Maar Madoc heeft natuurlijk wel gelijk. Een Epropulsion kost bijna tweeduizend euro en een Torqueedo gaat daar nog overheen. Maar dan praten we over een nieuwe motor die ook vergeleken moet worden met een nieuwe brandstofmotor en die zijn ook niet gratis. Bovendien hebben de kleinere buitenboordmotoren vaak wel een vrijloop maar geen achteruit, en het omdraaien van de motor is niet op elke zeilboot even eenvouding.
Met een electromotor een beweging van de pols, maar 1 hand nodig.
Maar er zijn uitstekende en (veel) goedkopere alternatieven. Als je het je zelf niet te moeilijk wil maken kies je voor een krachtige 12v motor. Die zijn er tot 80lbs, bijvoorbeeld van Caroute. Deze zijn inmiddels ook gewoon in Nederland verkrijgbaar.
Een nog goedkopere keuze is de Haswing Protuar 1.0 (ong. 65lbs) die voor ong. 300 euro te krijgen is. Of de Rhino VX 70. Die is een stuk duurder en ook een stuk degelijker.
Je hebt dan nog een accu nodig, in een waterdichte behuizing, een (automatische) zekering, twee Anderson stekkers en wat bekabeling. LiFopo4 accu's zijn veel lichter, maar ook flink wat duurder dan AGM of loodzuur accu's. Op Marktplaats staan een aantal aanbieders die een LiFoPo4 accu in een waterdichte behuizing aanbieden. Je bent dan voor minder dan de helft van een nieuwe Epropulsion klaar.
Ik koop mijn grote automatische zekeringen altijd bij VOCwaarland, daar zijn ze goed betaalbaar.
In aanschaf zal het benzinemotortje het altijd winnen, maar je bent jaarlijks geld aan onderhoud kwijt en je zit met gedoe met benzine.