Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Betamarine 13.5hp BZ482

Betamarine 13.5hp BZ482 19 juli 2021 14:29 #1306190

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Hallo,

Mijn Beta BZ482 loopt al eens warm ... telkens moet ik de kanaaltjes van de warmtewisselaar vrijmaken en dan is het weer voor een tijdje oké.

Ook de wierpot loopt leeg wanneer de motor een tijdje gedraaid heeft en stil gelegd wordt. De uitlaat zit boven de waterlijn maar heeft toch een beluchter.

Heeft iemand een idee om dit probleem een duurzame oplossing te geven? Ik hoorde al eens iemand suggereren een andere thermostaat in de in de primaire koelcircuit te steken. Zou dat helpen?
Koen
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 19:48 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 19 juli 2021 16:56 #1306249

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5900
Wat blijft er in je warmtewisselaar achter dat die telkens dichtloopt? Kalk, of iets anders? En moet je het motor-circuit of het buitenwater-circuit telkens schoonmaken? Of beide?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 19 juli 2021 19:42 #1306345

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Hallo,

Het zijn de kanaaltjes van de warmtewisselaar dus het secundaire (zeewater) koelwatercircuit. Volgens mij is het kalk/zout. Maar er is ook een tweede probleempje met het primaire koelcircuit. De BZ482 heeft geen expansievat en de overloop van het koelwater zit door de montagehoek van de motor redelijk laag, daardoor staat een deel van de warmtewisselaar boven het normale niveau van het primaire koelcircuit.

Als ik het primaire koelwatercircuit helemaal tot de top vul is het na een uurtje motoren flink geleegd in de bilge.

Misschien zou het installeren van een expansievat al veel verhelpen? Ik weet het niet, graag jullie inzichten.

Koen
Koen
Laatst bewerkt: 19 juli 2021 19:51 door KK.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 20 juli 2021 06:06 #1306454

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5900
Een expansievat in het primaire (dus motor-)circuit lijkt me wel noodzakelijk. In sommige ontwerpen fungeert de warmtewisselaar als zodanig.
Thermostaat hoort een hoge-temperatuur exemplaar te zijn, dus ergens tussen de 70 en 95 graden (geen idee wat er precies in hoort, hoger=efficienter). In elk geval dus geen thermostaat voor directe koeling, die hooguit 65 graden mag zijn.
Als je veel kalkafzetting in het secundaire circuit hebt, wordt dat water eigenlijk te warm. Dat wijst erop, dat je te weinig doorstroming in het zeewatercircuit hebt. Ik zou controleren of het wierfilter geen lucht trekt en of de buitenwaterpomp nog goed is.
Meten van de temperatuur van het water dat uit de wisselaar komt kan geen kwaad: dat mag niet boven de 50-60 graden komen, liever veel minder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 20 juli 2021 08:56 #1306529

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Mja, meten is weten in elk geval voelt het water dat uit de uitlaat komt niet echt warm aan, het stoomt ook niet ... De zeewaterpomp lekt een beetje aan de as maar ik heb een servicesetje dus dat zou moeten kunnen oplossen.

Jij denkt dus dat het lucht zuigen van de wierpot hiervan de oorzaak kan zijn? Tja die loopt inderdaad wel steeds leeg. Wat zijn de mogelijke lekkageplaatsen? Zou ik meer succes hebben als ik 'm op de waterlijn zou monteren misschien?
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 20 juli 2021 11:16 #1306608

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5900
Als de wierpot lekt, kan de zeewaterpomp onvoldoende druk opbouwen, en heb je daardoor waarschijnlijk vrij weinig koelwater. Wat dan dus de kans krijgt om flink op te warmen in de wisselaar.
Heb je zo'n vetus filter met een schroef door het deksel, dan lekt het vrijwel altijd. Of te vast aangedraaid, of te oude ringen, of het deksel is al gekraakt. De wierpotten met schroefdraad in de rand van het deksel zijn beter, ook die van Vetus.
Montage op, onder of boven de waterlijn is een hele wetenschap, of een hele discussie. Ik waag me niet aan wat er beter is...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 20 juli 2021 18:16 #1306748

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Mijn wierpot heeft geen schroefjes door het deksel. Het deksel zelf zit op de pot geschroefd. Er zit een dikke O ring onder get deksel ik smeerde er ook wat siliconenvet aan. Die zit ook keivast als ik 'm wil openmaken heb ik heel wat spierkracht voor nodig. Het lijkt me sterk dat hij daar zou lucht zuigen. Maar ik sluit niets uit.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 24 juli 2021 20:43 #1307938

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13365
Dat je het deksel maar moeilijk los krijgt zegt echt niet dat hij dan ook luchtdicht is. Te strak aandraaien kan de O ring ook zodanig vervormen dat hij juist gaat lekken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 24 juli 2021 21:04 #1307942

  • KK
  • KK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 57
Oke hartelijk dank voor de suggesties. Ik ga een dezer dagen weer naar de boot en zal het allemaal grondig controleren ... wordt vervolgd.
Koen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Betamarine 13.5hp BZ482 25 juli 2021 07:08 #1307964

koko schreef :
Dat je het deksel maar moeilijk los krijgt zegt echt niet dat hij dan ook luchtdicht is. Te strak aandraaien kan de O ring ook zodanig vervormen dat hij juist gaat lekken.

Als je het deksel van een Vetus filter met deksel wat er omheen zit te vast aandraait krijg je kem altijd lastig weer los maar daar is een truukje voor.
Dat vast zitten komt door de wrijving van het vrij grove schroefdraad op elkaar doordat de ingedrukte O-ring het deksel omhoog en de schroefdraad strak op elkaar duwt . Als je tijdens het begin van het losdraaien ook flink op het deksel drukt maak je gebruik van de geringe speling in de schroefdraad om die wrijving te verminderen en gaat het deksel meestal veel makkelijker los.

Overigens staat in de handleiding ( hier te vinden: www.vetus.com/nl/technical-documentation bij "cooling water strainers") ook een waarschuwing het deksel niet te strak vast te draaien.
Ad
Laatst bewerkt: 25 juli 2021 07:13 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.263 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl