Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Oliekeeringen keerkoppeling

Oliekeeringen keerkoppeling 18 juni 2021 20:52 #1296806

Inmiddels is e.a. uitgelopen op een klein drama.
Eindelijk de keerkoppeling olie dicht. had alles netjes gemarkeerd, maar de achteruit werkt helaas niet.
althans, soms wel, soms niet.

Geprobeerd e.a. nog af te stellen, maar nog geen resultaat.

Daarbij is, omdat ik de schroefas wat had terug geschoven, deze gaan lekken.

Kortom, 1 probleem opgelost, 2 nieuwe problemen er voor terug.

Komende tijd maar even niet meer klussen en de afweging maken om of door te gaan, of de boot te verkopen. :(
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 18 juni 2021 21:12 #1296818

Uitbesteden geen optie ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 18 juni 2021 21:13 #1296822

Buitenboordpruttel er achter hangen geen oplossing??
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 18 juni 2021 22:11 #1296833

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
niwesa schreef :
Kortom, 1 probleem opgelost, 2 nieuwe problemen er voor terug.

Problemen zijn er om opgelost te worden. Wat je hier meldt, lijkt me oplosbaar. Zeker door een goede monteur met de juiste kennis en ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 18 juni 2021 22:19 #1296837

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7528
Wat is mis in deze discussie, is het contact met vertegenwoordiger van ZF en Hurth in Nederland.

Dat is de firma Van Stigt in Gorkum.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 19 juni 2021 08:07 #1296889

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
brambo schreef :
Wat is mis in deze discussie, is het contact met vertegenwoordiger van ZF en Hurth in Nederland.

Dat is de firma Van Stigt in Gorkum.

Bram

Het betreft een museumstuk waarvan de meeste ZF ers niet eens meer weten dat die ooit in een obscure ZF buitenplaats gemaakt is. Laat staan dat er nog onderdelen op de plank liggen.. Uit ervaring kan ik zeggen dat van Stigt niet vlot is in het oplossen van klein leed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 19 juni 2021 08:31 #1296897

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Maar evengoed zijn er ook ZF-ers die dat juist als een uitdaging zien. Waar ligt de boot?
De olielekkage is gestopt, er is waarschijnlijk alleen een montagefout gemaakt ergens. Of de koppelingsplaten grijpen achteruit net niet aan (te ver versleten) en vooruit nog wel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 19 juni 2021 08:34 #1296898

Heb ZF in Duitsland al een tijdje geleden benaderd. Moet zeggen dat zij een uitstekende service verleent hebben en alle moeite hebben gedaan om te kijken of er nog onderdelen beschikbaar waren. Tot de collega's in Spanje toe, waar deze koppelingen destijds gemaakt werden.

Kreeg uiteindelijk wel de tip dat ik hem mogelijk zou kunnen vervangen door een Hurth ZF12M die nog steeds goed verkrijgbaar is.
Maar dat vergt wel de nodige aanpassingen. Vraag is of je zoveel moet investeren i.v.m. de leeftijd van de motor. Dit is een BMW D12, en ook daarvoor is niets meer te krijgen.

Zal nog navragen wat de kosten zijn als ik e.a. laat doen, en of het überhaupt nog kan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 19 juni 2021 08:53 #1296912

Apae schreef :
Maar evengoed zijn er ook ZF-ers die dat juist als een uitdaging zien. Waar ligt de boot?
De olielekkage is gestopt, er is waarschijnlijk alleen een montagefout gemaakt ergens. Of de koppelingsplaten grijpen achteruit net niet aan (te ver versleten) en vooruit nog wel.

De boot ligt in Ermelo, wat bedoel je overigens met de koppelingsplaten?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 19 juni 2021 11:42 #1296977

Misschien slim om het in 2 stukken te splitsen. KK wegbrengen en laten nakijken, ook een oud beestje waar geen onderdelen voor de te krijgen zijn is vaak wel te repareren. (niet bij een standaard monteur..) en het aanpakken van je schroefas lekkage.
Dat laatste zou je zelf kunnen doen als de KK eruit is, dan heb je ook meer ruimte.

Voor je KK kun je me een PB sturen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 19 juni 2021 19:49 #1297124

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7528
De motor werd geleverd door BMW. Echter met het motorblok van een Hatz motor. Daar zijn mogelijk wel onderdelen voor beschikbaar.

ZF heeft destijds nog een bedrijf Technodrive overgenomen.

Bram
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 23 juni 2021 19:30 #1298416

Met alle adviezen ben ik in elk geval wat verder gekomen. Heb inmiddels een goede monteur ingeschakeld.
Moet wel alles zelf doen, maar daar leren we van, maar hij ondersteund me helemaal.

Die koppeling ligt op de werkbank en het blijkt dat de groeven in de conus schijven wat versleten. Die gaat hij weer wat indraaien en dan zou het moeten gaan werken.

Hij heeft er in elk geval vertrouwen in.




Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 23 juni 2021 21:54 #1298458

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Het schakelprincipe met een conus werd/wordt door meerdere leveranciers van keerkoppelingen toegepast. Helaas na de nodige draaiuren of verkeerde behandeling (zeilersforum.nl/index.php/foru...j-het-zeilen#938879+) ook vaak met problemen van slijtage of verglazing van de contactoppervlakken.
Zie onderstaande foto van een nieuwe VP conus. De groeven in de omtrek van de conus hebben als functie de olie op het oppervlak snel af te voeren als er geschakeld wordt. Voor de krachtoverbrenging spelen ze geen rol.
Wat soms voorkomt is verglazing van het contactoppervlak van de stalen tandwielen (of kettingwiel) , mogelijk ook in de keerkoppeling waar dit draadje over gaat. Ik ken een aantal gevallen van de grote Yanmar saildrives die daar last van hebben. Daar helpt het leppen van de contact-oppervlakken. Let ook op dat je de conus altijd in de zelfde stand monteert, dus altijd dezelfde kant van de conus in hetzelfde tandwiel, de contactoppervlakken zijn op elkaar ingesleten.

Zie Youtube filmpje vanaf ca. 5e minuut:







Laatst bewerkt: 24 juni 2021 13:59 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 29 juni 2021 07:22 #1299922

De conus is door de monteur klaargemaakt en werkt weer goed, tijd om de keerkoppeling weer in elkaar te zetten en te monteren.

Nu ik alles toch los heb wil ik tevens de motorbedieningshendel vernieuwen. Deze gaat ook niet lekker meer na 50 jaar.

Iemand ervaring met een goed merk?

Vind zelf de Vetus Sico mooi passen bij de boot, maar een beetje kwaliteit is ook belangrijk.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 29 juni 2021 08:43 #1299942

Ik ben heel tevreden over de teleflex CH2850:

vrijheidwatersport.nl/1-handel-motorbediening-ch2850

Dat lelijke glimmende chromen plaatje hoef je niet te monteren. Dan houdt je een volledig RVS handel over. Robuuste kwaliteit
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 08:44 door sjoerd1981.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 29 juni 2021 09:55 #1299967

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6604
Is een geheel RVS gashendel een goed idee?
Ik heb eens in een cabriolet gereden met een aluminium golfbal als pookknop. Die is ijskoud als je in de herfst open rijdt, en brandend heet als de zon er even op staat. Een middenweg is er niet.
Doe mij maar een kunststof handgreep, lijkt me. Of net als een RVS stuurwiel met dunne lijn of leer bekleden.
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 09:55 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 29 juni 2021 11:23 #1300015



Bovenste dop is van kunststof. Rest is RVS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 30 juni 2021 06:53 #1300299

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
niwesa schreef :
De conus is door de monteur klaargemaakt en werkt weer goed, tijd om de keerkoppeling weer in elkaar te zetten en te monteren.

De conclusie dat alles weer goed werkt, zou ik met enige terughoudendheid pas trekken als de gemonteerde koppeling weer op z'n plaats zit, en je in het water vooruit en achteruit kunt schakelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 30 juni 2021 07:25 #1300314

Helemaal mee eens, Cees, blijft een spannend hoofdstuk voor mij. Maar ik hoop hem komend weekend er weer in te hebben en een positieve ervaring te kunnen delen. :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 30 juni 2021 07:56 #1300321

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1182
Bs80 als handel binnen werk is van bijna alle merken als allpa gewoon van seastar( vroeger teleflex). De getoon de handel steekt behoorlijk uit meer dan de bs 80. Binnen werken zijn het zelfde anders is de afdekkap en de handel. Ik heb de getoonde handel van allpa. Binnen werk seastar dus teleflex dus allemaal sticker werk. De knop bestaad uit onderkant staal bovenkant plastic dus geen last van temperatuur. Je kan ook zelf aampassen knop er afzagen en b.v een houten knopmaken of b.v een kloot er op lijmen. Succes met de revisie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 04 juli 2021 20:13 #1301616

Op advies van de monteur eerst de keerkoppeling weer geplaatst na de kleine revisie.

En vandaag eindelijk weer even een rondje gevaren. Keerkoppeling lijkt zijn werk te doen.
Komende week nog even alles goed laten afstellen en dan hopelijk komende paar jaar daarmee geen problemen meer.
Hij kijkt dan gelijk of de bedieningshendel goed werkt of toch beter vervangen kan worden.

Lekkage schroefas lijkt wet te zijn, misschien wat gelekt met het heen en weer schuiven.
Bij de 2e demontage heb ik deze op zijn plek laten zitten en het motorblok naar voren getrokken.

Waterlock lekt wel op een aansluiting, krijg ik niet echt dicht. Maar daar wil ik misschien toch een andere voor. De nieuwe Vetus 40 heeft een draaibare aansluiting, denk dat die wat beter past.

Iedereen tot zo ver bedankt met alle adviezen en tips.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 04 juli 2021 21:02 #1301625

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Alle lof voor je doorzettingsvermogen !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Oliekeeringen keerkoppeling 16 aug 2021 14:27 #1315423

Om het topic positief af te sluiten, afkloppen, we zijn nu 10 vaaruren verder en de koppeling werkt goed.

Beter zelfs dan hij deed. Box in en uitvaren gaat een stuk gemakkelijker en niet geheel onbelangrijk, geen olielekkage meer. Daar was het om te doen.

Gelijk de bedieningshendel vervangen. Deze was voordelig en exact gelijk aan die er op zat.

Gelijk mezelf maar beloont met een nieuw instrumenten paneel. :)

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl