Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Overstap op (electrische) buitenboord motor

Overstap op (electrische) buitenboord motor 21 apr 2021 20:53 #1276191

Een eerlijk advies Roos!

En je laatste zin klopt... op onze Midget 15 hadden we een minn kota. Door leiden, naar de vlietlanden compleet 100% geruisloos lijkt het net op zeilen zonder paal en lappen... het gaat niet hard, maar zeer ontspannen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 22 apr 2021 04:01 #1276226

roozeboos schreef :
It Paradyske schreef :

Met 280Ah kom je een flink eind 7h x 2kW à 4.5 knts

Verdiep je er eerst eens in.
afgezien van de onnodige vervelende toon, kun je eens uitleggen aan mij hoe je op dat resultaat komt?

Gemeten.
Bij 2 kW haal ik 4.4 knots.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 22 apr 2021 04:03 #1276227

Orange Sunset schreef :
roozeboos schreef :
It Paradyske schreef :

Met 280Ah kom je een flink eind 7h x 2kW à 4.5 knts

Verdiep je er eerst eens in.
afgezien van de onnodige vervelende toon, kun je eens uitleggen aan mij hoe je op dat resultaat komt?

Hij noemt geen voltage dus ik ken de capaciteit van de accubank niet ;) :P Maar teruggerekend zou dit dan een 14kWh accu moeten zijn op 50volt (7h*2000W/280A=50V). Dat is een stevig accupakketje... Dus zo’n 16 * LifePo4 280AH cellen in serie. Of dat 4,5 knopen oplevert, geen idee?

Peter1 noemde:
lipo pakket erop van 280 AH 48 VOLT

En ik haal met een zwaardere boot 4.4 knts
Bij 2 kW
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 04:04 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 22 apr 2021 05:02 #1276229

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
jawel..maar stroom en wind tegen heb je even wat extra nodig.
ik zou mischien wel voldoende hebben aan 3 KW.

Al hoef ik echt geen rompsnelheid te varen, ik vaar nu ook 4,3 kts vanwege het geluid van de motor en brandstof verbruik, dat is dan erg rustig en heel zuinig te doen.

maar bf 5-6 tegen met golven moet ik hem al aardig opentrekken zeg 3/4 gas met 6 pk.

en ik vind het noodzaak om dat vermogen beschikbaar te hebben.
maar zou best kunnen dat ik met een 3 kw pod al erg ver in die richting kom., het mag een stapje trager

zou best kunnen dat ik in de volgende jaren daar langzaam aan begin om alles te verzamelen.

systeem gaat alleen maar goedkoper en meer verkrijgbaar worden

It Paradyske schreef :
Orange Sunset schreef :
roozeboos schreef :
It Paradyske schreef :

Met 280Ah kom je een flink eind 7h x 2kW à 4.5 knts

Verdiep je er eerst eens in.
afgezien van de onnodige vervelende toon, kun je eens uitleggen aan mij hoe je op dat resultaat komt?

Hij noemt geen voltage dus ik ken de capaciteit van de accubank niet ;) :P Maar teruggerekend zou dit dan een 14kWh accu moeten zijn op 50volt (7h*2000W/280A=50V). Dat is een stevig accupakketje... Dus zo’n 16 * LifePo4 280AH cellen in serie. Of dat 4,5 knopen oplevert, geen idee?

Peter1 noemde:
lipo pakket erop van 280 AH 48 VOLT

En ik haal met een zwaardere boot 4.4 knts
Bij 2 kW
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 06:11 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 22 apr 2021 06:13 #1276248

Met elektrische en electronische spullen zou ik niet te veel over de jaren heen “verzamelen”.

Ontwikkelingen gaan zo snel, en prijs naar beneden, beter lekker sparen en dan in 1 keer kopen (denk ik dan...)

Maar Peter, jouw bootje zeilt zo goed, en motor zo weinig, ik zou investeren in een nieuwe set zeilen... dan heb je die motor helemaal bijna nooit nodig ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 22 apr 2021 06:21 #1276251

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
mijn zeilen zijn in perfecte staat.
en idd met mijn lichtweerzeilen kan ik echt met het minste briesje al zeilen, dan zet ik ruim 50 mtr2 op 1200kg.. maar dat kan niet op alle koersen, al kom ik met de genaker al vrij hoog met weinig wind, maar ook met de genus kan ik met bf 2 aan de wind en met wat schijnbare wind nog lekker lopen,ik zet ook nooit de motor aan als ik 2,5-3 kts loop..daaronder zet ik hem erbij en ga motorzeilen.
ik ben bovenal een zeiler, maar door kanalen e.d zoals noordzeekanaal heb ik graag wel wat vermogen beschikbaar...

maar hel eerlijk gezegd zou ik ook met 2 roeiriemen wel kunnen varen...(Henk Bezemer vaart zo met zijn waarscheepje naar de azoren) het is idd ook anders varen en bewuster varen met wat je gaat doen met een lichte electra aandrijving, meer vooruitzien en meer weten wat je doet..nu heb je ruimte zat met benzine vermogen dus ontwikkel je dat inzicht minder

sjoerd1981 schreef :
Met elektrische en electronische spullen zou ik niet te veel over de jaren heen “verzamelen”.

Ontwikkelingen gaan zo snel, en prijs naar beneden, beter lekker sparen en dan in 1 keer kopen (denk ik dan...)

Maar Peter, jouw bootje zeilt zo goed, en motor zo weinig, ik zou investeren in een nieuwe set zeilen... dan heb je die motor helemaal bijna nooit nodig ;)
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 06:24 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 22 apr 2021 07:37 #1276282

Je bent nog niet omgedacht Peter. Met 5 a 6 BFT tegen golven moet je een rif steken en zeilen.
Ga je nog sneller ook, ook sneller dan met een inboard diesel.

En je genoemde 4.3 ga je ook niet halen, dwz niet erg lang.
Paradyske zal het wel halen, ik zal nog eens op de lijst kijken wat de 2300 kilo Tapas doet aan stroom bij 4 knoop.

Vergeet niet dat 240 AH 48 volt ook wel groot en zwaar wordt. Met kleine boten heb je nu eenmaal minder ruimte binnen.
Maar ook minder vermogen nodig. Dat is dan weer een voordeel. Balans zoeken dus.

NZK kan je ook zeilen als de wind goed staat. Staat de wind verkeerd, dan via den Helder.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 22 apr 2021 07:39 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 22 apr 2021 07:42 #1276284

Oh ik zie dat ik nu 't een en 't ander door elkaar haal.
TS heeft een bootje van 2540 kg, dus een voet of 27.
Die 280Ah komt van Peter, en inderdaad, Peter moet op max een knoop of 4 mikken.
(Maar daarvoor heeft ie denk ik wel weer minder nodig).
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.122 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl