Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Onderdeel motor

Onderdeel motor 02 aug 2021 12:55 #1310732

Wij hebben sinds kort een andere boot gekocht met inboard motor Mitsubishi 42pk met gesloten koelsysteem, omdat dit helemaal nieuw is voor ons zit ik met een vraag, er zit aan de zijkant van de motor en soort van cilinder die is verbonden aan een slang die naar de onderkant van de boot gaat, de andere kant loopt naar mijn motorblok waar een afsluiter zit vlak bij de waterpomp, er lopen vanaf de cilinder 2 slangen naar de keerkoppeling, wij dachten aan een waterlock, maar ik heb de motor stationair laten draaien, de afsluiter open gezet, maar geen water uit de uitlaat gezien, dus twijfelen wij.
Wie zou jij kunnen zeggen wat dit is.
Alvast bedankt voor jullie moeite


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 02 aug 2021 13:13 #1310740

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1157
Olie koeler voor de kk. Als het een gesloten systeem is lopen er waarschijnlijk buizen onder de boot door. Of je hebt een beun of pijpen koeler op het vlak. Dit is gevuld met koelvloeistof, als er een afsluiter zit is dat waarschijnlijk voor aftappen of bij vullen. Als het een gesloten koel systeem is heb je een droge uitlaat dus geen water uit de uitlaat! Normaal gaat koud koelvloeistof eerst door de olie koeler voor de kk en dan door de motor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 02 aug 2021 18:59 #1310900

Oke, dus dit is een olie koeler voor de kk, bedankt voor de snelle reactie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 02 aug 2021 19:01 #1310902

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
nu nog even doorhebben aan welke afsluiter je hebt zitten draaien...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 02 aug 2021 19:16 #1310914

Daar ga ik denk ik wel uitkomen, er gaat een wereld voor je open met zo'n inboard haha, gelukkig bestaan er forums zoals dit
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 02 aug 2021 20:22 #1310945

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Wat sy helios zegt kan wel belangrijk zijn. Een droge uitlaat komt bij zeilboten volgens mij niet zo heel vaak voor. Heb je de afsluiter niet dichtgezet i.p.v. open? Of moet er niet een andere afsluiter open? Ik denk namelijk dat er wel water uit je uitlaat hoort te komen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 02 aug 2021 21:00 #1310962

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
Precies dat dus
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 02 aug 2021 21:55 #1310976

Ik heb geen zeilboot, het is een AmuletVlet, deze motor was er in 2017 ingebouwd dooor Drinkwaard, ik stuur een paar foto's mee, de hendel die bovenop zit is volgens het boekje voor een aansluiting van een boiler, die aan de zijkant zit komt vanaf die oliekoeler via een dikke slang naar die afsluiter
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 02 aug 2021 22:14 #1310979

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Die afgedopte afsluiters vind ik raar, ik heb altijd geleerd dat als je de aansluitingen van de boiler niet gebruikt je deze door moet verbinden. Maar goed ik ben geen expert en bij Drinkwaard weten ze wel wat ze doen dus dat zal wel goed zijn.

Maar dit heeft niks met een natte of droge uitlaat te maken, heb je ook foto's van je uitlaatsysteem?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 02 aug 2021 23:34 #1310986

Het is voor ons ook echt een snelcursus inboard motor haha, voor mij het meest logische is toch dat de afsluiter open moet onder het varen, heb met dichte afsluiter gevaren, op zich geen probleem, alleen ging de temperatuur naar 95 a 100c dat leek mij iets te warm, dus oude koelvloeistof eruit en nieuwe erin, omdat we nog veel aan klussen zijn hebben we ook nog niet veel gevaren, maar eergisteren heb ik de afsluiter open gezet, hem stationair laten draaien voor 10 minuten en toen bleef de temperatuur voor mijn gevoel wel lager, maar of dat door de nieuwe koelvloeistof komt of door die afsluiter is nog de vraag.
Dit is de uitlaat, deze gaat na de demper door de slaapkajuit naar buiten, de slaapkajuit hebben we met armaflex geïsoleerd, heeft iemand nog tips voor het isoleren van de uitlaat in de slaapkajuit?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 07:26 #1311038

  • pascald
  • pascald's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 454
Het lijkt in ieder geval op een droge uitlaat. Heeft de vorige eigenaar geen uitleg gegeven over de motor?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 09:56 #1311112

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6361
Duidelijk een droge uitlaat, en dus ofwel kielkoeling, ofwel beun- of vlakkoeling. Heb je de boot uit het water gezien, en zo ja, zitten er buizen onder?
Ik vind een temperatuur van 95-100 graden erg hoog, maar zou willen weten waar je die meet. Is er 1 koelcircuit, of is er een warmtewisselaar zodat je een motorcircuit en een koelcircuit hebt? In dat laatste geval bepaalt de openingstemperatuur van de thermostaat hoe warm het motorcircuit wordt, net als bij een auto.
Dit zijn wel allemaal zaken die je goed moet weten van je eigen boot: verkeerd handelen uit onbegrip voor de technische installatie kan je een koppakking of zelfs een gescheurd motorblok of brand opleveren.
Laatst bewerkt: 03 aug 2021 09:58 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 10:10 #1311117

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
mijn idee, aan afsluiters draaien waar je zelf niet eens van weet waar ze voor zijn.

goed voor de economie, dat dan weer wel....

edit; gesloten koelsysteem, denk dan eerder maar aan iets van 80-82 gr C


edit 2; nog gekker, de boot staat toevallig toch niet op de kant?
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Laatst bewerkt: 03 aug 2021 10:11 door sy helios.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 11:48 #1311145

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6735
Zo te zien staan die twee afsluiters dicht. Zet ze eens open en kijk wat er gebeurt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 12:19 #1311156

Zou ik erg voorzichtig mee zijn.
Ga eerst eens alle leidingen nalopen en maak een tekening als schema hoe e.e.a. in elkaar zit en waar de aansluitingen en afluiters zitten . Aan de plaats van de thermostaat, die zit altijd in een uitlaatopening van een motor , kun je makkelijk de stroomrichting bepalen.
Alleen zo kun je gaan begrijpen hoe e.e.a. werkt . Zomaar trial and error kan goed gaan maar ook erg makkelijk verkeerd.
Overigens zou de leverancier/inbouwer van die motor zo'n schema ook probleemloos moeten kunnen leveren.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 12:49 #1311164

Ik heb hem open gezet en stationair laten draaien voor 10 minuten, de temperatuur bleef voor mij gevoel lager dan daarvoor, maar omdat ik ook nieuwe koelvloeistof had gevuld is het niet zeker dat het door de afsluiter komt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 12:55 #1311166

Ik zal inderdaad even de jachthaven waar ik heen gekocht heb contacten, de verkoop is via hun gegaan, en in het geval ik er niet uitkomt ga ik je advies opvolgen en even contact zoeken met Drinkwaard
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 13:00 #1311167

BenerVeel schreef :
Ik heb hem open gezet en stationair laten draaien voor 10 minuten, de temperatuur bleef voor mij gevoel lager dan daarvoor, maar omdat ik ook nieuwe koelvloeistof had gevuld is het niet zeker dat het door de afsluiter komt

Nou , in 10 minuten is een motor echt nog niet op maximum temperatuur en stationair komt hj daar ook waarschijnlijk niet eens. Stationair hoeft een motor maar heel weinig vermogen te leveren wardoor er ok maar weinig warmte vrij komt bij de verbranding van de daardoor maar geringe hoeveelheid diesel.
Als je dat toch wilt testen terwijl stil ligt , schakel dan de keerkoppeling in de vooruit en geef ongeveer half gas zodat de motor moet weken. dan is hij in 10 minuten wel redelijk op temperatuur. Wel even in de gaten houden dat je geen adere gemeerde boten lastig valt natuurlijk.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 13:11 #1311171

Bedankt voor de tip Ad, ik heb het een mail met foto's naar de tussenpersoon van de verkoop gestuurd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 13:21 #1311173

  • sy helios
  • sy helios's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12555
je hebt geen temp. meter koelwater op je dashboard?

en een temp. hoog alarm; zoemer/lampje?

wel zo handig...
Helios is de zonnegod, Zoon van het Titanenpaar Hyperion en Theia, broer van Selene (Maan) en Eos (dageraad). Met zijn zonnewagen rijst hij bij dageraad op uit de Okeanos, rijdt langs de hemelkoepel en verdwijnt `s avonds in het westen weer in de oceaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 16:01 #1311233

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Het is toch zo simpel als wat; die twee afsluiters hebben er niks mee te maken.
De V-snaar drijft je waterpomp aan; van daar gaat het water als de thermosstaat open is door dikke slang via de keerkoppelingoliekoeler aan stuurboord naar onderkant boot waar iets radiator-achtigs zit. Aan bakboord komt het weer boven en gaat terug naar de motor.
Ik kan alleen niet zien waar de thermosstaat precies zit.
Orange boats matter
Laatst bewerkt: 03 aug 2021 16:12 door Gijper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 16:07 #1311236

Gijper schreef :
Het is toch zo simpel als wat; die twee afsluiters hebben er niks mee te maken.
De V-snaar drijft je waterpomp aan; van daar gaat het water als de thermosstaat open is door dikke slang via de keerkoppelingoliekoeler aan stuurboord naar onderkant boot waar iets radiator-achtigs zit. Aan bakboord komt het weer boven en gaat terug naar de motor.

Helemaal zo simpel is het ook weer niet. Als het goed ontworpen is circuleert er atijd ongeveer dezelfde hoeveelheid koelvloeistof over de kielkoeler en de thermostaat zorgt er voor dat naar gelang de temperatuur van de motor er meer of minder daarvan ook door de motor gaat . Dat moet wel zo zijn omdat je nders bij een laag motorevrmogen , dus minder warmteontwikkeling te weinig stroomsnelheid in d ekielkoeler zou krigen waardoor de warmteoverdracht veel slechter wordt en het risico van vervuiling toeneemt.
In feietb hetzelfde als bij een auto.
Ad
Laatst bewerkt: 03 aug 2021 16:08 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onderdeel motor 03 aug 2021 16:21 #1311241

  • Gijper
  • Gijper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2183
Yellow Boat schreef :
circuleert er atijd ongeveer dezelfde hoeveelheid koelvloeistof over de kielkoeler en de thermostaat zorgt er voor dat naar gelang de temperatuur van de motor er meer of minder daarvan ook door de motor gaat.
Serieus?
Het zou kunnen hoor, maar bij een auto is dat toch andersom. Door de motor heen is altijd volle stroming en de thermosstaat stuurt een stroom(pje) naar de radiator.
Orange boats matter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.322 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl