Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Overstap op (electrische) buitenboord motor

Overstap op (electrische) buitenboord motor 18 apr 2021 15:06 #1274848

  • jawoebie
  • jawoebie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Hallo iedereen

Ik ben eigenaar van een Van De Stadt Bries 800, een kleine kajuitzeilboot. Mijn bootje is voorzien van een Volvo Penta MD1 diesel motor (1 cilinder, ik gok een 7-tal PK), maar deze is oud en zorgt voor veel lawaai en trillingen. Ik zou graag de motor verwijderen zodat ik de ruimte in het motorcompartiment kan hergebruiken voor een electrische installatie en een frigootje. In de plaats van de MD1 binnenboordmotor zou ik dan willen overschakelen op een buitenboord motor.

Nu zou ik het liefst een (electrische) buitenboord motor installeren aan de spiegel, maar vroeg mij af hoeveel PK ik minstens nodig heb. Op de papieren van de boot staat dat de waterverplaatsing 2540kg is. Het voordeel van de electrische buitenboord motoren is dat ze zeer gemakkelijk vanop afstand bediend kunnen worden, zodat er vanuit de kuip met het roer en de afstandsbediening kan gestuurd worden.

Zijn er nog mensen die in het verleden overgeschakeld zijn op een (electrische) buitenboord motor? Hoe was de ervaring?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 18 apr 2021 15:51 #1274857

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3607
'Zoeken al geprobeerd?
'Electrische aandrijving' geeft veel leesvoer

JB
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 18 apr 2021 17:13 #1274875

Gewoon:
Diesel er uit,
Elektromotor en accu's er in.
En neem een inboard en ga niet stoethaspelen met een buitenboordmotor.

hansfix.nl/electric/
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 18 apr 2021 17:26 #1274879

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Bries kan op buitenboordmotor fossiel of elektrisch. Ik heb een gekend die er een met een yamaha 9.9 viertact had.
Ik ben het wel met paradyske eens dat een inbouw elekctro motor veel mooier is vraagt ook wat meer vakmanschap om voor elkaar te krijgen een buitenboordmotor of die nou fossiel of elektrissch is, is een instant oplossing om een boot vooruit te krijgen een inbouw motor niet.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 18 apr 2021 17:45 #1274886

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1326
Het hangt ook af van je budget, hoeveel je op de motor vaart, welk vaargebied en de waarde van je boot (in euro, niet in gevoel), drijfvermogen (gewicht van het accupakket en de elektro motor) en andere factoren zoals monteer je zonnepanelen (als je bv veel ankert of lang niet in een haven komt) en zo ja hoeveel dan, hoe houdt je accu het in de winter als je winter zeilt, etc?

Op dit moment koop je een prima Mercury of Tohatsu Sail Pro buitenboordmotor voor circa 1200 euro met 5 jaar garantie.
Op een liter Aspen of 98 vaar je circa 5 zeemijl op 1 liter en dat is gelijk je snelheid bij 3/4 gas in rustig weer met vergelijkbare boten zoals de Bries.
Op 10 liter haal je dus met gemak 50 zeemijl.
Er liggen diverse vergelijkbare boten bij mij in de haven met dit type motor, aan je spiegel hangt dan 25kg. Bij mij zit ie in een bun dus perfect eigenlijk. e hebben ook een laadspoel om de accu wat te laden.

Zwaarder, dus 8pk, is vaak niet nodig maar loopt mooier en heeft iets meer power. Er af en op tillen is een dingetje en er hangt 45kg aan je spiegel. Op ZF alle voor- en tegens.

Elektrisch outboard is uiteraard fraai, stil en relatief onderhoudsvrij. Het vermogen wat marktconform te koop is, is omgerekend naar benzine rond de 5pk.
De forse aanschafprijs van motor en accu schrokken mij af.
De aanschafprijs voor inbouw is ws is heel erg fors, ws kun je tegen de 9000 euro aftikken zeker met een flink accupakket.
De actieradius van elke accu is echt een probleem.
Een li-ion accu heeft circa 0,25kw per kg energie. Benzine 8,9kw per kg.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Laatst bewerkt: 18 apr 2021 17:49 door H700.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 18 apr 2021 19:52 #1274932






Gewoon zelf doen.
Diy electric motor for boats
Even Google en je vind veel informatie.
dyslectisch ( ben niet altijd duidelijk )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 18 apr 2021 21:33 #1274966

  • daan1508
  • daan1508's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1377
Het lijkt mij toch dat je achter zo'n boot wil hangen.
Stevenaak "Maria", 1879 (Kromhout 6LS)
Leisure 23SL "Maggie Mae" (VP MD5A/110S, was MB2A/50S)
Omgebouwde Juniorvlet "Kikker" met zijzwaarden
ex: Victoire 22 "Penny Lane" (Honda 5pk 4takt)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 20 apr 2021 10:16 #1275533

  • jawoebie
  • jawoebie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Bedankt voor de vele reacties! En inboord elektrische motor zou inderdaad het beste zijn, maar ik heb schrik dat dat met iets teveel zal kosten. Maar voor de effectieve keuze gemaakt wordt zal ik nog veel opzoeken doen, geen schrik hoor ;)

Wat de perfecte oplossing zou zijn voor mij, is een electrische buitenboord motor die geïntegreerd is met mijn roer (ik heb een aangehangen roer), en alle elektrische componenten (behalve de motor zelf natuurlijk) zouden zich dan binnen in de boot bevinden. Op die manier kan ik dan makkelijk met de roer-motor-afstandsbediening combinatie sturen. Het nadeel is dan wel dat de schroef weerstand biedt tijdens het effectieve zeilen. Maar dit kan geminimaliseerd worden met een klapschroef :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 20 apr 2021 10:40 #1275537

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3646
Zo doe ik het:
€Xr 24 ft, kimkieler, 4000W EBBM, mee sturend met het roer door een 'spoorstang'. 5kWh opslag in een LFP accu van 48V nominaal. Bij zeilvaart wordt de EBBM omhoog getrokken. Motor controller op het helmhout.
Foto:

Groeten, Peper

EDIT: als er in maart een plastic boodschappentas in je schroef komt, ben je als een kind zo blij dat je de motor uit het water kunt halen om deze te verwijderen! Ervaring van forumlid Fanman.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 10:44 door Peper. Reden: edit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 20 apr 2021 11:10 #1275549

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4111
Even wat opgezocht.
E-propulsion 6.0 lanstaart met remote €3100,-
E-propulsion acc E175 €4099,-
inbouw extra's €500,-
tot €7699,-

Torqeedo cruise 4.0 lang met remote €3650,-
Torqeedo accu 48-500 €5085,-
inbouw extra's €500,-
tot €9235,-

Yamaha 9,9 Langstaart e-start €3745,-
inbouw extra's €500,-
tot €4245,-

Honda Bf 10 langstaart e-start €3699,-
inbouw extra's €500,-
tot €4199,-

Heb steeds de grootste accu gekozen en dan nog is de range beperkt
met de opgegeven waterverplaatsing.
Zou zelf een 2ehands buitenboordmotor kiezen, voor €2000,- heb
je een goede met garantie.
Nog een jaartje of 3 wachten op nieuwe ontwikkelingen op het gebied
van elektrisch varen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 20 apr 2021 11:20 #1275555

15kWh accu EUR 2400
10kW motor EUR 200
as EUR 50
controller EUR 150
Laders EUR 300
Diversen EUR 1500
Totaal EUR 4600
Terug voor diesel EUR 1900
Netto EUR 2700
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 11:21 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 20 apr 2021 13:13 #1275591

  • Eclips
  • Eclips's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6718
It Paradyske schreef :
15kWh accu EUR 2400
10kW motor EUR 200
as EUR 50
controller EUR 150
Laders EUR 300
Diversen EUR 1500
Totaal EUR 4600
Terug voor diesel EUR 1900
Netto EUR 2700

En heel veel kundigheid en doorzettingsvermogen. Dat jij het kan, wil niet zeggen dat iedereen je het zomaar nadoet. En je hebt de inruilprijs voor je diesel van het totaal afgetrokken. Dan wordt de vergelijking met de opsomming van AdB niet fair.
Roald

Never follow a Southerly!
Laatst bewerkt: 20 apr 2021 13:14 door Eclips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 20 apr 2021 13:44 #1275601

Eclips schreef :
It Paradyske schreef :
15kWh accu EUR 2400
10kW motor EUR 200
as EUR 50
controller EUR 150
Laders EUR 300
Diversen EUR 1500
Totaal EUR 4600
Terug voor diesel EUR 1900
Netto EUR 2700

En heel veel kundigheid en doorzettingsvermogen. Dat jij het kan, wil niet zeggen dat iedereen je het zomaar nadoet. En je hebt de inruilprijs voor je diesel van het totaal afgetrokken. Dan wordt de vergelijking met de opsomming van AdB niet fair.

Dank voor het compliment :blush:
Doorzettingsvermogen valt mee, 't was vooral voorbereiding.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 20 apr 2021 18:52 #1275699

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4111
Eclips schreef :

En heel veel kundigheid en doorzettingsvermogen. Dat jij het kan, wil niet zeggen dat iedereen je het zomaar nadoet. En je hebt de inruilprijs voor je diesel van het totaal afgetrokken. Dan wordt de vergelijking met de opsomming van AdB niet fair.

Precies, niet iedereen heeft de technische kunde en vaardigheid om
zelf een werkend systeem, laat staan een E buitenboordmoter in elkaar
te fabriceren. Neem daarbij de talloze discussies hier over Lifepo accu's
waar een eenduidige mening over hoe te laden/ontladen/belasten/etc ver te
zoeken is.

Ts heeft (electrische) tussen haakjes staan, dus een 4-takt 9.9/10 pk
buitenboordmotor gaat prima voldoen voor de opgegeven waterverplaatsing.
Over 3/4 jaar kost zo'n accu van Torqeedo van €5085,- waarschijnlijk
een derde van de huidige prijs. Zoniet minder.

Vandaar mijn advies voor een 9.9/10 pk met electrische start en remote,
je wil niet constant over de spiegel hangen.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 20 apr 2021 19:46 #1275738

Aangehangen roer, dus je zou ook een bun kunnen maken in de bergruinte voor het roer. Netter, minder kwetsbaar, minder diefstal gevoelig, stiller, betere gewichtsverdeling, meer werk, kost bergruimte.

Laatst bewerkt: 20 apr 2021 19:51 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 20 apr 2021 20:02 #1275751

Nachtvlinder schreef :
Aangehangen roer, dus je zou ook een bun kunnen maken in de bergruinte voor het roer. Netter, minder kwetsbaar, minder diefstal gevoelig, stiller, betere gewichtsverdeling, meer werk, kost bergruimte.


Of je kiest toch voor een pod oplossing ipv een EBBM, dan blijft er nog bergruimte over voor het roer. Accu’s op de plaats van huidige binnenboordmotor.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 21 apr 2021 15:56 #1276079

  • jawoebie
  • jawoebie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3
Een pod oplossing zou natuurlijk het beste zijn, maar het is misschien inderdaad beter om eerst een paar jaar een buitenboordmotor op fossiele brandstof te gebruiken en even wachten tot de prijzen van de elektromotoren naar dalen :) bedankt iedereen voor alle informatie!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 21 apr 2021 18:22 #1276131

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
jawoebie schreef :
Een pod oplossing zou natuurlijk het beste zijn, maar het is misschien inderdaad beter om eerst een paar jaar een buitenboordmotor op fossiele brandstof te gebruiken en even wachten tot de prijzen van de elektromotoren naar dalen :) bedankt iedereen voor alle informatie!


op aliexpress `3kw pod

160 euro

Flipsky Inrunner Borstelloze Dc 66112 Motor 130KV 3KW Voor Surfen Boot Onderwater Thruster | Hydro | Efoil


48.5v 2.7A 5kg
48.5v 8.2A 10kg
48.5v 18.2A 15kg
48.5v 20A 17kg
48.5v 25A 19kg
48.5v 30A 21kg
48.5v 35A 23kg
48.5v 40A 24kg
48.5v 51A 27kg


lipo pakket erop van 280 AH 48 VOLT die cellen zijn ook aardig betaalbaar al als je het zelf samenstelt.
en hoelichter je boot hoe goedkoper zo een electrische aandrijving is, die T7 van mij is daar helemaal perfect voor.

nog wel wat knuselwerk, maar zeker al te doen..regelaar en flinke acculader die ook best wat kost..ik zou hem toch wel in een nachtje willen volpompen
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 18:28 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 21 apr 2021 19:40 #1276161

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4111
Dream on Peter..

Bootje van TS heeft een waterverplaatsing 2540kg, ietsje zwaarder dus.
280AH net genoeg om twee uurtjes behoorlijk te manouvreren.
Ben niet tegen electrisch, het moet nog even door ontwikkelen.
En minder gepruts, gewoon plug and play.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 21 apr 2021 19:45 #1276162

AdB schreef :
Dream on Peter..

Bootje van TS heeft een waterverplaatsing 2540kg, ietsje zwaarder dus.
280AH net genoeg om twee uurtjes behoorlijk te manouvreren.
Ben niet tegen electrisch, het moet nog even door ontwikkelen.
En minder gepruts, gewoon plug and play.

A

Met 280Ah kom je een flink eind 7h x 2kW à 4.5 knts

Verdiep je er eerst eens in.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 19:45 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 21 apr 2021 19:48 #1276163

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4111
[quote="

Verdiep je er eerst eens in.[/quote]

Waarschijnlijk heb je gelijk, had een 1e generatie Torqeedo op mijn
Etap22. Was altijd net te kort, net te weing. Ga me wat verdiepen in
de materie.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 21 apr 2021 20:01 #1276167

It Paradyske schreef :

Met 280Ah kom je een flink eind 7h x 2kW à 4.5 knts

Verdiep je er eerst eens in.
afgezien van de onnodige vervelende toon, kun je eens uitleggen aan mij hoe je op dat resultaat komt?
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 20:01 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 21 apr 2021 20:31 #1276178

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6010
is ook best lastig om exact te weten hoeveel kw je nodig hebt..

maar de lithuim wordt al betaalbaarder, over 2-3 jaar vermoed ik dat electrische zeer aantrekkelijk is

ik wil hem in de bun en accus in de bakskist waar nu de balast zit.

kan de bun dicht en met een ophaalsysteem de pod motor omhoog en omlaag met een klep om de boot van onder af te sluiten.

dat systeem zag ik op de hiswa al...en zou zo aangepast in mijn boot kunnen..

ik vermoed als je veel zelf kan dat het op dit moment al best te doen valt...ee lichte boot is enorm meer in het bereik met electra aandrijving dan een zware boot..ik zit daarin op een groot voordeel.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 21 apr 2021 20:42 #1276185

roozeboos schreef :
It Paradyske schreef :

Met 280Ah kom je een flink eind 7h x 2kW à 4.5 knts

Verdiep je er eerst eens in.
afgezien van de onnodige vervelende toon, kun je eens uitleggen aan mij hoe je op dat resultaat komt?

Hij noemt geen voltage dus ik ken de capaciteit van de accubank niet ;) :P Maar teruggerekend zou dit dan een 14kWh accu moeten zijn op 50volt (7h*2000W/280A=50V). Dat is een stevig accupakketje... Dus zo’n 16 * LifePo4 280AH cellen in serie. Of dat 4,5 knopen oplevert, geen idee?

Zelf heb ik een Torqeedo Travel 1103CL met 915Wh accu. De Orange Sunset weegt volgens de kraan zo’n 1900kg en kan met de Torqeedo op 1100watt (=‘volgas’) tot zo’n 4,4knopen gepusht worden. Waarschijnlijk vooral beperkt door de spoed van de schroef (=max 10km/u volgens Torqeedo). Met ‘halfgas’ zit je op zo’n 3,5 maar kun je bijna 2 uur varen, ga je nog wat langzamer dan wordt het veel langer. Rond de 200W haalt de boot net geen 3 knopen dacht ik en kun je >4 uur varen.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 20:46 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Overstap op (electrische) buitenboord motor 21 apr 2021 20:47 #1276189

Peter, ik schreef het hier al eerder. electrisch aandrijven op een beetje normale manier vereist omdenken van de bemanning.
Dus (in het algemeen, niet persoonlijk):
-Realiseren dat het een zeilboot is. Die lappen heb je niet voor niks.

-Zo lang mogelijk zeilen. Niet bij < 3 knoop meteen de motor aan. (Er zijn velen die dat wel doen, om zn snel mogelijk weer in de volgende haven te zijn. ivm wijn/bier). Tot aan de haveningang en dan strijken.

- Als het dan toch op de motor moet dan bedenken dat je met minder snelheid verder komt. Doortrekken tot aan de rompsneilheid, of zelfs 1 á 2 knoop daaronder resulteert in een relatief veel hoger afgenomen vermogen.dus zijn je accu's te snel leeg.

Tevens, lig je regelmatig op lager wal omdat je altijd met > 6 BFT gaat zeilen, of helemaal niet goed kan zeilen, hou het dan op diesel aandrijving. Om de knrm te ontlasten.

Kan je je daarin vinden, dan is elektrisch aandrijven een verademing. Weg met die diesel luchten en herrie. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 21 apr 2021 20:50 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.177 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl