Eergisteren stond er nog een "fijn" zeetje van de dagen daarvoor.
De tocht was IJmuiden - Texel met Noorden wind.
A gentleman never sails upwind.
Which proves a point, I guess.
Maar goed dat brengt ons niet in het motoren hoekje hier.
Wat wel? Nou: om wat hoger te kunnen prikken, stond de motor er bij. Ruig kort zeetje, niet hoog, maar wel stijl.
Ongeveer halverwege stopt de motor. Spontaan.
Een blik op de filters laat weinig zien. Een give away: de pompknop op het. CAV filter komt niet vanzelf weer op: kan niet aanzuigen.
Banjo los, vol snot. Doorblazen. Even weerstand, daarna borrels in de tank.
Weer gemonteerd, ontluchten met pompknop: snot in t glaasje
Enfin. Motor start en loopt weer.
Maar nu: er zit dus bacterie-zooi in de tank. Geen verrassing feitelijk. Maar nu?
Blijkbaar is de banjo een kritisch punt, dus in Line filtertje er tussen, en eentje extra in de gereedschapskist.
Maar hoe de tank schoon? Niet (nee, echt niet) toegankelijk.
Nu in de haven van Texel alle filters vervangen. Online filtertje.
En dit gevonden:
www.pbo.co.uk/gear/12-diesel-b...atments-tested-43353
Zowaar een fles grotamar gevonden. We gaan t meemaken.