Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Snot-verdulleme

Snot-verdulleme 23 juli 2021 06:38 #1307518

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Maar aan al deze superieure adviezen en wijsheid heeft Joop nu niet zo veel.

Wat Joop wél kan doen bij zijn Lucas filter is de in en uitgang omdraaien zoals CeesS al eerder aangaf. Uiteraard met nieuw filterelement.
Dit is mogelijk wel uitvoerbaar onderweg.
Of je nu fe slangen of de slangpilaren verwisselt op het filter...
Mogelijk wat teflontape o.i.d. aan boord?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 07:13 #1307524

  • Catalina
  • Catalina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Hmmm, teflontape en diesel.
Laatst bewerkt: 23 juli 2021 07:15 door Catalina.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 07:50 #1307536

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Vertel, wat is het probleem met inert teflon?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 07:51 #1307539

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Ik gebruik al heel wat jaren (deccenia) teflon bij gasolie, nog nooit enig probleem vastgesteld.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 07:58 #1307541

CeesS schreef :
ac320 schreef :
Ik blijf meelezen , misschien komt Joost met een briljant idee

Voorkomen is beter dan genezen, briljanter wordt het niet ;)

:side: Je hebt helemaal gelijk, ik ben er niet uit voor mezelf hoe ik dat het beste doe maar ik hoop veel te leren ps: ik bedoelde Joop66 in mijn post eerder (ben slecht met namen) , de TS voor de ideeën, hij heeft het gefixed op zee, weet niet of mij dat zou lukken eerlijk gezegd
Laatst bewerkt: 23 juli 2021 08:00 door account op verzoek verwijderd 2.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 07:58 #1307542

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29127
Teflon en diesel:

www.calpaclab.com/teflon-ptfe-compatibility/

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 08:04 #1307544

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Ook in het verleden geen problemen ervaren met Teflontape icm met plantaardige olie, zowel gebruikt als vers. Zowel ijskoud als heet (voorverwarmd tot ~80 graden). Ook 100% biodiesel (onverwarmd) geen probleem.
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 08:08 #1307547

Calidris schreef :
Maar aan al deze superieure adviezen en wijsheid heeft Joop nu niet zo veel.

Wat Joop wél kan doen bij zijn Lucas filter is de in en uitgang omdraaien zoals CeesS al eerder aangaf. Uiteraard met nieuw filterelement.
Dit is mogelijk wel uitvoerbaar onderweg.
Of je nu fe slangen of de slangpilaren verwisselt op het filter...
Mogelijk wat teflontape o.i.d. aan boord?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Ik had begrepen in de OP dat Joop66 een schone tank wil, daar is bovenstaand toch geen oplossing voor ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 08:39 #1307560

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Misschien weet Kees een oplossing voor Joop ?

Kan allicht geen kwaad om even contact op te nemen

www.mobieletankcleaning.nl/
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 08:44 #1307562

  • Catalina
  • Catalina's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Gebruik van teflontape in bij gebruik bij diesel was uit den boze in mijn werk. (Aan scheeps dieselmotoren)

Afdichtingen met knel koppeling, O-ring en vloeibare pakking.

Wil je perse toch teflon gebruiken, doe het dan in ieder geval niet nà het filter. Bij fout gebruik en rafelen door aandraaien kunnen stukjes losraken en in het verdere systeem storingen veroorzaken.

Maar daar hebben we de KNRM dan weer voor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 09:06 #1307568

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6089
Joop66 schreef :
holtere schreef :
Je tank niet aangepakt Joop?
Hoe kan dat... je rekent altijd alles uit v.w.b. veiligheidsmarges ;)

Klopt. Je mag grinniken.

Halve boot slopen om er bij te komen. Volstrekt praktische overweging.

Waar zit die tank dan onder weggebouwd? Je kunt er niet bij van boven of opzij? Je kunt ook niet bij de aansluiting van aanzuig en retour? Gelaste aansluitingen op stalen tank?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 12:52 #1307620

  • CeesS
  • CeesS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4485
Catalina schreef :
Gebruik van teflontape in bij gebruik bij diesel was uit den boze in mijn werk. (Aan scheeps dieselmotoren)

Afdichtingen met knel koppeling, O-ring en vloeibare pakking.

Wil je perse toch teflon gebruiken, doe het dan in ieder geval niet nà het filter. Bij fout gebruik en rafelen door aandraaien kunnen stukjes losraken en in het verdere systeem storingen veroorzaken.

Maar daar hebben we de KNRM dan weer voor.

Door onjuist gebruik van teflon tape raakte het Kustwacht vaartuig 'Waker' (de prachtige ex-Smit Houston') door brand in de machinekamer total-loss. Door het ontbreken van voldoende wrijving van de tape is een ongeborgde demper losgeraakt van de brandstofleiding waardoor diesel rondspoot en in brand vloog. Edit : onderzoeksrapport toegevoegd




Bijlage:

Bestandsnaam: stcrt-2010-13697.pdf
Bestandsgrootte:2,578 KB
Laatst bewerkt: 23 juli 2021 18:19 door CeesS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 23 juli 2021 14:22 #1307636

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16751
Oeps...vandaar dat ze altijd begrip tonen voor ons prutsers :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 25 juli 2021 07:06 #1307963

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Mbt geniale oplossingen: nope.

Tenminste geen die niet veel werk zijn.

Ideaal: geen water in je tank, bezinkputje waaraan een duel polishing dinges zit, motor aanzuiging ergens daar boven.

Maar. Point in fact:

Die is er niet.
Tank kan er niet uit zonder heel veel gedonder,
Motor aanzuiging enkele cm boven de bodem,
Toegankelijkheid via vulslang slecht ivm bochten, en mogelijk anti-schuim plaat.

Dus.

Geen briljant idee.

Maar: dit is de eerste keer in 15 jaar tijd (de vorige was 15 jaar geleden) dat dit problemen gaf.

Dus: voorlopige strategie:
Grotamar,
Voor een knobbelige tocht, tank tot de rand vol.
Toch kijken of de bovenkant toegankelijk te maken is en evt een mangat.

Afwachten.

Ik neem niet aan dat ik rond mijn 70ste dit soort tochten vaar.

Niet helemaal verlicht en exact juist.

Jammer dan. Koop een boot, klus je dood. Er is altijd te veel te doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 25 juli 2021 07:14 #1307965

Prio 1 zou het maken van een mangat zijn: ook al gooi je er nu wat chemicaliën in: als de plantengroei er al is, omdat er al water in de tank zit, dan stop je dat niet zo maar. Ook al is het (heel) wat werk, middels een mangat kun je de tank het beste onderhouden..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 25 juli 2021 07:22 #1307967

Begrijpelijk Joop...

Naast ene mangat kan je ook nadenken over een plan B.
Zodat met een kleine jerrycan de motor kan draaien zonder hoofdtank en hoofdfilter. (T-stuk in toevoer en retour en paar kogelkraantjes..) als de bacteriën en schimmels het feestje weer eens komen verstoren...

Aan de andere kant, als je een goed hoog aan de wind zeilende boot hebt (heb ik niet), dan kan je jezelf meestal wel redden zonder motor als het echt moet...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Snot-verdulleme 25 juli 2021 07:58 #1307986

Kan je de hoge drukspuit erop zetten en de zooi daarna leegzuigen en naspoelen met diesel?
Wellicht een tankclean bedrijf vragen? Wordt ook in de beroepsvaart gedaan.

Maar verder is het helaas gedoe, kost het moeite en veel tijd.
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 08:01 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 15 nov 2021 07:49 #1340186

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Zaterdag hield de motor weer in. Stopte niet, maar hield in. Wilde wel langzaam draaien.



We zijn er nog niet.

Wel blij dat ik dit inline filtertje heb geinstalleerd: geen echte blokkade, en binnen 10 minuten vervangen, en weer door.

Maar goed. Er moet dus echt een gat in de tank.

Will keep y'all posted.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 15 nov 2021 07:59 #1340188

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18117
Spinnenpoep waarschijnlijk :whistle:

Maar niet fijn inderdaad, deze winter toch maar door de zure appel heen bijten en de zaag in de tank (en interieur?) zetten. Sterkte daarmee.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 15 nov 2021 13:26 #1340306

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
ilCigno schreef :
Spinnenpoep waarschijnlijk :whistle:

Maar niet fijn inderdaad, deze winter toch maar door de zure appel heen bijten en de zaag in de tank (en interieur?) zetten. Sterkte daarmee.

Klote beesten!

:laugh:


Eerst nog wat leger varen. Kan de diesel nu niet kwijt.
Laatst bewerkt: 15 nov 2021 13:27 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 15 nov 2021 13:32 #1340308

Zit er wel een gaasje in de ontluchting van de dieseltank?
(en de watertank).
Je wil geen open toegang voor kruipende insecten...
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 15 nov 2021 19:06 #1340483

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1731
Ik ben heel benieuwd naar de constructie van de tank in de boot van Joop.

In sommige gevallen is het vervangen en gelijk herplaatsen van de tank minder werk dan een bijna onbereikbaar inspectieluik aanbrengen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 nov 2021 14:17 #1342324

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
Het is een optima 92.

De configuratie is als volgt: in de kuip is een flink luik. Daar recht onder de motor. vanaf dat luik naar achteren, is de overloop, die als wand in de kuipvloer zit.

Daar recht onder, zit, over vrijwel de hele breedte vvanhet schip de tank.

Tank demonteren betekent:
Motor in zijn geheel er uit. Motorkist demonteren incl alle appendages die daar weer aan vast zitten.

De tank zit dus een cm of 25 onder het dek wat overgaat in die overloop. Daardoor van boven slecht bereikbaar.

Maar er ontstaat een plan. Ik ben benieuwd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 nov 2021 15:59 #1342371

  • Reed
  • Reed's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1697
Misschien een nieuwe HDPE brandstoftank overwegen.
Wanneer je er een witte plaat HDPE in laat lassen kun je meet het niveau in de tank zien.
Hele goede ervaring mee.
Reed van Batavia (oud Nederlands) voor de Rede van Jakarta.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Snot-verdulleme 20 nov 2021 16:23 #1342382

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15781
Een naar probleem, en met die tank op die plek. Grrrr, wie verzint nu zo iets.

Zou je de tank zo goed als leeg kunnen krijgen om ‘m daarna schoon te spuiten zonder te verwijderen? Ik denk aan zo’n riool ontstopping slang met een soort vuilfreesje op het eindje? Die plaats je op je hoge drukreiniger. Het is een dun slangetje, gemaakt om in 40mm uitwendig rioleringsbuis de boel schoon te spuiten. Kan dus door je vulslang naar binnen. Blijft natuurlijk de uitdaging om ‘m dan weer schoon en droog te krijgen, maar met een waterstofzuiger kan je een eind komen. En je hebt een winter de tijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.211 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl