swblom schreef :
@ Suijkerbuijk, je schrijft dat je een Drinkwaard motor hebt en post een Craftsman. Dan ga je dus precies voorbij aan de verschillen in de marinisatie. (waarbij ik niet wil zeggen dat de Drinkwaard slecht is, hij is in ieder geval anders)
Iets anders is dat jij als ik me niet vergis een motorboot hebt waarbij de motor meestal lang zal draaien. Bij een zeilboot is veel van het gebruik kortsondig (haven in/uit, brug) Hierbij komt de motor niet fatsoenlijk op temperatuur.
Toen ik op zoek was heb ik me door de diverse deskundigen laten vertellen dat ik dan niet voor een turbo moet kiezen. Dit ivm condens en smering.
De door jou voorgstelde Hybride is dan wel weer leuk. Je doet de korte stukjes electrisch en de lange stukken fossiel. De investering was toen ik keek voor mij uit verhouding. Ook is voor veel zeilboten het extra gewicht van de accu's an de extra ruimte niet haalbaar.
Klopt de craftsman motor is van drinkwater zelf .
De onderblok is het zelfde als van een mitsubishi marine blok.
Uiteindelijk gaat het om wat ze gebruiken om de blok te koelen.
Aangzien er een warmte wisselaar word gebruikt maakt het niet zo veel uit wat voor je blok heb.
Er komt geen zeewater of zoetwater de blok in .
De watergekoeld spruitstuk moet dan van de juiste kwalieltijd zijn.
Wat ook gewoon is van de juiste metaal soort gemaakt.
En ja ik heb een motorboot dat is correct .
De marinepower van drinkwaard heb ik ook gekeken.
Hun advies was voor normaal huis en tuin gebruik is het ruim voldoende.
En ze lopen de blokken na.
Maar het is een chinees dieselblok .
En werd mij af geraden omdat ik de zee over wil steken.
Iets wat je niet doet met een zeilboot op de motor maar met je zeilen doet.