerental en een pomp met constante capaciteit en het toerental regelt door de oliestroom te smoren zoals dat vroeger wel gebeurde en dat is inderdaad niet bepaald efficent. Overigesn zou ook dan de 1mpk bijna volledig beschikbaar moeten zijn als je met maximaal astoeren draait tenzij de pomp gewoon veel te groot is in verhouding tot de motor.
Ad
Laatst bewerkt: 23 dec 2020 11:06 door Robj.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:motorsteun ? 23 dec 2020 12:49 #1238942

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Je motor hoeft geen stuwkracht over te dragen naar het schip. Dat is gunstig. Klopt het dat de A40 een liggende 1-cilinder is? 1-cilinders zijn uitdagend voor motorsteunen, en liggende versies helemaal.
Ik zou advies vragen bij www.motorsteunen.nl. Zij hebben mij 2 jaar geleden goed geadviseerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:motorsteun ? 23 dec 2020 14:32 #1238974

  • Robj
  • Robj's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 114
Die uitdaging lijkt mij dan een stuk kleiner wanneer het uitlijnen van de motor irrelevant is.
Een deurbuffel van 3 euro heeft het immers al die jaren prima gedaan.

Wat is überhaupt het nadeel van het vervangen van de deurbuffel door een gebruikte motorsteun van bijvoorbeeld PetervdW (zie 2e bericht in dit draadje)
Ferox schreef :
Je motor hoeft geen stuwkracht over te dragen naar het schip. Dat is gunstig. Klopt het dat de A40 een liggende 1-cilinder is? 1-cilinders zijn uitdagend voor motorsteunen, en liggende versies helemaal.
Ik zou advies vragen bij www.motorsteunen.nl. Zij hebben mij 2 jaar geleden goed geadviseerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:motorsteun ? 23 dec 2020 21:16 #1239114

  • Ferox
  • Ferox's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 127
Als je te stijve rubbers terugplaatst, dan kan je bij stationair toerentalwel eens veel meer trillingen en lawaai in de boot ervaren. Waarschijnlijk wordt het dan bij hogere toerentallen beter. Zijn ze echter te slap dan, dan kan de metalen eindbegrenzing raken, wat ook geen pretje is.
Wie weet was die deurstop wel het resultaat van een lange reeks "trial and error".

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk
voorheen: Pioner 8, Piaf Deriveur, Top-klasse, Oceaan 22, Bries, Optima 101
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.258 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl