Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Oorzaak pendelen toerental

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 01:49 #1268359

MD2020

Hieronder de koude start een paar weken terug. ‘s Nachts een graad of 5 geweest. Wat ik denk te zien:
-regulateur geeft overshoot op instelling: bij gas bijgeven schiet het toerental door om daarna stabiel te worden
-andersom loopt bij afnemen gas het toerental ver terug om daarna iets op te lopen en te stabiliseren
-wanneer je plotseling gas terugneemt naar stationair wordt toerental zo laag dat motor af slaat
-zonder handgas starten slaat motor direct aan en daarna af
-1:50 zie je het pendelen

Dit alles onbelast; belast haalt motor maar 1500-2000 rpm. Dit hoort in de box met zware schroef ~2700 te zijn. (Let niet op de kettingzaag van de buurman)


Na een paar minuten onbelast warmdraaien rond 1800 rpm: geen issues meer en directe reactie zonder overshoot op gashandel. Belast haalt motor haar normale toerental.


Dieselkachel pakt haar diesel direct na de gecombineerde waterafscheider uit de leidng naar de motor. Het viel mij al eerder op dat de leiding na lang stilstaan (maanden) of zeilen onder grote helling leeg lijkt te lopen. Kachel heeft dan meerdere startpogingen nodig. Nu startte de kachel wel, maar je ziet wel duidelijk lucht in de leiding (rechts het membraanpompje; links net uit beeld de kachel):


Wat is hier aan de hand:
-lucht?
-ander gedrag regulateur bij koude temp?
-oude olie?
-oude brandstof? Nee: in de recente tocht van Stellendam naar Friesland is de gehele tankinhoud ververst/verbruikt
-vuil fijnfilter (er is geen groffilter)?

Na deze filmpjes is:
-olie en oliefilter vervangen
-waterafscheider stukje afgetapt (geen water direct diesel)
-fijnfilter vervangen (niets aan te zien) en ontlucht

Afgelopen weekend nog heel even na koude start (secondenwerk) een issue maar motor haalt max vermogen en blijft vrijwel direct rustig stationair draaien.

Wat is dit nu geweest!? Wie herkent dit? Ik verdenk de inbouw van de kachel: waarom loopt die leiding leeg/terug? Heerst er onderdruk in de leiding naar de motor en zuigt de motor via de kachel lucht aan - het membraan pompje heeft toch 2 terugslagklepjes? Dan zou dit permanent moeten gebeuren!

Geen issue meer nu maar ik weet niet of dat komt doordat de lucht er nu uit is of de buitentemperatuur hoger ligt. Boot is verkocht inmiddels, maar wil hier toch meer van begrijpen...
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 06:21 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 06:08 #1268370

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6045
ik denk echt aan lucht
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 06:23 #1268371

...dat dan toevallig samenvalt met de koude start, dat de eerste minuten de lucht via de retour naar de tank ontlucht? Zou de verbinding naar de kachel dan de boosdoener zijn?
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 06:24 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 07:37 #1268390

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13404
Ooit het puls pompje van mijn kachel aangesloten op het voorfilter. Gaf problemen. Kachel ging uit als de motor hard liep. Oorzaak onderdruk in het voorfilter.

Maar verklaart niet jou probleem.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 08:56 #1268419

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
"Plakkerige" regelateur door koude olie.

Als het lucht zou zijn geweest, dan had hij helemaal niet zo gestart.
Of zo goed gedraaid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 09:13 #1268422

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7991
Nachtvlinder schreef :
...dat dan toevallig samenvalt met de koude start, dat de eerste minuten de lucht via de retour naar de tank ontlucht? Zou de verbinding naar de kachel dan de boosdoener zijn?
Kachel hoort op een eigen tankaansluiting. Lucht aanzuigen via de kachel is zeker een optie.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 09:47 #1268434

Pompje kachel mag sowiezo niet doorlaten richting tank lijkt mij. Zouden die klepjes enigszins doorlaten omdat ze vervuild zijn (zit geen filter tussen tank en dat pompje)? Kachel loopt wel prima als ie brandt. Samen met motor nooit geprobeerd.

Als het weer terugkomt en mijn boot zou zijn dan zou ik denk ik een extra zuigbuis op tank maken. Die klemmetjes en overgangen tussen rubber en PE slang zien er ook niet zo robuust uit als de perskoppelingen in de leidingvtussen tank en motor...

Koude olie? Ik gebruik de voorgeschreven minerale 15W40, net nieuw nu dus (maar was ook iets warmer weer afgelopen weekend). Waar stroomt die olie langs in regulateur? Die centrufugaaldingetjes draaien toch niet in de olie? Heeft een regulateur überhaupt onderhoud nodig? Staat niets in de manual...
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 10:07 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 09:55 #1268439

Sonador schreef :
"Plakkerige" regelateur door koude olie.

Als het lucht zou zijn geweest, dan had hij helemaal niet zo gestart.
Of zo goed gedraaid.

Maar in de periode van het pendelen haalde de motor z’n vermogen (wanneer belast) ook niet. Kan dat dan ook met olie te maken hebben (denk zelf eerder aan lucht bellen die net na de start terug gaan de tank in). Tis volgens mij ook niet zo dat er zoveel lucht naar de motor komt zoals bij leegvaren tank, maar meer belletjes zoals je in de PE leiding naar de kachel zag.

Advies als het terugkomt dan voorstellen als:
-pompje vernieuwen en kachel leiding nazien of (beter)
-eigen aansluiting kachel naar tank maken?

Als dat niet werkt verder zoeken naar wisselwerking regulateur met koude (dikke) olie? Ik zou huiverig zijn er zomaar 5W40 oid in te gooien. Zou een synthetische olie betere koude eigenschappen hebben?
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 10:05 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 10:33 #1268450

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
De aansluiting kachel is absoluut niet goed, dat moet zeker anders.

Maar het pendelen zelf komt puur van de regelaar af, vaak door te dikke olie (door kou).
15w40 is een prima olie voor in de zomermanden, wanneer je de boot het meeste gebruikt.
Als je de boot in de winter veel gebruikt, dan kan je wat minder dikke olie gebruiken, staat vast wel iets over in de handleiding.

De kleine luchtbelletjes zijn niet erg, dat doet mijn oude audi ook.
Zolang er maar voldoende brandstof in de pomp zelf zit, is het geen probleem.
Die lucht zal niet naar de verstuivers komen.

Wanneer het teveel lucht is wel natuurlijk, maar dan loopt hij ook veel beroerder dan dat hij doet op het filmpje. En zal afslaan horten en stoten etc.

Dat gekoppeld, dat je er nu geen last van hebt, ook wanneer de motor wat warmer is het euvel ook weg is. is 1 + 1 = 2 toch?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 10:39 #1268453

Het is ook geen probleem meer nu het wat warmer is - heb dit voorjaar de boot erg vroeg omgevaren, normaal vaar ik niet voor april :)

Stond mooi voor joker toen de ik vol trots de eerste kijkers (die de boot afgelopen weekend gekocht hebben) de koude start demonstreerde. Nouja: de compressie is in elk geval top, want ook toen (was echt een koude start, motor had 2 weken stil gestaan) was het het aanraken van de startknop voldoende. Een familielid van de kijkers die mee was en zelf ook een zeilboot had, had dit ook wel eens meegemaakt en maakte zich er niet druk om.

Kachel op termijn dus beter aansluiten (weet niet of dit werf-af zo geïnstalleerd is...) en bij wintervaarplannen dus olie met dunnere koud-eigenschappen gebruiken!

Dank voor het meedenken.
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 11:30 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 13:53 #1268495

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17703
Het lijkt mij toch onwaarschijnlijk dat de olie het probleem is. Als het dagen -15 is geweest misschien, maar bij voor Nederland normalere wintertemperaturen moet de motor met de gewone 15W40 geen problemen hebben. Er zullen weinig Nederlandse zeilers zijn die hun olie wisselen voor dunnere in het najaar.

Ik zou de onjuiste aansluiting van de dieselkachel toch ook als eerste verdachte aanmerken. Maar een klein luchtlekje geeft wel dat pendel-effect (en niet op toeren willen komen) weet ik uit ervaring. Ik zou toch ook de brandstofslang even goed controleren en desnoods vervangen. Een klein scheurtje ergens in een krappe bocht of bij een aansluittule is moeilijk te vinden.

En als je dan toch bezig bent dan raad ik je toch ook aan om ook een groffilter annex waterafscheider te monteren.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 15:04 #1268507

Ik heb verder geen verstand van kachels en ook niet heel veel van Diesels maar mijn motor deed exact dit en bleek een luchtlekje bij het filter te zijn.
Na afzetten onstond er lichte onderdruk waardoor hij langzaam een luchtbel in de leiding trok. Motor startte wel maar eerste paar minuten precies zo, op een gegeven moment was de luchtbel weg en liep hij weer prima.

Is toch simpel te testen? Als hij koud dit gedrag vertoont onmiddelijk afzetten, alles ontluchten en kijken of het dan gelijk over is..

Ik heb er toen heel lang naar gezocht, een monteur die bij mij aan boord was blies gewoon op het einde van de slang losgemaakt aan de opvoerpomp en zag belltjes uit de koppeling komen bij het filter. Klaar is kees. Had ik zelf ook wel kunnen bedenken natuurlijk...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 15:12 #1268509

Op mijn vorige motor had ik hetzelfde. Uiteindelijk bleek er te weinig olie in de brandstofpomp te zitten de goeverneur (heet dat zo in het Nederlands?) had daardoor te weinig smeering en de centrifugaalkracht was niet sterk genoeg om de weerstand van de armpjes te overwinnen. Olie in de pomp een beetje opgetopt (apart vuldopje) en het probleem was direct over.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 31 mrt 2021 15:23 #1268512

Regulateur heeft geen apart olie carter. Op mijn woonschip (DAF575 met CAV regelaar) ook dit wel eens gehad, daar had de regulateur wel een apart carter, olie daarin aftoppen tot dit overliep via een een C-vormig overloop pijpje. Is later geloof ik een modificatie geweest daarop: blijkt idd kritisch te zijn. Maar bij de MD2020 niet van toepassing dus...

Manual heeft het alleen over 15W40 of 20W50 bij -5 en 50 grC omgevingstemperatuur.

Over lucht: ik heb dit in het seizoen ook wel eens gehad bij starten tijdens een zeiltocht met veel helling herinner ik me nu. Motor hield even in toen we gestreken hadden om een niet bezeild wantij over te motoren. Toen geen aandacht aan besteed (na een paar sec kwam de motor gewoon op toeren).
Laatst bewerkt: 31 mrt 2021 15:27 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 01 apr 2021 20:56 #1268970

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Md2020 (Overigens de hele 20- serie) heeft last van vervuiling van olie rondom de regulateur. Vooral als de motor relatief weinig lang achter elkaar draait wil in de buurt van de regulateur nog wel eens wat sludge ophopen.
Wat je kan proberen is voor de volgende keer dat je olie gaat wisselen je motor goed heet te varen (dik half uur bijna vollast draaien) en vervolgens voordat je de olie afzuigt motorflush toe te voegen en de motor nog lekker een half uurtje stationair laten draaien. Zo heb ik ze wel eens weer gangbaar gekregen.
Andere mogelijkheid is om de boel uit elkaar te halen, maar dat is best even werk. Kan je overigens meteen de afdichtingen om de asjes van de bediening (gas en stop) vervangen, die gaan uiteindelijk ook lekken.

Overigens, als je toerenteller klopt, heeft je motor het wel héél erg zwaar hoor....
Laatst bewerkt: 01 apr 2021 20:57 door yannick.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 01 apr 2021 21:28 #1268981

Jij denkt niet aan lucht in de brandstof? Of kan het en/en zijn ;)

yannick schreef :
Overigens, als je toerenteller klopt, heeft je motor het wel héél erg zwaar hoor....

Toerenteller nooit gecontroleerd. In de box komt de motor belast tot 2700 rpm. Varend tot 3100 rpm (=16.7 pk), met wind mee iets verder. Schroef is nu ingesteld als 13x10.2" maar gedraagt zich iets zwaarder. Afwijking in kingprop ;) Schroef bewust met iets te grote spoed ingesteld - scheelt maar weinig max vermogen maar cruisen met rustig toerental. Bij veel tegenwind (of in de box...) lever je wel in. Bewuste keuze...

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oorzaak pendelen toerental 02 apr 2021 06:49 #1269013

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3089
yannick schreef :
Md2020 (Overigens de hele 20- serie) heeft last van vervuiling van olie rondom de regulateur. Vooral als de motor relatief weinig lang achter elkaar draait wil in de buurt van de regulateur nog wel eens wat sludge ophopen.
Wat je kan proberen is voor de volgende keer dat je olie gaat wisselen je motor goed heet te varen (dik half uur bijna vollast draaien) en vervolgens voordat je de olie afzuigt motorflush toe te voegen en de motor nog lekker een half uurtje stationair laten draaien. Zo heb ik ze wel eens weer gangbaar gekregen.
Andere mogelijkheid is om de boel uit elkaar te halen, maar dat is best even werk. Kan je overigens meteen de afdichtingen om de asjes van de bediening (gas en stop) vervangen, die gaan uiteindelijk ook lekken.

Overigens, als je toerenteller klopt, heeft je motor het wel héél erg zwaar hoor....
Mijn 2020 van 28 jaar oud heeft hier nog nooit last van gehad.
eergisteren boot te water 15 seconde voorgloeien en starten zonder gas bij te geven. Prt,Prt en lopen zonder hunten.
TS zeer vermoedelijk wat lucht in de brandstof.
Laatst bewerkt: 02 apr 2021 06:51 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.277 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl