Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 12:13 #1265613

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Binnenkort komt er een nieuwe motor in mijn tuindersvlet.
Eigenlijk wil ik de schroef behouden want op deze schuit zit een hele mooie anti wier schroef.
Alleen is dit een schroef die linksom draait, farymann D 10 motor.

Nu heb ik al veel gezocht maar het lijkt wel of alle nieuwe motoren rechtsom draaien. Bijvoorbeeld Beta marine, vetus.

Zijn er ook nieuwe motoren die linksom draaien? (schroef draait linksom achterop gezien)
(of is er ergens een mooi overzicht?)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 12:24 #1265616

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Het hangt wat van je keerkoppeling af. Anders kun je eenvoudig de bedieningshandel aanpassen. Achteruit wordt dan vooruit.

Had dit ooit met mijn draaiblad schroef. Verkeerd in elkaar gezet (een beetje dom natuurlijk).

Vooruit inschakelen was toen achteruit varen geworden.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 12:26 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 12:34 #1265619

  • Aad77
  • Aad77's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 697
Klopt: alle (mij bekende) motoren zijn rechtsdraaiend - ook de Farymann.
Linkse of rechtse schroef hangt af van de keerkoppeling.
Normaal keren de meeste keerkoppelingen in vooruit de draairichting om, omdat er dan maar twee tandwielen het vermogen overbrengen wat het beste rendement geeft (vooropgesteld dat er ook reductie is, maar zonder reductie wordt het schroefrendement zo slecht dat dit geen serieuze rol meer speelt).
Bij veel keerkoppelingen mag de achteruit permanent als vooruit gebruikt worden (bij voorbeeld TMC), maar dat geeft wat meer warmteontwikkeling, en de fabrikant geeft aan tot welk vermogen/koppel dit is toegestaan en of er extra koeling nodig is.
De vermogensreductie is meestal in de orde van zo'n 80%, maar dat wordt altijd keurig aangegeven.
En nog even ten overvloede voor alle zekerheid: draairichting motor is van voor naar achter gezien, draairichting schroef is van achter naar voor gezien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 13:16 #1265624

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
MSA koppelingen die achter de Volvo 2000 serie stonden draaiden ook linksom op de uitgaande as.
Als het een nieuwe motor is dan is het maar de vraag of het past, maar soms is een nieuwe motor eigenlijk een tweedehandse en dan zijn er best nog veel van dit type te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 13:23 #1265626

Hoe wordt de draairichting gedefinieerd eigenlijk?
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 13:28 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 13:31 #1265630

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Van achteraf kijkend naar voren bij vooruit varen.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 13:36 #1265632

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Vanaf van voren, vanaf het vliegwiel gezien, rechtsom (= met de klok mee) en linksom (in tegenstelde richting.

Voor de schroef is het altijd vanaf achter de boot staande gezien.

Is wat verwarrend, maar zo wordt het in de praktijk aangegeven.

Dus bij een rechtsom draaiende motor met een directe overbrenging is de schroef linksdraaiend.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 13:39 door brambo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 14:39 #1265645

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Hartelijk dank voor jullie snelle antwoorden.
Ik had niet begrepen dat bij een linksdraaiende schroef een rechtsdraaiende motor moet!

Het grappige is dat mijn oude Farymann dus rechtsdraaiend is... Als je voor de motor staat, en naar de schroef kijkt draait de uitgaande as dus rechtsom maar het vliegwiel wat voor aan de motor hangt draait dan wel weer linksom!

Er hangt een Albin O2 keerkoppeling achter de Farymann maar als ik een nieuwe motor neem gaat die keerkoppeling er natuurlijk ook uit (stokoud) en heb ik dus gewoon een rechtdraaiende motor nodig, voor mijn linksdraaiende anti wier schroef.
De Albin O2 keerkoppeling heeft geen reductie. Als de reductie bij een nieuwe keerkoppeling er bij staat geldt dit dan dus voor vooruit en achteruit varen?
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 14:47 door Wimwer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 15:07 #1265647

Nachtvlinder schreef :
Hoe wordt de draairichting gedefinieerd eigenlijk?

WADnWIND schreef :
Van achteraf kijkend naar voren bij vooruit varen.

brambo schreef :
Vanaf van voren, vanaf het vliegwiel gezien, rechtsom (= met de klok mee) en linksom (in tegenstelde richting.


Wat is het nu?? Draairichting schroef dus van achter gezien wanneer vooruitvatend.

Ik doelde op draairichting motor:
-vooruit kijkend?
-achteruit kijkend?
-vanaf vliegwielzijde
-naar vliegwielzijde kijkend??

Maar de motor,
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 15:08 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 15:09 #1265649

HPV schreef :
MSA koppelingen die achter de Volvo 2000 serie stonden draaiden ook linksom op de uitgaande as.
Als het een nieuwe motor is dan is het maar de vraag of het past, maar soms is een nieuwe motor eigenlijk een tweedehandse en dan zijn er best nog veel van dit type te vinden.

In ieder geval hebben alle Volvo Penta en Yanmar saildrives een linksdraaiende schroef nodig . De Selva saildrives van de Nanni's echter een rechtsdraaiende.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 15:19 #1265653

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7275
Wimwer schreef :
Hartelijk dank voor jullie snelle antwoorden.
Ik had niet begrepen dat bij een linksdraaiende schroef een rechtsdraaiende motor moet!

Het grappige is dat mijn oude Farymann dus rechtsdraaiend is... Als je voor de motor staat, en naar de schroef kijkt draait de uitgaande as dus rechtsom maar het vliegwiel wat voor aan de motor hangt draait dan wel weer linksom!

Er hangt een Albin O2 keerkoppeling achter de Farymann maar als ik een nieuwe motor neem gaat die keerkoppeling er natuurlijk ook uit (stokoud) en heb ik dus gewoon een rechtdraaiende motor nodig, voor mijn linksdraaiende anti wier schroef.
De Albin O2 keerkoppeling heeft geen reductie. Als de reductie bij een nieuwe keerkoppeling er bij staat geldt dit dan dus voor vooruit en achteruit varen?

Ja, mits de overbrenging direct is. Met een reductie ertussen kan het weer anders zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 15:37 #1265659

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5945
Yellow Boat schreef :
HPV schreef :
MSA koppelingen die achter de Volvo 2000 serie stonden draaiden ook linksom op de uitgaande as.
Als het een nieuwe motor is dan is het maar de vraag of het past, maar soms is een nieuwe motor eigenlijk een tweedehandse en dan zijn er best nog veel van dit type te vinden.

In ieder geval hebben alle Volvo Penta en Yanmar saildrives een linksdraaiende schroef nodig . De Selva saildrives van de Nanni's echter een rechtsdraaiende.
Ad

Bukh ook.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 16:07 #1265664

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
De albin O2 keer koppeling heeft een 1:1 overbrenging. De Farymannn draait maximaal 1800 toeren.
Als ik dus een nieuwe motor neem die 3600 toeren kan draaien met een nieuwe keerkoppeling die bijvoorbeeld 1;2 is vaart de schuit dus precies even snel!
Van mij mag hij wel iets sneller. Zijn er nog nieuwe keer koppelingen die minder dan 2;1reductie hebben?
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 18:23 door Wimwer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 16:34 #1265669

  • nicos
  • nicos's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 148
Zomaar de bedieningshendel omdraaien lijkt me geen optimale oplossing om de draairichting van je schroefas aan te passen aan een bestaande schroef. Want bij mijn keerkoppeling, en ik denk bij de meeste, is de reductie in vooruit anders dan in achteruit.
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 23 mrt 2021 18:33 #1265694

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Nachtvlinder schreef :
Nachtvlinder schreef :
Hoe wordt de draairichting gedefinieerd eigenlijk?

WADnWIND schreef :
Van achteraf kijkend naar voren bij vooruit varen.

brambo schreef :
Vanaf van voren, vanaf het vliegwiel gezien, rechtsom (= met de klok mee) en linksom (in tegenstelde richting.


Wat is het nu?? Draairichting schroef dus van achter gezien wanneer vooruitvatend.

Ik doelde op draairichting motor:
-vooruit kijkend?
-achteruit kijkend?
-vanaf vliegwielzijde
-naar vliegwielzijde kijkend??

Maar de motor,

Helaas is het zo dat beide methodes gebruikt worden om draairichting van de motor te benoemen.
Je zult dus bij de leverancier moeten informeren welke methode gebruikt wordt.
Volvo Penta benoemd de draairichting als je naar achteren(free end) kijkt.

Bij grote scheepsmotoren bepaald men de draairichting door achter tegen de motor(driving end) aan te kijken. Dit laatste is logisch want de draairichting van de schroef wordt ook gedefinieerd door er van achter tegen aan te kijken.
Laatst bewerkt: 23 mrt 2021 21:54 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 24 mrt 2021 07:55 #1265822

Wimwer schreef :
De albin O2 keer koppeling heeft een 1:1 overbrenging. De Farymannn draait maximaal 1800 toeren.
Als ik dus een nieuwe motor neem die 3600 toeren kan draaien met een nieuwe keerkoppeling die bijvoorbeeld 1;2 is vaart de schuit dus precies even snel!
Van mij mag hij wel iets sneller. Zijn er nog nieuwe keer koppelingen die minder dan 2;1reductie hebben?

Wat denk je daarmee te bereiekn ? Een snellere boot , nou vergeet dat maar . Eerder in tegendeel , een langzamere schroef zal eerder wat meer efficientie hebben omdat hij groter moet zijn en door het daarbij horende grotere bladoppervlak meer "grip" op het water krijgt . Zou je de schroef sneller laten draaien met dezelfde schroef dan is het mogelijke gevolg dat je de motor gaat overbelasten en daardoor niet meer zijn maximum toerental c.q. vermogen kunt bereiken wat dus de snelheid verlaagd.
Wil je echt het optimum bereiken dan moet je de juiste schroef (laten) uitrekenen en eventueel een nieuwe kopen als het nu niet klopt.
De afmetingen van een schroef zijn onlosmakelijk gekoppeld aan het schip , het vermogen van de motor en het toerental van je schroefas . Als dat goed is bereik je met eraan "sleutelen" eerder het tegendeel.
Ad
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 24 mrt 2021 09:58 #1265854

Als de nieuwe motor meer vermogen heeft en met andere reductie bv 2000 ipv 1800 rpm op (dezelfde) schroef kan bereiken, dan zal je meer vermogen naar de schroef overbrengen en de boot dus een hogere snelheid bereiken. Er vanuitgaande dat de tipspeed onder haar maximum blijft.

Verwacht er geen wonderen van, maar er zal in de meeste gevallen wel wat rek in zitten voor je tegen de beperkingen van de huidige schroef aan loopt.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 09:59 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 24 mrt 2021 11:10 #1265872

Nachtvlinder schreef :
Als de nieuwe motor meer vermogen heeft en met andere reductie bv 2000 ipv 1800 rpm op (dezelfde) schroef kan bereiken, dan zal je meer vermogen naar de schroef overbrengen en de boot dus een hogere snelheid bereiken. Er vanuitgaande dat de tipspeed onder haar maximum blijft.

Verwacht er geen wonderen van, maar er zal in de meeste gevallen wel wat rek in zitten voor je tegen de beperkingen van de huidige schroef aan loopt.

ja , maar dat betekent dan wel dat de motor die maar 1800 rpm haalt terwijl hij die 2000 moet kunnen halen een te grote schroef heeft en overbelast wordt. En ik denk dat dan een andere schrpef , zeker een vaste een stuk minder zal kosten dan een andere keerkopepling.
Nogmaals , motor//keerkoppeling , schrpef en boot moeten alledrie op elkaar zijn afgestemd om de beste resulaten te bereiken . Of je dat nou doet met het varieƫren van de keerkoppeling of met deschroef maakt op zich niet zoveel uit maar een groetre schroef heeft wel een wat hogeree efficientie(minder slip) waardoor je wat meer van je motorvermogen benutten kunt.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 24 mrt 2021 11:23 #1265876

Wie zegt dat de huidige motor die 1800 rpm haalt 2000 rpm zou moeten halen met de huidige schroef?

Verder eens hoor: als TS echt stappen wil zetten is het beter het hele zaakje opnieuw te berekenen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 24 mrt 2021 15:19 #1265961

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
madoc schreef :
de draairichting van de schroef wordt ook gedefinieerd door er van achter tegen aan te kijken.
Hoezo "ook"?

Logisch is om in de richting van de krachtoverbrenging te kijken. De motor drijft de schroefas aan dus je kijkt van motor naar as.

Bij een boormachine net zo: normale boren draaien rechtsom; je kijkt van motor naar uitgaande as of in dat geval de boor.

Als "schroefstandaard" is om er van achteren tegenaan te kijken dan is dat jammer, dan moet op een rechtsdraaiende as inderdaad een linksdraaiende schroef :laugh:
Niet heel erg logisch allemaal ;)
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 15:27 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 24 mrt 2021 15:51 #1265968

Uitervaring. .

Zelf net een nieuwe motor en laat ik nu ook een linksdraaiend schroef hebben?

Wel wat ik heb gedaan is de ouwe keerkoppling laten reviseren .
Deze op de nieuwe motor geplaats en dan ben je klaar.

Zeker omdat ik een hydraulische keerkoppling had met een 3op1 verhouding.
Deze was eigenlijk beter afgestemd op de nieuwe motor dan de keerkoppling die ze hadden met een rechtsdraaiend schroef.
Die was namelijk een mechanische keerkoppling.

Dus vraag gewoon even of je de ouwe keerkoppling kan laten reviseren .

Drinkwaard heb ik de mijne laten doen.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 24 mrt 2021 16:34 #1265981

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
Gijper schreef :
madoc schreef :
de draairichting van de schroef wordt ook gedefinieerd door er van achter tegen aan te kijken.
Hoezo "ook"?

Logisch is om in de richting van de krachtoverbrenging te kijken. De motor drijft de schroefas aan dus je kijkt van motor naar as.

Bij een boormachine net zo: normale boren draaien rechtsom; je kijkt van motor naar uitgaande as of in dat geval de boor.

Als "schroefstandaard" is om er van achteren tegenaan te kijken dan is dat jammer, dan moet op een rechtsdraaiende as inderdaad een linksdraaiende schroef :laugh:
Niet heel erg logisch allemaal ;)
Je begrijpt het volkomen ;)
En een boormachine is geen motor of een scheepsschroef.
Laatst bewerkt: 24 mrt 2021 16:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 24 mrt 2021 16:40 #1265985

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Nachtvlinder schreef :
Wie zegt dat de huidige motor die 1800 rpm haalt 2000 rpm zou moeten halen met de huidige schroef?

Verder eens hoor: als TS echt stappen wil zetten is het beter het hele zaakje opnieuw te berekenen.

Klopt. 1800 is gewoon max voor deze motor. Zelfs met gas dicht kan ik gewoon wegvaren. Motor is sterk zat.
Wel denk ik dat een grotere schroef inderdaad meer zoden aan de dijk zal zetten dan een keerkoppeling die sneller draait op de uitgaande as.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 24 mrt 2021 16:45 #1265988

Stel dat we een boot ook als voertuig benaderen vanuit de bestuurders positie gezien kijk je naar de boeg vooruit varende. Stel dat dit de standaard is. Ga dan eens kijken of je een links of rechts draaiende schroefas hebt wanneer de boel in zn vooruit staat. :whistle: denk ik zomaar.

Grt. Mark
Meten is weten.
Specialiseren is meer van minder weten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheepsdiesel links en rechtsdraaiend 25 mrt 2021 03:50 #1266121

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Wat bedoelt TS eigenlijk met een snellere vlet? Sneller in topsnelheid? Sneller op snelheid?
In het eerste geval zou je om te beginnen moeten kijken wat het maximum is dat het rompje gaat lopen. Een tuindersvlet planeert niet, dus de waterlijnlengte bepaalt het maximum. Grote kans dat dat met het huidige (ontwerp)vermogen al gehaald wordt: een tuindersvlet heeft niet veel weerstand onder water...
In het tweede geval heb je eerder iets werkschroef-achtigs nodig, en dan kan een zwaardere motor nodig zijn om die schroef te trekken. Vereist een goede berekening van reductie en vooral de schroef.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.292 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl