Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren?

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 15 apr 2017 09:50 #826381

Beste forumleden,

Wie kan er een volvo penta 120s (saildrive) reviseren?
of wie weet iemand?

Gr.

jaaph
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 15 apr 2017 09:59 #826387

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10713
Ik denk dat je hier wat aan hebt. Op marktplaats staat een te koop zgan voor 1250€€. Numoet je niet alles geloven maar info lijkt me niet verkeerd.

Veel goedkoper dan een revisie.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 15 apr 2017 11:13 #826421

Wat versta je onder reviseren?
Als daarbij ook lagers , koppeling of tandwielen moeten worden vervangen wordt het inderdaad erg duur.
Kijk hier maar eens wat dat soort onderdelen kosten: www.marinepartseurope.com/nl/v...nta-cat-7748570.aspx
Waarom denk je eigenlijk dat een revisie nodig is want echte slijtageondedelen hebben saildrives , bij normaal gebruik en onderhoud amper. Behalve dan de schroefasafdichting en het membraan van de montage.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 15 apr 2017 18:52 #826504

Proost schreef :
Ik denk dat je hier wat aan hebt. Op marktplaats staat een te koop zgan voor 1250€€. Numoet je niet alles geloven maar info lijkt me niet verkeerd.

Veel goedkoper dan een revisie.

Dat bedrijf heb ik benaderd.
optisch is de saildrive heel mooi en je krijgt garantie op een goede werking.
ik heb alex buwalda van dat bedrijf gebeld en gevraagd hoe hij de saildrive getest had . Hij heeft de saildrive niet getest maar als de drive niet goed is krijg je je geld terug. Maar dan heb je wel alle kosten van inbouw, hellingen etc.
hij is de eigenaar van ab marine service en zei dat als ik zekerheid wilde maar een nieuwe moest kopen. Daar heeft hij dan wel gelijk in.
daarom zoek ik nu iemand die mijn oude goed kan maken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 15 apr 2017 18:55 #826506

Yellow Boat schreef :
Wat versta je onder reviseren?
Als daarbij ook lagers , koppeling of tandwielen moeten worden vervangen wordt het inderdaad erg duur.
Kijk hier maar eens wat dat soort onderdelen kosten: www.marinepartseurope.com/nl/v...nta-cat-7748570.aspx
Waarom denk je eigenlijk dat een revisie nodig is want echte slijtageondedelen hebben saildrives , bij normaal gebruik en onderhoud amper. Behalve dan de schroefasafdichting en het membraan van de montage.
Ad

Ik wil vooral een goed werkende saildrive. Onder een revisie versta ik dat alle onderdelen die enigszins versleten zijn , vervangen worden, waardoor de drive weer vele jaren meegaat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 15 apr 2017 20:44 #826532

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
Ja ik heb dezelfde ervaring. Ik heb een VP2003 en een 120 S maar daar de ingaande as niet is gestabiliseerd is de tandkrans aan behoorlijke slijtage onderhevig. Ik heb op voorhand al een 120S die niet aan een VP2003 gekoppeld was via Marktplaats gekocht voor 250 euro en ligt trouw in de voorpiek te wachten tot de oude 120S het begeeft. Uiteraard bouw ik dan ook de Volvo stabilisatiekit gelijk in voor de VP2003. als je de tijd hebt gewoon je kans afwachten. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 15 apr 2017 22:10 #826544

  • jessejohn
  • jessejohn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1873
je kunt mij wel even bellen op 06-57539833 of e-mailen naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Groet,
Jesse
J.J. Hoogeveen Boot Service
J.J. Hoogeveen Boot Service
www.hbs-marine.nl
HBS Marine Diesel Scheepsmotoren
www.hbs-diesel.com
Telefoon: 06 - 575 39 833
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 16 apr 2017 06:28 #826561

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Mag ik dit draadje even kapen voor een probleem met een 120S van een familielid ? Het betreft een Victoire 930, uitgerust met een VP 2003 met 120S. De ingaande spline as van de saildrive is al eens vervangen, en er is destijds een VP modificatie uitgevoerd met een elastisch element tussen motor en saildrive as.

Tijdens het overvaren dit weekend van de winterstalling naar de jachthaven liep een aantal keren kortdurend het motortoerental zonder duidelijke aanleiding plotseling op, en daalde dan even later weer. Tot op een gegeven moment er helemaal geen aandrijving vooruit meer was. Achteruit functioneerde de aandrijving nog wel. Kennelijk slipt de saildrive in de vooruitstand. Een en ander gebeurde op de Nieuwe Maas in hartje Rotterdam, geen fijne plek, maar met kunst en vliegwerk werd de Citymarina bereikt. Met de uitwendige bediening is ogenschijnlijk niets mis. Ook als het schakelmechanisme met de hand wordt bediend, is er geen aandrijving vooruit. Kent iemand dit fenomeen, wat kan de oorzaak zijn, hoe te repareren ?
Laatst bewerkt: 16 apr 2017 09:56 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 16 apr 2017 10:58 #826623

Ik heb een dergelijk problem gehad. Ik vrees dat de tanden van de as van de saildrive die motor ingaat versleten zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 16 apr 2017 12:16 #826632

rienoldenhof schreef :
Ik heb een dergelijk problem gehad. Ik vrees dat de tanden van de as van de saildrive die motor ingaat versleten zijn.

Dat lijkt me nogal onwaarschijnlijk aangezien de achteruit het nog wel doet. Bovendien is de aanpassing om dit te voorkomen al eens door VP aangebracht.
Ik denk eerder aan speling op de schakelhandel die op de saildrive naar binnen gaat of , veel vervelender , aan de koppeling in de saildrive. En als je de verkeerde olie hebt gebruikt ( moet gewone motorolie zijn) kun je ook koppelingproblemen krijgen.
Begin eens de workshop manual te bestuderen dan kom je misschien al wat verder:
www.bavariayacht.info/download...-workshop-manual.pdf

Maar als je echt alle onderdelen wiolt vernieuwen die slijtage vertonen zou ik het maar vergeten. Dat kost gegarandeerd meer dan een hele nieuwe en bovendien kun je veel onderdelen ( de meeste?) niet eens meer krijgen.
Daarover is hier wel het e.e.a. te vinden: www.marinepartseurope.com/nl/v...nta-cat-7748570.aspx
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 16 apr 2017 12:57 #826639

  • svalk
  • svalk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3889
CeesS schreef :
Mag ik dit draadje even kapen voor een probleem met een 120S van een familielid ? Het betreft een Victoire 930, uitgerust met een VP 2003 met 120S. De ingaande spline as van de saildrive is al eens vervangen, en er is destijds een VP modificatie uitgevoerd met een elastisch element tussen motor en saildrive as.

Tijdens het overvaren dit weekend van de winterstalling naar de jachthaven liep een aantal keren kortdurend het motortoerental zonder duidelijke aanleiding plotseling op, en daalde dan even later weer. Tot op een gegeven moment er helemaal geen aandrijving vooruit meer was. Achteruit functioneerde de aandrijving nog wel. Kennelijk slipt de saildrive in de vooruitstand. Een en ander gebeurde op de Nieuwe Maas in hartje Rotterdam, geen fijne plek, maar met kunst en vliegwerk werd de Citymarina bereikt. Met de uitwendige bediening is ogenschijnlijk niets mis. Ook als het schakelmechanisme met de hand wordt bediend, is er geen aandrijving vooruit. Kent iemand dit fenomeen, wat kan de oorzaak zijn, hoe te repareren ?

Als de tanden echt weg zijn op de ingaande as dan maakt het waarschijnlijk niet uit of je voor- of achteruit vaart precies zoals Ad al zegt. Denk ook eerder aan een koppelingsprobleem. B)
Ieder voordeel heb zijn nadeel en ieder nadeel heb zijn voordeel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 22 apr 2017 16:07 #828444

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Vandaag de saildrive (blijkt een type 120S-C te zijn) gedemonteerd. Eerst de VP 2003 naar voren geschoven (30 mm is voldoende), dan is de saildrive te kantelen en naar binnen te trekken. Viel op zich mee. Nu de binnenkant bekijken ...
Er is waarschijnlijk schade ontstaan aan de schakelconus van de vooruit, door een touw in de schroef aan het einde van het vorig seizoen. De olie was pikzwart, een indicatie dat de conus flink geslipt heeft.

De spline van de ingaande saildrive as zag er nog uit als nieuw, dus de VP modificatie-set heeft daar goed z'n werk gedaan.


Bijlage:

Bestandsnaam: volvo-pent...seal.pdf
Bestandsgrootte:3,481 KB







Zie ook :



Laatst bewerkt: 22 apr 2017 16:29 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 23 apr 2017 06:11 #828557

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Het schakelprincipe is door Volvo Penta gepatenteerd, zie o.a. www.google.com/patents/US4397198 en www.google.com/patents/US3269497

In de patenten wordt de werking in detail beschreven. Interessant is dat de nieuwste Yanmar saildrives dit principe hebben overgenomen.
Laatst bewerkt: 23 apr 2017 06:13 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 23 apr 2017 06:28 #828559

Nou, nieuwste...
Mijn km2p heeft dat al heel wat jaren.... (Die laatste)
Of zie ik iets vernieuwends over het hoofd?
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 23 apr 2017 06:37 #828561

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
It Paradyske schreef :
Nou, nieuwste...
Mijn km2p heeft dat al heel wat jaren.... (Die laatste)
Of zie ik iets vernieuwends over het hoofd?

Ik bedoelde de Yanmar saildrives. De kleine saildrives hadden een 'dog clutch', een simpele klauwkoppeling voor het omkeermechanisme. De SD50 heeft een kopie van de VP cone clutch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 23 apr 2017 08:14 #828598

Ah zo, de clutch met haakse intermediate as, eerste patent.
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 02 mei 2017 20:49 #831651

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
De 120S is gerepareerd met behulp van een donor-schakelbak van Marktplaats. Daarvan was het hart nog kerngezond, maar de spline van de primaire as verwoest door de constructiefout die in de eerste VP's van de 2000 serie zit. De nog goede primaire as uit de defecte bak is overgezet in de gekochte bak en geshimd door een Volvo-specialist.
Het samenbouwen van de delen en de uit- en inbouw aan boord hebben we zelf gedaan.
Reparatie kosten : een fractie van de onderdelen-nieuwprijs die VP durft te vragen.








Het probleem van de spline (uit een persbericht van VP):

This Volvo gearbox is subject to failure as a result of wear to the splines, resulting in total loss of drive. Failure is unpredictable and inspection is strongly recommended.

To check it you need to unbolt the prop shaft coupling from the gearbox, pull back the shaft and disconnect the gear shift cable completely, disconnect the water cooling hoses (at the end away from the gearbox), and unbolt and remove the gearbox from the engine. Removing the engine compartment woodwork may be necessary to gain access.You will need a long extension for your socket set. You will then be able to examine the spline drive on the input shaft and flywheel drive coupling.


zie ook :

Bijlage:

Bestandsnaam: volvo_gear...line.pdf
Bestandsgrootte:369 KB
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 05:37 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 03 mei 2017 12:20 #831846

  • Cascade
  • Cascade's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 771
Zou je niet gelijk die waardeloze koelwater afsluiter vervangen voor een exemplaar welke wel normaal open en dicht gaat?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 03 mei 2017 12:46 #831852

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4454
Cascade schreef :
Zou je niet gelijk die waardeloze koelwater afsluiter vervangen voor een exemplaar welke wel normaal open en dicht gaat?

Ja die verleiding is er wel. De kunststof slangtule wordt sowieso vervangen, die brak al af tijdens de demontage. Klein probleem is dat een messing CR of DZR kogelkraan niet vorstbestendig is, de originele VP afsluiter wel.

Zie ook www.zeilen.nl/nieuws/actueel/h...ntruste-keurmeester/
Laatst bewerkt: 03 mei 2017 12:47 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Wie kan er een Volvo Penta 120s reviseren? 03 mei 2017 17:48 #831961

  • john 338
  • john 338's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 363
Gewoon eerst eens open schroeven en kijken wat er wel of niet stuk is. Heb zo zelf de onder zijde gerepareerd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.313 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl