Dag allemaal,
Ik pik dit draadje na een jaar weer op, vooral om mijn ervaringen neer te schrijven en te delen, wie weet kan het ooit iemand van dienst zijn.
De problemen met mijn motor zijn opgelost, dat is goed nieuws. Nadat ik de keerring en het dekseltje van mijn Jabsco zeewaterpomp vervangen had liep ook het wierfilter niet meer leeg.
Ondertussen had ik ook voor de zoveelste keer de warmtewisselaar gereinigd. Ik ontdekte dat er steeds een beetje koelvloeistof in de bilge lekte dus heb ik heel het externe koelwatercircuit gedemonteerd en ook de thermostaat (72°) gecontroleerd. Ik merkte op dat er van de aluminium ringen die op de warmtewisselaar zitten om de "tubestack" te dichten, eentje haast helemaal opgevreten was door corrosie.
https://photos.app.goo.gl/i8MmuCWo8MnCqDTW9,
https://photos.app.goo.gl/KFisbPM4tiepMmJw5,
https://photos.app.goo.gl/KFisbPM4tiepMmJw5,
Na contact met Betamarine in het VK werd er gezegd dat ik best de hele warmtewisselaar vervang omdat de alu-ringen niet meer verkrijgbaar zijn. Ik heb aan een collega gevraagd om me te helpen om er een af te draaien op de draaibank.
Wanneer die klaar was heb ik 'm met epoxy in de warmtewisselaar verlijmd (speciale 2K metaallijm, zoals die origineel werd ingebouwd).
https://photos.app.goo.gl/En3MJB8JgJvXFPtb6
Daarna probeerde ik de motor te spoelen met zuiver water omdat er flink wat zoutaanslag waar te nemen was aan de binnenzijde van de warmtewisselaar.
https://photos.app.goo.gl/kKcuiirh3Cp1efPg6,
https://photos.app.goo.gl/WFzmgzaRFStnSXB58,
Het spoelen van de motor lukte echter niet omdat er geen druppel koelwater uit de aflaatstop kwam. Ik vind het enigszins vreemd, als iemand daar wat op kan zeggen hoor ik het graag.
Ik heb me voorgenomen om de koelvloeistof dan maar enkele keren kort na elkaar te vervangen in de hoop dat die de meeste smurrie meeneemt, of ik daar goed aan doe hoor ik graag van jullie.
Ik heb daarna de motor ook getest, een 30 tal minuten in de haven vol vooruit aan de trossen, ik maakte daarna wat warmte beelden van de motor om te zien of alles een beetje te verklaren was met mijn beperkte dieselkennis. Op die beelden zie je dat het blok een uniforme warmteverdeling heeft en van buitenaf een 71° bereikt. De zeewatercircuits blijven rond de 25°. Missie geslaagd, zou ik zeggen.
https://photos.app.goo.gl/Fdkv4sEyfcAyxEDh6,
https://photos.app.goo.gl/uZ8zn5PXEx5DaKvG8,
https://photos.app.goo.gl/dtAM9JupUkWZJUqa9,
Nu, ik ben geen motorspecialist, wel technisch geschoold maar verre van een dieselmonteur, dus ... Als ik iets over het hoofd gezien heb, of als je commentaar hebt over het spoelen van het motorblok en vooral het aftappen van de koelvloeistof aan het aftappunt, dan hoor ik dat graag.
Alvast bedankt,
Koen
[edit: sorry, het lukt me niet om de foto's rechtstreeks in te voegen. Het werden URL's]