Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Uitlaatslang diameter

Uitlaatslang diameter 14 jan 2021 18:51 #1244568

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
In mijn projectboot staat een Westerbeke W52 diesel. De boot is werfgebouwd en voor zover ik kan zien is er nooit iets veranderd aan de installatie.

De injectiebocht is in ieder geval origineel en de uitlaat huiddoorvoer is ook origineel (uniek en specifiek stukje alu gietwerk voor deze bootjes). Het waterslot lijkt mij ook origineel.

Het verbazingwekkende van de situatie is, dat de uitgang van de originele injectiebocht 2" is (50mm). De ingang van het waterslot is ook 50mm. De uitgang van het waterslot is echter maar 38mm. Dan volgt bijna 3 meter slang... en dan de spiegel doorvoer van maar 38mm.

De fabriekshandleiding van de Westerbeke W52 is heel specifiek. Geen enkel deel van de uitlaat mag kleiner zijn dan de diameter van de uitgang van de injectiebocht. Toch heeft de (zeer goed bekend staande, Canadese) werf deze inbouw gedaan. Waarschijnlijk zo'n 70 keer want er zijn 70 van deze bootjes gebouwd. Ik heb op fora en op internet niet 1 klacht over deze situatie gelezen.

Aangezien de meeste, zo niet alle, slangen verrot zijn en ik aan het vervangen ben, is de vraag... Situatie aanpassen of laten zoals hij is?

Het heeft sinds 1986 zo gezeten. Aanpassen zou betekenen dat er een nieuw waterslot moet komen en een nieuwe huiddoorvoer. Beide zijn in prima conditie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlaatslang diameter 14 jan 2021 18:57 #1244572

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3399
Ik zou zeggen: "wat denk je er zelf van?"
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlaatslang diameter 14 jan 2021 19:04 #1244573

  • standbly
  • standbly's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 152
Ik ben een technicus en geen historicus. Als ik het ingebouwd zou hebben dan had het niet zo gezeten. Dus ik neig naar "aanpassen die hap"

Aan de andere kant... het heeft meer dan 30 jaar zo gezeten zonder problemen, wie ben ik om het beter te weten?

Dus ik weet het oprecht niet en vraag het hier. Bedankt voor je reactie tot zover Zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlaatslang diameter 14 jan 2021 19:22 #1244578

Westerbeke W52 diesel ...dat is als ik het goed heb een 52PK 4cilinder.....stevig blokje.
Ik ben dan haast geneigd om te zeggen de 2" aan te houden ivm de debiet maar.......als het 30 jaar probleemloos heeft gedraaid met 38mm doorlaat,...dan zal de huidige maatvoering het ook nog wel 30 jaar gaan volhouden. Ik zou gewoon de 38mm blijven aanhouden tenzij je van bouwen houd en in deze coronatijd zee van tijd hebt omdat je op de boot moet blijven overnachten vanwege de avondklok ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlaatslang diameter 16 jan 2021 19:44 #1245132

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Voor zowel behouden als aanpassen is natuurlijk wat te zeggen.
Als je naar 2" over de gehele lengte gaat (ik zou dat wel doen), moet je er wel rekening mee houden dat je waterlock voldoende volume heeft om het water uit de dikkere slang op te vangen, zeker met zo'n grote lengte!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Uitlaatslang diameter 17 jan 2021 17:29 #1245380

Kun je de tegendruk van de uitlaatgassen meten? Bijvoorbeeld bij een koelwatertemperatuuralarmaansluiting? Dat is uiteindelijk de waarde waar het om draait. Fabrikanten gaan uit van het slechtste geval, dus een flinke opvoerhoogte, lange slangen, bochten in de slang en een goed bemeten schroef met bijbehorende keerkoppeling en dan vollast draaien.

Bedenk goed dat een dikkere slang ook meer water bevat, dus het kan zijn dat bij uitgezette motor een flinke sloot water terugstroomt je waterslot in. Het water wordt er in stoten doorheen geperst, bij een dunne slang werkt dat beter dan bij een dikke waar je twee lagen krijgt ipv een prop water.
Wellicht heeft de bouwer er juist goed over nagedacht.
“A good engineer gets stale very fast if he doesn’t keep his hands dirty.”
– Wernher von Braun
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.244 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl