Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za apr 05 @ 2:00PM -
Zeilersforum Wintermeeting 2025
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 28 apr 2018 21:28 #938879

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7588
Kwam dit opmerkelijke artikel nog tegen op Cruiser Forum:

Instructie van Yanmar. Tijdens zeilen de keerkoppeling in de neutrale stand zetten !

Advisory Number: MSA08-003:

DATE February 8, 2008 Dealers and OEMs
TO: All Marine Distributors
SUBJECT: Gear in Neutral While Sailing All MODELS:

All Sailboat Engines

We continue to get questions regarding the correct gear position while sailing with the engine OFF. This advisory is issued as a reminder; Yanmar requires that if sailing with the engine OFF (not running) the transmission shifter must be in the neutral position or internal damage to the gear or sail-drive will result. This damage will not be covered by Yanmar’s Limited Warranty. Please instruct customers and dealers who deliver the sailboat to the customer, of the correct (Neutral) position for the marine gear while sailing.

If the customer desires that the propeller shaft not spin while sailing, either a folding propeller, shaft break, or other suitable device may be used. However, Yanmar accepts no responsibility for the selection, installation, or operation of such devices. Please also refer to Marine service advisory “MSA07-001_Yanmar Sail Drive Propeller Selection” for additional information.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 28 apr 2018 21:59 #938883

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8697
oud nieuws
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 29 apr 2018 05:24 #938894

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6096
misschien, maar voor mij nieuw.
Hoe reeel is de kans op schade?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 29 apr 2018 06:31 #938897

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Problemen kunnen ontstaan bij keerkoppelingen en saildrives die gebaseerd zijn op een servo principe, zoals de veel gebruikte conussen op een aandrijfas met schroefspline. De koppeling met de uitgaande as is gebaseerd op frictie. Valt de aandrijfkracht bij stilstaande motor weg, dan valt ook de frictie grotendeels weg. Als tijdens zeilen de uitgaande as van de keerkoppeling of saildrive door de schroef in beweging wordt gebracht, gaat het conus mechanisme slippen, wat tot ongewenste slijtage leidt. Daarom wordt door Yanmar aangeraden een dergelijk systeem in z'n vrij te zetten.
In mijn Yanmar SD20 saildrive zit echter een klauwkoppeling (dog clutch) waarbij dit slip fenomeen niet kan optreden. Het enige dat gebeurt als de SD20 tijdens het zeilen in z'n werk staat, is dat de tanden van de tandwielen die in ingrijping zijn, enigszins worden belast. In mijn geval gebruik ik de saildrive al 25 jaar ingeschakeld tijdens zeilen, en van enig nadelig effect is mij niets gebleken.

Om een klapschroef in te laten klappen, zul je naar mijn mening toch kortstondig de schroefas moeten blokkeren door de koppeling in z'n werk te zetten. En, als dat met de keerkoppeling gebeurt, volgens Yanmar daarna weer in z'n vrij te zetten.
Laatst bewerkt: 29 apr 2018 06:41 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 29 apr 2018 06:45 #938898

  • brambo
  • brambo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7588
Ik had dit nog nooit gehoord. Het is zelfs zo dat de garantie vervalt.

Bij veel koppelingen (hydraulisch) moet de keerkoppeling juist ingeschakeld zijn om meedraaien te voorkomen.

Zet al jaren de keerkoppeling in de achteruit stand tijdens zeilen. Ik heb echter geen Yanmar en ook nog een vaanstad schroef.

Een schroefas rem heb ik in de praktijk maar weinig gezien.

Het lijkt mij overigens niet prettig als de schroefas met een vaste schroef blijft meedraaien tijdens het zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 29 apr 2018 06:51 #938900

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Dit thema is hier al vaker aan de orde geweest, zie bv. zeilersforum.nl/index.php/foru...ing-versleten#411677

edit : Volvo penta heeft een hele reeks patenten op dit principe, dit is er een van : patents.google.com/patent/US4397198
Laatst bewerkt: 29 apr 2018 07:58 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 29 apr 2018 09:12 #938931

Helemaal begrijpen doe ik dat advies om de kk in zijn vrij te zetetn niet omdat juist dan (een deel van) de keerkoppeling zal blijven meedraaien. Dat dat ook zou gebeuren heb ik bij mijn VP saildrive is in ieder geval niet juist want daar blijft de schroef juist draaien als ik die in zijn vrij zet en geeft dan een irritant zoemend geluid.En dat ook als de klapschroef zeker ingeklapt is.
En in een 110S saildrive zit toch ook zo'n type koppeling of alleen bij de latere types?
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 29 apr 2018 10:21 #938946

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Yellow Boat schreef :
Helemaal begrijpen doe ik dat advies om de kk in zijn vrij te zetetn niet omdat juist dan (een deel van) de keerkoppeling zal blijven meedraaien. Dat dat ook zou gebeuren heb ik bij mijn VP saildrive is in ieder geval niet juist want daar blijft de schroef juist draaien als ik die in zijn vrij zet en geeft dan een irritant zoemend geluid.En dat ook als de klapschroef zeker ingeklapt is.
En in een 110S saildrive zit toch ook zo'n type koppeling of alleen bij de latere types?
Ad

In de 110S heeft Volvo ook zo'n schakelconus (pos nr 32) ingebouwd. Met je schakelhandel beweeg je schakelconus heen en weer via een wigvormige strip (pos nr 57). Daarmee geef je een beginkracht op de schakelconus, die door de spoed van de spline op de schakelas (pos nr 31) versterkt wordt en het doorgeven van het aandrijfvermogen op wrijving via een tandwiel (pos nr 9) op die as mogelijk maakt.

Als de motor stilstaat, heb je nog steeds de beginkracht op de conus, die slipt als de schakelas tijdens het zeilen door een draaiende schroef wordt aangedreven. Pas in de 'vrij'stand van de saildrive gaat de conus terug naar de middenstand wordt er geen kracht meer op de conus uitgeoefend.

edit : in dit draadje zeilersforum.nl/index.php/foru...20s-reviseren#826561 heb ik de revisie beschreven van een 120S saildive van de Victoire van m'n schoonzoon. De saildrive slipte in z'n vooruit, waarschijnlijk ontstaan als gevolg van de verkeerde stand van de bediening tijdens het zeilen, of door een touw in de schroef. Helaas zijn er bijna geen onderdelen meer verkrijgbaar, en wat er nog wel is, is schreeuwend duur.

Laatst bewerkt: 29 apr 2018 10:40 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 29 apr 2018 11:12 #938958

Snap ik .
Alleen draait bij mij de schroef beslist niet als ik de saildrive in de achteruit zet en wel als ik hem in neutraal heb staan.
Is wel een klapschroef .
Dus laat ik hem tijdens het zeilen lekker in de achteruit staan en niet neutraal en dat doe ik dus al 15 jaar zo omdat hij meedraaiend een naar geluid maakt en achteruit niet ( zal dan dus wel inklappen). Niet zo raar want meedraaiend klappen de bladen door de centrifugaalkracht uit .
Overigens lijkt me altijd meedraaien sowieso niet echt bevordelijk voor de sealringen van de schroefas onderin de saildrive want die maken dan vele malen meer draaiuren en hebben nu eenmaal een beperkte levensduur volgens de fabrikamt SKF.
Bij een vaste schroef zou e.e.a. natuurlijk anders kunnen zijn want die zal altijd meedraaien.

Ik vermoed daarom dat VP dat voorschrift alleen voor saildrives met vaste schroef heeft geschreven.
Overigens heeft VP het sowieso niet altijd bij het rechte eind gezien het feit dat ze pas vele jaren later overgingen op motorolie i.p.v. ATF olie bij veel avn hun keerkoppelingen en saildrives .( niet bij de 110S , dei had altijd al motorolie nodig).
Ad
Laatst bewerkt: 29 apr 2018 11:20 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 29 apr 2018 11:20 #938960

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29536
Waarom zou je een keerkoppeling niet in de vrijstand willen zetten tijdens zeilen?
Als je zonodig de schroefas wilt blokkeren doe je dat met een schroefas (bandrem)rem op de koppelingflens.

Een sailrrive wordt wat lastig.....
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Laatst bewerkt: 29 apr 2018 11:21 door Calidris.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 29 apr 2018 18:47 #939063

brambo schreef :
Ik had dit nog nooit gehoord. Het is zelfs zo dat de garantie vervalt.

Bij veel koppelingen (hydraulisch) moet de keerkoppeling juist ingeschakeld zijn om meedraaien te voorkomen.

Zet al jaren de keerkoppeling in de achteruit stand tijdens zeilen. Ik heb echter geen Yanmar en ook nog een vaanstad schroef.

Een schroefas rem heb ik in de praktijk maar weinig gezien.

Het lijkt mij overigens niet prettig als de schroefas met een vaste schroef blijft meedraaien tijdens het zeilen.

Nu ik de oude motor van Chris ga inbouwen, en ik wist dat er van ouds her een veeeeeeeel te grote klapschoef achter de pion zat (17x13 :pinch: ) wel handig hoor gas geven voor rompsnelheid is niet nodig.............. :S

Kreeg ik zowel bij bakker ijlst en abma sneek yanmar dealer te horen dat de keerkoppeling liever een vaanstand schroef had, mbt tot de levensduur van de koppeling.
Kan wel liever niet, okay dan maar een vaanstand, nieuwe schroef moet er toch komen B)

Dit zal niet voor alle yanmar koppelingen gelden denk ik haast, maar kan daar niets zinnigs over zeggen verder, en heb het ook niet gevraagd omdat het in mijn geval niet relevant is
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 15 juni 2021 07:01 #1295418

Handleiding van onze Technodrive TMC 40P is duidelijk, tijdens het zeilen hoort de keerkoppeling in neutraal gezet te worden.
Daarbij wordt nog vermeld dat je hem iniedergeval nooit tijdens het zeilen in vooruit mag zetten. (Impliciet wordt dan gesuggereerd dat in achteruit zetten minder kwaad kan...)

Maar aanbeveling is dus in vrij!

Ik deel dit hier, omdat veel motoren deze koppelingen gebruiken...

Groet!
Sjoerd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 15 juni 2021 07:31 #1295424

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27924
In de handleiding van mijn Hurth HBW100 staat ook dat ie tijdens het zeilen zonder meer in z'n vrij kan worden gezet.
Een absolute must is dat niet, geloof ik. Ik heb jaren gezeild met de keerkoppeling in z'n achteruit, omdat zéér bekwame mensen me verteld hadden dat dit juist een must was.

Maar een meedraaiende vaste driebladsschoef levert uiteindelijk toch weer een paar procent minder weerstand, dan eentje die vaststaat.

Sindsdien kom ik er steeds meer achter dat de watersport bol staat van het volksgeloof en de napraterij.
Laatst bewerkt: 15 juni 2021 07:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 15 juni 2021 07:34 #1295428

Zolang de persoon die het juist heeft wordt nagepraat... ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 15 juni 2021 07:55 #1295431

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4487
Nachtvlinder schreef :
Zolang de persoon die het juist heeft wordt nagepraat... ;)

Het is een officiele Yanmar service mededeling (zie begin van dit draadje)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 15 juni 2021 07:57 #1295433

Ik het een maxprop vaanstand schroef,
motor uit. KK even in de achteruit, dan maligne de bladen zich en daarna maakt het niks meer uit... ik zet hem dan in neutraal omdat ik dan direct kan starten igv nood.
Ik denk dat dit ook geldt voor klapschroeven: In de achteruit blokkeert de as en klapt de schroef in.
Ik denk dat wanneer YB na achteruit het weer in neutraal zal zetten deze ook niet meer gaat draaien.
Het punt is alleen relevant voor vaste schroeven lijkt me.
En dan is de vraag welke meer weerstand geeft vs / en meer slijtage in de KK/ schroefas.
"Wie het altijd voor de wind gaat, komt vanzelf aan lager wal"
De topper ISO “Sapho” voor de funracing en nu de dehler 31 “Wende” voor het avontuur...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 15 juni 2021 08:31 #1295447

  • groom
  • groom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10136
Het staat bij ons zelfs af fabriek op de stuurstand als waarschuwing. Onder zeil: Keerkoppeling in neutraal en zeker boven de 7 knopen snelheid. (dan natuurlijk in het engels en ik heb het hier vrij vertaald)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 15 juni 2021 09:07 #1295459

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1030
Toch weer wat geleerd van dit draadje...

Bij mij gebeurt het heeeeel soms wel eens dat de klapschroef niet inklapt zodra de motor uitgeschakeld wordt. Met de keerkoppeling in 'neutraal' gaat de niet-ingeklapte schroef dan (uiteraard) vervolgens meedraaien.

Ik begrijp nu dat dat opgelost kan worden door in dat geval de keerkoppeling - met uitgeschakelde motor - eventjes in de achteruit te zetten waardoor de schroef alsnog inklapt.
Daarna kan de keerkoppeling volgens Yanmar instructie weer in 'neutraal'.

Mooi.
Dat ga ik proberen.
Dank heren
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 15 juni 2021 09:17 #1295462

Toekomst schreef :
Ik begrijp nu dat dat opgelost kan worden door in dat geval de keerkoppeling - met uitgeschakelde motor - eventjes in de achteruit te zetten waardoor de schroef alsnog inklapt.
Daarna kan de keerkoppeling volgens Yanmar instructie weer in 'neutraal'.

Bij een klap- of vaanstandschroef mag de KK natuurlijk altijd in de achteruit blijven staan: dit voorkomt risico op spontaan uitklappen en het gaan meedraaien; een eenmaal ingeklapte schroef belast de KK ook niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 15 juni 2021 09:40 #1295468

Wadloper schreef :

Maar een meedraaiende vaste driebladsschoef levert uiteindelijk toch weer een paar procent minder weerstand, dan eentje die vaststaat.

Nou , paar % , in deze test dei ik vaker hier geplaatst heb , de helft . Ook die van klap en vaanstand en varioprop staan erbij .
Test uitgevoerd door www.sva-potsdam.de/ dus dat zal best wel kloppen.( dit is die compelte test: drive.google.com/file/d/0B0vn-...sK8b41_xbX2IWVUBEDjQ )
Ad

Laatst bewerkt: 15 juni 2021 09:49 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stand keerkoppeling Yanmar bij het zeilen 15 juni 2021 09:41 #1295469

Heeft iemand enig idee hoe dat zit bij de oude Volvo Penta (MD1)? Krijg niet helemaal helder wat voor KK daar precies opzit, en heb m meestal in het werk als ik zeil...
Trotse eigenaar van de IW-31 'Zwaantje'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.173 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl