Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 25 mrt 2021 07:41 #1266142

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 1338
Ja, of TS wil graag bij toerental X iets meer snelheid van de boot.
Dat rijmt met zijn vraag of er een keerkoppeling is met overbrenging minder dan 2:1 (voor de nieuwe motor dan).
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met Arona AD186, zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 25 mrt 2021 10:47 #1266246

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
daan1508 schreef :
Ja, of TS wil graag bij toerental X iets meer snelheid van de boot.
Dat rijmt met zijn vraag of er een keerkoppeling is met overbrenging minder dan 2:1 (voor de nieuwe motor dan).
Dit bedoelde ik inderdaad. Maar ik weet voorlopig genoeg nu. Allemaal bedankt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 27 mrt 2021 11:31 #1266911

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Wimwer schreef :
De albin O2 keer koppeling heeft een 1:1 overbrenging. De Farymannn draait maximaal 1800 toeren.
Als ik dus een nieuwe motor neem die 3600 toeren kan draaien met een nieuwe keerkoppeling die bijvoorbeeld 1;2 is vaart de schuit dus precies even snel!
Van mij mag hij wel iets sneller. Zijn er nog nieuwe keer koppelingen die minder dan 2;1reductie hebben?

Ter aanvulling: De Farymann draait maximaal 1500 toeren!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 27 mrt 2021 18:08 #1267029

nicos schreef :
Zomaar de bedieningshendel omdraaien lijkt me geen optimale oplossing om de draairichting van je schroefas aan te passen aan een bestaande schroef. Want bij mijn keerkoppeling, en ik denk bij de meeste, is de reductie in vooruit anders dan in achteruit.
Precies! En niet alleen dat, keerkoppelingen zijn in hun acheruit ook veel minder solide gebouwd als in hun vooruit. Dus als je altijd achteruit zou varen dan slijt je keerkoppeling schrikbarend snel.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 27 mrt 2021 19:01 #1267048

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Ik heb niet alle reacties gelezen, dus wellicht is een deel van wat ik zeg al eerder genoemd.

Als je huidige schroef linksdraaiend is (gezien, staand achter het schip en de schroef vooruit draaiend) zal dat bij bijna alle koppelingen betekenen dat ze in de achteruit moeten draaien.
De meest verkochte koppeling op kleine motoren is een TMC40, deze koppelingen zijn al niet de meest solide. Volgens de manual is het maximale vermogen (in de pleziervaart) wat deze koppeling mag overbrengen 26Kw bij 3600 toeren. Continue bedrijf zakt dit zelfs tot 17Kw bij 2300toeren. Gebruik je de koppeling achteruit om vooruit te varen dan mag deze maar voor maximaal 1/3 belast worden. Dat betekend dus dat deze koppeling MAXIMAAL 8,5Kw mag overbrengen in de achteruit.
Daarbij is bij bijvoorbeeld de TMC40 alleen de overbrenging in de vooruit te kiezen 1,45 ; 2,00 of 2,60 op 1. Achteruit is altijd 2,13 op 1.

Mijn advies zou zijn om, als je toch voor een nieuwe motor gaat, meteen een juiste bijpassende schroef te monteren.

Mocht je dat echt niet willen, zijn er wel mogelijkheden, maar het is niet heel gebruikelijk en misschien maak je het jezelf dan onnodig moeilijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 27 mrt 2021 19:01 #1267049

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3987
Nachtvlinder schreef :
Hoe wordt de draairichting gedefinieerd eigenlijk?

Om het allemaal lekker verwarrend te maken, gezien tegen over het vliegwiel en daar komt de verwarring vandaan, kleine motortjes hebben die nog wel eens aan de voorzijde waar de rest deze aan de achterkant van de motor heeft.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 27 mrt 2021 20:06 #1267078

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Oke, dus dan zit het toch weer anders dan ik dacht...
De huidige schroef is linksdraaiend.
De meeste motoren zijn rechtsdraaiend.
Geen probleem, echter de meeste huidige keerkoppelingen draaien de draairichting dus om. In de vooruit.

Immers we hebben een rechts draaiende motor. Van achter gezien links draaiend. Daar maakt de keerkoppeling in de vooruit dan een rechts draaiende as van....

Dit alles voor kleine scheepsdiesels.

Dus als ik per se de links draaiende schroef wil behouden moet ik een keerkoppeling vinden die in de vooruit de draairichting niet omdraait of een motor die linksom draait, van voor af gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 17 nov 2022 13:36 #1438379

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
MSA koppelingen die achter de Volvo 2000 serie stonden draaiden ook linksom op de uitgaande as.
Als het een nieuwe motor is dan is het maar de vraag of het past, maar soms is een nieuwe motor eigenlijk een tweedehandse en dan zijn er best nog veel van dit type te vinden.

In ieder geval hebben alle Volvo Penta en Yanmar saildrives een linksdraaiende schroef nodig . De Selva saildrives van de Nanni's echter een rechtsdraaiende.
Ad

Helaas heb ik geen saildrive nodig. Volvo Penta motoren blijken bij navraag ook een rechtom draaiende schroef nodig te hebben.
Of ik ga voor een motor die een linksom draaiende schroef nodig heeft of een keerkoppeling die de draairichting niet omdraait.
Een keerkoppeling continu in de achteruit laten varen lijkt me ook geen nette oplossing.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 17 nov 2022 13:46 #1438381

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
De bukh heeft ook een rechtsom draaiende propeller nodig...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 17 nov 2022 14:53 #1438394

Wimwer schreef :
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
MSA koppelingen die achter de Volvo 2000 serie stonden draaiden ook linksom op de uitgaande as.
Als het een nieuwe motor is dan is het maar de vraag of het past, maar soms is een nieuwe motor eigenlijk een tweedehandse en dan zijn er best nog veel van dit type te vinden.

In ieder geval hebben alle Volvo Penta en Yanmar saildrives een linksdraaiende schroef nodig . De Selva saildrives van de Nanni's echter een rechtsdraaiende.
Ad

Helaas heb ik geen saildrive nodig. Volvo Penta motoren blijken bij navraag ook een rechtom draaiende schroef nodig te hebben.
Of ik ga voor een motor die een linksom draaiende schroef nodig heeft of een keerkoppeling die de draairichting niet omdraait.
Een keerkoppeling continu in de achteruit laten varen lijkt me ook geen nette oplossing.

Pas op Wimver, als je een nieuwe motor erin legt, kan het zijn dat je het best een nieuwe schroef kunt plaatsen.

Huidige schroef behouden kan als de draairichting èn max toerental op schroefas gelijk houden als bij vorige motor. Dit is afhankelijk van de combinatie van de motor en KK. Hierbij ga ik er van uit dat de schroef goed gekozen was voor de combinatie van oude motor en KK.
  • Max toerental motor hoger of lager dan oude motor -> overbrenging in KK aanpassen zodat deze op de schroefas hetzelfde is als voorheen, of andere schroef monteren (andere spoed/diameter)
  • Draai richting op schroefas anders -> KK ombouwen (kan soms), andere KK of andere schroef
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 17 nov 2022 15:33 #1438405

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1399
ff gegevens in voeren op klapschroef.nl en dan weet je precies welke schroef je nodig heb.
Een nieuwe schroef is veel goedkoper dan KK of motor.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 17 nov 2022 15:49 #1438413

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8003
Wimwer schreef :
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
MSA koppelingen die achter de Volvo 2000 serie stonden draaiden ook linksom op de uitgaande as.
Als het een nieuwe motor is dan is het maar de vraag of het past, maar soms is een nieuwe motor eigenlijk een tweedehandse en dan zijn er best nog veel van dit type te vinden.

In ieder geval hebben alle Volvo Penta en Yanmar saildrives een linksdraaiende schroef nodig . De Selva saildrives van de Nanni's echter een rechtsdraaiende.
Ad

Helaas heb ik geen saildrive nodig. Volvo Penta motoren blijken bij navraag ook een rechtom draaiende schroef nodig te hebben.
Of ik ga voor een motor die een linksom draaiende schroef nodig heeft of een keerkoppeling die de draairichting niet omdraait.
Een keerkoppeling continu in de achteruit laten varen lijkt me ook geen nette oplossing.
Een keerkoppeling draait volgens mij altijd de draairichting om. Standaard 2 assen (ingaande af draait zoals de motor. Uitgaande as dus tegengesteld. Achteruit via een tussenas (dus weer gelijk aan de draairichting van de motor). Zo zit het bij mijn Kanzaki (Yanmar) tenminste.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 17 nov 2022 15:49 #1438414

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Natuurlijk, een nieuwe schroef kan net zo makkelijk maar...
Achter mijn huis is een sloot waar de maaiboot nooit komt en de waterplanten uitbundig groeien. Op mijn motorschuit heb ik nu een geweldige anti-wierschroef die ik dus eigenlijk wil behouden. Met een normale schroef moet ik elke 50 meter stoppen om de schroef leeg te halen.
Dus ik ben de mogelijkheid aan het uitzoeken of dat zou kunnen om de anti-wierschroef te behouden.
De huidige motor draait maximaal 1500 toeren en de uitgaande as komt van de nokkenas dus die draait maar maximaal 750 toeren.
Als er een moderne motor op komt van bijvoorbeeld 3600 toeren met een 2:1 reductie op de keerkoppeling kan de uitgaande as 1800 toeren draaien. Dat is niet de bedoeling maar dan kan ik wel met lage toerentallen van de motor "rustig" varen. Mocht de schuit gaan planeren ga ik gewoon terug in toerentallen.

Lekker rustig varen met de huidige schroef, dat is dus de bedoeling. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 17 nov 2022 15:54 #1438416

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Oude keerkoppelingen (jaren 50?) Zoals Albin O21 of Rijsdijk draaien de richting niet om. Die gaan 1:1 vooruit of achteruit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 18 nov 2022 09:51 #1438595

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Kijk maar eens bij TMC (Twindisc) keerkoppelingen (Allpa): vooruit (twee tandwielen overbrenging) wordt de draairichting omgekeerd. Achteruit (drie tandwielen overbrenging) mag permanent als vooruit gebruikt worden. TMC geeft nauwkeurig op tot welk vermogen/koppel dit is toegestaan, en vanaf welk punt er extra gekoeld moet worden. Bij sommige reducties zijn vooruit/achteruit gelijk, bij sommige niet, maar ook dit wordt keurig opgegeven.
Ik neem aan dat andere koppelingfabrikanten deze dingen ook opgeven.
Eerlijk gezegd zie ik het probleem niet, ga gewoon uit van wat de fabrikanten opgeven - alles kan!
Achteruit wordt wat meer warmte ontwikkeld - drie ipv twee tandwielen vermogensoverdracht. Verschil is niet schokkend, en extra koeling wordt bij TMC gedaan door een (standaard) koelwaterpijp die in de koppeling gemonteerd kan worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 18 nov 2022 12:39 #1438652

Wimwer schreef :
Natuurlijk, een nieuwe schroef kan net zo makkelijk maar...
Achter mijn huis is een sloot waar de maaiboot nooit komt en de waterplanten uitbundig groeien. Op mijn motorschuit heb ik nu een geweldige anti-wierschroef die ik dus eigenlijk wil behouden. Met een normale schroef moet ik elke 50 meter stoppen om de schroef leeg te halen.
Maar maakt werkelijk niemand meer een vergelijkbare schroef?
Dus ik ben de mogelijkheid aan het uitzoeken of dat zou kunnen om de anti-wierschroef te behouden.
De huidige motor draait maximaal 1500 toeren en de uitgaande as komt van de nokkenas dus die draait maar maximaal 750 toeren.
Als er een moderne motor op komt van bijvoorbeeld 3600 toeren met een 2:1 reductie op de keerkoppeling kan de uitgaande as 1800 toeren draaien. Dat is niet de bedoeling maar dan kan ik wel met lage toerentallen van de motor "rustig" varen. Mocht de schuit gaan planeren ga ik gewoon terug in toerentallen.

Lekker rustig varen met de huidige schroef, dat is dus de bedoeling. :)
Nogmaals: let op! Die gedachtengang gaat niet zomaar op. Bij vergelijkbaar vermogen tussen oude en nieuwe motor, zal je de nieuwe motor al snel overbelasten en zal de 1800 toeren niet eens kunnen halen. De schroef is ongeschikt.

Als de motor enorm veel zwaarder is dan je huidige motor, dan kan dit wel werken, hoewel ik vermoed dat je het dan hebt over een factor >2 keer zo sterk als je 1800tpm wilt halen. Maar de 3600 zul je dan nog niet halen en gooi je dus al die extra PK's tussen 1800 en 3600tpm weg.

Wil je (sporadisch) die 3600tpm kunnen halen, dan heb je een nog enorm veel zwaardere motor nodig. Dit vooral omdat je de boot dan in plané moet zijn te krijgen.

Het zou me verbazen dat het prijsverschil voor die enorm zwaardere motor niet te compenseren is met een nieuwe schroef die erg geschikt is voor wier.

Ik zou voordat je iets gaat bestellen eerst even wat advies inwinnen bij wat professionals.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 18 nov 2022 12:43 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 19 nov 2022 17:49 #1438927

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Goed punt, de nieuwe motor zal inderdaad 2 maal zoveel vermogen moeten hebben!
De huidige motor is 10 pk.
Ik verleg mijn zoektocht nu naar een andere keerkoppeling of toch maar een andere schroef ipv een anders draaiende motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.299 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl