Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 21 mei 2021 18:38 #1287480

Hoi allemaal!

Wij zijn nieuw hier. We hebben een flying arrow schakel en moeten een nieuwe bbmotor. Wat raden jullie aan? Benzine of electrisch? Het is voor haven in en uit en ook voor bv terugvaren met fikse tegenwind (als ik nog niet durf te zeilen). Betrouwbaar en krachtig genoeg om op te kunnen vertrouwen.

Wat vinden/denken jullie? En wie heeft er ervaring?

Dank!!

Groetjes,
Femke
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 21 mei 2021 18:43 #1287484

  • AdB
  • AdB's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 4111
Hallo Femke,

welkom hier. Deze vraag maar gelijk koppelen aan je budget.
Met veel budget ga je elektrisch, Torqeedo en E-propulsion zijn dan de merken.

Met gemiddeld budget ga je voor een nieuwe buitenboord motor.

En, je snapt het al, bij weinig budget ga je voor een 2e hands buitenboord
motor.

A
Tornado sport
Een monohull is eigenlijk een multihull die niet "af" is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 21 mei 2021 19:45 #1287511

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
Die 2e hands bbm kan ook elektrisch zijn.
Een elektrische bbm kent nauwelijks start problemen....

Voor mijn Lanaverre L17 midzwaard kajuitzeiler was 55 lbs (destijds de sterkste Minn Kota op 12Volt) in Noordwest Overijssel voldoende t/m 5 bft.

Voor een Flying Arrow vlgs mij ook wel voldoende.

Met 5 bft kan is het voor mij met gereefd grootzeil ook nog prima te zeilen.
Het vrijboord van de L17 is wel wat meer dan bij een Flying Arrow.

Op het Wad is het vermogen krap en moet ik goed plannen zodat ik mijn doelen zeilend kan bereiken, want de motor is niet sterk genoeg om tegen flinke stroming in te varen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 21 mei 2021 21:50 #1287555

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
FemkeWester schreef :
Hoi allemaal!

Wij zijn nieuw hier. We hebben een flying arrow schakel en moeten een nieuwe bbmotor. Wat raden jullie aan? Benzine of electrisch? Het is voor haven in en uit en ook voor bv terugvaren met fikse tegenwind (als ik nog niet durf te zeilen). Betrouwbaar en krachtig genoeg om op te kunnen vertrouwen.

Wat vinden/denken jullie? En wie heeft er ervaring?

Dank!!

Groetjes,
Femke

DE kleinste en ligtste benzine buitenboord motor die je kunt krijgen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 22 mei 2021 07:48 #1287621

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Als je het je kan veroorloven electrisch, maar dan wel goed. Een Torqueedo of epropulsion. Tweedehands ook nog schreeuwend duur (dus een goede investering)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 22 mei 2021 07:52 #1287624

Qua vermogen zal je wel met een electrische motor uit de voeten kunnen. De uitdaging is de accu op een een liefst droge plek onbereikbaar voor buiswater regen of en golfje dat per ongeluk binnenkomt en zeker niet in de weg staat bij het zeilen. Het kan, maar vergt vast wat aanpassingen die niet vanaf de plank leverbaar zijn.
Om die zelfde reden, de ruimte in de kuip, is een buitenboordmotor met opgebouwde tank een prachtischer keuze dan één met een losse tank. Er van uitgaande dat je geen hele verre tochten op de motor maakt volstaat het om voor vertrek de tank op de motor bij te vullen. Een nieuwe 2,5 pk 4 takt is er al voor rond de 700 euro na wat zoeken. Een standaard setje met een electromotor kost niet veel meer, maar dan krijg je een ouderwetse flink wegende loodaccu in een accubak.

De 2e hands markt voor jongere buitenboord motoren leidt net als de markt voor goedkopere boten aan corona inflatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 22 mei 2021 07:59 #1287628

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Ik zou ook voor een licht 2 Pk benzinemotortje gaan, liefst viertakt met opgebouwde tank. Ik had een 4 takt Yamaha 2 Pk die op 1 volle tank minstens 1 uur liep. Als je een 5 liter tankje als reserve meeneemt is je vaargebied vrijwel onbeperkt.
Het nadeel van electrisch is dat je steeds de accu ergens moet opladen. Als dat niet in jouw haven kan moet je de accu steeds meeslepen naar huis of een ander oplaadpunt.
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 08:01 door jerry. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 22 mei 2021 08:08 #1287631

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1733
Mijn 55 lbs Minn Kota weegt ~10 kg.
De 105 Ah (semi-tractie) lood accu weegt ~ 25 kg.

Het aan boord brengen van de accu is op een tuitelig bootje wel even dingetje.
De accu moet wel slingervast staan anders gaat deze aan de wandel bij een beetje helling.


Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 22 mei 2021 09:05 #1287661

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3583
Bert65 schreef :
Als je het je kan veroorloven electrisch, maar dan wel goed. Een Torqueedo of epropulsion. Tweedehands ook nog schreeuwend duur (dus een goede investering)

Gepost met de officiële Zeilersforum-app

Zeer waarschijnlijk veel duurder dan dat de hele boot gekost heeft.
Laatst bewerkt: 22 mei 2021 09:06 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 22 mei 2021 21:25 #1287924

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Maar kan daarna weer mee naar de volgende boot.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Electrisch of bezine? Flying Arrow Schakel 23 mei 2021 11:40 #1288057

  • Bert65
  • Bert65's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4540
Maar Madoc heeft natuurlijk wel gelijk. Een Epropulsion kost bijna tweeduizend euro en een Torqueedo gaat daar nog overheen. Maar dan praten we over een nieuwe motor die ook vergeleken moet worden met een nieuwe brandstofmotor en die zijn ook niet gratis. Bovendien hebben de kleinere buitenboordmotoren vaak wel een vrijloop maar geen achteruit, en het omdraaien van de motor is niet op elke zeilboot even eenvouding.
Met een electromotor een beweging van de pols, maar 1 hand nodig.

Maar er zijn uitstekende en (veel) goedkopere alternatieven. Als je het je zelf niet te moeilijk wil maken kies je voor een krachtige 12v motor. Die zijn er tot 80lbs, bijvoorbeeld van Caroute. Deze zijn inmiddels ook gewoon in Nederland verkrijgbaar.

Een nog goedkopere keuze is de Haswing Protuar 1.0 (ong. 65lbs) die voor ong. 300 euro te krijgen is. Of de Rhino VX 70. Die is een stuk duurder en ook een stuk degelijker.

Je hebt dan nog een accu nodig, in een waterdichte behuizing, een (automatische) zekering, twee Anderson stekkers en wat bekabeling. LiFopo4 accu's zijn veel lichter, maar ook flink wat duurder dan AGM of loodzuur accu's. Op Marktplaats staan een aantal aanbieders die een LiFoPo4 accu in een waterdichte behuizing aanbieden. Je bent dan voor minder dan de helft van een nieuwe Epropulsion klaar.

Ik koop mijn grote automatische zekeringen altijd bij VOCwaarland, daar zijn ze goed betaalbaar.

In aanschaf zal het benzinemotortje het altijd winnen, maar je bent jaarlijks geld aan onderhoud kwijt en je zit met gedoe met benzine.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.128 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl