Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Maximaal toerental veel lager

Maximaal toerental veel lager 07 mei 2021 19:47 #1282211

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Ik heb een Farymann D10 uit 1968.
Volgens opgave fabrikant geeft de motor maximaal 1500 toeren.
Ik heb een digitale toerenteller gekocht en het toerental van de uitgaande as gemeten.
Het toerental bij vol gas is 750 toeren en bij laag gas ongeveer 500 toeren.

750 toeren bij vol gas lijkt me wat weinig maar het is (toevallig?) precies de helft van 1500...

Zijn dit normale toerentallen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 07 mei 2021 19:50 #1282214

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1687
Misschien een keerkoppeling met reductie 2:1?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 07 mei 2021 20:02 #1282219

Ronaldl schreef :
Misschien een keerkoppeling met reductie 2:1?

Zeer waarschijnlijk het geval. Wil je zeker weten dan meten op vliegwiel.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 07 mei 2021 20:16 #1282224

Ronaldl schreef :
Misschien een keerkoppeling met reductie 2:1?

Of de nokkenas?
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 07 mei 2021 20:18 #1282225

Als de motor ècht 750 toeren draait, dan kun je als je snel bent nog net de klappen in de uitlaat meetellen.
Bij 1500 toeren gaat dat ech nie
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 07 mei 2021 20:25 #1282231

  • b100
  • b100's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7242
Wimwer schreef :
Ik heb een Farymann D10 uit 1968.
Volgens opgave fabrikant geeft de motor maximaal 1500 toeren.
Ik heb een digitale toerenteller gekocht en het toerental van de uitgaande as gemeten.
Het toerental bij vol gas is 750 toeren en bij laag gas ongeveer 500 toeren.

750 toeren bij vol gas lijkt me wat weinig maar het is (toevallig?) precies de helft van 1500...

Zijn dit normale toerentallen?

beetje te weinig info voor een zinnig antwoord, welke digitale toerenteller heb je en waar meet je.
voor elke oplossing is er een probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 07 mei 2021 21:04 #1282246

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Ik ben een hbm digitale toerenteller gekocht. Dan plak je een reflecterende sticker op een as en meet je met een laserstraal de snelheid.

Ik heb gemeten voor en na de keerkoppeling. Er zit een albin O2 keerkoppeling op en als je verschil krijgt tussen ingaande en uitgaande as moet hij weer strakker gesteld worden. Daarom mat ik.
Albin heeft 1:1 overbrenging. Voor en na de keerkoppeling zat geen verschil.

Maar om ook aan de andere kant op het vliegveld te meten is een heel goed idee. Ga ik morgen doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 07 mei 2021 22:16 #1282250

als je twee van die stickers plakt klopt het waarschijnlijk wel weer.... :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 08 mei 2021 08:28 #1282307

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6712
Ik vind vooral het verschil dat je meet tussen stationair en vol gas heel vreemd. Nog nooit meegemaakt dat daar maar 50% bij komt.
Meet je in de neutraal, zodat je echt het toerental dat de Faryman kan halen meet? Of meet je belast (misschien zelfs liggend aan lijntjes in de box), zodat een zware schroef deel van eht geheel uit maakt?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 08 mei 2021 13:43 #1282483

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Ik meet in de vrijloop.

Helaas is de kleur van het vliegwiel reflecterend dus het lukte vandaag niet om dat goed te meten.
Ik wil het wel weten dus morgen doe ik er een streep matte verf op en daar dan het stickertje op.
Wordt vervolgd...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 16 mei 2021 16:51 #1285619

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Eindelijk ook het vliegwiel kunnen meten.
Het vliegwiel draait vol gas 1512 toeren, voor de keerkoppeling draait de uitgaande as dan 756 toeren. En na de keerkoppeling ook 756 toeren. Blijkbaar zit er tussen de motor en de uitgaande as ergens dus een 2:1 vertraging.
Is dit normaal voor oudere motoren?
Hoe zit dit bij moderne scheepsdiesels?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 16 mei 2021 16:58 #1285623

Ik noemde het al: de nokkenas.
Het werd vaker gedaan dat de nokkenas ook de uitgaande as was. Scheelt weer een reductiekast, want die zit er vanzelf al naar de nokkenas.
Ooit had ik een piepklein Yanmarretje, 4 pk luchtgekoeld. Ook daar was het zo.
Wim.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 16 mei 2021 17:39 #1285640

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Dank voor het antwoord, Berghout-2.
Dus de nokkenas draait altijd het halve toerental omdat het een 4 takt is. Lees net dat dit de distibutieverhouding is.
Op zich heel logisch natuurlijk.
Ik wist niet dat de nokkenas ook de aandrijfas kon zijn ipv de krukas.
Weer wat geleerd!
Laatst bewerkt: 16 mei 2021 17:49 door Wimwer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 16 mei 2021 21:11 #1285718

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3760
Wimwer schreef :
Eindelijk ook het vliegwiel kunnen meten.
Het vliegwiel draait vol gas 1512 toeren, voor de keerkoppeling draait de uitgaande as dan 756 toeren. En na de keerkoppeling ook 756 toeren. Blijkbaar zit er tussen de motor en de uitgaande as ergens dus een 2:1 vertraging.
Is dit normaal voor oudere motoren?
Hoe zit dit bij moderne scheepsdiesels?


Ik hab dit nog nooit gezien ,maar bij dit motortje wel.
Normaal is de krukas de uitgaande as en zit er wel eens een tweede uitgaande as op als "power take of". Dat is dan meestal een aandrijving meteen klein vermogen (hydraulic o.i.d.)
Laatst bewerkt: 17 mei 2021 07:42 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 17 mei 2021 02:54 #1285746

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Dit is een Farymann A10 uit de jaren 60. Wat opvalt is dat de nokkenas de uitgaande as is. Verder het uitbundig gebruik van kogel- en rollagers.
Een manual vind je hier :
manualzz.com/doc/23549721/fary...diesel-repair-manual



Laatst bewerkt: 17 mei 2021 06:00 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 17 mei 2021 16:29 #1286057

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Bijna goed!
Het is een D 10 uit 1968.
Dat is een liggende 1 cilinder, watergekoeld dmv verdamper koeling. Er zit een water reservoir om de motor heen, die gooi je vol en vervolgens kookt het water langzaam op.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 17 mei 2021 16:44 #1286063

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24



Foto 1
Laatst bewerkt: 17 mei 2021 16:57 door Wimwer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 17 mei 2021 17:02 #1286070

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 17 mei 2021 18:00 #1286100

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Prachtig stukje antiek, heeft wel wat aandacht nodig ! Ben benieuwd of het binnenwerk min of meer overeenkomt met de A10.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 17 mei 2021 21:09 #1286201

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3760
'T is een wonder :cheer: Zowel de motor als de boot! Wordt ik blij van.
Laatst bewerkt: 17 mei 2021 21:12 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 18 mei 2021 08:31 #1286279

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2209
Kei ruig noem ik dat :cheer:
Ben benieuwd naar het geluid.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 18 mei 2021 08:34 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 18 mei 2021 10:39 #1286326

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Bijzonder is ook nog dat er een Albin keerkoppeling achter de Farymann zit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 18 mei 2021 12:48 #1286360

Alles lekker aan elkaar gerommeld, precies zoals het hoort in een koolvlet ;-)
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 27 mei 2021 17:49 #1289721

  • Wimwer
  • Wimwer's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 24
Gijper schreef :
Kei ruig noem ik dat :cheer:
Ben benieuwd naar het geluid.

Hierbij een indruk:

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Maximaal toerental veel lager 27 mei 2021 18:41 #1289758

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 335
Wimwer schreef :



Foto 1

Grappig, zie je eigenlijk nooit dat zo'n albin koppeling ergens anders aan geknoopt wordt.
Is het trouwens nog een oud type vet koppeling? Dus zonder oliepeilstok?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.178 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl