Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: bypass MDI-box Volvo Penta D1-30f

bypass MDI-box Volvo Penta D1-30f 24 juli 2021 11:45 #1307803

Hallo, mijn MDI-box (regeleenheid) van de VP D1-30f lijkt weer kapot....
Motor start dus niet.
- netjes spanning op de box
- zekering is in orde

Zo'n 1,5 jaar na nieuwe aanschaf, is deze al een keer vervangen doordat er een fabrieksfout in zat.
2 jaar met een nieuwe MDI-box gevaren, maar na de boot gisteravond normaal afgemeerd te hebben, vanmorgen dus zo dood als een pier...

Zo'n ding moet met een schroevendraaier te starten zijn natuur;ijk, als je maar weet hóe...
(ik realiseer met dat verschillende dingen dan niet werken)

Weet iemand hoe je een bypass kunt maken?

Op internet wordt het wel genoemd, maar ik zie niet echt een beschrijving.
Alvast dank!
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bypass MDI-box Volvo Penta D1-30f 24 juli 2021 11:55 #1307805

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
Simpel, de dikke plus op de startmotor even verbinden met het dunne draadjes ernaast, dan draait je startmotor. Kan je nog wel gloeien?

Heb al meerdere van die MDI's vervangen, helaas blijven de nieuwste ook niet heel. Ik zou persoonlijk overwegen om de motor terug om te bouwen naar ouderwets dashboard zonder MDI
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bypass MDI-box Volvo Penta D1-30f 24 juli 2021 12:22 #1307815

ok Yannick, ga ik proberen!

ik weet niet hoe het gloeien moet???
mijn Display doet helemaal niks.
Ik ga er vanuit dat het gloeien geactiveerd wordt als je de ON/OFF knop bij het Display in drukt?
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bypass MDI-box Volvo Penta D1-30f 24 juli 2021 12:37 #1307818

  • henkvd
  • henkvd's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3724
Gloeien werkt niet, net als dat je dynamo niet meer gaat laden, niet gloeien met deze temperaturen zou geen probleem moeten zijn, niet laden is wel een dingetje om rekening mee te houden.

De nood startknop zo kort mogelijk wat draadlengte aansluiten ( en dik bv 6mm2)
tussen batt + en start aansluiting op de MDI

Wat ik niet erg kan bevatten van Volvo, waarom plaats je de box op een van de warmste plaatsen van de motor, niet gek waarom er zoveel problemen mee zijn.
Laatst bewerkt: 24 juli 2021 15:29 door henkvd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bypass MDI-box Volvo Penta D1-30f 24 juli 2021 20:23 #1307931

Nou Yannick, het is prima gelukt!

Motor start en stopt prima zonder de MDI-box!
En wij weten nu gelijk al wel wat we in het najaar gaan doen: ombouwen naar analoog!

Dank voor de aanwijzingen; weer wat geleerd ;)
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bypass MDI-box Volvo Penta D1-30f 24 juli 2021 20:32 #1307934

Henk, de vorige keer bij vervangen van de MDI-box had ik al begrepen dat het zeer onverstandig is om de MDI-box niet aan het motorblok vast te maken; dus had ik 'm al zwevend opgehangen.
Ik ben het ermee eens dat het onbegrijpelijk is dat Volvo Penta dit zo in de markt zet!

Overigens is het eigenlijk een Perkins motor natuurlijk.
Dus ik weet niet of Perkins ze zelf ook zo verkoopt, of dat Volvo ze nog modificeert.

Ik heb overigens een oldtimer Bedford, met ook een Perkins Diesel erin; deze loopt al 55 jaar fantastisch!!
Dus met de motorblokken is m.i. niks mis; wél met de electronica helaas...
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bypass MDI-box Volvo Penta D1-30f 25 juli 2021 09:00 #1308005

  • yannick
  • yannick's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 285
waterteus schreef :
Henk, de vorige keer bij vervangen van de MDI-box had ik al begrepen dat het zeer onverstandig is om de MDI-box niet aan het motorblok vast te maken; dus had ik 'm al zwevend opgehangen.
Ik ben het ermee eens dat het onbegrijpelijk is dat Volvo Penta dit zo in de markt zet!

Overigens is het eigenlijk een Perkins motor natuurlijk.
Dus ik weet niet of Perkins ze zelf ook zo verkoopt, of dat Volvo ze nog modificeert.

Ik heb overigens een oldtimer Bedford, met ook een Perkins Diesel erin; deze loopt al 55 jaar fantastisch!!
Dus met de motorblokken is m.i. niks mis; wél met de electronica helaas...

De MDI box is echt een toevoeging van Volvo Penta. Dat hebben ze gedaan om ook deze ouderwetse dieseltjes can-bus data uit te laten spuugen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bypass MDI-box Volvo Penta D1-30f 25 juli 2021 14:23 #1308106

  • Ton Mitz
  • Ton Mitz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5082
henkvd schreef :
Gloeien werkt niet, net als dat je dynamo niet meer gaat laden, niet gloeien met deze temperaturen zou geen probleem moeten zijn, niet laden is wel een dingetje om rekening mee te houden.

De nood startknop zo kort mogelijk wat draadlengte aansluiten ( en dik bv 6mm2)
tussen batt + en start aansluiting op de MDI

Wat ik niet erg kan bevatten van Volvo, waarom plaats je de box op een van de warmste plaatsen van de motor, niet gek waarom er zoveel problemen mee zijn.

Ik heb zo'n zelfde volvo perkins, en ben dus vroeg of laat ook aan de beurt
Een dikke draad tussen de startaccu en de start aansluiting op de mdi is dus de noodstart oplossing
Heeft iemand een een foto of een technische tekening hoe de mdi er überhaupt uitziet, en op welk punt ik de draad moet zetten?
Feeling 32 Di, bootnaam Mitz
Genoemd naar een Engels stripfiguur
Mitz, the half fairy lady
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

bypass MDI-box Volvo Penta D1-30f 25 juli 2021 20:21 #1308269

nou Ton, ik heb de draad dus niet op de MDI-box gezet, maar zoals Yannick aangaf, op je startmotor!
Dat werkt bij mij prima!
En als je in Google even MDI-box intikt, krijg je er plaatjes van!
Westerly Longbow, thuishaven bij de Limonadefabriek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.270 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl