Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: vaste schroef of max prop

vaste schroef of max prop 28 feb 2021 19:26 #1257672

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Hier ook een Maxprop bezitter. Onder zeil heerlijk. Wel opnieuw moeten leren omgaan met de boot de motor, ik kreeg juist wat minder wielwerking tov de vaste.

+ minder weestand onder zeil, minder geluid omdat de schroefas niet meer mee draait.
+ mogelijk tot spoed bijstellen, altijd handig.
+ veel power achteruit omdat het blad dan omdraait

- Echter breng je wel weer onderdeel dat onderhevig is aan slijtage op je boot. Maxprop slijten op ten duur. Ze krijgen speling en gaan dan rammelen, vooral bij lage toerentallen. Dat voelt niet lekker ;) Revisies zijn niet goedkoop. Dus kijk ff naar de speling.
- iets minder efficient dan een vaste schroef je dus verliest een beetje vermogen

Met andere woorden: lekker proberen of ie niet rammelt, met deze schroef je ideale spoed uitzoeken maar je vaste schroef nog niet weggooien ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 08:58 #1257817

AndreAzuree schreef :
klopt! ik heb wel eens een engelse test gezien met dezelfde resultaten. Het ontloopt elkaar niet zo veel, behalve als je het vergelijkt met een vaste schroef. Dat is een echte rem! Ik deel je ervaringen mbt de Radiche. Die is niet duur, en werkt gewoon erg goed. Ik had er ééntje onder mijn vorige boot.

Die engelse test heb ik ook wel voor je . Ik neem aan dat je deze bedoelt:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...N1k/view?usp=sharing
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 10:07 #1257839

Ook een beetje diminishing returns natuurlijk. Ik ken de verhoudingen niet maar ik kan me voorstellen dat een vaste schroef een significant deel van de totale weerstand van de boot uitmaakt, dan scheelt daar 90% afhalen enorm.
van die overgebleven 10% nog eens de helft afhalen is dan 'veel' tov de weerstand van de scroef maar weinig tov de totale weerstand.

Stel dat de weerstand van de boot W is, vaste schroef ook W, dus totaal 2W.
Vaanstand W/10 : totaal 1.1W
Klap W/20 (dus nog eens de helft) maar totaal 1.05W

dus ondanks dat het verschil tussen vaan en klap een factor 2 is scheelt het niet zoveel meer op het totaal, minder dan 5%.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 10:10 #1257842

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Natuurlijk is weerstand op de 0,000 berekenen leuk maar de voordelen van een vaanstand t.o.v. een klapper zijn groter dan dat. Heb je er ooit mee gevaren dan wil je echt niet meer anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 10:20 #1257844

BobG schreef :
daan1508 schreef :
Hangt er vanaf! Is die vaste schroef precies de goede maat?

ja is de goeie maat, kwam met de motor, die max prop zit op de boot, wat te doen

Je stelt de vraag omdat je niet tevreden bent met de Max prop die er nu onder zit, als ik het goed begrijp. Wat is het probleem ?
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 10:31 #1257848

  • BobG
  • BobG's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 572
ik heb geen probleem, er zit nu een max prop onder, echter ga ik de motor wisselen die geleverd werd met een vaste schroef, dus mijn vraag was wat te doen.
De max prop ziet er nog als nieuw uit, dus ik denk dat ik die er eerst onder laat, als ik teveel vermogen ga missen gooi ik die vaste schroef er wel onder.
thx allen alvast voor het meedenken.
Ik moet nog even in de cijfers duiken van Ad en ook de spoed instellen heb ik nog geen idee van
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 11:10 #1257862

Waarom werd die motor eigenlijk met een schroef geleverd? Is niet echt een normale gang van zaken als je een motor koopt.
Kan het zijn dat hij uit een andere boot komt of daar oorspronkelijk voor bedoeld was maar nooit is geplaatst?
In beide gevalen moet je zeker eerst gaan rekenen wat het beste en snelste gaat met Vicprop want de kans dat de huidige afstelling precies klopt voor jouw boot met de nieuwe motor is niet zo groot en even rekenen is 10 minuten werk. Scheepsgegevens kun je vrijwel altijd goed vinden op sailboatdata.
Dan wordt ook duidelijk of en waarop je de Maxprop moet afstellen a.h.v. de gegevens die daarvoor beschikbaar zijn.Zie manual: progressing.no/wp-content/uplo...-Easy-Whisper-bm.pdf
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 11:12 #1257863

Yellow Boat schreef :
AndreAzuree schreef :
klopt! ik heb wel eens een engelse test gezien met dezelfde resultaten. Het ontloopt elkaar niet zo veel, behalve als je het vergelijkt met een vaste schroef. Dat is een echte rem! Ik deel je ervaringen mbt de Radiche. Die is niet duur, en werkt gewoon erg goed. Ik had er ééntje onder mijn vorige boot.

Die engelse test heb ik ook wel voor je . Ik neem aan dat je deze bedoelt:
drive.google.com/file/d/0B0vn-...N1k/view?usp=sharing
Ad

ja, die inderdaad!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 11:13 #1257864

Bas van Dijk schreef :
Ook een beetje diminishing returns natuurlijk. Ik ken de verhoudingen niet maar ik kan me voorstellen dat een vaste schroef een significant deel van de totale weerstand van de boot uitmaakt, dan scheelt daar 90% afhalen enorm.
van die overgebleven 10% nog eens de helft afhalen is dan 'veel' tov de weerstand van de scroef maar weinig tov de totale weerstand.

Stel dat de weerstand van de boot W is, vaste schroef ook W, dus totaal 2W.
Vaanstand W/10 : totaal 1.1W
Klap W/20 (dus nog eens de helft) maar totaal 1.05W

dus ondanks dat het verschil tussen vaan en klap een factor 2 is scheelt het niet zoveel meer op het totaal, minder dan 5%.

ja, helder, dank je voor het rekenvoorbeeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 11:19 #1257869

holtere schreef :
Natuurlijk is weerstand op de 0,000 berekenen leuk maar de voordelen van een vaanstand t.o.v. een klapper zijn groter dan dat. Heb je er ooit mee gevaren dan wil je echt niet meer anders.

Wat vind jij eigenlijk de grote voordelen van een vaan-stand t.o.v. van een klapschroef? ( misschien ook relevant voor TS)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 11:51 #1257888

Als je nou echt wat moois wilt , neem dan een Autoprop( www.bomarine.net/voortstuwing/autoprop.html ) Die regelt zelf de spoed naar gelang het vermogen wat er nodig is en gaat ook in vaanstand als je motor uit staat. Weerstand is ongeveer hetzelfde als van de maxprop ( zie test) . Natuurlijk wel weer een paar honderd Euri duurder.
Ad
Laatst bewerkt: 01 mrt 2021 11:52 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 12:45 #1257910

  • Arcadia
  • Arcadia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2844
AndreAzuree schreef :
Wat vind jij eigenlijk de grote voordelen van een vaan-stand t.o.v. van een klapschroef? ( misschien ook relevant voor TS)

De prestatie bij achteruit varen, ook als het langzaam moet.
privé: www.sailingarcadia.nl
zeilclub: www.czt.nl, voor schippers én opstappers
Religie is de oudste complottheorie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 13:14 #1257925

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Inderdaad, achteruit varen gaat top met een Maxprop.
Maar ook:
Die berekeningen zijn leuk maar ik heb er door ervaring nul vertrouwen in. Bij ons waren het er drie en alle drie verschillend en alle drie fout. Gemaakt door "respectabele" rekenaars voor een boot waarvan er meer dan 14 of 1500 van verkocht zijn.
De berekening komt ook zonder garantie dat zou genoeg moeten zeggen. Je geeft een fout berekende schroef echt niet zomaar weer terug zonder dat het je pijn doet.
Bij Maxprop of andere vaanstand kun je de spoed verstellen en je voorstuwing tunen zoals je hem zelf in gedachten hebt. Tikje meer of een tikje minder, net zoals je wilt.
Het kost wat maar je kunt er dan nog alle kanten mee op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 14:19 #1257953

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ik kan dat bevestigen. Bij het inbouwen van de nieuwe motor de Maxprop die al bij de boot was hergebruikt.
Dat ging niet zo lekker, moest veel teveel gas geven om een beetje op snelheid te komen.
Maxprop bijgesteld en nu loopt het als een zonnetje. Ik ben erg blij met die instelmogelijkheid. Daarnaast is achteruit varen echt geweldig met de Maxprop, geeft haast nog meer power dan vooruit, wat bij aanleggen best wel eens fijn kan zijn.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 14:34 #1257957

ErikSnel schreef :
Ik kan dat bevestigen. Bij het inbouwen van de nieuwe motor de Maxprop die al bij de boot was hergebruikt.
Dat ging niet zo lekker, moest veel teveel gas geven om een beetje op snelheid te komen.
Maxprop bijgesteld en nu loopt het als een zonnetje. Ik ben erg blij met die instelmogelijkheid. Daarnaast is achteruit varen echt geweldig met de Maxprop, geeft haast nog meer power dan vooruit, wat bij aanleggen best wel eens fijn kan zijn.

Mogelijk is de slip van de maxprop o.a. door de speciale vorm van de bladen wat hoger , Niet erg als de diameter en de spoed daarop zijn aangepast maar daardoor is het heel goed mogelijk dat je met Vicprop een te geringe spoed berekend omdat die rekent met een vaste waarde voor de spoed, ik neem aan die van hun schroeven.Gevolg is een lagere snelheid bij een bepaald toerental en meer toeren nodig om dezelfde snelheid te halen omdat de motor anders zijn vermogen niet kwijt kan aan het water.
Jouw constatering klopt daar in ieder geval precies mee.
Dan moet je de boel dus door Maxprop zelf laten berekenen , die kunnen dat vast wel.
Ad
Laatst bewerkt: 01 mrt 2021 14:36 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 14:38 #1257960

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16764
Mogelijk is de slip van de maxprop o.a. door de speciale vorm van de bladen wat hoger , Niet erg als de diameter en de spoed daarop zijn aangepast maar daardoor is het heel goed mogelijk dat je met Vicprop een te gerige spoed berekend omdat die rekent met een vaste waarde voor de spoed.Gevolg is een lagere snelheid bij een bepaald toerental en meer toeren nodig om dezelfde snelheid te halen omdat de motor anders zijn evrmogen niet kwijt kan aan het water.
Jouw constatering klopt daar in ieder geval precies mee.
Dan moet je de bpek dus door Maxprop zelf laten berekenen , die kunnen dat vast wel.
Ik zeg pas dat berekeningen kloppen als ze garantie geven en zonder discussie en met gesloten beurs omruilen. Inclusief het takelen natuurlijk.
Tot die tijd bouw ik liever wat garanties in. Het is een dure gok ondanks dat sommigen roepen dat het bij hun precies klopt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 14:48 #1257962

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7068
Ja zeker, klopt. Het is een duur apparaat, als je het nieuw zou moeten kopen.
Die van ons zat al bij de boot, dus juist mooi dat die aangepast kon worden!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 01 mrt 2021 17:25 #1258006

Wanneer de eindreductie van de kk vergelijkbaar is en Max toerental is de huidige spoed een mooi startpunt.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

vaste schroef of max prop 02 mrt 2021 07:41 #1258179

Ik heb dezelfde ervaring: Maxprop spoed uitgerekend, ingesteld. Is al 2 keer weer bijgesteld, en moet eigenlijk nog een tandje. Dus die berekeningen zijn niet zaligmakend en dat is dan wel een voordeel van instelbaar.

Verder super tevreden (over van vaste 3 blads). Zeil sneller (het scheelt bij mij ZEKER 0.5 kts, meestal meer, zeker met licht weer, en in de wedstrijden merken we ook minder 'rem' bij overstag). Het voor ons op de woensdagavond wedstrijd het verschil tussen 'laatste, wat ik ook doe' en 'meedoen in het veld' wat het een stuk leuker maakt want nu ligt het echt aan hoe WIJ varen.

En super op de motor, vooruit en achteruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.149 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl