Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Hogedruk retourleiding injector kapot

Hogedruk retourleiding injector kapot 28 mei 2021 20:22 #1290144

Gisteren heb ik de motor (Farymann L30M) weer uitgelijnd en aangesloten in de Orange Sunset, dus dan is het ook tijd om te ontluchten.

Gezien de motor geen ontluchtingsboutje heeft, draai ik hiervoor de retourleiding van de injector iets los. Helaas os bij losdraaien het banjo oog meegedraaid en een scheur in de koperen leiding ontstaan.






Nu ben ik op zoek naar een vervangende leiding. Op internet zie ik genoeg banjo nippels waar je een slang op kunt aansluiten met wat slangklemmen. Echter vermoed ik dat deze leiding niet voor niets als koper is uitgevoerd (hogedruk?) en dat dit niet verstandig is om te doen.

Iemand nog andere suggesties, of ben ik aangewezen op een stukje maatwerk laten persen?
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 20:43 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 28 mei 2021 20:50 #1290155

Retourleiding is in principe drukloos, en kan gewoon met banjo en brandstofslang/slangklem.

Tenminste, zo zit het bij mijn Mitsubishi L2e.
Zou niet weten waarom dat perse een koperen leiding moet zijn?


Laatst bewerkt: 28 mei 2021 20:51 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 28 mei 2021 21:30 #1290169

  • Ronaldl
  • Ronaldl's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1673
Wat is de afmeting van de bout van de banjo? Metrisch of imperial schroefdraad?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 28 mei 2021 21:35 #1290171

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
Orange Sunset schreef :
Gisteren heb ik de motor (Farymann L30M) weer uitgelijnd en aangesloten in de Orange Sunset, dus dan is het ook tijd om te ontluchten.

Gezien de motor geen ontluchtingsboutje heeft, draai ik hiervoor de retourleiding van de injector iets los. Helaas os bij losdraaien het banjo oog meegedraaid en een scheur in de koperen leiding ontstaan.






Nu ben ik op zoek naar een vervangende leiding. Op internet zie ik genoeg banjo nippels waar je een slang op kunt aansluiten met wat slangklemmen. Echter vermoed ik dat deze leiding niet voor niets als koper is uitgevoerd (hogedruk?) en dat dit niet verstandig is om te doen.

Iemand nog andere suggesties, of ben ik aangewezen op een stukje maatwerk laten persen?

Wat Sjoerd 1891 zegt is prima ;)
Laatst bewerkt: 28 mei 2021 21:36 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 28 mei 2021 22:21 #1290179

sjoerd1981 schreef :
Retourleiding is in principe drukloos, en kan gewoon met banjo en brandstofslang/slangklem.

Tenminste, zo zit het bij mijn Mitsubishi L2e.
Zou niet weten waarom dat perse een koperen leiding moet zijn?

[...]
Als die drukloos is lijkt het me inderdaad niet zo’n probleem. Dan regel ik even wat nieuwe banjo nippels, slangklemmen en een stukje slang.
Ronaldl schreef :
Wat is de afmeting van de bout van de banjo? Metrisch of imperial schroefdraad?
De banjo bout is heeft een diameter van 8mm volgens mijn schuifmaat. Maar of dit metrisch is of imperial heb ik niet op gelet. Ik zal morgen nog even controleren in het onderdelen boekje kijken van de Farymann motor.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 29 mei 2021 06:19 #1290208

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Retourleiding is nooit hogedruk. Maar ben je zeker dat het de retour is? Bij de motoren die ik tot nu toe heb gezien zitten die niet met banjobouten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 29 mei 2021 07:10 #1290219

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
Orange Sunset schreef :
sjoerd1981 schreef :
Retourleiding is in principe drukloos, en kan gewoon met banjo en brandstofslang/slangklem.

Tenminste, zo zit het bij mijn Mitsubishi L2e.
Zou niet weten waarom dat perse een koperen leiding moet zijn?

[...]
Als die drukloos is lijkt het me inderdaad niet zo’n probleem. Dan regel ik even wat nieuwe banjo nippels, slangklemmen en een stukje slang.
Ronaldl schreef :
Wat is de afmeting van de bout van de banjo? Metrisch of imperial schroefdraad?
De banjo bout is heeft een diameter van 8mm volgens mijn schuifmaat. Maar of dit metrisch is of imperial heb ik niet op gelet. Ik zal morgen nog even controleren in het onderdelen boekje kijken van de Farymann motor.
Het is niet belangrijk of wat voor schroefdraad het is
De banjo bout er weer op zetten en een slangetje er aan met een
slangenklemmetje
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 29 mei 2021 07:39 #1290229

Apae schreef :
Retourleiding is nooit hogedruk. Maar ben je zeker dat het de retour is? Bij de motoren die ik tot nu toe heb gezien zitten die niet met banjobouten...

Klopt, maar bij mijn farymann in vorige boot was het ook met banjo. Mitsubishi’s is het slang.

Van verstuiver retour naar brandstoffilter was ook een metalen leiding bij die farymann.
Van hogedrukpomp naar verstuiver was ook metaal. Kan verwarrend zijn..

Vraag aan TS is: Waar zijn de gebroken leiding op aangesloten?

Op brandstoffilter? Dan is het retour en kan je een slang gebruiken.
Komt die van je hogedruk pomp, dan is het toevoer, hoge druk, en moet het metaal zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 29 mei 2021 12:46 #1290274

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2208
Ik zie duidelijk midden in de leiding een stuk rubberen slang zitten.
Is dus geen hoge druk en kan met slang aangesloten.
Met twee banjo slangpilaren en vier koperen ringen is de zaak gepiept ;)
toevoegsel:leuke sandalen!
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 12:55 door Gijper. Reden: plaatje van megagoedkope slangpilaar weggehaald
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 29 mei 2021 12:49 #1290276

Haha, Nu je het zegt.... scherp gezien Gijper!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 29 mei 2021 14:11 #1290296

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8206
Apae schreef :
Retourleiding is nooit hogedruk. Maar ben je zeker dat het de retour is? Bij de motoren die ik tot nu toe heb gezien zitten die niet met banjobouten...

De hoge druk van een diesel is (ordegrootte) ergens rond de 500bar.

Dit stuk heeft (foto) een deel rubber slang. Dat kan niet met die druk.

Moet dus retour zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 29 mei 2021 15:31 #1290309

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6115
Knutsel,knutsel, banjo uitboren op maat van leiding, leiding afzagen en schoonmaken opschuren en erin solderen. Als het weer dicht is heb je veel voldoening.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 29 mei 2021 15:35 #1290311

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
sjoerd1981 schreef :
Apae schreef :
Retourleiding is nooit hogedruk. Maar ben je zeker dat het de retour is? Bij de motoren die ik tot nu toe heb gezien zitten die niet met banjobouten...

Klopt, maar bij mijn farymann in vorige boot was het ook met banjo. Mitsubishi’s is het slang.

Van verstuiver retour naar brandstoffilter was ook een metalen leiding bij die farymann.
Van hogedrukpomp naar verstuiver was ook metaal. Kan verwarrend zijn..

Vraag aan TS is: Waar zijn de gebroken leiding op aangesloten?

Op brandstoffilter? Dan is het retour en kan je een slang gebruiken.
Komt die van je hogedruk pomp, dan is het toevoer, hoge druk, en moet het metaal zijn.

En niet zomaar staal, maar een zeer dikwandige pijp, met een zeer hoge druk bestendige aansluiting op pomp en verstuiver. Joop noemde het al, maar het is vaak nog veel meer dan 500 bar

.
Laatst bewerkt: 29 mei 2021 15:38 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 29 mei 2021 23:34 #1290414

Vandaag de mast op de nieuwe boot gezet en tot zojuist gezeild. Heerlijk, maar dan nu even hier verder :)

De leiding liep van de injector/verstuiver terug naar het fijnfilter zonder de brandstofpomp te passeren. Er zit inderdaad een stukje gewapend flexibel tussen. En het is een Farymann L30M motor, dus ik ben er zeker van dat dit de retour is.

Ik ga eens shoppen voor wat banjo nippels, slangetje en slangklemmen.

Bedankt allemaal!
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 30 mei 2021 06:20 #1290440

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6115
Tip! Zet banjo bouten niet te vast. Ze zijn hol en doorboord.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 30 mei 2021 06:47 #1290451

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Je hebt ook banjobouten met geïntegreerde ontluchtings mogelijkheid

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 30 mei 2021 07:10 #1290459

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 3588
Eigenlijk is dit geen retourleiding, maar een verstuiver lek leiding.
Een retourleiding loopt van de HD pomp terug naar de tank.
Wordt dan meestal met een T verbinding gecombineerd met de lek leiding.
Laatst bewerkt: 30 mei 2021 07:13 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 30 mei 2021 15:55 #1290576

  • JAmes
  • JAmes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 326
Ik zag al dat de mast weg was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 30 mei 2021 19:57 #1290655

Jutter schreef :
Tip! Zet banjo bouten niet te vast. Ze zijn hol en doorboord.
Vast is vast inderdaad :)
CeesS schreef :
Je hebt ook banjobouten met geïntegreerde ontluchtings mogelijkheid

Ja die missen nu op de boot. Ik had wel al een knijppompje voor de brandstof toegevoegd om makkelijker te ontluchten, maar dit is de logische volgende stap.
madoc schreef :
Eigenlijk is dit geen retourleiding, maar een verstuiver lek leiding.
Een retourleiding loopt van de HD pomp terug naar de tank.
Wordt dan meestal met een T verbinding gecombineerd met de lek leiding.
Interessant madoc. Maar deze is dan ook geen hogedruk uitvoering toch? Gezien het flexibel stukje in de oorspronkelijke leiding?
JAmes schreef :
Ik zag al dat de mast weg was.
Jup zaterdag de hele dag bezig geweest. Om 19:30 was het dan zo ver en zijn we gaan zeilen tot 0:00 uur. Heerlijk!

PS, van een keerfok wordt je wel erg lui :dry:
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 30 mei 2021 19:58 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 31 mei 2021 09:16 #1290787

Verstuiverdruk is 200 bar bij deze motor. Daar heb je niets speciaals voor nodig... Het kan ook de slang zijn tussen opvoer pomp en HD pomp?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Hogedruk retourleiding injector kapot 02 juni 2021 08:21 #1291457

Spulletjes zijn binnen, vanavond even monteren :)
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.180 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl