Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Wierpot raadsel

Wierpot raadsel 17 apr 2021 08:26 #1274460

  • Navatar
  • Navatar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Mijn wierpot vult zich (alleen) tijdens het zeilen met lucht, met het gevolg dat het koelsysteem geen water krijgt. Een jaar of 4 geleden was de oorzaak een versleten deksel van de koelwaterpomp. Dat zou het nu ook kunnen zijn, ware er niet het volgende raadsel:

Als ik na het verlaten van de haven de motor uitzet, en met volle wierpot de afsluiter dicht draai, blijft die vol. Als ik tijdens het zeilen de afsluiter open zet, vult de wierpot langzaam met lucht. De slangen zijn transparant en ik zie luchtbellen omhoog komen door de aanvoerslang, dus van buiten de boot.
Dan zou je zeggen: de inlaat zit op een verkeerde plek. Maar dan zou dit zich ook de afgelopen jaren hebben voorgedaan, en dat is het gekke: ik heb jarenlang geen lucht in de wierpot gehad.

Nog wat info: de motor is een Yanmar 3YM20, de boot een Noordkaper 28. En er komt geen spat lucht in de wierpot als de boot een week in de haven ligt met de afsluiter open. Tot slot: het probleem doet zich voor op elke trip sinds de winterstalling. De impeller is voor de winterstalling vervangen.
Wie begrijpt wat hier gebeurt?
The weakest thing on a boat is the nut on the tiller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 15:42 #1274561

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Heeft er een schelpje buiten op de huiddoorvoer gezeten en is die nu weg?
Het is op zich normaal dat langs de romp lichtbelletjes van voor naar achter meekomen, die bij een huiddoorvoer naar binnen kunnen piepen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 15:48 #1274564

  • Eddy K
  • Eddy K's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 865
Tijdens het zeilen zouden luchtbellen inderdaad door de inlaat naar binnen kunnen komen.
Als je de motor start, zuigt die dan gewoon weer water aan?
Dan zie ik niet zo veel problemen, een luchtbel op zijn tijd laat de impellor nog niet droog draaien.
Wel gek dat je daar eerst geen last van had, misschien zit er een klodder antifouling zo dat er eerder luchtbellen naar binnen gaan?
Huitema zeeschouw 9m Aalsmeer
Laatst bewerkt: 17 apr 2021 15:50 door Eddy K.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 16:02 #1274567

  • Navatar
  • Navatar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Eddy, er komt zo veel lucht in het filter dat de motor geen koelwater krijgt; er komt geen water uit de uitlaat. Ook na een paar minuten draaien en daarna durf ik het niet aan en zet ik de motor uit.
En ik heb de laatste 2 jaar geen antifouling gebruikt.
The weakest thing on a boat is the nut on the tiller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 16:05 #1274568

Het probleem is dat er eigenlijk altijd wel , vaak maar heel kleine , luchtbeletjes in de koelwaterinlaat komen.Die belletjes worden door de boeg in het water geslagen en lopen dan langs de romp naar achteren Omdat de stroomsnelheid in het filter vele malen lager is dan in de aanvoerslang ( al gauw 15-20 keer zo langzaam) zamelen die luchtbelletjes zich op in het filter met precies de gevolgen die jij ziet. De minimale snelheid om luchtbelletjes alstijd meer et nemen zit namelijk op ongeveer 1 meter per seconde en die haal je in een 20 mm slang wel ( bij 15 liter per minuut bijv. 1,3 meter/sec) maar nooit in een wierpot .en
Dat is een van de de belangrijkste reden dat ik mijn wierpot net de bovenkant precies op de waterlijn heb geinstalleerd maar daar heb ik al vaker over geschreven.Zo worden de kleine belletjes meteen meegenomen naar de pomp en die kan een beetje lucht wel aan maar geen grote hoeveelheden in een keer , vooral niet als hij al wat ouder is of de impeller niet meer zo vers is.
Een (vrij) nieuwe pomp en een nieuwe impeller kan zoiets nog wel aan maar als beide wat ouder zijn kun je vergeten dat de pomp nog goed die lucht kan aanzuigen.

Overigesn zijn die luchtbelletjes ook de reden van het kleine gaatje wat je vaak in de klep van de thermostaat ziet zitten , voroal bij direct gekoelde motoren .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 16:35 #1274577

  • Wadrover
  • Wadrover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 124
Navatar schreef :
Als ik tijdens het zeilen de afsluiter open zet, vult de wierpot langzaam met lucht.

Mijn wierpot liep een tijdje terug ook tijdens het zeilen leeg en niet stilliggend in de haven. Dit bleek uiteindelijk toch door een versleten impellerpomp deksel te komen. Doordat we veel wadscharrelen en droogvallen komt er veel zand mee en slijt hij daardoor ook extra snel vermoed ik. Als je in het verleden nooit deze problemen had, en het is niet het impellerdeksel, dan heb ik het vermoeden dat het dan een luchtlek is ergens tussen je impellerpomp en je wierpot moet zijn, waardoor de waterkolom in je inlaatslang bij geopende afsluiter door de bewegingen van de boot tijdens het zeilen weg kan zakken.
Laatst bewerkt: 17 apr 2021 16:36 door Wadrover.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 17:37 #1274602

  • Navatar
  • Navatar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
@Wadrover: ik heb inderdaad een jaar of 4 geleden het probleem gehad dat je beschrijft. Nieuwe waterpomp loste het op. Ik hou er zoals ik schreef rekening mee dat dat nu weer nodig is. Ik scharrel ook op het wad. Maar nù zie ik dat de wierpot zich vult met luchtbellen via de toevoerslang...

@Yellow Boat: ik heb een nieuwe impeller en inderdaad, de waterpomp zuigt zonder probleem belletjes weg uit de wierpot. Maar níet als ik zeil, met de motor uit. Dan vult de wierpot zich geheel met lucht en kan de waterpomp geen water meer aanzuigen. Zou de waterpomp dat nog wel horen te doen, ook als de wierpot vol lucht zit?
The weakest thing on a boat is the nut on the tiller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 17:40 #1274606

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5263
Als de wierpot met de bovenkant op de waterlijn verplaatst wordt lijkt me dat het niet meer op kan treden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 17:56 #1274610

Kan het niet zijn dat je wierook zelf lucht lekt? Die lucht komt er m.i. niet in als de rest luchtdicht is, het water moet toch ook ergens blijven

Zit je wierpot onder de waterlijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 18:14 #1274623

  • Navatar
  • Navatar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Ik heb de afdichting van de wierpot gecontroleerd, die ziet er goed uit. Slangenklemmen zitten ook strak. Het midden van de wierpot zit op de waterlijn.
The weakest thing on a boat is the nut on the tiller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 19:31 #1274669

  • Sailabout
  • Sailabout's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1378
Zit die grote dikke O-ring nog in het deksel? Zo hebben wij ons ook een paar jaar terug blind gezocht n.a.v. Alarm warme motor, bleek die O-ring in de bilge te liggen. Teruggezet en probleem opgelost.

(En er zijn volgens mij ook wierpotten met een centraal moertje bovenop het deksel, daar hoort ook een klein o-ringetje te zitten).
V1122 Silmaril - www.sailabout.nl/Blog/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 17 apr 2021 20:25 #1274695

  • Navatar
  • Navatar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
De o-ring zit netjes op zijn plaats en er is geen centraal moertje of boutje, helaas.
The weakest thing on a boat is the nut on the tiller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 18 apr 2021 07:13 #1274739

Trek de slang naar de pomp eens van de pomp af en doe daar een stop in.( uiteraard eerst de afluiter dicht zetten)
Krijg je dan geen lucht meer dan komt de lucht van de pomp, anders zit er toch echt ergens een lekje . En dat hoeft maar heeeel klein te zijn , lucht gaat bijna 1000 keer makkelijekr door een gaatje dan water.
Het kan ook zijn dat een van de slangen te vast is gedraait . Dan kan er een lekje ontstaan , met name als de slang iets aan de ruime kant is. Een slang hoort zo strak mogelijk , eventueel na verwarmen en met wat zeep, om de tule te gaan.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 18 apr 2021 12:33 #1274814

  • Navatar
  • Navatar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 52
Dat is een goeie Ad, zo krijg ik inderdaad zekerheid waar de lucht vandaan komt. Ik ga op zoek naar een geschikt stopje en hoop het deze week te proberen. Als ik eruit ben kom ik hier nog even terug.
Peter.
The weakest thing on a boat is the nut on the tiller.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 18 apr 2021 21:35 #1274967

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
In mijn ervaring is het lastiger om aftedichten tegen onderdruk dat tegen overdruk.
M.a.w. een lekje aan de zuigzijde van de pomp is hardnekkiger dan aan de perszijde.

(Ondanks dat je op normale zeilboten aan de zuigzijde nooit meer dan 1 bar verschil kan krijgen en aan de perszijde makkelijk op een paar bar komt.)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 19 apr 2021 06:30 #1274995

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Ik had hetzelfde probleem. Lucht dat zich verzamelde in de wierpot terwijl er nergens een lek leek te zijn. Van alles geprobeerd: impeller, pompdeksel, O-ring wierpot, slangen, klemmen etc. vervangen maar er bleef zich wat lucht verzamelen. Niet veel maar toch wat. Ik had me er bij neergelegd bij een paar keer per seizoen de deksel er af draaien om de lucht er uit te laten.

Nu met nieuwe motor en nieuwe pomp is de pomp wel in staat om de lucht er uit te trekken. Maar dat is niet perse de oorzaak wegnemen.
Laatst bewerkt: 19 apr 2021 06:35 door Philip.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 19 apr 2021 08:03 #1275042

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8676
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 19 apr 2021 10:50 #1275112

Een ontluchtinkje op de wierpot maken misschien?

Een heel dun slangetje tot ver gnoeg boven de waterlijn brengen met een terugslagklepje er in dat wel lucht eruit laat maar verhindert dat lucht instroomt.

Een kleine uitvoering van het pompballetje waarmee je brandstof naar de BB motor pompt.
Mogelijk in een aquarium zaak te vinden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 19 apr 2021 10:57 #1275114

Saeftinghe schreef :
Een ontluchtinkje op de wierpot maken misschien?

Een heel dun slangetje tot ver gnoeg boven de waterlijn brengen met een terugslagklepje er in dat wel lucht eruit laat maar verhindert dat lucht instroomt.

Ehhh , wel eens van de wet van de communicerende vaten gehoord?In dit geval is dat ene vat dan de wierpot en dat andere die palsw water buiten het schip.
Wat jij beschrijft is simpelweg onmogelijk tenzij de wierpot met de bovenkant op of onder de waterlijn zit.
Alleen dan hoef je ook nooit meer te ontluchten ;)

En als je dat niet gelooft mag je het best proberen hoor, ik heb dat nu vaak genoeg geschreven.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 19 apr 2021 12:26 #1275148

Als ik dit zo lees en het goed interpreteer vult de wierpot zich met lucht tijdens het zeilen (motor draait dan niet), als dan de motor gestart wordt krijgt de motor geen water en loopt warm. Klopt dat?
Dat een wierpot zich vult met lucht is niet erg. De impellor is een verdringende pomp, zelfaanzuigend en in de toevoerslang tussen wierpot en pomp blijft water staan, dus de pomp blijft gesmeerd/gekoeld en het water wordt vanzelf weer aangezogen. Een wierpot hoort boven de waterlijn en heeft, zeker bij intercooling motoren, altijd een open verbingding met de buitenlucht via de watergekoelde uitlaat, dus na stilstand is zo'n wierpot meestal leeg.. Dat is geen probleem tenzij... Er inderdaad een luchtlek is, dan wordt er valse lucht aangezogen.
Maar als de impellor of het pomphuis versleten is dan is de pomp minder zelfaanzuigend geworden en zou het kunnen zijn dat de lucht niet meer wordt weggepompt.

Overigens vult mijn wierpot zich nooit geheel met water (er blijft altijd lucht in zitten), dit ondanks dat ik heel veel water verpomp en alles prima werkt. Ook dat is normaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 19 apr 2021 12:55 #1275166

I am Roaring schreef :
Dat een wierpot zich vult met lucht is niet erg. De impellor is een verdringende pomp, zelfaanzuigend en in de toevoerslang tussen wierpot en pomp blijft water staan, dus de pomp blijft gesmeerd/gekoeld en het water wordt vanzelf weer aangezogen. .

Dat mag juist zijn bij een vrijwel nieuwe motor en/of nieuwe impellermpomp en impeller maar beslist neit meer het gaval na 500 of meer motoruren en al ehlemaal niet als hij vaak lucht aan moet zuigen. Dat laatste vergroot namelijk de slijtage enorm. Ook veel varen op de motor op bijv. het wad of meer wateren met veel zand of andere rommel in het water verhoogt de slijtage van zowel omp als impeller.
Daarnaat is het zelfaanzuigend vermogen van een impellerpomp vrij beperkt , meer dan 50 cm tot hooguit 1 meter doen die niet.
Bovendien is een geheel met lucht egvulde wierpot knap veel lucht en dat zal de pomp echt niet mwwe zomaar aan kunnen zuigen.
En dat een wierpot boven de waterlijn hoort is alleen een regel van de fabrikanten die bang zijn dat een kapotte wierpot een schip tot zinken kan brengen.
Vandaar mijn conclusies die overigens al door diverse mensen zijn overgenomen nadat die zelf van die luchtproblemen hadden.

En geloof me , ik heb bijna 40 jaar ervaring met vrijwel alle soorten pompen , ook de "zogenaamde" zelfaanzuigende waarvan er maar heel weinig echt die naam verdienen , de rest heeft bij starten een hulpje nodig . En tot die enkele echte behoren beslist niet de impellerpompen , wel bijv. de membraanpompen en de zogenaamde wormpompen dei meestal naar de oorspronkelijek fabrikant "Monopomp" worden genoemd.Of v.w.b. centrifugeelpompen de zijkanaalpompen.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 19 apr 2021 13:02 #1275170

Yellow Boat schreef :
I am Roaring schreef :
Dat een wierpot zich vult met lucht is niet erg. De impellor is een verdringende pomp, zelfaanzuigend en in de toevoerslang tussen wierpot en pomp blijft water staan, dus de pomp blijft gesmeerd/gekoeld en het water wordt vanzelf weer aangezogen. .

Dat mag juist zijn bij een vrijwel nieuwe motor en/of nieuwe impellermpomp en impeller maar beslist neit meer het gaval na 500 of meer motoruren en al ehlemaal niet als hij vaak lucht aan moet zuigen. Dat laatste vergroot namelijk de slijtage enorm. Ook veel varen op de motor op bijv. het wad of meer wateren met veel zand of andere rommel in het water verhoogt de slijtage van zowel omp als impeller.
Daarnaat is het zelfaanzuigend vermogen van een impellerpomp vrij beperkt , meer dan 50 cm tot hooguit 1 meter doen die niet.
Bovendien is een geheel met lucht egvulde wierpot knap veel lucht en dat zal de pomp echt niet mwwe zomaar aan kunnen zuigen.
En dat een wierpot boven de waterlijn hoort is alleen een regel van de fabrikanten die bang zijn dat een kapotte wierpot een schip tot zinken kan brengen.
Vandaar mijn conclusies die overigens al door diverse mensen zijn overgenomen nadat die zelf van die luchtproblemen hadden.

En geloof me , ik heb bijna 40 jaar ervaring met vrijwel alle soorten pompen , ook de "zogenaamde" zelfaanzuigende waarvan er maar heel weinig echt die naam verdienen , de rest heeft bij starten een hulpje nodig . En tot die enkele echte behoren beslist niet de impellerpompen , wel bijv. de membraanpompen en de zogenaamde wormpompen dei meestal naar de oorspronkelijek fabrikant "Monopomp" worden genoemd.Of v.w.b. centrifugeelpompen de zijkanaalpompen.
Ad

Als de wierpot 10 cm boven de waterlijn zit hoef je maar 10 cm waterkolom aan te zuigen... oftewel 10 mbar onderdruk ( bij zoetwater dan hè, anders 10,25mbar)...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 19 apr 2021 13:32 #1275185

Navatar schreef :
Maar nù zie ik dat de wierpot zich vult met luchtbellen via de toevoerslang...

Zou het kunnen dat dat de vorige keer ook zo was maar dat je dat niet gezien hebt?
Nu ga je ernaar zoeken omdat de pomp etc vernieuwd is......

De wierpot zit vast niet op de hartlijn van de boot, dus over 1 boeg zal hij een flink stuk boven de waterlijn zitten. Heb je gekeken of er verschil tussen zeilen over SB en BB is met de lucht in de wierpot?

Het is ook niet zeker dat alle lucht via de aanvoerleiding komt.
Als de nieuwe impeller een beetje klein is kan er zeker ook lucht via de uitlaat in de wierpot komen. Je kunt aan een luchtbel niet zien waar hij vandaan gekomen is ;-)

De eeuwige discussie over het wel of niet zelfaanzuigend zijn van een impellerpomp is ook weer begonnen.... Reken er niet op; de meeste hebben grote moeite met een paar cm aanzuigen, zeker als er steeds weer verse lucht bijkomt. Vergeet dat zelfaanzuigen....

Wierpot lager plaatsen zal in ieder geval het probleem oplossen. Het grote communicerende vat buiten zal (bij draaiende pomp en misschien ook wel bij stilstaande) de lucht wegdrukken, ook zonder ontluchting (die is er al: de uitlaat).
Wierpot dus zo laag zetten dat hij bij stilliggende boot nét niet overstroomt. Nooit meer probleem met drooglopende pomp.

Je kan hem ook gewoon helemaal verwijderen. Wierpotten maken meer problemen dan ze oplossen.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 apr 2021 13:36 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 19 apr 2021 13:47 #1275188

  • Philip
  • Philip's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8030
Baasklusje schreef :
Wierpot lager plaatsen zal in ieder geval het probleem oplossen. Het grote communicerende vat buiten zal (bij draaiende pomp en misschien ook wel bij stilstaande) de lucht wegdrukken, ook zonder ontluchting (die is er al: de uitlaat).
Wierpot dus zo laag zetten dat hij bij stilliggende boot nét niet overstroomt. Nooit meer probleem met drooglopende pomp.
Dat hoeft dus niet helemaal waar te zijn. Mijn wierpot zit op exact de waterlijn qua hoogte. Toch verzamelde zich daar lucht omdat het het hoogste punt voor de pomp was. Met 1 keer een drooglopende pomp tot gevolg (sinds toen weet ik waar ik moet kijken).

Ontluchten gaat ook niet helpen. De pomp trekt meer water weg dan de comunicerende vaten kunnen leveren op alleen zwaartekracht. Dus ga je via die weg ook lucht aanzuigen zodra het bakje van de wierpot leeg is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wierpot raadsel 19 apr 2021 14:11 #1275201

Philip schreef :
De pomp trekt meer water weg dan de comunicerende vaten kunnen leveren op alleen zwaartekracht. Dus ga je via die weg ook lucht aanzuigen zodra het bakje van de wierpot leeg is.

Waar haalt de pompt die lucht dan vandaan, als er geen luchtlek is tussen afsluiter en pomp?
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.187 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl