Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Waarom geen anode in Yanmar?

Waarom geen anode in Yanmar? 09 jan 2021 15:58 #1243409

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
In mijn vorige motor (2GM20) zaten 2 anodes. Waarom zitten er in de 3YM20 (bouwjaar 1017) geen anodes?
Iemand een idee?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 09 jan 2021 16:02 #1243410

Goede vraag, in mijn oude VP zit er ook geen, voor zover ik heb kunnen achterhalen in de documentatie, en ik vroeg mij af of dat nog problemen op zou kunnen leveren. Rob
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 09 jan 2021 16:25 #1243424

  • PvO
  • PvO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5171
pieter2 schreef :
In mijn vorige motor (2GM20) zaten 2 anodes. Waarom zitten er in de 3YM20 (bouwjaar 1017) geen anodes?
Iemand een idee?

Ik denk dat 1000 jaar geleden de anodes nog moesten worden uitgevonden :whistle:

Maar serieus, ik heb een Yanmar 2ym15 uit 2005 met saildrive.
In de saildrive, binnen in de boot, zit bij mij wel een anode, in de motor volgens mij verder niet.
Iedereen heeft dezelfde wind, maar niet dezelfde zeilen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 09 jan 2021 16:29 #1243425

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
2GM was waarschijnlijk een direct gekoelde motor, de YM heeft een warmtewisselaar en de motor is dus gekoeld door koelvloeistof. De koelvloeistof bevat corrosie werende additieven welke een anode overbodig maken.

Dan staat alleen de koperen pijpenbundel van de warmtewisselaar nog in contact met buitenwater, en die kan daar prima tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 09 jan 2021 17:02 #1243443

Mijn (indirect) gekoelde Yanmar met bouwjaar 2017 heeft ook geen anoden meer. Lijkt me ook niet nodig als er geen zeewater in contact komt met de motor zelf.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 09 jan 2021 17:09 #1243446

Onze indirect gekoelde Mitsubishi ook geen anodes. Is logisch, is je auto zitten ook geen anodes?

In de warmtewisselaar ook geen anodes. Als je koper-nikkel pijpen in je warmtewisselaar hebt, mag dat zelfs niet.

Interessant stukje uit de gebruiksaanwijzing van onze Bowman warmtewisselaar:


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 09 jan 2021 20:16 #1243499

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
Zoals gezegd: 2GM20 is direct gekoeld en heeft dus anodes nodig. Zijn indirect gekoelde broertje (2GM20F) had dan ook geen anodes (Alleen de dopjes). En zijn opvolger (3YM20) is ook indirect gekoeld en heeft ze dus ook niet nodig.
Laatst bewerkt: 09 jan 2021 20:24 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 09 jan 2021 21:32 #1243518

  • pieter2
  • pieter2's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2085
Duidelijk, dank voor de antwoorden!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 09 jan 2021 23:47 #1243537

Indirect gekoeld geen anode dus. Mijn oude direct gekoelde VP MD17C heeft echter, voor zover ik weet, ook geen anode. Of zie ik hem over het hoofd?
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 10 jan 2021 07:55 #1243542

Voor zovel ik weet de MD5A ook niet . In feite die hele MD serie.
Dat komt waarschijnlijk omdat er geen edelere of minde redele metalen in de motor zitten dan ijzer . Een anode is aleen zivol als er verschillend edele metalen in een motor zitten , bijv. en gietijzeren motorblok en een aluminium cilinderkop.
Een anode helpt , in tegenstelling tot wat nog wel eens gedacht wordt , ook niet tegen roesten , alleen tegen galvanische corrosie door twee verschillend edele metalen die dan ook nog eens electrisch geleidend met elkaar in contact moeten staan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 10 jan 2021 18:14 #1243662

De toepassing van een anode heeft niets te maken met hoe de motor wordt gekoeld, maar -zoals Ad aangeeft- met de gebruikte materialen.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 10 jan 2021 20:52 #1243700

Ja en nee. Koelvloeistof is veel vriendelijker in een multi-metaal omgeving als dat zeewater is. Dus bij een zeewater gekoelde motor worden vrijwel altijd anodes gebruikt en bij een koelvloeistof gekoelde motor bijna nooit.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 10 jan 2021 21:44 #1243710

Op mijn vorige 2 boten met buitenwater gekoeld systeem geen anode. Op mijn huidige boot met koelvloeistof gekoeld systeem wel anode. Hoewel geen representatief onderzoek lijkt het me wel duidelijk dat het koelsysteem geen invloed heeft op wel/niet anode.
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 10 jan 2021 21:51 #1243711

Vergelijk het eens met de boot als geheel, daar gebruik je anodes alleen onderwater, niet boven water. Je gebruikt verschillende materialen anodes voor verschillende soorten water waar je in vaart (zoet/zout). De vloeistof waar de diverse te beschermen metalen mee in contact staan doen er wel degelijk toe en koelvloeistof is nu eenmaal veel 'vriendelijker' als (zee)water.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 10 jan 2021 22:11 #1243718

Met dit verhaal ben ik het helemaal eens, maar dat is niet de discussie. In je eerdere post stel je dat direct gekoelde motoren vrijwel altijd een anode hebben en indirect gekoelde vrijwel nooit. En met die stellige stelling ben ik het niet eens.

Overigens worden voor de Yanmar 3GM30 anoden geleverd. Het is ook niet altijd te doorgronden. Zo bestelde ik eens bij Fer een anode voor een direct gekoelde VP MD2002, waarop Fer zij dat die motor geen anode (nodig) heeft. En dat werd inderdaad ook in de manual aangegeven. In een manual van een MD2002 met indirecte koeling stond weer wél een anode vermeld.

Wie begrijpt het nog?
Elk jaar een andere boot houdt je scherp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 10 jan 2021 22:24 #1243723

bertilbeumer schreef :
Met dit verhaal ben ik het helemaal eens, maar dat is niet de discussie. In je eerdere post stel je dat direct gekoelde motoren vrijwel altijd een anode hebben en indirect gekoelde vrijwel nooit. En met die stellige stelling ben ik het niet eens.

Overigens worden voor de Yanmar 3GM30 anoden geleverd. Het is ook niet altijd te doorgronden. Zo bestelde ik eens bij Fer een anode voor een direct gekoelde VP MD2002, waarop Fer zij dat die motor geen anode (nodig) heeft. En dat werd inderdaad ook in de manual aangegeven. In een manual van een MD2002 met indirecte koeling stond weer wél een anode vermeld.

Wie begrijpt het nog?

Nou, ben benieuwd welke motor jij hebt? Zit de anode in het blok, of in de warmtewisselaar? Merk motor, en merk warmtewisselaar? Dan kunnen we het misschien begrijpen...

Verder kan je in m’n eerdere reactie lezen dat in de handleiding van m’n Bowman warmtewisselaar wordt uitgelegd waarom er geen anodes inzitten (en dat sommige fabrikanten het tòch doen).

Het is geen eenvoudige materie qua details (het principe is wel te begrijpen), maar dus zomaar zelf anodes gaan toevoegen met de gedachte “baat het niet, dan schaadt het niet” gaat niet op.
Je moet goed weten wat je aan het doen bent, welk metaal wil je beschermen, en welk metaal offer je daarvoor op (en hoeveel heb je daar van nodig)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 10 jan 2021 22:31 #1243724

bertilbeumer schreef :
In een manual van een MD2002 met indirecte koeling stond weer wél een anode vermeld.

Wie begrijpt het nog?

Die anode in de MD2002 heeft waarschijnlijk ermee te maken dat VP dat nodig vindt i.v.m. de gebruikte materialen in de warmtewisselaar (pijpmateriaal). Waarschijnlijk gebruiken ze geen koper-nikkel legering, maar een messing achtige legering... (nouja, dat hoop je dan, dat VP er goed over heeft nagedacht...

Nogmaals, in automotoren kom je anodes zelden tegen (ik heb het nog nooit gezien)
Motoren zijn hetzelfde als onze scheepsmotoren, op de koeling na! Dus vermoedt dat het daar mee heeft te maken...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 10 jan 2021 22:34 #1243726

bertilbeumer schreef :
En met die stellige stelling ben ik het niet eens.
Vrijwel altijd of bijna nooit is toch niet stellig dat het voor iedere motor geld? Ik weet natuurlijk ook dat er uitznderingen zijn op iedere regel. Excusses als het verkeerd over gekomen is.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 11 jan 2021 07:20 #1243738

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7802
bertilbeumer schreef :
Overigens worden voor de Yanmar 3GM30 anoden geleverd.
Ja omdat de 3GM30 direct gekoeld is. En de 3GM30F (indirect gekoelde versie) heeft er geen. Wel de doppen omdat het blok gelijk is aan de 3GM30 zonder warmtewisselaar. Dus je zou je wel kunnen monteren maar volgens Yanamr is dat alleen nodig op de direct gekoelde versie.

Yanmar strookt dus volldig met wat eerder gesteld was: direct gekoeld wel, indirect gekoeld niet,

Somme merken stoppen inderdaad een anode in de warmtewisselaar maar direct in het blok bij een indirect gekoelde motor is zeker niet gangbaar en een uitzondering.
Yanmar doet ook geen anodes in de warmtewisselaar, is volgens hen niet nodig omdat er een bepaalde legering is gebruikt die geen anode nodig heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 11 jan 2021 09:22 #1243752

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17715
Let er op dat als je een SD20 (en mogelijk de SD30 en SD31 ook) saildrive hebt, ongeacht welk Yanmar motorblok er aan vast zit, daar wel een anode in zit. Op deze saildrive zitten dus twee anodes. De ringanode bij de schroef kent iedereen wel, maar de stiftanode binnenin de boot is minder bekend. Hoewel deze in de meeste gevallen helemaal niets te doen heeft (vanwege de ringanode) kan het geen kwaad om deze elke 5 jaar of zo even te controleren. Yanmar geeft aan dat je dat niet in het water moet doen, maar met een beetje beleid kan dat prima. Zorg dat je een kurk of houten plug bij de hand hebt om het binnenstromende water te stoppen. Dit is vergelijkbaar met de situatie bij het trekken van je loggever, de hoeveelheid valt erg mee. De dopsleutel die je nodig hebt is meen ik 32mm. Ik kan er erg slecht bij en moet alles op de tast doen, dus ik doe dit klusje toch maar als de boot een keer droog staat.



afbeelding van de SD20
23 - zinkanode #27210-200550
20 - afdichtring (een nieuwe wordt meegeleverd bij de anode)
16 - messing dop
17 - sticker
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 11 jan 2021 09:29 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Waarom geen anode in Yanmar? 11 jan 2021 09:44 #1243754

  • costijn
  • costijn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
sjoerd1981 schreef :
Onze indirect gekoelde Mitsubishi ook geen anodes. Is logisch, is je auto zitten ook geen anodes?

In de warmtewisselaar ook geen anodes. Als je koper-nikkel pijpen in je warmtewisselaar hebt, mag dat zelfs niet.

Interessant stukje uit de gebruiksaanwijzing van onze Bowman warmtewisselaar:



Top dat je dit even post! heb namelijk net twee Bowman koelers schoon gemaakt en had er bijna anodes in geschroeft....er zitten namelijk ontluchting/drain schroefjes in die erg lijken op een voetstukje van de pen-anodes. Dacht in eerste instantie dat het versleten pen-anodes waren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.314 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl