Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor

oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor 17 mei 2021 11:14 #1285907

Hey,

Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met oliepijlen bij een inboard motor.

Bij een auto staat er altijd heel duidelijk in de manual dat je het oliepijl moet controleren op een horizontale plaats.Bij een boot is het niet zo moeilijk om de boot horizontaal te krijgen maar de motor is bij onze boot iets achterovergekanteld. Bij mijn weten is dit bij vrijwel alle boten zo aangezien de motor in lijn staat met de schroefas. Maar hoe gaan jullie om met het oliepijl meten in dat geval. Bij een MD2B zit de peilstok net iets aan de voorkant van het midden van de motor.

Als je dan met de peilstok checkt hoeveel olie er in zit geeft deze dus een lager peil aan dan wanneer de motor horizontaal is. Ik ben dus bang dat ik te veel olie in de motor stop als ik deze afvul tot het bovenste streepje op de peilstok.

Wat is nu de correcte methode om hier mee om te gaan? Ik houd nu steeds een beetje het onderste streepje op de peilstok aan als richtpijl voor de oliehoeveelheid, maar dat is dus een beetje giswerk.

Ik check overigens altijd olie door de oliepeilstok uit te schroeven en dan er weer in te houden zonder deze vast te schroeven.

Groeten,
Jacob-Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor 17 mei 2021 11:17 #1285908

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
surfjacob schreef :
Hey,

Ik vroeg me af hoe jullie omgaan met oliepijlen bij een inboard motor.

Bij een auto staat er altijd heel duidelijk in de manual dat je het oliepijl moet controleren op een horizontale plaats.Bij een boot is het niet zo moeilijk om de boot horizontaal te krijgen maar de motor is bij onze boot iets achterovergekanteld. Bij mijn weten is dit bij vrijwel alle boten zo aangezien de motor in lijn staat met de schroefas. Maar hoe gaan jullie om met het oliepijl meten in dat geval. Bij een MD2B zit de peilstok net iets aan de voorkant van het midden van de motor.

Als je dan met de peilstok checkt hoeveel olie er in zit geeft deze dus een lager peil aan dan wanneer de motor horizontaal is. Ik ben dus bang dat ik te veel olie in de motor stop als ik deze afvul tot het bovenste streepje op de peilstok.

Wat is nu de correcte methode om hier mee om te gaan? Ik houd nu steeds een beetje het onderste streepje op de peilstok aan als richtpijl voor de oliehoeveelheid, maar dat is dus een beetje giswerk.

Ik check overigens altijd olie door de oliepeilstok uit te schroeven en dan er weer in te houden zonder deze vast te schroeven.

Groeten,
Jacob-Jan

Peil tussen Minimum en Maximum houden, zit je altijd goed ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor 17 mei 2021 12:54 #1285955

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6115
Geen problemen verzinnen als ze er al jaren niet zijn. Bij inbouw is als het goed is rekening gehouden met de inbouwhoek en de juiste peistoklengte gemonteerd. Vergelijking met automotor is onzin, MD2B is een scheepsmotor.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Laatst bewerkt: 17 mei 2021 12:56 door Jutter.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor 17 mei 2021 13:04 #1285956

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4302
Welk type motor heb je? Zeer waarschijnlijk staat het in je onderhoudsboekje.

Voor een Yanmar (3GM30) staat dat het bovenste streepje de juiste hoeveelheid rekening houdend met maximaal 8 graden kanteling.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor 17 mei 2021 13:04 #1285957

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Je zou de inbouwhoek kunnen controleren, zeker als je (zoals ik) een gemariniseerde automotor hebt. Vaak is daar overigens al rekening mee gehouden middels een aangepast carter, of simpelweg oliepeilstok.
Bij een professionele inbouw mag je er van uitgaan dat de peilstok gewoon juist aangeeft als de boot in het water ligt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor 17 mei 2021 13:29 #1285975

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
surfjacob schreef :

Ik check overigens altijd olie door de oliepeilstok uit te schroeven en dan er weer in te houden zonder deze vast te schroeven.

Groeten,
Jacob-Jan

In de inbouw instructies zijn er specificaties gegeven voor de maximale hellingen waaronder de motor mag werken.

Verder gewoon netjes de instructies in de manual volgen.

Manuals zijn met bepaalde ideeën in het achterhoofd geschreven. Daar amg je op vertrouwen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor 20 mei 2021 07:58 #1286897

Bedankt voor de antwoorden. Niemand maakt zich dus echt druk om de hoek van de motor. Ik zal dan dus netjes het midden tussen de streepjes aanhouden zonder me verder zorgen te maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor 20 mei 2021 08:03 #1286903

Niet echt druk maken is niet helemaal het goede woord: Het mogelijke issue is door de fabrikanten/ bij inbouw opgelost. Tenzij je reden hebt dat de inbouw in jouw schip hier sterk van afwijkt kun je aannemen dat dat ook daar opgelost is.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor 20 mei 2021 08:38 #1286914

Inderdaad niet druk over maken.
Daar komt bij dat de veilige marge veel groter is dan de min- en maxstreepjes.

Het gaat erom dat het oliepeil niet zo hoog is dat de krukas door de olie gaat lopen, en niet zo laag dat de oliepomp lucht gaat aanzuigen. De marge tussen die twee uitersten is heel groot.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

oliepeil bij achterwaartsgekantelde boot motor 20 mei 2021 10:50 #1286963

  • Hans V
  • Hans V's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4501
surfjacob schreef :
Bij mijn weten is dit bij vrijwel alle boten zo aangezien de motor in lijn staat met de schroefas.

Behalve dat er ook (veel) boten zijn met een saildrive. Daar hoeft de motor niet gekanteld vanwege de schroefas.
Dufour 405 GL

www.sailasailing.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.130 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl