Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 05:57 #1245711

Het werk aan de motor loopt voorspoedig, er is een nieuw motorfundatie gemaakt waardoor de motor 60 cm naar voren is geplaatst en er ongeveer 25 graden is gewonnen in de motor hoek. In de oude situatie was dit ruim 30 graden naar beneden.

Een nieuwe schroefas en koker liggen gereed om te worden gemonteerd, met de huidige schroef, 13 inch 2 blads, spoed 10, houd ik een speling over van circa 20 mm tussen bovenkant blad en schip, niet heel erg veel.

Ik overweeg om een andere schroef te monteren, 12 inch, 3 blads spoed 10 of 11 om speling ruimte te winnen. ( Cavitatie verminderen. )

Als ik een kleinere monteer, zou een 3 blads schroef het blad oppervlakte moeten compenseren t.o.v. de 13 inch 2 blads schroef, helaas levert dat meer weerstand op tijdens het zeilen, al vraag ik mij af hoeveel dit zou schelen in snelheid.

Oorspronkelijk heeft er overigens een 3 blads schroef op gezeten, gegevens daarvan heb ik helaas niet.

De motor is 17 pk bij 3600 toeren, keerkoppeling reductie 2:25:1. Bootlengte waterlijn 6,60.

Graag hoor ik meningen.

Groet Franck.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 06:23 #1245712

  • roblisto
  • roblisto's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3187
Op een zeiboot lwl 6.60 de motor 60cm naar voren plaatsen? En dan een 12 inch schroef?
Hoe ziet dat er uit? Heb je foto's?
Benieuwd hoe dat zeil.

Gr Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 06:41 #1245713

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7836
Als ik de data van jouw bootje (sailboatdata.com) invoer in propcalc

Komt er een 13,2x9,1 3 blad schroef uit. Als alternatief wordt aangegeven: 12,2x11,6.

Als 2 blad wordt aangegeven: 13,9x9,2. Dat komt ongeveer overeen met je huidige scchroef.

(www.alberg30.org/maintenance/M...opeller/propcalc.xls)

Waarschijnlijk gaat een 12x11 schroef prima werken voor jouw situatie. Maar let op: Dit zijn allemaal redelijk losse praktijk formules. Er ligt geen fundamentele theoretische basis onder. De echte optimale keuze kan net wat anders zijn.

EDIT: let wel: een vaste 3 blad doet t geweldig in zwaardere condities, omdat hij meer oppervlak heeft.

Maar bij t zeilen heeft hij ook dat oppervlak! Inderdaad, stilstaand ongeveer net zo veel weerstand als een emmer achter je boot. Dat merk je.
Laatst bewerkt: 19 jan 2021 10:59 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 09:56 #1245749

Klopt ,
Als je toch een noeuwe schroef koopt , laat dan de leverancier hem voor je laten berekenen doro de fabrikant.
Dat is de enige manier om zo exact mogelijk de juiste maat te krijgen mits je de exacte maten van je boot opgeeft . Vooral LOA on breedte wordt wel eens opgegeven i.p.v. de benodigde LWL en BWL en het werkelijk gewicht klopt ook maar heel zelden, eigenlijk nooit met het gewicht in de brochure van een boot of op Salilboatdata.
Sowieso zou ik altijd al gaur 250-500 kg optellen bij het gewicht van zo'n kleine boot en nog meer bij een grotere . Vergeet niet bij het gewicht ook dat van de bemanning op te tellen want dat loopt bij een grote boot al snel flink op.
Ad
Laatst bewerkt: 19 jan 2021 09:56 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 10:09 #1245752

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3110
Franck846 schreef :
Het werk aan de motor loopt voorspoedig, er is een nieuw motorfundatie gemaakt waardoor de motor 60 cm naar voren is geplaatst en er ongeveer 25 graden is gewonnen in de motor hoek. In de oude situatie was dit ruim 30 graden naar beneden.

Een nieuwe schroefas en koker liggen gereed om te worden gemonteerd, met de huidige schroef, 13 inch 2 blads, spoed 10, houd ik een speling over van circa 20 mm tussen bovenkant blad en schip, niet heel erg veel.

Ik overweeg om een andere schroef te monteren, 12 inch, 3 blads spoed 10 of 11 om speling ruimte te winnen. ( Cavitatie verminderen. )

Als ik een kleinere monteer, zou een 3 blads schroef het blad oppervlakte moeten compenseren t.o.v. de 13 inch 2 blads schroef, helaas levert dat meer weerstand op tijdens het zeilen, al vraag ik mij af hoeveel dit zou schelen in snelheid.

Oorspronkelijk heeft er overigens een 3 blads schroef op gezeten, gegevens daarvan heb ik helaas niet.

De motor is 17 pk bij 3600 toeren, keerkoppeling reductie 2:25:1. Bootlengte waterlijn 6,60.

Graag hoor ik meningen.

Groet Franck.
i.v.m. de kleine speling tussen schroef en romp zou ik voor de 12 inch gaan.
Qua snelheids verlies zou ik me geen zorgen maken.
Voor de maat van je boot kun je met 17 beschikbare pk's altijd gemakkelijk de rompsnelheid halen. Wil je minder weerstand tijdens zeilen? Kies een klapschroef!
Je wou je boot verbeteren, doe het dan direct helemaal goed ;)
Laatst bewerkt: 19 jan 2021 10:12 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 11:35 #1245797

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Yellow Boat schreef :
Klopt ,
Als je toch een noeuwe schroef koopt , laat dan de leverancier hem voor je laten berekenen doro de fabrikant.
Dat is de enige manier om zo exact mogelijk de juiste maat te krijgen mits je de exacte maten van je boot opgeeft .
Ad

Niet altijd hoor. Mijn eerste boot was een (de originele) Pionier, gekocht in Curacao in 1974.
De vorige eigenaar had de originele Fare Gota tweetaktmotor vervangen door een Farymann A40, 10 pk.
Schroef berekend en geleverd door Vetus, drieblads 12 x 12. Deze schroef bleek veel te zwaar, met wind en golven tegen begon de motor toeren te verliezen en zwart te roken.
Contact met Vetus opgenomen en deze adviseerden toen een tweeblads 14 x 12. Dit leek wel erg op die 12 x 12 dus contact opgenomen met de Farymann importeur, en die zei dat hier een 13 x 9 tweeblads op hoorde te zitten - nogal een verschil dus. Uiteindelijk een 12 x 9 tweeblads erop gezet en dit was een wereld van verschil: op stil water bleef de snelheid gelijk maar met alles tegen bleef de motor toeren houden en het schip snelheid. Bewust een wat kleinere schroef genomen: op stil water werkt alles en je hebt maximale stuwkracht nodig wanneer je alles tegen hebt of wanneer je aan de grond zit.
Wat dat betreft begrijp ik die rompsnelheidsfixatie niet helemaal.
Ik heb overigens nog nagelnieuwe (uit 1982) Radice schroefjes liggen, tweeblads 12 x 10 en 12 x 12, mangaanbrons, conus 1:10, 25 mm as. Nog van een onbemand duikbootjesproject maar ze mogen nu toch wel eens weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 15:44 #1245887

Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 15:47 #1245889

roblisto schreef :
Op een zeiboot lwl 6.60 de motor 60cm naar voren plaatsen? En dan een 12 inch schroef?
Hoe ziet dat er uit? Heb je foto's?
Benieuwd hoe dat zeil.

Gr Rob


Ik heb hieronder wat foto’s geplaatst, oude situatie en nieuwe situatie die nog verder afgewerkt moet worden. De motor staat nu bijna op de kiel, is in hoogte gezakt , alsmede de tank en startaccu. Als het gewicht is nu een stuk lager en meer midscheeps.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 16:01 #1245894

Joop66 schreef :
Als ik de data van jouw bootje (sailboatdata.com) invoer in propcalc

Komt er een 13,2x9,1 3 blad schroef uit. Als alternatief wordt aangegeven: 12,2x11,6.

Als 2 blad wordt aangegeven: 13,9x9,2. Dat komt ongeveer overeen met je huidige scchroef.

(www.alberg30.org/maintenance/M...opeller/propcalc.xls)

Waarschijnlijk gaat een 12x11 schroef prima werken voor jouw situatie. Maar let op: Dit zijn allemaal redelijk losse praktijk formules. Er ligt geen fundamentele theoretische basis onder. De echte optimale keuze kan net wat anders zijn.

EDIT: let wel: een vaste 3 blad doet t geweldig in zwaardere condities, omdat hij meer oppervlak heeft.

Maar bij t zeilen heeft hij ook dat oppervlak! Inderdaad, stilstaand ongeveer net zo veel weerstand als een emmer achter je boot. Dat merk je.


Ik zeil voornamelijk op het IJsselmeer, bij het Hoornse hop kan er best wel wat water staan. De rompsnelheid lag gemiddeld rond de 5 knopen, zowel onder zeil als motor. Officieel zou de rompsnelheid 6 knopen zijn.

Hoe de boot zich uiteindelijk gaat gedragen is voor mij ook een vraag. Het gewicht is in elk geval lager geplaatst, de schroefas een stuk vlakker.

Ik heb een schroef laten berekenen, ongeveer dezelfde waardes. 605 € incl btw viel mij wat tegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 16:06 #1245895

Yellow Boat schreef :
Klopt ,
Als je toch een noeuwe schroef koopt , laat dan de leverancier hem voor je laten berekenen doro de fabrikant.
Dat is de enige manier om zo exact mogelijk de juiste maat te krijgen mits je de exacte maten van je boot opgeeft . Vooral LOA on breedte wordt wel eens opgegeven i.p.v. de benodigde LWL en BWL en het werkelijk gewicht klopt ook maar heel zelden, eigenlijk nooit met het gewicht in de brochure van een boot of op Salilboatdata.
Sowieso zou ik altijd al gaur 250-500 kg optellen bij het gewicht van zo'n kleine boot en nog meer bij een grotere . Vergeet niet bij het gewicht ook dat van de bemanning op te tellen want dat loopt bij een grote boot al snel flink op.
Ad

De waterlijn lengte en breedte komen van de bouwtekening. Ledig gewicht boot is 2400 kg, accu's, motor, tanks en overig schat ik de boot nu op 2800/2900 kg. Dat loop idd fors op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 16:11 #1245896

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 19 jan 2021 16:57 #1245906

madoc schreef :
Franck846 schreef :
Het werk aan de motor loopt voorspoedig, er is een nieuw motorfundatie gemaakt waardoor de motor 60 cm naar voren is geplaatst en er ongeveer 25 graden is gewonnen in de motor hoek. In de oude situatie was dit ruim 30 graden naar beneden.

Een nieuwe schroefas en koker liggen gereed om te worden gemonteerd, met de huidige schroef, 13 inch 2 blads, spoed 10, houd ik een speling over van circa 20 mm tussen bovenkant blad en schip, niet heel erg veel.

Ik overweeg om een andere schroef te monteren, 12 inch, 3 blads spoed 10 of 11 om speling ruimte te winnen. ( Cavitatie verminderen. )

Als ik een kleinere monteer, zou een 3 blads schroef het blad oppervlakte moeten compenseren t.o.v. de 13 inch 2 blads schroef, helaas levert dat meer weerstand op tijdens het zeilen, al vraag ik mij af hoeveel dit zou schelen in snelheid.

Oorspronkelijk heeft er overigens een 3 blads schroef op gezeten, gegevens daarvan heb ik helaas niet.

De motor is 17 pk bij 3600 toeren, keerkoppeling reductie 2:25:1. Bootlengte waterlijn 6,60.

Graag hoor ik meningen.

Groet Franck.
i.v.m. de kleine speling tussen schroef en romp zou ik voor de 12 inch gaan.
Qua snelheids verlies zou ik me geen zorgen maken.
Voor de maat van je boot kun je met 17 beschikbare pk's altijd gemakkelijk de rompsnelheid halen. Wil je minder weerstand tijdens zeilen? Kies een klapschroef!
Je wou je boot verbeteren, doe het dan direct helemaal goed ;)

Er zit een scheg achter de schroef, erg beperkt met ruimte. Ik ben bang dat er te weinig ruimte voor een klapschroef is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 20 jan 2021 07:53 #1246044

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2600
Vaanstandschroef kan ook, kost geen ruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 20 jan 2021 09:58 #1246068

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7836
Rinus schreef :
Vaanstandschroef kan ook, kost geen ruimte.

Klopt. Zijn nog veel duurder.

600 piek voor een schroef komt mij voor als een redelijk bekend bedrag. Misschien kun je kijken of je een aluminium schroef kunt vinden? Als je overwegend op zoet vaart, en een goede anode monteert, kan dat best. VP heeft die wel gemaakt voor de saildrive.

De reden waarom je dat misschien toch moet overwegen: je gooit heel veel van je motorvermogen weg als de schroef niet klopt. Zeg maar net als je auto rijden in de verkeerde versnelling. Te zwaar en de motor komt niet op toeren, te licht en hij levert niet zijn volledige koppel bij max toerental.

Ideaal is als de motor bij een paaltrek net niet op toeren komt, en als je vaart, net wel.

IN het verleden heb ik eens wat documentatie bij elkaar gezocht:

drive.google.com/drive/folders...V4R300-3?usp=sharing

Heeft voor mij gewerkt.
Laatst bewerkt: 20 jan 2021 11:56 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 20 jan 2021 20:19 #1246241

Joop66 schreef :
Rinus schreef :
Vaanstandschroef kan ook, kost geen ruimte.

Klopt. Zijn nog veel duurder.

600 piek voor een schroef komt mij voor als een redelijk bekend bedrag. Misschien kun je kijken of je een aluminium schroef kunt vinden? Als je overwegend op zoet vaart, en een goede anode monteert, kan dat best. VP heeft die wel gemaakt voor de saildrive.

De reden waarom je dat misschien toch moet overwegen: je gooit heel veel van je motorvermogen weg als de schroef niet klopt. Zeg maar net als je auto rijden in de verkeerde versnelling. Te zwaar en de motor komt niet op toeren, te licht en hij levert niet zijn volledige koppel bij max toerental.

Ideaal is als de motor bij een paaltrek net niet op toeren komt, en als je vaart, net wel.

IN het verleden heb ik eens wat documentatie bij elkaar gezocht:

drive.google.com/drive/folders...V4R300-3?usp=sharing

Heeft voor mij gewerkt.

Dank je wel voor je/jullie reacties. De motor, schroefas(koker) zijn nog niet vast gemonteerd. Ik ga nog eens uitmeten wat ik eventueel nog aan speling kan vinden. Hoe het na alle veranderingen gaat gedragen is niet bekend, wellicht raadzaam om de huidige schroef te laten uitlijnen en terug te plaatsen en uittesten hoe deze zich dan gedraagt. In het ergste geval zal de boot weer uit het water moeten om een andere schroef te monteren.

Edit; buitenom dat de motor een stuk rechter staat, bleek ook dat hij uit de loodlijn stond. De schroef stond circa 15 mm teveel naar sb. Uit de scheg was een stuk uitgefreesd om de schroefas te kunnen plaatsen. De scheg is later weer gerepareerd.
Laatst bewerkt: 20 jan 2021 20:25 door Franck846.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 20 jan 2021 20:26 #1246244

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 20 jan 2021 20:36 #1246245

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7836
Wat mogelijk nog een optie is: laat je huidige schroef bijwerken. Schijnt te kunnen.

www.schravenbv.com
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 20 jan 2021 20:40 #1246250

Joop66 schreef :
Wat mogelijk nog een optie is: laat je huidige schroef bijwerken. Schijnt te kunnen.

www.schravenbv.com


Dat klopt, ik heb hier contact over gehad met Jooren uit Dordrecht, kosten 100€. Dat viel mij mee erg mee om te proberen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 20 jan 2021 20:45 #1246253

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 7836
Zorg er wel voor dat je je sommetjes goed gedaan hebt, voor je hen op pad stuurt!!!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 20 jan 2021 21:20 #1246272

Jooren heeft mij in een ver verleden goed geholpen met het aanpassen van de bestaande schroef op het hogere motorvermogen van een nieuw geplaatste motor. Dit terwijl een ander bedrijf op dit vlak gezegd had dat dit niet kon om dat de spoed verstelling te groot zou zijn. Was naar hen toe gevaren voor een nieuwe schroef en ze stuurden mij met de verbeterde oude schroef naar huis. Schroef heeeft daarna nooit problemen gegeven en deed wat er beloofd was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 20 jan 2021 21:23 #1246277

Herman Hartman schreef :
Jooren heeft mij in een ver verleden goed geholpen met het aanpassen van de bestaande schroef op het hogere motorvermogen van een nieuw geplaatste motor. Dit terwijl een ander bedrijf op dit vlak gezegd had dat dit niet kon om dat de spoed verstelling te groot zou zijn. Was naar hen toe gevaren voor een nieuwe schroef en ze stuurden mij met de verbeterde oude schroef naar huis. Schroef heeeft daarna nooit problemen gegeven en deed wat er beloofd was.

Hier ook goede ervaring met Jooren...
Vakmensen, die weten waar ze mee bezig zijn. En kunnen een eventuele geleverde schroef (of de oude) netjes de spoed aanpassen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 21 jan 2021 22:45 #1246551

De firma Kramer in Nieuw-Vennep kan je prima adviseren, doorrekenen en alles voor je verzorgen.
Laatst bewerkt: 21 jan 2021 22:46 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Twijfel; 13 inch of 12 inch schroef 22 jan 2021 09:15 #1246585

Jollenbaas schreef :
De firma Kramer in Nieuw-Vennep kan je prima adviseren, doorrekenen en alles voor je verzorgen.


Dank je voor de tip!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.338 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl